Miehekäs miesmalli ?

Helsingin sanomat 23.10 2005

Anna-stiina Nykänen haastattelijana: D6

MIEHETKIN KATSOVAT PEILIIN:

Kari Soinio;

"Vatsa on heti kaljun jälkeen tärkein juttu miehen miehen kropassa. "

"Löysä vatsa on merkki itsekurin puutteesta.Läheskään kaikilla kumpu ei näytä hyvältä"
"Raavaiden miesten ihanne ei kuitenkaan ole pyykkilautavatsa, vaan vanttera tynnyrivartalo"

"Matti Nykänen ja Jasse Viren tiettyä lihaksikkuutta, mutta vaatteet päällä näyttivät hinteiltä raukoilta."

"Heinäsirkkamaisuudesta hyötyä juoksussa ja mäkihypyissä."

"Pahinta olla pieni ja hintelä."

"Esimerkiksi moottoripyöräjengissä tavoitteena ovat luonnollisella työllä hankitut lihakset ja sen lisäksi sopivasti kupua, ylipainoa, josta tulee massaa ja pelotetta. Se on tarkasti mietitty. He ovat ylpeitä kropastaan."
"Rumuus sopii miehille. Kirveellä veistetyissä kasvoissa nähdään vahvuutta. "
"Hämmästyttävän moni miestähti on niin pahan näköinen, ettei samanlaista otettaisi edes yleisöön."

Omat kommenttini näihin edellämainittuihin ovat seuraavat:

Aivan näin olen asiat itsekin kokenut vaistonvaraisesti, ja kelpaisin itsekin rikollisiin moottoripyöräjengeihin ulkonäön puolesta. Suomen gay moottoriyöräkerho on lähinnä vitsi. Nahkahomoja hame vaatekaapissa, femiinejä, hinteliä raukkoja, osa rumia muttei todellakaan kirveellä veistetyt maskuliiniset piirteet.

Sopivasti ylipainoa, tiedän, pojan mittaiset mallimiehet ja fitnes tyyliset pyykkilautavatsaiset ovat muotimaailman gurujen suosiossa syystäkin, kanan äänellä kotkottavat hintit määrää muodin suuntaviivat.

Naiset ovat kapealanteisia ja poikamaisen anorektisia, kun tosi naisellisuus vaatis pyöreämpi muotoja. Kieroa, kaikkien pitäis olla poikamaista, ne tykkää pojista, ja omasta poikamaisesta alikehittyneestä kuvastaan.

Pahintoa olla pieni ja hintelä, niinpä, ja sellaisia on aika tavalla tietyissä kuvioissa.

Rumuus sopii miehille, kyllä vain mutta vain kirveellä veistetyt piirteet, ei tavallinen normaali tai kaljupäinen sohvaperuna suomalainen. Surkea rumuus on vastenmielistä.

Olen tyytyväinen lehden artikkeliin, ja totean ettei paha, ei ollenkaan paha, olen sen aina tiennyt, väitellessäni mm. gaychateissä miehen mallista.
  • 2 / 17
  • NeitiHintti
  • 24.10.2005 17:45
Täällä tuoksuu kyllä nyt eniten sellainen uho, joka voi olla peräisin vain sellaiselta, jolla on todella isoja ongelmia oman miehuutensa kanssa.
Tuoksuu ? Olet tosiaan neiti-hintti.

Mielestäni se haisee kilometrien päähän, syistä olet kyllä erehtynyt.

Huumorintajuton kakkaläjä, iski yllä.
Ei vois vähempää kiinnostaa joku miehen mallin täyttäminen. Itse olen suht pieni ja hintelä ja joutunut koko pienen ikäni kuulemaan kaikenlaista piikittelyä siitä. Joku tuollainen ajatus että pitäis olla tietynlainen että ois kunnon mies ni on aika naurettavaa. Onneksi olen huomannut, että mussa on paljon enempi jotain muuta mitä näissä "kirveellä veistetyissä" junteissa ikuna. Ja fyysistä voimaa sen verran että pärjään. Jaksan esimerkiksi nostaa kirjahyllyn ilmaan. Niin. :)

Kanan kotkotus tai karhun murina on mulle saman arvoisia asioita.
  • 6 / 17
  • normipainoinen
  • 25.10.2005 22:04
Ylipaino lyhentää elinikää, ja siitä johtuvat taudit (diabetes, liikuntaelinsairaudet, sydän- ja verisuonitaudit, eräät syöpätyypit) heikentävät elämänlaatua.

Kaikkihan nuo tietävät, mutta sitä ei uskota ennenkuin sattuu omalle kohdalle. Kunnallisen terveydenhoidon vuoksi me muut joudumme maksumiehiksi.
DIO vois heittää omaa läpää, eikä marmattaa niin kovasti.
Ja jotkin asiat vaatii toistoa, kaikki eivät muista, tai ole ennen lukeneet faktaa tosielämästä, gaypiireissä.
normipainoinen on oikeassa.

Paljon paljon löytyis luudalle töitä.

Maataloustuet pitäis lakkauttaa, kannattamattoman on kannattamatonta, halvempaa ruokaa ulkomailta.
Säästökohteita löytyy ja todella tuottoisia.

Samoin hiv potilaat jotka ovat saaneet todistettavasti tietoa ennen sarastumistaan tulis jättää yhteiskunnan tukeman kalliin lääkityksen ulkopuolelle. Ja holtittoman seksikäytöksen takia kuitenkin sairastuneet. Lieventävien asiainhaarojen yhteydessä eri juttu. Mutta bb seksiin hakeutuvat satunnaisissa tilanteissa tulis panna maksamaan omat laskunsa.
Orsolle on kait pakko mainita, että järkevät ihmiset eivät kaipaa toistoa uskoakseen faktoja. Minulle sellainen hokeminen pikemminkin kertoo epävarmuudesta. En muutenkaan ymmärrä, miksi teet naturalistisen virhepäätelmän. Siitä tosiasiasta, että Anna-Stina mikälie diggaa miehisistä miehistä ei voida sanoa, miten asioiden pitäisi olla eli että kaikkien kanahomojen pitäisi lakata meikkaamaasta ja vaihtaa käsilaukkunsa työkalupakkiin. Itse keskusteltavaan asiaan en ota kantaa, harmittaa vain miten Internet-keskustelujen taso on laskenut samaa tahtia kuin netti on tullut kaikkien ulottuville. Siksipä olen ottanut omiin käsiini valtuudet huomauttaa huonosta argumentoinnista. :)
Kaikki eivät ole järkeviä ihmisiä.
Jos olet katsellut ostos-tv kanavaa, niin siitä voi päätellä, että tyhmempien tajuntaan toistaminen tekee tehtävänsä.
Aromipesä oli tosi hyvä esimerkki, varmaan ainakin 30 kolmekymmentä kertaa toistettiin mainosinsertin aikana sen nimi ja kuinka sillä saa kaikki ruoanvalmistukseen liittyvät hommat helppoon ja ihanaan järjestykseen. Mutta vain ostamalla aromipesä, sillä aromipesä on ratkaisuu ja paratiisi saapuu ostamalla arompesä, joka takaa hyvän ruuan aina valmiina, johon pääsee ostamalla aromipesän, eikä siinä vielä kaikki aromipesä on kuumana aina kun haluut lämmittää myöhempää käyttöä varten makkarasi, tai prinssin nakkisi, jotka säilyykuumana aromipesäässä aina seuraavaan päivään asti. Siis miksi et ostais aromipesää ?
normipainoinen sä et tiedä totuutta. kyse on metaboliasta, johon monet ylipainoset ei voi vaikuttaa ( lähinnä maksa-aineenvaihdunta). etkö ole kuullut metabolisesta oireyhtymästä? se nostaa kolesterolit korkeelle ja aiheuttaa diabetesta. ne yksilöt on uhreja. dieetti ei laske kolesterolia kuin 1 yksikön ( tai kuitenkin vain vähän). ne ei voi sille itse miträän. vain lääkitys auttaa.
  • 12 / 17
  • toinen normi
  • 30.10.2005 16:56
Hah... Suurin osa ylipainoisista voisi vaikuttaa tilaansa, ja etenkin olisi voinut vaikuttaa tilaansa jo ennen sen kehittymistä. En yhtään kiellä, etteikö ylipaino olisi ikävä asia itse ylipainoisellekin, mutta se ei tarkoita sitä, että näistä ihmisistä täytyy tehdä viattomia uhreja.

Yksi hauska ajatus olisi, että ylipainoiset joutuisivat sitoutumaan kuntoutukseen (liikuntaohjelma + oikea ruokavalio) tai menettäisivät oikeuden ilmaiseen terveydenhuoltoon ylipainosta aiheutuvien sairauksien osalta. Vaan eihän tuollaista taida pystyä toteuttamaan, edes lihavuuden hoitoon kuluvilla rahoilla.

Ja mitä varsinaiseen aiheeseen tulee, onhan se harmi, että kaikki miehet eivät ole a) homoja, b) hyvännäköisiä ja c) sen tyylisiä joista itse pitää, mutta on järjetöntä väittää, että joku tyyli olisi parempi kuin toinen. Etenkin, kun fyysinen miehekkyys on usein geneettistäkin, joistakin tulee korstoja ja toisista hennompia, eivätkä nämä erot häivy sen kummemmin treenaamalla.

Alkuperäisen kirjoituksen ansio on se, että se kyseenalaistaa nykyisin ihailtavat miehen mallit. Tavallaanhan koko tämä aihe keskittyy ulkonäköön, mutta ydinidea taitaa kuitenkin olla ulkonäkökeskeisyyden _vähentäminen_, joka olisi erittäin hyvä asia.
  • 13 / 17
  • Joopa joo...
  • 31.10.2005 14:18
Tupakoijat ja alkoholistitkin voisivat vaikuttaa tilaansa, ja etenkin olisi voinut vaikuttaa tilaansa jo ennen sen kehittymistä, mutta ei se ole niin helppoa kuin miltä saat asian kuulostamaan. Totuttuja tapoja on vaikea muuttaa, eikä jälkiviisaudesta ole hyötyä.

Ylipainoisetkin muuten maksavat veroja, joilla terveydenhuolto kustannetaan, joten jos vaadit, että he eivät pääse osallisiksi terveydenhuollosta, josta he ovat itse osansa maksaneet, elleivät suostu laihduttamaan, sinun pitäisi myös vaatia, että heidät vapautetaan veroista joilla terveydenhuolto kustannetaan, jotta he voisivat käyttää edes tuon rahan omaan terveydenhuoltoonsa. Muussa tapauksessa estät heitä saamasta tarvitsemaansa terveydenhuoltoa kun viet heiltä heidän omat rahansa ja rahoitat niillä parempikuntoisten terveydenhuoltoa, mutta kiellät sen heiltä. Kuulostaa hiukan sellaiselta järjestelmältä, joka oli vallalla 30- ja 40-luvuilla Saksassa. Sielläkin ihailtiin terveitä elämäntapoja...
Niinpä niin.
Mutta mitä vois tehdä sille tilanteelle, mikä yhteiskunnassa on koko ajan paisumassa.
Olen ollut huomaavinani, että väestö kutistuu, lyhenee ja surkastuu koko ajan.
Teinitytöt ja pojat ovat aika kauheen mitättömän näköisiä, ja suoraan sanoen rumia enemmistönä.
Keskosien pelastaminen lienee syynä, koska mielestäni luonto olis karsinut ne jo elämän ensi metreillä.
Niin kääpäisen kokoisia ihmiset näyttää olevan.
Hintelöitä, lihavuus on iso ongelma, mutta entäs se toinen iso ääripää ?
Ei niissä ole naisen eikä miehen alkua.
Kas kun en ole vastaavaa 'ongelmaa' - tai edes ilmiötä - huomannut, pikemminkin päinvastoin.

Mutta jos trendi pitäisi paikkansa, mikä siinä Orson mielestä on se varsinainen ongelma? Eikö ruumiinvoimiltaan hintelämmästä ihmisestä ole riittävän tehokkaaksi metsästäjäksi, vai mistä kiikastaa?
  • 16 / 17
  • toinen normi
  • 3.11.2005 21:18
Niin, minähän sanoin, että terveydenhuolto ei olisi ilmaista todettavasti lihavuudesta aiheutuvien sairauksien hoidossa. Eli se siitä verovapautuksesta... Sanoin myös, ettei se ole toteuttamiskelpoinen malli.
Subjektiivista se näkeminen toki on, koska tilanteet vaihtelee.

Mutta usein näkee paljon tapauksia, joilla selvästi kasvu on jo päättynyt, ja ovat aika hintelöitä ihmisen malliksi.
Tytöillä pojan perse, ja pojat tulitikkuja, ei persettä ollenkaan usein.

Ja jos käy tukholmassa, niin johan katukuva muutuu, eikä toki kääpäisempään suuntaan.

Ja metsästäjä' keräilijät on toki tärkee ominaisuus, kun maapallon ilmasto romahtaa, ja ilmakehä kuumenee tiulevina vuosina.
Täälläkin saa ehkä metsästää gaselleja seuraavalla vuosisadalla. ;)