HBO:n homoteemainen draamakomediasarja Looking – ohuita ajankuvia ja ohuita homoja (juttukommentit)

Mun mielestä ainakin eka jakso oli ihan hyvä. Ainahan näissä sarjoissa on ylilyöntejä, eikä niitä tartte ottaa vakavasti. Oottelen mielenkiinnolla jatkoa.
  • 3 / 7
  • SaintJudy
  • 21.1.2014 13:25
Jenkeistä on kuulunut ihan positiivista sarjan tiimoilta, ilmeisesti hahmot kehittyvät sarjan edestessä. Sex and the City kehittyi alkujasoista ihan sujuvaksi hömpäksi.

Jos Looking-sarjan homostelu tuntuu vieraalta, niin toisenlaiseen "homotodellisuuteen" voi yrittää samaistua maikkarin iltapäivällä esitetävään Perhe 2.0 komedian parissa. Taitaa edustaa muuten sitä "poliittisesti korrektia" homomallia, jota yritetään "tuputtaa" tasa-arvoisen avioliiton myötä. Ainakin kritiikkiä sarjan heteronormatiivista perhekeskeisyyttä kohtaan on esitetty laajemminkin. Itse jaksoin tämän sateenkarisitcomin "ohuita ajankuvia ja ohuita homoja" noin yhden jakson verran.

Makunsa kullakin.

Kommenttia muokattu: 21.01.2014 klo 15:13
Minä en ole vielä ehtinyt nähdä ensimmäistä(kään) jaksoa Looking-sarjasta. Jossain vaiheessa ajattelin kyllä tutustua.

Minun vertailukohtani näissä on Queer as Folk -sarjan brittiversio. Muut ovat QAF ykköstä huonompia tai parempia. Toki yritän muistaa, että QAF oli käytännössä ensimmäinen lajissaan ja sitä kautta uraa uurtava.

QAF:ssa pidin kovasti siitä, että sain keskushenkilöiden (ja joidenkin sivuhenkilöidenkin) persoonista kiinni ja saatoin myös tuntea samastumisen elämyksiä vaikkapa nyt suhteilun suhteen. Siinä sarjassa ihmissuhteiden kirjo oli monipuolinen. Oli kaikenlaista "homotodellisuutta".
  • 5 / 7
  • Public eye
  • 21.1.2014 14:33
Perhe 2.0 on minusta ärsyttävän pliisu ja söpöstelevä, ja lisäksi pääosan esittäjiltä puuttuu täysin karisma, jota samaistuminen edellyttäisi. Sivuhenkilöiden persoonat ovat hyvin teennäisiä, ja monille nykyajan amerikkalaisille sitcomeille ominainen, tiettyyn rajaan asti menevä ronskius loistaa poissaolollaan.

Jonkin verran parempi on (subilta? tuleva) "Bestikset". Siinä on hauskoja oivalluksia, ja henkilöissä on sentään aavistus lihaa ja verta.
  • 6 / 7
  • Juuso
  • 24.1.2014 8:37
Mun mielestä Looking oli ihan hyvä. Katsoin eilen ensimmäisen jakson.
  • 7 / 7
  • Kolmoisritti
  • 28.1.2014 1:46
Lainaus:
TV I HBO:s nya serie Looking möter man tre killar på 30 i San Fransisco. I pilotavsnittet presenteras Patrick, Agustín och Dom när de lite oskyldigt försöker ragga anonymt sex i buskage på offentlig plats – och oroar sig som alla gör över dålig dejting, tråkiga jobb och bristen på varaktig kärlek.
På det sättet följer seriemakarna grunden för en riktigt vanlig tv-serie på 2010-talet. Man harvar på mallen från Sex and the city. Trettio minuter relationer och prat om sex, lite prekariat om vuxenblivande i massarbetslöshetens tidsålder. Hade serien gjorts före krisen 2008 hade den sett annorlunda ut.

Den här gången är kryddan att det handlar om män som har sex med män.
Kanske planterades också rent av en kommande klasskonflikt mellan konstnären, spelutvecklaren och den äldste i trojkan som fortfarande jobbar som servitör. Som om servicejobb var ett övergående problem.
Efter första avsnittet kände jag mig sviken. Inte att det är en vecka till nästa avsnitt. Utan det söta formatet. Måste det vara gulligt för att det handlar om bögar? Även 30-minutersformatet känns litet för att etablera karaktärer och handling ordentligt.
Känslan man får är att silkesvantarna är på. Förmodligen bedöms det lite för hårt att fullt ut skildra en rå homosexuell vardag i den gayvänligaste staden i världen. Det är mindre sex här än i motsvarande hetero-serie. Bögarna får vara med. Men än så länge bara de sockersöta.
Daniel Suhonen