Fag hag - homoemo

• 1 / 6
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 23.11.2005 21:53
Nelonen esitti elokuvan homoemoudesta rapakon toisella puolen. Haastatteluissa oli useita homomies-heteronainen pareja.

Elokuva oli aika tavalla amerikkalainen tyyliltään. Ei se kuvaa kuin osittain esimerkiksi eurooppalaisia homoemoja. Toisaalta mihin oikeastaan tarvitsemme tuollaisia leimoja. Ennen fag hag –nimikkeellä lyötiin naista. Nyt ainakin USA:ssa asenteet ovat tässäkin suhteessa muuttuneet. Ehkei Euroopassa homomiehen ja heteronaisen ystävyyttä edes pidetä mitenkään tarpeellisena erikseen nimetä. Puhuin naisystäväni kanssa elokuvasta ja aiheesta sinällään. Hänellä on useita homoja ystävinä. Hän itse on naimisissa. Hän ei kertomansa mukaan löytänyt itseään elokuvan fag hageistä. Hän totesi vain tykkäävänsä erilaisista ihmisistä ja sillä hyvä.

Ohjelmassa jäi käsittelemättä tai vain ohuesti se, että jotkut homoemot pitävät siitä, että saavat gay-yhteisössä nauttia glamourista ja juhlia sydämensä pohjasta, jollaiseen heteroympyröissä ei ylletä. He saavat toisaalta olla rauhassa lähentelyiltä, vaikka ilta muuttuisi hyvinkin kosteaksi. Olo on turvallinen tuossa joukossa.

Mielestäni fag hag ilmiönä on paljon monimuotoisempi kuin voisi alkuun luulla. Kumpikin osapuoli siitä saa tietenkin jotakin. Minusta yksi vastenmielinen piirre on se, että homomies voi pysyä fag hagin avulla kaapissa. Hänellä on silloin hyväksytty julkisivu. Se on valheellista käyttäytymistä. Mielestäni silloin homomies käyttää naista hyväkseen.

Kiinnostava ohjelma. Mitä olitte mieltä siitä?

Juhani
  • 2 / 6
  • ingusia
  • 28.11.2005 15:27
Sitä kulissiahan voidaan käyttää myös toiseen suuntaan. ;)

Itse voisin hyvinkin avioitua ystävän kanssa; en kulissiksi vaan seuraksi.
  • 3 / 6
  • xenia
  • 3.12.2005 19:23
Minä ainakin rakastan "omaa homoani" siksi, että hän on ihana ihminen ja hänen seurassaan saan minäkin olla ihan homona : ) Eli pääsee tämäkin heteromaailmassa elävä kotiäiti olemaan hetken itsenään ja bi-seksuaalina ilman heteropakkoa.
  • 4 / 6
  • miesmies
  • 4.12.2005 13:16
tulipa mielenkiintoinen sana : heteropakko! ilman heteropakkoa!

faghag ilmiönä liittyy suurkaupunkien klubikulttuuriin ja klubielämään. homojen marginaalissa eläminen tuo tietynlaista hohtoa heihin ( tapain turmeltuneisuus, kapina normeja vastaan ). kaiken koristeleminen ja kaunisteleminen ja omien fantasiahahmojen luominen auttaa todellisuuspakoisena keinona kestämään kovan ja ankean asenneilmaston, missä homot sitten joutuvat arkena elämään. yhteiskunnan ulkopuolelle sysättynä on tuskallista elää, mikä lisää ahdistusta ja pyrkimystä sen lievittämiseen, mikä aiheuttaa huumeiden ja alkon käytön lisääntymistä, seksi on myös addiktio. Sitten tulee levoton jatkuva tanssiminen ja juhlimispakko. levottomuus ja rauhattomuus ovat tyypillisiä homoilla, levoton mielenrauhan etsiminen. siksi buddhalaisuus on suosittua homoilla. siinä pyritään keskittymisharjoituksilla saavuttamaan mielen tyyneys. buddhalaisuus kieltäytyy myöntämästä olevansa uskonto, vaikka se sitä onkin, mutta näennäisen neutraalimpi kuin kristinusko ja viehättää väreillään homoja, koska siinä käytetään juuri niitä värejä, jotka kiinnittävät pikkulapsen huomiota mm. oranssi, vaalean vihreä, keltainen, musta. myös buddhalaisuus pitää homoutta syntinä.
  • 5 / 6
  • MietteliäsMies
  • 4.12.2005 13:43
Olipa "miesmies" mielenkiintoinen analyysi - ruotimista sen enempää se ei sitten tarvitsekaan/ansaitse ! :)
On muuten musta ja surullinen tuo käsityksestä "homonelämästä" kun minä olen aina luullut että eloni on aivan samanlaista kuin kaikilla muillakin ihmisillä eli iahn arkea vaan ... :(
  • 6 / 6
  • xenia
  • 7.12.2005 20:28
Minäkin luulin, että homoelämä on ihan normaalia, mutta taidan olla sitten erehtynyt pahan kerran..