Vertais tukea naiselle joka ei uskalla mutta haluaa uskaltaa

Elikäs. olen 27.v Nainen ja olen bi. Tai niin luulen.. En itse asiassa tiedä.. Niin olen ainakin luokitellut itseni.. Ja kyllä olen sinut itseni kanssa sen suhteen... Mutta ongelmani on se, että vaikka kaverini hyväksyvät minut täysin ja sukulaisita jotkut.. Tunnen olevani yksin.. En ole käynyt missään Pridekulkueissa tai muissa seksuaalivähemmistö tapahtumissa. Sillä en vain ole uskaltanut. Ystäväpiirissänikin olen ainoa seksuaalivähemmistöön kuuluva.. Joten saman henkisyys puuttuu..

Tiedän kuulostaa varmaan oudolta. Mutta minua pelottaa.. Ja en tiedä miten pitäisi toimia?? Tai mitä pitäisi tehdä?? Kun ei ole niin helppoa tutustua uusiin ihmisiin.. Sillä yleensä olen aika arka uusien ihmisten parissa.. Ennenkuin tutustun ja rohkaistun..

Olen ollut liian monta vuotta erakoitunut siitä mitä oikeasti olen... Mutta kynnys on vain nykyään niin suuri että en pääse ylitse.. Vaikka haluaisinkin.. Eli Suoraan sanottuna olen täysin hukassa. Enkä yhtään tiedä mitä minun pitäisi tehdä... Sillä jos en pääse tuon kynnyksen ylitse. Niin miten koskaan pystyn olemaan täysin omaitseni ja kokonainen?? Toivon että joku ymmärtää sepustuksestani jotain ja saa selvää.. Kun en osaa oikein muuten asiaa muotoilla...
Jochana Luin artikkelin. Kiitos siitä... Helpottaa tietää etten ole asiani ja tuntemuksen kanssa yksin... Että on muitakin... :') Ja tuo paikka on kyllä upea... Mutta reissuun on isokynnys lähteä... en ole valmis... :/ Sitäpaitsi olen työtön niin tuommoseen reissuun lähtö ei oikein minulta luonnistu... :/ Tuommoinen tilaisuus kuin tulisi Suomessa.. niin voisin harkita ottaakkin se ison harppauksen ja lähteäkkin tuollaisiin bileisiin.. Vaikka vain katselemaan.. :)
  • 4 / 12
  • Jochanan
  • 10.1.2017 11:44
Huh helpotusta! Pelästyin jo, että olen houkutellut viattoman nuoren naisen synnin tielle. Kristittynä en tietenkään voi suositella sinulle seksiklubia, joten muokkasin viestiäni siltä osin. On kuitenkin hyvä, että tiedät nyt, että monia muitakin on samankaltaisessa tilanteessa :)
Onko kotikaupungissasi Setan toimintaa? Heillä on usein avoimien ovien päiviä ja kaikenlaista harrastetoimintaa, joissa pääsee tutustumaan ihmisiin. Jos kaipaa nimenomaan biseksuaalien vertaistukea, heille suunnattuja ryhmiä uskoakseni löytyy Setalta myös.

Varmasti myös löytyy yksittäisiä henkilöitä, jotka ovat valmiita vastaamaan kysymyksiin ja tarjoamaan juttuseuraa. Minulle ainakin saa laittaa viestiä, jos haluat keskustella.

Jos on jokin tapahtuma (esim. Pride), jonne haluaisit mennä mutta et uskalla yksin, muista että mukaan voi aina ottaa heterokaverinkin. Itse en aikoinani uskaltanut mennä yksin katsastamaan paikallista homobaaria, joten otin siskoni mukaan henkiseksi tueksi.
Juuh ei pelkoa. :D Kävin katsomassa ne sivut kumminkin kun linkki oli. mutta ei ollut mun juttu... Ja kun ei ollut suomeksi niin saavat olla. On tuo englannin kieli vähän niin ja näin muutenkin :D Mutta kiitos vielä Jochana :)
Wärble En tiedä onkotäällä Setan ryhmää.. Kumminkin aika pieni paikka tämä riihimäki.. Hämeenlinnasta olen kuullut että sielä olisi. Eli se on varmaankin lähin. Ja tuosta Helsingin Pridekulkueesta oli puhetta Yhden ystäväni kanssa, kun menin mainitsemaan hänelle asiasta.. Ja miten se minua vaivaa. Niin voipi olaa että tämän vuoden kulkueeseen saatan ilmestyäkkin.. Pitää viellä vähän makustella asiaa..
Seksuaalivähemmistöön kuuluminen (tai homona, lesbona, biseksuaalina tms. oleminen) ei tietenkään tarkoita sitä, että pitäisi osallistua mihinkään "rientoihin", jos ei halua. Moni ei halua.

Toisaalta pride-tapahtumat, paikallisen Setan tilaisuudet, bileet ja baarit ovat mahdollisuus kokea vertaisten läsnäoloa, mahdollisesti tutustua muihin ihmisiin ja kenties löytää lähempääkin lyhyt- tai pitkäaikaistakin seuraa, ehkäpä jopa elämänkumppani.

Toki on hyvä muistaa, että noissakin ympyröissä ihmissuhteita säätelevät ne ihan samat lainalaisuudet kuin muussakin elämässä: seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluminen ei ole ihmisiä yhdistävä aate tai katsomus, jonka synnyttämä hurmos tekisi paikallaolijoista "yhden suuren perheen". Sitä ei kannata odottaa. Kun odotukset eivät kohtaakaan todellisuuden kanssa, on kuultu katkeria puheenvuoroja siitä, että sateenkaariväki ei otakaan tulokasta oitis lämpimään syleilyynsä.

Sitten on tietysti tuollaiset "Skirt Club" -tyyppiset yksityisklubit maailmassa, joita Jochanan erehtyi käsittelemään jotenkin leimallisesti "lesbokulttuurina", vaikka niitä voi pitää paremminkin marginaali-ilmiöinä ja kuriositeettina.

Tuossa aiemmin tulikin jo esiin joukko suositeltavia ja turvallisia vaihtoehtoja:

Rixussa ei taida olla Setan paikallistoimintaa, mutta Hämeenlinnassa on jotain - ja toisessa suunnassa Helsingissä ( http://www.heseta.fi/ ) hyvinkin vilkasta toimintaa. Sieltä voi löytyä ainakin kontakteja muihin ihmisiin turvallisessa ympäristössä.

Omia ajatuksia voi selvitellä myös http://www.sinuiksi.fi/ -palvelun ammattilaisten kanssa. Verkkosivuilla voi selailla myös muiden aiemmin tekemiä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia: https://www.sinuiksi.fi/selaa-kysymyksia
  • 9 / 12
  • Jochanan
  • 11.1.2017 15:55
Mitä sä oikeen höpäijjäät, smo? Skirt Clubin liikeideahan oli nimenomaan tehdä selkeä pesäero ja hajurako lesbokulttuuriin ja sellaisena minä sen myös esittelin, kuten tuosta viestistäni voivat kaikki lukutaitoiset ja lukemaansa ymmärtävät rakkaat homoveljet ja lesbosiskot nähdä.

Lesbokulttuurihan voi olla aivan kauhea. Jos nyt heteronaisetkin joskus ovat lieroja, niin lesbot voivat olla ihan hirveitä toisilleen. Miesten kesken sentään vallitsee vähän rehdinpi peli, vaikka homomiehetkin voivat olla melkosia selkäänpuukottajia.

Mirinda on tehnyt aivan oikein ollessaan varovainen. Suin päin ei kannata mihinkään sännätä - ei varsinkaan Setan toimintaan! Sinne on kasautunut kaikkein pahin kuona-aines. Kannattaa hakeutua ihan normaalien ihmisten pariin! Homoissa ja lesboissa on myös ihan fiksuja ja tervejärkisiä ihmisiä, jotka eivät tee numeroa seksuaalisesta suuntautumisestaan, mutta joiden kanssa voi kokea homoveljeyttä ja lesbosisaruutta hyvinkin syvällisellä tavalla. Näitä ihmisiä ei juurikaan löydy Setan toiminnasta, Pride-kulkueista tai muista öykkäriporukoista, vaan ihan tavallisesta elämästä; työpaikoilta, harrastuksista ja ihan tavallisista heteroriennoista. Jos gaydar on heikko, niin voi turvautua appseihin. En todellakaan suosittele Setan friikkisirkusta kenellekään, joka haluaa tasapainoisia ihmissuhteita.

Mirindalle tekisi hyvää löytää se työpaikka, niin pääsisi käsiksi tasapainoiseen elämään. Sain käsityksen, että (hetero)ystäviä taisi kuitenkin olla. Nyt vaan mukaan kaikkeen fiksuun toimintaan, tutka päälle ja verkot vesille! Samoin kokevia naisia on paljon, kuten tuosta Hesarin jutustakin selvisi. Heitä ei löydy Setasta.
Minä en suosittele ihan ensimmäiseksi appseja ainakaan ystävien etsintään. Facebookissa sentään pääsee vähän tutkailemaan, että millaisesta henkilöstä oikeasti on kyse - tosin Facebookissa ei useinkaan olla liikkeellä oman kontaktipiirin laajentamiseksi, vaan ylläpitämässä olemassaolevaa. Toki palvelussa on kaikenlaista ryhmää ja muuta, jossa sitten voi olla sosiaalisesti aktiivinen, ja laajentaa piiriään sitä kautta. Toki Facebookissa ollaan pääsääntöisesti omalla nimellä ja omilla kasvoilla.

Toisin kuin Jochanan kovin leimaavaan tapaansa esittää, vaikkapa Helsingin Pride-kulkueen muutamasta kymmenestä tuhannesta ihmisestä löytyy ihmisiä laidasta laitaan. Tuon muutaman kymmenen tuhannen ihmisen joukkoon pääsee helposti, eikä yksilön tarvitse olla esillä. Tunnetusti Jochananin mielestä oman seksuaalisen suuntautuneisuuden yhtään minkäänlainen "häpeämätön" julkituominen tekee julkituojasta öykkärin. Mutta lisähuomiona; Helsinki Pridessa ja muissakin pride-tapahtumissa Suomessa on viime vuosina ollut paljon muitakin kuin seksuaalivähemmistöihin kuuluvia.

Setan piiristä(kin) löytyy ihan tolkun ihmisiä. Näkyvimmät Setan piirissä toimivat henkilöt toki ovat ihmisoikeusaktivisteja.

EDIT: Jochanan, olin lukenut alkuperäisen viestisi, jolloin sanomasi näyttäytyi lopulliseen viestiin nähden suunnilleen peilikuva. Siitä jäi käsitys, että kuvasit sitä nimenomaan lesbokulttuurina. En tuota muokattua viestiäsi enää lukenut ajatuksella.
EDIT2: Eikä tuossakaan ole suoranaisesti nostettu esiin mitään varsinaista "pesäeroa" mainittuun "lesbokulttuuriin" (mitä se taas sitten lieneekään). Sitähän voi näkökulmasta riippuen pitää ajatuksena "turvallisesta aihepiiriin vihkiytymisestä".
Mirinda, kannatan että jätät Jochananin kirjoitukset vaille huomiota. Hän on vanhoillisuskovainen homofobi, joka on tällä sivustolla puhtaasti trollaamassa. On ajan haaskuuta lukea avoimesti homovastaisia kirjoituksia tehneen heteromiehen muka-asiantuntevia selostuksia "lesbokulttuurista." Muut ehkä jaksavat hänen kanssaan riidellä, mutta minä jätän hänen kirjoituksensa lukematta ja neuvon muita tekemään samoin. Trollit haluavat huomiota joten on parasta olla kuin heitä ei olisikaan.
Eka kerta se on ollut jokaisella, mutta silloin kuin minä menin eka kertaa ravintolaan, niin tajusin kuuluvani porukkaan ja se oli helpotus. Ei kukaan pure, vaan antaa olla rauhassa.