Leluvalmistaja tuo myyntiin nuken, jossa sukupuolittuneet piirteet on häivytetty (juttukommentit)

  • 1 / 4
  • human
  • 27.9.2019 13:20
Jaahas, "sukupuolittuneiden piirteiden häivytys" tarkoittaa siis noin käytännössä miehekkäiden piirteiden häivyttämistä tyystin vain.
Kuvasta päätellen kyllä yhtäläisesti feminiinisten piirteiden häivyttämistä.
  • 3 / 4
  • Juke-hm
  • 5.12.2021 21:51
Tuntuu joskus jopa ikävältä tuollainen, että se mikä on mieheen liittyvää pitää häivyttää. En pidä "sukupuolineutraaliudesta" koska siinä sukupuoli- joka minulle on tärkeää koska pidän miessukupuolesta- koetetaan häivyttää tai peittää. Ei tietenkään kaikki "miehekkäinä" pidetyt piirteet ole hyviä, mutta itse sukupuoli on.
  • 4 / 4
  • JudyJudyJudy
  • 6.12.2021 13:13
Eiköhän tuossa "juttuna" ole nuken muunneltavuus, ei niinkään sen esimääritelty sukupuoli. Nuken piirteitä voi leikin myötä muunnella, mikä taas antaa tilaa luovuudelle ja mielikuvitukselle, lapsihan leikkii vaikka käpylehmällä.

Ei kovin kaukana omista lapsuuden leikeistä, siskot jaksavat yhä muistuttaa kaljuista barbeista tai muuten muokatuista nukeista. Aika moni Barbi menetti päänsä hirveässä auto-onnettomuudessa, ilmeisesti olin nähnyt Jayne Mansfieldista kertovan elokuvan. Ylimaskuliiniseksi mielletyn Ken-nuken anatomia oli lähemmällä tarkastelulla pettymys, siinä missä Barbin muodot epärealistiset. Pienellä muokkauksella niistäkin sai "näköiset". Ehkä lapsuuden leikit auttoivat ymmärtämään myös anatomiaan sidottuja sukupuolirooleja, tai ylipäätään se, että poikana annettiin myös leikkiä nukeilla - vaikka hieman rajummin.