Seksin ero pari- ja irtosuhteessa?
Minulla oli tässä taannoin erään tuttavani kanssa erimielisyyksiä tästä aiheesta. Eli siis hänen mielestään seksi ei juurikaan eroa parisuhteessa verrattuna yhden yön irrotteluihin kun taas omasta mielestäni näillä kahdella on vissi ero. En sitten tiedä onko kyseessä vain oman persoonani vaikutus, mutta minusta on jotenkin vaikeampi olla täysin "vapautunut" jonkun kanssa jota en tunne kunnolla. Ehkä tässä onkin syy miksi en juurikaan harrastele irtosuhteita... Siksi olisikin mielenkiintoista kuulla teidän mielipiteitänne, kun tuntuu että ainakin näkemykset yhden yön harrastelijoista ovat kovinkin erilaisia tuolla toisessa keskustelussa;) Eli siis onko seksillä pari- ja irtosuhteessa jokin ero (esim. jos kyseessä on vain yhden yön suhde oletteko enemmänkin kiinnostunut omasta nautinnostanne kuin siitä että kumppaninnekin saa toiminnasta kaiken mahdollisen huvin irti jne.) ?
Hyvä aihe, mutta ei vastauksia. Liian arkaluonteista kenties?
Minulle (huom. ei minusta) seksi on erilaista irto- ja parisuhteessa. Samoin kuin "mietteliäs" en pysty olemaan täysin vapautunut tuntemattoman ihmisen kanssa. Ilmassa on aina jonkinlaista varautuneisuutta ja epätietoisuutta. Ja koska ei toista tunne, ei voi tietää mistä hän pitää jne. Mitä enemmän ihmistä tuntee sitä parempaa seksi on. Jännityksen tilalle tulee rentous ja vapautuneisuus, toivottavasti myös hyväksyntä, välittäminen ja pitäminen pelkän himon lisäksi. Seksi myös monipuolistuu ilmapiirin muuttuessa otollisemmaksi. Samoin myös itsekkyydelle on vähemmän tilaa ja enemmän tilaa ja mahdollisuuksia toisen huomioimiselle tämän toisen omista lähtökohdista käsin (ei mitään haluan tuottaa sulle elämäsi orgasmin -juttuja).
Em. on myös minulla johtanut siihen, että yhden yön pysäkit ovat alkaneet jäädä väliin. Tässä voisin siteerata isääni (avioeron jälkeen). Kun hemaiseva naishenkilö tarjosi hänelle yöseuraa, isäni vastasi "voisinhan minä hyvin lähteäkin, mutta mistä me sitten aamulla puhuttaisiin".
Tämä on myös se ajatuslinkki, jonka kautta ymmärrän tuolla toiseen keskusteluun kirjoittaneita, jotka ilmoittavat pidättäytyvänsä tyystin irtosuhteista. Itse en ole niistä pidättäytynyt, mutta nyttemmin kiinnostus niihin on vähäistä tai olematonta. Pärjään ilman.
Pakko mainita vielä, että tiedän hyvinkin olevan niitä, jotka pystyvät nauttimaan irtosuhteista, osa kuulemma erottamalla seksin ja tunteet. Olen joskus seurustellut sellaisen kanssa. Voin sanoa, että tämä ajatusmaailman ero ei ollut aivan merkityksetön sen jutun epäonnistumiselle. Tälläinen ero kun voi myös aiheuttaa sen, että seksi tyydytä kumpaakaan. Kukin toimii kuten parhaaksi näkee, pointti vain siinä, että ehkä samankaltaiset tulevat paremmin toimeen keskenään.
Olen tuota ajatellut paljonkin. Irtonumeroissa olen hulluna kiimasta monta kertaa, ei estoja ja sitten kun tapaan jonkun johon todella tykästyn ja ehkä rakastun niin tunnen itseni heikoksi ja pelokkaaksi, myös erektiovaikeuksia esintyy, ainakin suhteen alussa. Mutta onhan se seksi parisuhteessa niin paljon ihanampaa.
Hm.
Parisuhteessa toivottavasti molemmat pyrkivat antamaan.
Irtosuhteessa molemmat ehka pyrkivat ottamaan -
ja vaihtelevin lopputuloksin.
Kyllä sä paneminen on periaatteessa ihan samanlaista sekä irto- että vakisuhteessa. Mutta irtohommassa ei määritelmän mukaan olekaan muuta kuin akti, kun taas parisuhteessa seksi on vain yksi osalue siinä yhteiselämässä.
To summarize, penis työnnetään anukseen samalla tavalla kummasskin suhdetyypissä.
Kyllä tuo jakorasia vain tuntuu tykkäävän ihmisten provosoimisesta. Tai sitten vain itse provosoiduin, mutta jokaisen seksielämään ei kyllä todellakaan kuulu tuo munan tuuppaaminen joka ikiseen ihmisestä löytyvään reikään. Jakorasian omat mieltymykset ovatkin sitten asia erikseen.
Rokkihomon määritelmä tuntuu kyllä osuvan yksinkertaisuudessaan kaikkein lähimmäksi. Itse tosin jättäisin tuosta "ehkä" pois...
Kyllä (rokki)homo teit kerrassaan loistavan kiteytyksen. :)
Tyydytys riippukin sitten siitä halutaanko antaa ja ottaa samoja asioita.
Kummalliselta kuullostaa, jos itse toiminnassa ei ole mitään eroa irto- tai parisuhteessa? Samat temput, sama repertuaari, samat otteet niinkö? Lopulta kai aika moni kuitenkin jättää tiettyjä asioita tekemättä "ensimmäisellä tapaamiskerralla".
No ei tuo rokkihomon kiteytys nyt ole mikään mustavalkoinen totuus, ainakaan minun kohdalla! Kyllä mä useinkin pyrin yhden illan jutuissa myös tyydyttämään toisen osapuolen hyvin, enkä keskity pelkästään omaan mielihyvääni. Mulla on takana erittäin hyviä yhdenillan/-yön juttuja, joita voin kyllä kutsua jo rakasteluksi ja hyvällä mielellä muistella niitä jälkeenpäin. Tottakai on myös joukossa sitten niitä pikapanoja, joissa tärkeintä on ollut oma tyydytys. Mutta kuten alussa sanoin, niin ei se aina ole pelkkää ottamista yhdenillan jutuissa!
Mites ne vakipanojutut sitten? tiukkapipoiset täällä eivät varmastikaan laske niitä parisuhteiksi, mutta eivät ne yhden illan juttujakaan ole.
Ei kai kukaan laske vakipanoa parisuhteeksi? Sen takiahan sitä haetaan ja tuota nimeä käytetään, koska nimenomaan halutaan erottaa se parisuhteesta. Seksin osalta se tietysti lähenee parisuhdetta. Vai onko sittenkin vain toistuva irtosuhde? Piirteitä siinä on molemmista. Tarvitseeko sitä edes sen kummemmin määritellä?
En väittänyt tuuppavani kyrpääni jokaiseseen reikään, joka kohdalle sattuu (olen aika valikoiva kenen kanssa menen panemaan) vaan että paneminen on kyllä ihan sama asia tapahtuuko se irto- vai parisuhteessa.
Irtosuhteiden seksiä läimitään huonoksi ja kun taas parisuhteen seksiä ylistetään (mystifioidaan) taivaalliseksi ja nautinnolliseksi ???
Höpön höpön .. kyllä se parisuhdeseksikin voi olla ihan yhtä huonoa ja pelkkää jyystämistä kuin irtopanojen häslääminen. Harvassa pitkässä suhteessa seksuaalinen intohimo roihuaa samanlaisena, kun on oltu vuosia yhdessä *kokemusta*
terveisin
"Moralistien kivittämä vosu Kalliosta" :-)
Kaikki seksi voi olla huonoa. Ja sitten kaikki seksi voi olla hyvää. Kyse on antamisesta ja panostamisesta. Toki vaihteluja ja erilaisia kausia yleensä tulee, mutta sehän koskee kaikkia elämänosalueita. Mielestäni vahvasti asennekysymys.
Seksi irtosuhteessa: kiihkeää seksiä jonka jälkeen ravistus
Seksi vakisuhteessa: Kiihkeää ravistusta jonka jälkeen ehkä seksiä.
Itselläni ei juuri seksin nautinnollisuuteen ole vaikuttanut onko kyse kerta-/parisuhteesta (Kaikkia on kokeiltu useasti ja välillä hyvinkin hartaasti). Parisuhteessa merkittävin ero itselläni on ollut aivan muissa asioissa kuten yhteisissä ystävissä, harrastuksissa, reissuissa, juttelussa ja muussa touhussa ... Parasta seksiä olen itseasiassa saanut juuri noissa sattumalta vastaantulleissa hetken huumissa jotka ovat kestäneet muutaman päivän jolloin on ehtinyt tutustua toisen olemukseen paremmin ! *kypärä päähän*
No, ei parisuhteenkaan seksissä vikaa ole ollut mutta ei kai ihmiset seksiä elämän napana pidäkään jolla asiat ja elämisen laatu mitataan ... Hmmm, voikohan noita edes verrata millään "Nautinto"-tähdistöllä ? :)
Jaa-a tässä asiassa taitaa olla erittäin suuret yksilölliset erot.
Jos millään tasolla tiedostaisin suhteen aikana, että seksi jonkun muun kuin kumppanin kanssa on tai voisi todennäköisesti olla kiihottavampaa, niin mä lähtisin siitä suhteesta.
Huh, olipa vahvasti ajateltu.
Ja aika kapeasti minun makuuni - kyllä "ihan hyvä"-seksi riittää pitkälle jos muutoin olen suhteessa viihtynyt. Mutta tuo varmaan selittää osan tuosta jatkuvasta valituksesta saada parisuhde kestämään ?
Parisuhteessa seksiä voi useimmiten kuvata sanalla rakastelu.
Niin mikä on kapeasti tai vahvasti sanottu. Se että seksi jonkun muun kuin oman kumppanin kanssa on parempaa vai se, että niin ei voi olla?
Jos kommenttiani kummastelette niin kehotan pitämään mielessä, että mulle seksuaalisen kiinnostuksen syntyyn ja pysymiseen vaikuttaa hyvin vahvasti monet muut asiat, se ei ole pelkkää suoritusta, esiintymisteiheyttä tai ulkonäköä. Siten siis tilanne, jossa joku muu kuin kumppani olisi kiihottavampi tarkoittaa minulle yhtä kuin sitä, että suhteessa on jotain oleellista pielessä muualla kuin petin puolella ja olen vieraantunut hänestä. Minulle seksuaalinen kiihotus lähtee aivoista ja jostain muualta kuin pelkästä näkökeskuksesta. Kuten todettu, tässä asiassa tuntuu olevan hyvin selkästi kaksi päinvastaista tapaa ajatella.
...No kun mun on vaikea kuvitella mitään suhdetta johon EI liittyisi
sitä mahdollisuutta että seksi voisi todennäkoisesti olla parempaa
jonkun muun kanssa. Mutta kun toivottavasti on niitä muita asioita,
joiden rinnalla tuo "ihan hyvä seksi" on, no, ihan hyvää, ja suhde
kokonaisuutena sitten ikäänkuin "tarpeeksi".
Parempaa = kiihottavampaa, siis.
parisuhteessa seksi voi loppua kokonaan
irtosuhteessa seksin laadusta ei voi tietää etukäteen ja sitä voi katua jälkikäteen.
parisuhteessa tietää aina mitä tuleman pitää
irtosuhteessa voi yllättyä joutumista rooliin, johon ei ajatellut joutuvansa esim. topiksi
parisuhteessa voi sanoa mitä haluaa
irtosuhteessa pitää joskus arvailla ja tunnustella
parisuhde on turvallista
irtsuhteessa voi piillä vaaroja, jos törmää hulluun
parisuhteessa seksi voi loppua kokonaan
- totta kai kuten koko suhdekin voi loppua ...
- seksin laatu vaihtelee kylläkin eikä siitä voi tietää etukäteenkään missään suhteessa ...
parisuhteessa tietää aina mitä tuleman pitää
- ei kyllä voi, ei edes seksin suhteen ... :)
irtosuhteessa voi yllättyä joutumista rooliin, johon ei ajatellut joutuvansa esim. topiksi
- en ole koskaan joutunut ainakaan itse - ja mikä ihmeen rooli ?! Olen versa :)) Tosin seksi ei ole minulle roolia ...
parisuhteessa voi sanoa mitä haluaa
- dream about! et voi väität mitä vaan ...
irtosuhteessa pitää joskus arvailla ja tunnustella
- ja niin pitää parisuhteessakin
parisuhde on turvallista
irtsuhteessa voi piillä vaaroja, jos törmää hulluun
- samoin voit olla elänyt pitkään todellisuudessa täydellisen psykopaatin kanssa jonka huomaat vasta kun ongelmia tavalla tai toisella tulee ja alkaa ilmetä
Eli ei maailma ja eri asiat kuten pari:irto ole nyt sentään noin helppoja arvottaa mustalla:valkoisella ?
Parisuhteessa seksiin kuuluu (ainakin meillä) paljon tunteita. Se tekee siitä seksistä parempaa. Seksiin sisältyy myös luottamus ja parisuhteessa harrastetaan seksiä kummankin ehdoilla. Lyhyesti kiteytettynä: Irtosuhteessa naidaan, parisuhteessa rakastellaan. Seksi on paljon muutakin kuin mekaaninen suoritus.
Mä näen asiassa ainakin sen eron, että parisuhteessa elävät rakastelevat, yhden illan jutut ovat pelkkää panoa ja itsekästä toimintaa. Itse en ikinä voisi mennä sänkyyn yhden illan jutun kanssa vaan rakastamani hmisen kanssa. Lisäksi, kun sitä toisen oppii tuntemaan, niin oppii myös milllaisista asioista hän pitää sängyssä ja seksi on tämän myötä parempaa
Tottakai seksi irtosuhteessa eroaa sekssitä parisuhteessa. Lähinnä siten että irtoseksi on perseestä. Siinä ei vaan ole sitä tunnetta mitä parisuhteessa on. Tosi kiva herää aamulla ja tokaista "kuin nopee oiisit kotona jos nyt lähtisit" .... itselle ei irtoseksi ainakaan kolahda...
Kyllä ne parisuhteessakin nuo "pelkät panot" onnistuu :)
Irtoseksi on huonoa mun mielestä. Sitä harrastaa kundit jotka ei pysty/kykene/osaa/halua sitoutua. Irtoseksillä hommaa helposti itselleen lumpun maineen ja siitä voi joutua myöhemmin kärsimään... No mut jokainen tavallaan.
Irtoseksi on huonoa mun mielestä. Sitä harrastaa kundit jotka ei pysty/kykene/osaa/halua sitoutua. Irtoseksillä hommaa helposti itselleen lumpun maineen ja siitä voi joutua myöhemmin kärsimään... No mut jokainen tavallaan.
Harrastan irtoseksiä oman suhteeni sivussa (puoliso tietää tilanteen). Olemme olleet yhdessä kymmenen vuotta, eli mielestäni ei voi sanoa kuten Ykä kirjoitti, että irtoseksiä "harrastaa kundit jotka ei pysty/kykene/osaa/halua sitoutua". Haluan, osaan ja ilmeisesti myös kykenen sitoutumaan. Rakkauskin on suhteessa mukana. Irtoseksi on seksiä, ei kokonaisvaltainen ihmissuhde.
Aikanaan harrastin jonkin verran irtosuhteita pidempien seurustelujen välillä (miesten kanssa siis vielä siihen aikaan). Vähitellen olen vain todennut, että ne eivät ole mun juttuni. Taidan olla 'pariutuvaa tyyppiä', vaikka nuorempana vannoinkin ikisinkkuuden nimiin. Ajatuskin perinteisestä parisuhteesta kauhistutti. Johtuiko sitten siitä, että heteroelämä ei kerta kaikkiaan ollut minulle tarkoitettu. Nykyisin on tosi vaikea edes kuvitella harrastavansa seksiä jonkun muun kuin tyttöystäväni kanssa. Kauniita ihmisiä toki katselen mielelläni, mutta se ei herätä minkäänlaisia seksuaalisia fiiliksiä.