Homoleijona ja muslimileijona sulassa sovussa

  • 1 / 1
  • Masa
  • 22.1.2016 22:09
Äskettäin oli jokin somekohina taiteilija Emmi Mustosen suunnittelemasta t-paidasta, jossa on kuvattuna mm. sateenkaarilippua kantava Suomi-leijona ja burkhaan pukeutunut Suomi-leijona. Kuvan paidasta voi nähdä täällä: http://nyt.fi/a1453177724039.

Millaisia ajatuksia tuo design herättää? Huomasin itse pari asiaa, jotka saivat minut vähän hymähtämään.

-Muslimileijonalla on burkha, ei maltillisempaa, vain hiukset peittävää huivia, vaan täysi burkha. Pidetäänkö tätäkin jyrkän linjan asua vain mukavana etnisyytenä, jossa ei tarvitse nähdä mitään ongelmia?
-Leijonilta on poistettu häveliäästi miekat. Jos aseen kuitenkin kuvittelee leijonan käteen, syntyy varsin raflaava asetelma: jyrkkä muslimi juoksee miekka kädessä sateenkaarilippua kantavan homon perässä.

T-paidan saama kritiikki on ollut tyypillisen epä-älyllistä persumöyhötystä: "Suvakki raiskasi Suomi-leijonan!" Itse en lukeudu näihin typeryksiin, ja julistaudun itse asiassa avoimesti "suvakiksi", mikäli sillä tarkoitetaan erojen hyväksymistä samassa kulttuurissa. Melko ajatuksia herättävä tuo paidan asetelma joka tapauksessa on. Suvaitsevaisuuden ei pitäisi tarkoittaa aivojen laittamista narikkaan, tai Richard Dawkinsin sanoin: on hyvä pitää mieli avoinna, muttei niin avoinna, että aivot tipahtavat pihalle.