Seta syntyi 40 vuotta sitten: pois kellareista ja puistojen pimennoista - rohkeasti esiin (juttukommentit)

  • 1 / 4
  • Olli Stålström
  • 30.5.2014 0:01
Haluan kiittää ranneliikettä asiallisesta ja miellyttävästä historiakoosteesta. Samalla pyydän lupaa saada esittää pienenpienen historiallisen kuriositeettimuistelman, joka liittyy Setan perustamiseen. Kuvassa näkyvä komea kivitalo jugendparvekkeineen (Bulevardi 15) on nimittäin sattumalta sekä Setan parustamispaikka että minun lapsuuteni kotitalo, joten minulla liittyy hyvin nostalgisia muistoja siihen. Setan perustava kokous pidettiin Jukka Miettisen kotona noiden parvekkeiden puoleisella sivustalla ja minun lapsuudenkotini oli pihan puolella sijaitsevassa C-portaassa. Itse asiassa tämä on aivan merkillistä sattumaa. Sattumaa oli myös se, että isäni, kielten ja matikan yksityisopettaja antoi tunteja Jukka Miettisen isoveljelle.

Muutenkin Setan porukka oli kovin punavuorikeskistä. Seppo Kivistö asui parin kadunkulman takana Uudenmaankadulla. Hallituksen jäsen Kimmo Kahra asui Rööperissä Kankurinkadulla, Martin Schreckin koti oli lähellää, Fredan ja Arkadiankadun kulmassa. Psyken pitkäaikainen puheenjohtaja Veli Hyvärinen asui silloin Huvilakadulla. Setan älykkö ja kapinallinen Veli-Pekka Hämäläinen siirtyi Mechelininkadulta asumaan Rööperiin.

Hallittuksen kokouksia pidettiin milloin Kimmon, milloin Sepon kotona. Vapaa-aikaamme vietimme paljon paikallisissa kapakoissa Rööperissä. Suloisenkatkeria nostalgisia muistoja: pubit Iso-Ankkuri ja Punavuoren Ahven olivat kokoontumispaikkojamme. Minä olin aivan lääpälläni Punavuoren Ahvenen nuoreen tarjoilijapoikaan.

Meidän kaikkien kodit olivat vartin kävelymatkan päässä toisistaan. Maantieteellisesti "piirit" olivat pienet :)

Kommenttia muokattu: 21.06.2015 klo 22:05
  • 2 / 4
  • Karju
  • 20.10.2018 9:22
Artikkelissa on virhe: vuodesta 1974 on jo 44 vuotta aikaa, ei 40... :-)
  • 3 / 4
  • smo
  • smo
  • 20.10.2018 10:44
Artikkeli on kirjoitettu vuonna 2014, joten neljän vuoden edestä on vettä jo ehtinyt virrata Vantaassa.
Ollin kommenttiin pienen pieni korjaus; Bulevardi 15 edustaa mielestäni funktionalismia eikä jugendia.