Oppia ikä kaikki

  • 1 / 6
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 21.8.2015 19:47
Olin tänään hoitamassa mieheni puolesta puhelimitse erästä pienehköä pankkiasiaa. Soitin pankin palvelunumeroon ja sainkin nuoren naisen langan päähän 10 minuutin odottelun jälkeen.
Esittäydyin ja kerroin olevani puolisoni asialla, mainitsematta tarkoituksella hänen sukupuoltaan. Hän totesi, että tämä asia etenee, jos minulla on puolisoni pankkitunnukset käytettävissäni. Hän käynnisti tunnistautumisen, joka meni läpi korrektisti. Automaatti sen ilmoitti. Kun sain virkailijan takaisin linjalle, tämä totesi, että tunnistautuminen ei onnistunut. Vastasin sen onnistuneen aivan hyvin. Hetken hän oli ilmiselvän hämmentynyt. Sitten hän hoksasi kysyä, että onko MM (koko nimi) paikalla ja pyysi häntä puhelimeen. Siinä käytiin jo tehdyn tunnistautumisen lisäksi vielä pitkä tunnistuskysely. Sen jälkeen hoidin virkailijan kanssa asian kuntoon. Prosessi olisi mennyt yksinkertaisemmin, jos olisin esittäytynyt puhelimessa mieheni nimellä. Periaatteesta en sellaista kuitenkaan tee.

Syy miksi minä olin mieheni asialla on se, että hän inhoaa syvästi eri firmojen puhelinpalveluita. Ne ovat hänen mielestään kaikki sieltä ja syvältä. Tämäkin palvelu alkoi automaatin pyynnöllä kuvailla muutamalla sanalla, mitä minä haluan. Pääsääntöisesti puheentunnistus ei pelitä ja nostaa pääsääntöisesti V-käyrääni. Kaiken tuon lisäksi 02-alkuiset numerot lisäävät puhelinlaskuani, vaikka minulla on kiinteähintainen puhepaketti.
  • 2 / 6
  • Pojotor
  • 21.8.2015 20:40
Jussi,

kiireesti tuo kirjoittamasi viesti nimelläsi ja allekirkoituksellasi varustettuna oikeassa vanhanaikaisessa kirjeessä ko pankin pääjohtajalle ja kirjeen alalaitaan teksti "kopio: kuluttaja-asiamies, tasa-arvovaltuutettu ja Seta". Edelleen pyydät pääjohtajan kirjallista vastausta ennen kuin menet julkisuuteen.

Voin vakuuttaa, että saat asiallisen vastauksen ja ainakin pienen muutoksen pankkisi puhelinpalveluun.

Terkkuja Heidiltä :)
Tuo pankki ei voi tosiaan perustella asiakaspalvelun käytöstään, vedota edes siihen että haluavat varmistaa, ettet olisi varastanut toisen miehen (siis miehesi) pankkitunnuksia, koska samoinhan heteropariskunnan osalta joku toinen voisi varastaa naisen tai miehen tunnukset ja henkilötiedot ja yrittää käyttää niitä puhelinpalvelussa.
  • 4 / 6
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 21.8.2015 21:26
Taidanpa ottaa Heidin neuvosta vaarin. Olen muuten huomannut useamman kerran, että reklamaatiot yms. kannattaa tosiaan printata oikealle paperille allekirjoittaa ja postitta snailmailina. Ne on otettu huomioon ehkä viipeellä, mutta joka kerta kuitenkin.

Amerikasta kuulemme/luemme toistuvasti tapauksista, joissa homoasiakasta on kieltäydytty palvelemasta tämän seksuaalisen identiteetin vuoksi. Koetan pinnistellä muistiani, josko meille olisi tullut tätä ennen eteen tilannetta, jossa asiakaspalvelija olisi osoittanut millään eleellä taikka ilmeellään haluttomuutta palvella meitä miesparina. Luen varsin hyvin ilmeitä ja body languagea. Joko asiakaspalvelija osaa pitää huolellisesti pokkansa taikka on sisäistänyt ymmärryksen ihmisluonnon monimuotoisuudesta. Eipä tule mieleeni lähimenneisyydessä sellaisia tapauksia, että torjuntaa olisi ilmennyt. Terveydenhuollossa on vain yksi tapaus kenties vuosikymmenen takaa. Olin merkinnyt mieheni lähiomaiseksi. Luukun takaa kysyttiin, että onko merkintä oikein. Myöhemmin luin paperista merkinnän "kaveri", joka kiukutti minua. En kuitenkaan ryhtynyt korjaamaan tietoa.

Olemme toimineet hyvin monissa tilanteissa, joissa meidät selkeästi tunnistetaan pariskunnaksi. Viranomaisissa, pankeissa ja terveydenhuollossa ei ole ollut tämän enempää huomauttista. Rakkaat änkyrämme, päiviräsäset, ym. ym., ovat hoitaneet erinomaisesti homojen ruohonjuurimarkkinointia, josta voimme olla heille hyvin kiitollisia. Paljon enemmän jalkatyötä tunnetuksi tekemiseen olisi tarvittu homoilta itseltään ilman tuota joukkoa.
JuhaniV kirjoitti: "Olin tänään hoitamassa mieheni puolesta puhelimitse erästä pienehköä pankkiasiaa. Soitin pankin palvelunumeroon ja sainkin nuoren naisen langan päähän 10 minuutin odottelun jälkeen.
Esittäydyin ja kerroin olevani puolisoni asialla, mainitsematta tarkoituksella hänen sukupuoltaan."

Sattuipas erikoinen tapaus. Pakko ihan kysyä, että selvittikö ne tuolla verkkopankissa millään tavalla, että sinulla on oikeus hoitaa puolisosi asioita pankissa.
  • 6 / 6
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 22.8.2015 16:14
Jos olisimme olleet heteropari, mitään kummempia kysymyksiä ei varmaankaan olisi tullut, koska minulla olivat tunnistautumiseen tarvittavat tiedot käytössäni. Pankissa ovat kaikkien tilien käyttöoikeudet ristiin, niin että kumpi tahansa on oikeutettu käyttämään tiliä. Sen pitäisi näkyä asiakaspalvelijan tietokoneen ruudulla suoraan, mutta kun ei vain näkynyt.

Väännetään pieniäkin asioita hitaasti ja hivuttamalla modernimpaan suuntaan.