Tutkimus: Homomiehet kouluttautuvat heteromiehiä pidemmälle (juttukommentit)

  • 1 / 2
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 6.3.2022 19:22
Jukka Lehtosen havainnot täsmäävät aika pitkälle omiin havaintoihini niin omalla kohdallani, kuin kaveripiirissänikin.

Ammattikoulussa kilpailin erään luokkakaverini kanssa parhaista arvosanoista ja todistuksista. Vuorottelimme ykköspaikasta. Myöhemmin minulle selvisi, että hänkin oli homo.

Isossa yrityksessä, jossa työskentelin yli 30 vuotta, minulla oli laajin kurssirekisterin sisältö siinä talossa. Siihen aikaan koulutusta saivat ne, jotka sitä halusivat ja minäpä sitä halusin. Sain huomattavasti vaativampia tehtäviä, kuin varsinaisilla oppiarvoillani olisi oikeastaan pitänyt. Kielitaito oli hyvä lisä tuossa kilvoittelussa.
  • 2 / 2
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 6.3.2022 19:24
Mielestäni tutkimuksissa saatetaan tuijottaa menestyksen mittareina vain akateemisia oppiarvoja. Asia on tuota paljon laajempi ja moniulotteisempi. Oppiarvo sinällään ei takaa sitä, että henkilö menestyisi työelämässä ja elämässä muutenkin.

Nostan tähän esimerkiksi menestyksen mittareina poikkitaiteellisen/-tieteellisen osaamisen ja koulutukset. Minulla on kahdelta täysin erilaiselta ei-akateemisen osaamisen alueelta perusteelliset koulutukset. Aivan samoin on tilanne puolisollani. Hänellä ne jatkuvat myös akateemiselle puolelle. Meitä kumpaistakin on tarvittu monenlaisiin, mielenkiintoisiin ja vaativiinkin tehtäviin elämämme aikana.

Monella heterokaverillani oli varsin koulutusvastainen asenne. "Hikipinko" oli haukkumasana, jos sait hyvät arvosanat todistukseen. Heterokaverini harrastivat ryyppäämistä ja "kaatoja", sekä muuta ajanvietettä. Yleinen ylpeilyn aihe oli ketkä kaikki olivat olleet poliisin pidättäminä putkassa. Olen aina pitänyt tietojen hankkimista ja opiskelua tavoittelemisen arvoisena asiana. Se on vain joskus pitänyt hieman piilotella.