Bride pelkkää ulkokultaa!

• 1 / 6
  • random
  • 5.9.2018 22:04
Näin kesällä järjestetään useampiakin pride tapahtumia eri puolilla Suomea. On isompia ja vähän pienempiä, sateenkaari liput liehuvat ja hymy loistaa osallistujien kasvoilta. Mutta mitä kaikkea onkaan niiden kirjava lippujen ja hymyilevien homojen lesbojen ja biseksuaalinen takana on suurelta yleisöltä täysin pimennossa. Joten sitä ajattelin itsekkin homoseksuaalina tässä valaista ettei totuus pääsisi unohtumaan.

Kävin tuossa viime keväänä homobaarissa ja voin sanoa että en ole pahimmiltakaan homofoobikoilta saanut yhtä tylyä kohtelua kuin sen kyseisen baarin asiakkailta. Pakenemista toiseen pöytään ikärasismia ja jopa suoraa vittuilua. Qruiserissa ei vastata viesteihin vaikka varta vasten profiilitekstissä ollaan niitä vailla. Tinderissä ei anneta osumia ja jos annetaankin niin ei vastata viesteihin joten neki osumat ovat pelkkiä vahinkoja.

Kyllä ollaan muilta vailla suvaitsevaisuutta mutta kokemuksesta voin sanoa että homojen pahimpia vihollisia eivät ole mitkään uskonlahkot tai muutkaan homofobiset juntit vaan homot itse.
  • 2 / 6
  • Masa
  • 1.12.2018 15:54
Olen monesti törmännyt tähän ilmiöön, että seksin ja rakkauden saralla pettyneet päättävät kostaa koko homoyhteisölle julistamalla "totuuden homoista". Homot ovat kauheita ihmisiä ja sen todistaa se, miten vähän saan viestejä Grinderissä. Baarireissusta ei seurannutkaan seksiä ja parisuhdetta ja se kertoo siitä, miten pinnallisia homot ovat. Siis kaikki muut paitsi minä!

Sanon aina tällaisille, että homot ja homokulttuuri eivät ole yhtä kuin baarit ja seksinhakusovellukset. Homomiehet vain ovat siinä mielessä huonossa asemassa verrattuna heteroseksuaaleihin, että jälkimmäiset voivat paljon vaivattomammin tutustua potentiaalisiin kumppaneihin tavallisessa arkielämässä, kun taas homomiehet joutuvat usein roikkumaan baareissa ja sovelluksissa. Molemmissa on se huono puoli, että sosiaalinen vuorovaikutus perustuu usein yksinomaan seksin hakemiseen, eikä luontevaan ja aidosti kiinnostuneeseen seurusteluun, mistä johtuu se, että monet vakavampaa suhdetta etsivät joutuvat pettymään tylysti.
  • 3 / 6
  • random
  • 26.1.2019 0:21
Mutta kun itse en ole koskaan mennyt sillä periaatteella että joko kaikki tai ei mitään vaan nimenomaan sillä että parempi edes jotain kuin ei yhtään mitään. Kaikkien kanssa ei ole pakko mennä sänkyyn tai lähteä treffeille jos siltä tuntuu. Mutta oletko koskaan kuullut sellaisesta kuin käytöstavat? Eli jos olet vaikka siellä baarissa iltaa viettämässä ja joku yksin liikkeellä oleva lähestyy sinua asiallisesti niin miksi et voisi itse olla hänelle yhtä asiallinen. Jos pidät hänelle illan tai edes osan siitä seuraa vain jutellakseen niitä näitä niin onko se sinulta pois? Se on sitten erijuttu jos tullaan lääppimään tai ehdottelemaan seksiä.
  • 4 / 6
  • Harza
  • 26.1.2019 20:05
En ole enää vuosiin käynyt iltaani viettämässä homorafloissa, mutta aikoinaan 10+ v aktiivisestikin. Tältä pohjalta havaintojani ja tulkintojani. Itse en (ujona) juuri koskaan tehnyt aloitetta toisen suuntaan muutoin kuin menemällä toviksi kiinnostavalta vaikuttavan henkilön "ulottuville". Tällöin joskus sattui niin, että toinen aloitti jutun. Toki joskus tuli itsekin avattua suu ensin. Toisinaan kävi niin, että tämä kiinnostavalta vaikuttanut häippäisi sijoiltaan hetimiten eli mahdollisesti "pakeni" paikalta.

Palaanpa tapauksiin, joissa joku teki keskustelualoitteen suhteeni. Pääsääntöisesti vastasin ystävällisesti ja usein osallistuin aktiivisestikin keskusteluun jollen ollut ystävieni seurassa ja juttu kesken (en tosin silloinkaan sanonut, että "hus matkoihisi"). Lähes aina keskustelun edettyä riittävän pitkälle paljastui että seksiä kanssani olisi haluttu ja lähes yhtä usein en siitä ollut kiinnostunut, joten pettymyshän siitä seurasi. Vuosien varrella käytökseni siinä mielessä kovettui, että aloin väistää seksuaalisesti epäkiinnostavien katsetta (ei niin että silmiäni muljauttelisin toiseen suuntaan, mitä sitäkin näki paljon, mutta kuitenkin siten, etten antanut vastakaikua katseella luotaukseen), näin tuli aiheutettua vähemmän pettymyksiä.

Jos kerran lähes kaikki, jotka eivät ole ystäviensä kanssa iltaa viettämässä, ovat homopaikasta seksiä hakemassa, niin onhan keskusteluun-uppoutumiset kiinnostamattomien kanssa pois potentiaalisen panokaverin etsimisestä ja kun otetaan huomioon rahan ja ajan meno, niin aika ymmärrettävää että osa tulee ilmaisseeksi turhankin selvästi kiinnostumattomuutensa. Toisaalta samoin kuin ihmisten matemaattiset ja liikunnalliset taidot vaihtelevat, niin vaihtelevat myös sosiaaliset taidot niin toisten sanattoman ja sanallisen viestinnän tulkitsemisen suhteen kuin omien viestiensä suhteen, joten pettymyksiä ei täysin voi välttää. Esimerkiksi omalla kohdallani peruskohteliaisuuteni helposti tulkittiin kiinnostukseksi.

"Heteroraflojen" kohdalla tilanne on sikäli eri, että oletuksena kun toinen mies avaa tuntemattomalle suunsa, ei ole että tämä olisi seksuaalisesti toisesta kiinnostunut. Siis miesnäkökulmasta. Palstan biseksuaalit osannevat kertoa paremmin eroavatko homo- ja "heteroraflat" periaatteellisemminkin toisistaan.

Yöelämästä poistumiseni jälkeen on tullut nämä Grinderit sun muut, itselleni entuudestaan tuttujen lisäksi, joten liekö näillä ollut jotain merkitystä baari/yökerhokulttuuriin? Eli olisiko tilanne jotenkin pahentunut keskustelun aloittajan kuvaamissa asioissa?
  • 5 / 6
  • random
  • 26.1.2019 23:43
Ensinnäkin täydennän edellistä viestiäni sen verran että käytän siis tinderiä en grinderiä, ne ovat 2 eri asiaa. Grinderiinkin olen yrittänyt tutustua mutta koska se on täysin ulkomaankielinen niin sitä ei pysty käyttämään.

Mutta itse asiaan. Sanoit että keskustelun edetessä kävi ilmi että seksiä olisivat halunneet. Sanoivatko he sitten ihan suoraan että "lähdetäänkö panemaan" vai kuvittelitko vain kaiken? Nimittäin itse olen pannut merkille että monet varsinkin nuoret miehet ovat hyvin vainoharhaisiakin. Jos menet juttelemaan niin heti luullaan että olet seksiä vailla vaikka ei olis seksistä puhuttu sanaakaan.

Sekin on varmasti ihan totta että peruskohteliaisuus saatetaan tulkita kiinnostukseksi. Mutta eiköhän sekin vastapuolelle selviä viimeistään sitten kun baari sulkeutuu. Nimittäin jos illan päätteeksi toivotat hänelle vain hyvää jatkoa sen sijaan että olisit kutsunut hänet saatille tai pyytänyt puhelinnumeroa, niin kyllä jokainen viimeistään siinä vaiheessa tajuaa mikä oli homman nimi. Se voi olla toki pettymys mutta siitä ei pitäisi jäädä kuitenkaan mitään hampaan koloon. Mutta jos olet alusta asti ilkeä jollekkin niin sellaisesta jää varmasti toiselle sekä paha että vihainen mieli.
  • 6 / 6
  • Harza
  • 27.1.2019 0:37
Itse en ole käyttänyt sen paremmin Tinderiä kuin Grinderiäkään; omat kokemukseni nettimaailmasta ovat lähinnä deitti.net, iskuri.net, qruiser.com, planetromeo.com ja gaydar.jotakin. Sen verran olen informoitu että grinder olisi jotenkin seksisuuntautuneempi...

Olin baarimaailman aloittaessni kolmenkympin tuntumassa ja silmälasien käyttäjänä vähemmän vetovoimainen jo skenessä, joten ei niitä juttusilletuloja mitenkään haitaksi asti ollut: harvoin nyt ihan pano sanaa käytettiin (enkä muuten muista että munan kokoakaan olisi kyselty baareissa mitä oon kuullut joidenkin arvostelevan ja siitä päätellyt sellaista tapahtuvan), mutta pyydetty jatkoilla/yökylään yms. Toki kun homman nimi alkoi itselleni valottua, niin hankkiuduin tekosyyllä eroon keskustelusta (tai yleensä ihan oikea syy, kt. vessa, mutta en sitten palannut takaisin - enkä toki missään tapauksessa sellaista luvannutkaan), joten jäi varmuus asiaan saamatta. Keskustelut eivät muuten juuri koskaan käsitelleet seksiä...

Ilkeydestä en minäkään tykkää ja sietäisi itse kunkin siihen taipuvan opetella diplomaattisempia tapoja tilanteen hoitamiseen niin että kummallekin jää tilanteesta hyvä mieli. Voin tosin kuvitella että vetovoimaisuudessaan TOP 5 % kuuluville alle 26:lle tuo voi olla hyvinkin haasteellista. :)