Hiusten värjääminen kotioloissa

  • 1 / 12
  • kotiparturi
  • 6.11.2005 17:02
Omia hiuksiani olen värjännyt vain kerran ja silloinkin aika tummalla värillä. Nyt olisi tarkoitus lähinnä tasoittaa/syventää tai muuttaa vain vähän hiusteni omaa luonnollista väriä, joten ajattelin, että täältä voisi löytyä hyviä vinkkejä. Lisäksi en tiedä pätkääkään kaupan olevista väreistä. Pari kertaa olen tutkiskellut kauppojen värituotevalikoimaa, mutta vaihtoehtoja tuntuu olevan liian paljon.

Parturi olis tietty helpoin ja paras, mutta mun kukkarolle se on liian kallis vaihtoehto tällä hetkellä, varsinkin kun värjäys tulisi uusia useamman kerran vuodessa.

Mitä asioita kannattaisi ottaa huomioon ennen värjäystä ja värin/tuotteen valintaa?
- Olisiko parempi valita tummempi vai vaaleampi värisävy kuin hiusten oma luonnollinen värisävy on?
- Miten hyvin pakkauksessa oleva kuva hiusten väristä pitää paikkansa kokemustenne mukaan?
- Olisiko joku hyvä hiusvärivalmistaja, jota voisitte suositella?
- Onko värien keston suhteen eroja?
jne.

Jos jollakin olisi heittää vinkkejä, olisin suunnattoman kiitollinen.
  • 2 / 12
  • miesmies
  • 6.11.2005 21:16
punaisesta väristä pääsee vain eroon, jos tummentaa väriä jatkossa, joten sitä kannattaa varoa. musta on huono väri, jos on ihonväriltään kovin vaalea: samoin kylmä ruskea.

nyt on vissiin muodissa tuhka, joka on 8:ssa aika luonnollisen näköinen, mutta ei herätä huomoita jos haluaa sitä

hiusten latvaosaa voi värjätä: se tuuheuttaa.

jos on tumma hius entisestään, joku kiva tehoste vaikka vain osassa hiuksia voi riittää

jos värjää ihan vaaleaksi, niin juurikasvu puskee aika nopeasti läpi: ei aina niin kiva/ blondaamisessa kannattaa olla ajan suhteen tarkka, koska se voi muuttua siniseksi/ hopean väriseksi ja on sitten pilalla

raidat on aika tavallista ja se voi jo riittää, kannattaa keskustella moniväriraidoista parturin kanssa

partureissa on vähän hyviä värjäreitä, joten kannattaa tsekata, jos on menestynyt vaikkapa kilpailuissa. naiset tietää usein paljon hyvistä leikkaajista ja värjääjistä: hintit usein panttaa tietoa, koska he haluavat olla yksilöllisiä ja erottua massasta

voit ostaa värin / sävyn parturiliikkeessä ja kysyä neuvoa esim. alumiinifoliota voi käyttää apuna ja sitä voi pyytää liikkeestä mukaan

jos menee liikkeeseen, niin kannattaa ottaa se, mikä tulee, koska jos ei tiedä, mitä haluaa, ei parturikaan voi aina tietää, mikä miellyttää, mutta hän tekee parhaansa: menee sillä asenteella, että ammattilainen saa päättää eli antaa vapaat kädet.

värjääminen kuluttaa hiusta, joten kannattaa pitää taukoja sen kanssa( hamppumainen kiilloton vaikutelma )
tee-se-itse ja näytät halvalta luntulta sellaiseltä mies miehekkäältä. käy edes amiksella värjäyttämässä että saa jonkinlaisen tuloksen aikaiseksi.pls.
  • 4 / 12
  • marianna
  • 6.11.2005 22:35
Kyllä hiusten värjäys ihan hyvin kotikonsteinkin onnistuu, vaikka edellinen kirjoittaja yrittääkin pelotella. Olen värjännyt omat hiukseni aina ikaupan väreillä, ja tulos on aina näyttänyt hyvältä. Jos tuntuu vaikealta laittaa väri itse, voithan pyytää jotain kaveriasi auttamaan, yleensä toinen saa värin levitettyä tasaisemmin. Muuten miiesmies tuossa jo antoikin niin paljon vinkkejä, että eipä niihin minulla enää ole lisättävää.
  • 5 / 12
  • miesmies
  • 7.11.2005 17:57
olen itse aina värjäyttänyt hiuksensa ammattilaisella. joskus blondannut itse, mutta loppujen lopuksi keratiini sitten tulee läpi, koska liikkeen väri-aineet ovat parempia kuin kaupan hyllyssä.
Pitänee minullakin sanoa sanottavani tähän. Miten ihmeessä hiusten latvojen värjääminen tuuheuttaa? Tuuheuttaa, ainakin silloin kun värjäät huonokuntoiset hiukset, tai värjäät hiuksesi liian tiheään, eli saat todella tuuhean hampputukan. Kaikki kestovärit sisältävät hapetetta, joka on usein ammoniakki, eli sen tarkoitus on poistaa hiuksen oma väripigmentti, eli korvata se väriaineen pigmentillä. Eli jokainen värjäys on suuri rasitus hiuksille. Värjätyt hiukset on hiusten kunnon kannalta hoidettava myös hyvin, värjätyille hiuksille tarkoitetuilla pesu- ja hoitoaineiilla. Löysin MTV3:n muotisivuilta hyviä vinkeejä hiusten kotivärjäämiseen, eli katsopas täältä:

http://www.mtv3.fi/helmi2005/kauneus/etusivu.shtml?kauneus-hiukset

Mitä värisävyyn tulee, niin tuhkasävyt ovat luonnollisempia, eli eivät näytä niin teennäiseltä. Ainakin minun mielestäni lämpimät värisävyt hiuksissa näyttävät ainakin miehillä todella typeriltä ja luonnottomilta, sillä todella harvalla on hiuksissaan luonnollisestikaan punapigmenttiä. (Eli hiusten luonnollinen väri taittuu lämpimään sävyyn) Eli lämmin sävy vain yksinkertaisesti ei sovi naamatauluun. Raidoilla saa mukavasti elävyyttä hiuksiin ja ohuet ja veltotkin hiukset saavat uutta eloa pienellä kikalla. :o
  • 7 / 12
  • kotiparturi
  • 8.11.2005 23:48
Huh, enpä osannut kuvitellakaan, miten laaja tuo hiustenvärjäyksen aihealue on. Tulipahan sivistettyä itseäni tuonkin suhteen ja annetun tiedon ja googlen avulla sukelsinkin netistä lisätietoa. Siksi paljon kiitoksia kaikille vastaajille.

Väriaineen luulisin osaavani valita, eli en tarvitse kestoväriä, vaan kevyt- tai suoraväri riittää. Mutta edelleenkin vaikein tehtävä on valita se värisävy, joka ei näyttäisi liian keinotekoiselta. Kokemusta kun ei todellakaan ole kertynyt tuon suhteen. Eli, tee-se-itse-värjäyksen lopputuloksena "halpa lutka" -look on aikamoisen todennäköistä :D. Suoraväri lähtisi kylläkin 6-8 pesussa pois, kevytväri pysyisi 24 pesua.

Tapauksessa että menen parturi-kampaajalle lopputulos olisi todennäköisimmin ammattimainen ja siedettävä, mutta se olis sitten "kallis lutka" -look ;)

Joo, pitää vielä miettiä.
  • 8 / 12
  • miesmies
  • 9.11.2005 17:59
mee ainakin ekaksi ammattilaisen käsittelyyn, niin et ainakaan kadu ja häpeä lopputulosta. jos haluat värjätyt hiukset, niin mee ja tee se. hiukset kasvaa aika nopeesti. voithan sit vetää kaljuksi jos et uskalla mennä kadulle. so easy!
  • 9 / 12
  • kotiparturi
  • 10.11.2005 17:19
Meninpä sitten kuitenkin ammattilaisen käsittelyyn. Otin kevytvärin ja parturi suositteli sopivan värisävyn. Olisin itse valinnut vaaleamman, mutta se ei kuulemma olisi näkynyt lainkaan hiuksissani. Mahdollisesti tulevassa kotivärjäyksessä sitten muistan ottaa huomioon tuonkin asian.

Lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen. Hiusteni sävy tummeni hiukan, juuri sopivasti, eikä näytä kirkkaassakaan valossa keinotekoisen värisiltä. Lisäksi hiusten kirjava sävy hieman tasoittui, kuten toivoinkin. Harmi vaan, ettei lopputulos ole pysyvä, vaan häipyy vähitellen pois. Värjäys ja leikkaus yhteensä 55 e. Joillekin halpa, mutta minulle kohtalaisen kallis, silti ehdottomasti kannatti.

Niin ja vielä: ei minusta tullut lutkan näköistä ;)
että aikuiset miehet puhhuu hiusten värjäyksestä! eikö miehellä ole muuta sanottavaa. jestas mitä neiteilyjä. Antakaa hiusten olla niinkuin ne on luotu. pitääkö niitä laittaa kuin ämmillä? kysyn vaan.
Se, että haluaa värjätä hiuksensa ja puhuakin siitä, ei automaattisesti tarkoita ettei välillä tai jopa useimmiten olisi muutakin sanottavaa. En ole tähän ikään havainnut missään kiveen hakatuksi teesiä, että hiusten 'laittaminen' olisi jotenkin ämmien yksinoikeus.
Lainaus Stockmannin Exclusive-lehdestä: "Kravaatin tyylillä ja värillä mies ilmaisee itseään, tunnetilaansa, asennettaan ja tyyliään." Siinä teille miehisen ilmaisunvapauden ulottuvuudet. Tässäkin tosin on menty jo liian pitkälle. Kunnon kravaatissa pitää olla oikeaa jalkaterää kohti laskevat raidat kun kerran kroatialaisilla sotilaillakin oli 1600-luvulla verisen miekan pyyhkimisen seurauksena.

No, jatkaakseni vielä Stockmannin artikkelista: "Hämmästystä herättäisi, jos näkisimme valkokankaalla James Bondin kukkakravaattin sonnustautuneena." Herra varjele, mikä ajatus! Kävelisin välittömästi ulos elokuvasalista ja protestoisin suureen ääneen! Perustetaanko jimmytin yhdessä Miehet Turhaa Koreilua Vastaan ry?

Ai niin, miten muuten pelkkien latvojen valkaisu/värjäys hoituu kätevimmin kotioloissa?