Lapsen hankkiminen naisparina miesparin kanssa

  • 1 / 2
  • Heini
  • 21.11.2015 16:11
Hei! Kyselisin neuvoja ja kokemuksia samankaltaisessa tilanteessa olevilta.

Olemme naispari Uudeltamaalta, jolle lapsenhankinta alkaa muutaman vuoden sisään olla ajankohtaista ja kovin toivottua. Aluksi ajatuksenamme oli hankkia lapsi tuntemattoman miehen lahjoitetuilla siittiöillä klinikalla. Nyt olemme kuitenkin alkaneet ihan tosissamme miettiä sitä, olisiko lapsen hankinta homomiehen tai homoparin kanssa parempi vaihtoehto.

Miesparin kanssa lapsen hankkimiseen liittyy niin paljon hyviä puolia. Lapsi saa neljä rakastavaa vanhempaa ja oppii tuntemaan molemmat biologiset vanhempansa. (Ja on myös hienoa mahdollistaa miesparille oman lapsen saaminen.) Toisaalta siinä on myös miinuksia: jäävätkö sosiaaliset vanhemmat ulkopuolelle ja onko lapsen kuitenkin helpompi kasvaa vain kahden vanhemman perheessä ilman mitään säätöä siitä? Kertokaahan tästä kokemuksia!

Ongelmana on myös se, että emme tunne miestä tai miesparia, jonka kanssa alkaisimme lasta hankkia. Haluaisimme tuntea kuitenkin parin jo kunnolla ennen lasta, jotta ei tule ikäviä yllätyksiä tai muuta. Haluamme lapsellemme luotettavat, vastuulliset ja rakastavat vanhemmat, jotka todellakin pitävät lasta omanaan yhtälailla kun me. Eli ei mitään etäistä viikonloppuisää, vaan ihan kunnon läsnäoleva isä/isät. Mistäs neuvoisitte aloittamaan etsinnän. Vai onko se niin, että jos ei ketään tunne, niin eipä asialle mitään voi?
  • 2 / 2
  • Soulman
  • 24.11.2015 18:35
Itse olen vakituisessa parisuhteessa miehen kanssa elävä mies. Olemme aina silloin tällöin keskustelleet lapsen hankkimisesta, mutta asia on jäänyt pohdinnan asteelle koska sen toteuttaminen on tuntunut haasteelliselta.
Laita minulle viestiä, olisi mukavaa vaihtaa ajatuksia kahden kesken.