Ylioppilaskokeessa aiheena urheilun asenneilmasto - tennispelaaja Jarkko Niemisen kolumni aineistona (juttukommentit)

  • 1 / 3
  • tjas
  • 22.9.2015 16:29
"Välillä mietin, onko toisten rakkaussuhteita kommentoiva ihminen itse rakastanut koskaan"

Eiväthän naiset muuta teekään. Mutta Jarkko Nieminen onkin tennispelaaja ja Ville Nieminen entinen jääkiekkoilija. Ville tietää, että ei mahdu. Jarkko ei tiedä.
  • 2 / 3
  • YOK2016
  • 22.9.2015 23:32
Hesarissa haastateltua opettajaa pakko kompata. Kirjoitan itse äidinkielen ensi keväänä, ja nimenomaan kymppitehtävä eli tuo pukukoppiin mahtuminen oli tehtävätyyppinä loistava: aihe on ajankohtainen, otsikko oli voimakkaasti vertauskuvallinen mahdollistaen monia onnistuneita tulkintoja ja siten suorituksia ja täten monipuolistaen vastauskirjoa, tarjolla oli tausta-ainestoa (jota pitää osata käyttää) ja lisäksi omia kokemuksia pitäisi luontevasti osata yhdistellä aineistoon. Haastava, mutta osaavalle erittäin antoisa tehtävä.

Itse olisin varmasti kirjoittanut tästä, jos olisi sattunut vasta ensi kevääseen.
Aikamoista yleistämistä naisia kohtaan. Ei yllätä.

Nimimerkki "tjas" kiekkoympyröitä tuntevana toi esiin sen, mistä herännyt keskustelu aiheutti kohdallaan syksyllä 2014 ärtymystä. Ja tuli samalla sanoneeksi ääneen, että tuo kiekon piirissä vaikuttava asenneongelma todella on olemassa.

Jotain siis tarttis tehdä, että mahtuisi.