Uinnin käännökset

Joo, okei, huono kyssäri mutta kuitenkin. Miten voi oppia tekemään volttikäännöksen (vapaauinnissa)? Tekemällä tietenkin, kuuluu vastaus und das verstehe ich. Kesällä olisi tarkoitus mennä aikuisten tekniikkakurssille, mutta jos (hui!) tulee este tai kurssi täyttyy tai uimahallista loppuu vesi kesken, niin tietääkö kukaan kertoa vinkkejä sen varalle, jotta pitää itse opiskella (tai jotta ottaa varaslähdön opetteluun - ihan vaan varmuuden vuoksi). Ottaa kupoliin kun omasta mielestä eteenpäin meno on ihan notkeaa, mutta käännös on kuin Titanic laittaisi parastaan. Olen ihan vedessä kokeillutkin voltteja, mutta joutunut häpeämään uimalasit päästä, kun onhan se aika hupsua kun aikuinen löllii ja molskii kuin pikkulapsi eikä oikein voi sanoa tehdäänkö siinä surkeaa vesiperformanssia vai saadaanko ennenaikaista sydänkohtausta.
Just tällaista! Kiitti, hyvä saitti. Saisinpa vielä nuo videot toimimaan, vai lienevätkö vain tilaajille/tms. (Opetuskäyttöön, hmm, luonnolisesti...) Korvatulpat korviin vain niin ei mene vettä korviin. Vanhat kunnon Earit on hyviä ja halpoja. Itselläni menee puolestaan ainakin mikkihiirityyliin kääntyen nenä vettä täyteen, mutta nenään ei oikein passaa tulppia torpata.
Eipä ollut Real Playeria koneessa, joten videot eivät toimineet. "Jos uit 25 metriä noin 16 sekuntiin, niin ihan hyvin menee." Ehkä ensi elämässä.
Ha! Testattu: 25 metriä 15,8 sekuntia. Hyvin menee. Tämä seuraava elämä tuntuu hyvältä.
  • 7 / 25
  • miesmies
  • 30.6.2005 14:14
Tosiasia on kuitenkin sellainen, ettei aikuisesta yli 25-vuotiaasta kehity enää teknisesti hyvää uimaria.
Sinustakaan ei enää voi kehittyä miestä tuon inisevän neiti -olemuksesi tilalle.
Minä satun vaan tietämään tuon em. asian, koska olen käynyt itse muutamia uimatekniikankursseja....
Johtuu varmasti sinun kohdallasi kömpelyydestäsi tai ylipainostasi. Älä siksi yleistä koskemaan ongelmiasi muitakin.
Olkaas muut hiljaa! Kyllä miesmies tuntuu tietävän OIKEAN vastauksen asiaan kuin asiaan...
tarkistettu.... kyllä voi! :) älkää tapelko!
jos sulla miesmies on vaan ollut huono opettaja?
Minä ainakin kävin kesän alussa tekniikkakurssin, ja opin ihan kohtalaisesti vapaauintitekniikan. Toki muut ovat vielä hakusessa ja perhonen on ihan mahdotonta. Mutta vapariahan on kivointa uida, kun pääsee enempi kovaa. Joku vielä lohkaisi kysymään männä viikolla, jotta uinko ihan kilpaa, kun uinti näyttää niin hyvältä. En tiedä oliko kysyjä likinäköinen, mutta kivasti se hiveli ja vähän hämmensi mieltä. Volttikäännöskin sujuu ainakin joka kolmas kerta ihan hyvin. Kyllä tällainen yli 25-vuotiaskin voi - ainakin jotenkuten - oppia tekniikkaa ainakin tyydyttävällä tasolla. Lämpimästi suosittelen tekniikkakurssia, jos intoa riittää. Ja kai se niin on, että jos tuntuu hyvältä, niin jotain tekee oikein. Omaksi iloksi ja niin eespäin.
Volttikäännös on sama asia, kun kuperkeikka (siis vapaauinnisssa) ja niitä harjoitellaan tekemällä kuperkeikkoja vedessä.Voit esim. ottaa muutaman vedon ja tehdä kuperkeikka ja sitä rataa... Ei sen kummoisempaa. Käännöksessä vaan ojennetaan jalat ja potkaistaan päädystä vaihtia! Eikö kuulosta helpolta! =) Itse olen usein liia kaukana päädystä ja potkaisen ohi, sekin on noloa! =)
Tylsää kun piukkapaulaihmiset tekevät niinkin hauskasta jutusta kuin uimisesta tuollaista pinkopäkistys 10+ juttua. Uimisesta voi nauttia ilman tekniikka-harjoituksia ja sirkuskärrynpyörävoltteja ala stressaantuneet kehäraakkieläimet.
Ui miten uit, kunhan se on oam huvisi ja nautintosi. Älä välitä masters papoista/mummoista ja muista uimaseura dropouteista. Vesi on kaikkien oma elementii ja ei siellä tarvitse päteä millään tempuilla.
Lotraa ja lillu miten vain kunhan nautit.
Ei se tyyli ole kaikki kaikessa vaan sulavaa omaa omintakeista etenemistäsi voi katsella joku ihaillen sellaisena kuin sen teet... ihmisenä, ei ohjelmoituina uimarobottina.
Nauti kesästä ja lämpimistä uimavesitä.
totta molemmat mutta jos halua uida matkaa sujuvasti ja kuntoa kohottaen niin kännökset auttaa pysymään vauhdissa ja silloin se rupeaa tuntumaankin jossain (ainakin nenässä kun se on täynnä vettä jos ei puhalla ilmaa ulos samaan aikaan =) ) ja on se tietty tyyllikkään näköstä kun sen osaa.
Tylsää kun piukkapaulaihmiset lukevat niinkin hauskasta jutusta kuin keskustelupalstan kirjoituksista itselleen kuplan otsaan.

Miksi ei saisi haluta harrastaa omia harrastuksiaan omalla tavallaan, oli se sitten robottimaista tai luovaa. Mihin arkaan hermoon aquanauttia osui, kun käyttöön ladattiin heti sana-arsenaalista aggressiivisimmat?
Minua on hävettänyt aina, kun puhutaan uimisesta. Mitä tehdä kun on jo 35, eikä osaa kunnolla uida? Kouluaikana kävin yhteensä yhden kerran, lukion 2. luokalla uimahallissa, mutta olin onneksi sairas. Armeijassa uimatestit läpäisin, kun valvova kokelas sattui olemaan entinen lukion kaverini, jolle valehtelin, että käsivarteni on vielä kipeä edellispäivien ryömimisharjoituksista. Sen jälkeen minua ei ole viety pakollisiin uimatesteihin.
Lomilla merten ja järvien rannoilla olen vain pulikoinut ja yrittänyt koiraa, noin 10 m menee, sitten olen täysin poikki. Minua hirvittävät syvät vedet, jos en tiedä rannan syvyydestä, jätän räpiköinnit.
Miesystäväni on kuin kala vedessä. Hän lupasi minulle yrittävänsä treenata minua. Ensimmäinen ihminen, joka ei ole nauranut tälle häpeälleni.
Varmaan löytyy uimakouluja myös aikuisille, mutta en ole niitä etsinyt. Voiko yli 25-vuotias tosiaan oppia uinnin salat?
Osui maaliinsa ja upposi näköjään. Suuren Pyhän Uinnin lähetyssaarnaajat taas asialla sanajulistuksessaan meidän syntisten epäpuhtaiden uimari pakanoiden keskuudessa. Hallelujaa.

Tehkää parannus ja olkaa välillä vähemmän tosikkoja. Noin kireänä naaman pitäminen vain vanhentaa rupsahtanutta olemusta entisestäänkin.
Kyllä täällä tuhansien järvien ja uimatehtaiden luvatussa maassa mahtuu jokainen uimaan tyylillä tyylittömästi, myös mauttomasti mouhottaen ilman mitään syytä, jos niinkin tahtoo joku wanha ukko tehdä.
Täällä taas yksi uimaluuseri joka veteli käsipohjaa vielä 10-vuotiaana ja vasta 21-vuotiaana innostui touhusta tarpeeksi/uskalsi yrittää tosissaan uida pidempiä matkoja kuin sen 15m koiraa räpiköiden.

Nyt 4 kesää olen sisukkaasti kulkenut järvessä lähes joka ilta ja talvella pari kertaa viikossa uimahallissa, ja viimeksi 3 viikkoa sitten saavutin yhden virstanpylvään elämässäni; opettelin sukeltamaan ilman että nenä on tukittu sormin tai mitenkään muutenkaan. Ai että fiilis on ollut upea, lapsena varmaan tuntui tältä kun oppi ajamaan polkupyörällä ilman apurattaita.

Ostin sukellusmaskin ja uusin lempiharrastukseni on sukellella lähipoukamassa tutkimassa mitä sieltä pohjasta löytyy. Hengitystä olen oppinut pidättämään kummasti sukellusharrastukseni alun jälkeen ja pysymään pinnan alla niin ettei peppu ole pystyssä veden päällä (lokkien nokittavana :D)

200m, eli suomen virallinen uimataidon matka menee leikiten kunhan sitä ei tarvitse uida tuhatta ja sataa kroolaamalla, jota tyyliä vasta olen harjoittelemassa. Järvellä uskaltaa tehdä pitkiäkin lenkkejä kun voi välillä kelluskella kaikessa rauhassa selällään ja lipua hiljaa eteenpäin tai vaikka samalla harjoitella oikeaoppista selkäuintia pään yli nousevine vetoineen.

Luin juuri pari päivää sitten että 66% suomalaisista aikuisista ei omaa tuota 200m matkaan vaadittua uimataitoa. Eli minä olen se "joka kolmas" :)

Minua ei tippaakaan haittaa vaikka en osaa uida rintaa oikeaoppisesti, kroolata oikeaoppisesti tai edes uida selkää oikeaoppisesti. Oikeaoppisesta sukealtamisesta puhumattakaan.

Uimatekniikoilla tärkeilijät saavat minun puolestani painua sinne mihin aurinko ei paista, ja jättää kauniit uimavedet meille luonnonlapsille jotka rakastamme vettä veden itsensä vuoksi emmekä polski järvessä sen takia että tulisi harrastettua jotain melkeinpä tekijänoikeudella suojattua liikuntamuotoa tekijänoikeuksilla suojatulla tekniikalla sekunnintarkasti.

Polskimisiin!
Uimarenkaalle; kokeilepa sitä vesijuoksua.Ottaa mukavasti joka paikkaan.Kesällä laitoin veneilyliivit päälle ja menin mereen kävelemään.Ajattelin että turha ostaa sitävarten erillistä vyötä ja liivit sopi mainiosti myös siihen tarkoitukseen.Varovasti kävelin alkuun ja siitä sitten lisää liikerataa ja eri liikkeitä niin sain leikatun polven kuntoon.Ja kaikenlaisia temppuja voi kokeilla,kun voi vaan olla vedessä mielinmäärin. Olen käynyt myös sukelluskurssin ja uintitekniikkaa,mutta jotenkin tuo vesikävely tuntuu mukavalta.Melkein jokaisessa hallissa on nykyään vöitä lainaksi.
miesmies ei nay tietavan uinnista yhtaan mitaan.. Ei tarvi olla hyvaryhtinen., etta onnistus uinti tai kaannokset.. Painvastoin, jos sulla on huono ryhti, se paranee, kun teet kasivetoja ja potkuja oikeaoppisesti terveessa suhteessa.. Ala vaivu epatoivoon, Paavo. Oot saanu monia hyvia neuvoja esim. tee kuperkeikkoja vedessa ym. Tosiasia on, etta kannattaa treenata sita kaannosta jonkun kaverin kanssa, joka aluksi pyorayttaa sinut ympari veden alla ja sita rataa.. Kaannoksen oppiminen ei ole lainkaan vaikeaa, sitkealla harjoittelulla vaan. Sitten viela sellainen asia, ettei kilpailuissakaan kaannosta katsota kovin tarkkaan. Ellet tee turhia kasiliiikkeita kaannoksen aikana tai potki, niin kaannos hyvaksytaan.. Olen itse ollu kilpauimarina siita asit, kun olin 9vuotias ja olen tuomaroinut kisoissa myoskin.. :)) Harjottele sitkeesti.. Tosin makin voin tulla opettamaan sen kaannoksen sulle.. Ja sit viel hyokkays miesmiesta vastaan.. Olen opettanut volttikaannoksen 70vuotiaalle papparaiselle, samoin opetin samaiselle papparaiselle vapaauinnin aivan alkeista ja kasivedoista lahtien. Toteamus: kylla yli 25-vuotiaistakin voi tulla hyvia uimareita..