Kenelle käsite Queer kuuluu?

Aihe liittyy huhtikuun 2019 lopussa Helsingin Vallilassa järjestettävään Querelle-festivaaliin.

Sosiaalisessa mediassa tunnisteen #querelle alla käydään Querelle-festivaalista tänäkin vuonna keskustelua, jossa vilahtelevat seuraavat käsitteet: pinkkipesu, kulttuurinen omiminen ja cissujärjestäjät. Festarin katsotaan olevan suunnattu keskiluokkaiselle pride-kansalle.

https://twitter.com/TuomasjukkaT/statuses/1065714068718276609
https://twitter.com/paralleeli/status/1065705239230251014

Ilmeisesti meneillään on taistelu käsitteestä "queer". Lienee siis jonkinlainen yhteisö, jossa katsotaan kyseisen käsitteen olevan heidän - tai ainakin heillä olevan jonkinlaisen oikeuden määritellä sitä, kenelle mainittu käsite kuuluu ja miten käytettäväksi.

Alkuun queer lienee ollut haukkumasana seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä, mutta aktivistit sitten poimivat tuon ja jos olen oikein hahmottanut, niin jalostaneet sitä "valtavirran" ulkopuolella elävien jollain tavalla ns. perinteisen sukupuolijärjestelmän (kohdallaan) olemassaoloa kyseenalaistavan väen identiteetin määritteeksi. Käsite siis "ei-heteronormatiivisuudelle" ja "ei-cis-normatiivisuudelle".

Ilmeisesti on kuitenkin jokin viiteryhmä, jolle käsite "queer" on niin henkilökohtainen, että nimen käyttäminen (kaupallisesti järjestetyn) festivaalin nimenä aiheuttaa ärtymystä.

Minä en identiteettini osalta asetu tai ainakaan aseta itseäni käsitteen "queer" alle. Minulle se on vieras. Jopa niin vieras, että nimensä vuoksi Querelle ei tunnu tapahtumalta, joka olisi minulle suunnattu.

Koen itse asiassa vaikeaksi ottaa suoranaista kantaa tähän keskusteluun.
Jotenkin termi HLBTIQ on kömpelö. QUEER-termin käytön tarkoítuksena näyttää olevan halu liudentaa sanan kielteistä piirrettä. Samaan aikaan käsite koetetaan omia ja kaupallistaa. Siitä ainakin kielii tuon festivaalin hintataso. Ihan niinkuin QUEER olisi nk. paremman väen juttu.

Vierastan QUEER-käsitettä. Omassa mielessäni koen sen tulevan tarpeettomasti meille vieraasta kulttuurista ja sisältää edelleen kielteisiä arvovarauksia. HLBTIQ tuntuu pelkästään tekniseltä lyhenteeltä, eikä kuvaamassa erilaisia ihmisiä. Tarvittaisiin suomeksi jokin myönteinen sana tähän tarkoitukseen.
Sanotaan, että liikkeet muuttuvat, kun ne alkavat voittaa, mutta en tiedä onko sosiaalisten liikkeiden historiassa toista, joka olisi kokenut niin eriskummallisen muodonmuutoksen kuin minkä hlbt-liike kävi läpi sen jälkeen, kun avioliittouudistukset alkoivat tulla voimaan. Tasa-arvoisen avioliiton voittokulku näyttää jättäneen aktivismikulttuuriin aukon, joka on nyt alkanut täyttyä radikaalilla queer-ideologialla. Queerius on aate, jonka suhde homoihin ja lesboihin on vähintäänkin ongelmallinen.

Queer-liikettä 90-luvulta asti seuranneena olen tottunut yhdistämään sen ajatuksiin siitä, miten homoseksuaalisuus kuuluu "binäärisiin oppositioihin" perustuvaan "kapitalistiseen" sukupuolikulttuuriin ja on siten vahingollista ja jotain, mikä pitäisi "purkaa". Joku queer-henkilö kirjoitti liberaalissa BuzzFeed-julkaisussa, että "binääriset leimat, kuten 'homo' tai 'lesbo' ovat alkaneet näyttää kulahtaneilta ja vanhanaikaisilta... onko ahdasmielistä, tai jopa vahingollista ja syrjivää, että ihastuu vain yhteen sukupuoleen?"

"Keskiluokkainen Pride-kansa..."

Kuuntelin kesällä "Mikä meitä vaivaa?" -nimistä podcastia, jota vetää pari mm. anarkismissa ja eläinaktivismissa vaikuttanutta toimittaja-aktivistia. Joissain jaksoissa viitattiin ohimennen queer-liikkeeseen ja tunnettuihin queer-teoreetikoihin, kuten Judith Butleriin, ja näiden vastakohtana Prideen ja homoliikkeeseen. Molemmat juontajat ilmaisivat kannatuksensa queer-liikkeelle, mutta samalla ainakin toinen näistä heteroiksi asemoituvista vasemmistolaisista miehistä puhui "kaupallisesta Pridesta" ja "porvarillisesta homoliikkeestä".

BuzzFeed tai mainittu podcast eivät edusta queer-ajattelun radikaalia kärkeä, mutta juuri se onkin niin kuvaavaa. Tavallisia "cissuhomoja" dissaava queer-ajattelu on vakiintumassa osaksi sekä liberaalia valtavirtakulttuuria että marginaalisempaa laitavasemmistolaista ajattelua.
  • 4 / 5
  • Public eye
  • 28.11.2018 14:06
Taitaa olla sukupolvikysymys, mutta minulle Querelle ei tätä ennen edes tuonut mieleen sanaa "queer", vaan spontaanisti nimet Jean Genet, Rainer Werner Fassbinder, Jeanne Moreau, Brad Davis... :)
Nykypolvelle nämä eivät puolestaan sanone yhtään mitään.
  • 5 / 5
  • smo
  • smo
  • 28.11.2018 17:07
En ehkä itsekään olisi yhdistänyt nimeä "Querelle" käsitteeseen "queer". Sen sijaan tapahtuman markkinointilupaus on "quite a queer festival", jota kautta yhteyden synttymistä ei voi välttää.