Järjestöt vaativat sateenkaaripoliittista toimintaohjelmaa (juttukommentit)

Mihinköhän tällä vihapuheella sateenkaari-ihmisiä kohtaan oikein konkreettisesti viitataan Suomen oloissa? Itse homona en ainakaan ole kokenut, että vihapuhe homoja kohtaan olisi kovinkaan yleinen ilmiö tai vakava ongelma ainakaan itse näkemässäni osassa nykypäivän Suomessa. Onko tosiaan vihapuhe esimerkiksi homoja kohtaan muiden mielestä jokin suuri ongelma Suomessa vai yritetäänkö tässä määritellä kaikki vähänkin poikkipuoliset sanat joksikin vihapuheeksi, mihin pitäisi puuttua? Ja jos tämä on koettu todelliseksi ongelmaksi, niin missä tähän vihapuheeseen oikein törmää ja mistä siitä olisi konkreettisia esimerkkejä, jotta ilmiötä voisi paremmin arvioida?

Itse ainakin koen liian tiukkapipoisuuden itsessään ongelmaksi, enkä kaipaa itse sellaista yhteiskuntaa, missä ei saa keskustella avoimesti, kyseenalaistaen, kritisoiden ja pilaakin tehden. Ei minusta esimerkiksi homot ole mitään avuttomia pikkulapsia, joita pitäisi suojella kaikilta kriittisiltä sanoilta, etteivät mene heti jotenkin rikki.
Tyypilliseksi katsottun sukupuolen ilmaisun lokeroon mahtumattomat joutuvat sosiaalisessa mediassa ja ihan arjessakin kohtaamaan aika törkeää nimittelyä ja suoranaista uhkailuakin. Homot sinänsä eivät välttämättä kohtaa moista, mutta transsukupuoliset tai vaikka erityisen feminiinisen oloiset miehet kyllä.

En minäkään homona henkilökohtaisesti taida olla saanut koskaan osakseni mitään vihapuheeksi luokiteltavaa. Muutaman kerran olen kuitenkin ollut näkemässä sellaista. Yhden kerran jopa väkivaltaa; tyyppi karkasi puuhkaa kaulallaan pitävän miehen kimppuun, kun tätä ärsytti.