Mieleni teki sivaltaa!

  • 1 / 8
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 22.1.2015 21:58
Pikkuserkkuni, joka oli minun hyvä kaverini, meni naimisiin espanjalaisen miehen kanssa vuosikymmeniä sitten. Järjestin käytännössä heidät naimisiin tekemällä mittavat paperityöt ja monia järjestelyjä heidän puolestaan. Häät olivat suuri tapahtuma paikkakunnalla. Olihan sulhanen melkoinen nähtävyys. Siihen aikaan ei rajan yli juurikaan naitu.

Kun minä mieheni kanssa rekisteröimme parisuhteemme, kutsuimme juhlaan myöskin heidät. Kun mitään reaktiota ei tullut, lähetin heille kysymyksen, että miksi he eivät vastanneet kutsuun. Sain mieheltä myrkyllisen kirjeen, jossa hän ilmoitti koko asian loukkaavan hänen katolista uskoaan. Hän ihmetteli, että miksi edes kehtaan esittää heille kutsun. En vastannut silloin mitään. Vuosia myöhemmin, Espanjan säädettyä tasa-arvoisen avioliittolain, lähetin hänelle onnittelut, että hänen syntymämaansa on siirtynyt sivistysvaltioiden joukkkoon.

Äskettäin häneltä tuli viesti suvulleni ja sitä kautta tietenkin minulle vaimon kuolemasta. Sanomassa hän kertoo suuresta surustaan ja toivomuksesta meidän kaikkien myötätunnosta menetyksensä vuoksi.

Pysähdyin miettimään tuota tilannetta ja sitä, kuinka minun tulisi reagoida. Ensimmäinen ajatukseni oli halu sivaltaa. Totesin heti perään, että sellainen olisi todella alhaista. Siitäkin huolimatta, että olen edelleen hieman katkera aiemmista tapahtumista, annan asian olla. Ja koska kuulun jälleen kirkkoon, sekin velvoittaa käyttäytymään asiallisesti.
Juhani,

Et liittynyt katoliseen kirkkoon.
Sivaltaminen on ihan sallittua, jopa suotavaa. Sivalsivathan hakkapeliitatkin katolisia perkeleitä Breitenfeldin kentillä niin, että tuntui ja lujasti.
  • 3 / 8
  • martin
  • 23.1.2015 1:28
JuhaniV!

Kuulumisesi kirkkoon ei velvoita Sinua yhtään käyttäytymään asiallisesti. Minä kuitenkin iloitsen omasta ajatuksestasi.
  • 4 / 8
  • SaintJudy
  • 23.1.2015 10:02
Kunnon kristitty kääntää aina toisen posken.

Siis naamasta...


#hymiö
Välillä on toki hyvä sivallella, mutta ainakin omalla kohdallani on joitain asioita, jotka saavat jättämään kaunan ja katkeruuden taka-alalle. Jos en sellaiseen jossain tapauksessa pystyisi, niin uskoisin, että pystyisin kuitenkin vaikenemaan.

Kuuluminen kirkkoon on minusta lähinnä velvoite kirkollisveron maksamiseen. Sen sijaan hyvät tavat kaunistavat.
  • 6 / 8
  • Yesman
  • 23.1.2015 16:03
Taisi olla Juhanin suunnalta lähinnä jonkinmoinen provo yhdistää hänen "poliittinen" kirkon jäsenyytensä ja omatunto toisiinsa. Näillä ei äkkiseltään tuntuisi olevan mitään tekemistä keskenään.
  • 7 / 8
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 23.1.2015 18:10
Heh!
Oli tuossa viimeisessä lauseessa mukana hiukan vitsiä.
Eikös kuitenkin ihmisten pitäisi yrittää käyttäytyä niiden viiteryhmiensä arvojen mukaan, joihin he katsovat kuuluvansa?
  • 8 / 8
  • Yesman
  • 24.1.2015 9:08
Sivallus(?): Niin mikä, Juhani, olikaan tavoittelemasi viiteryhmä? Tapauskovaiset? Feikkikristityt? Yhteiskunnallisten kulissien ylläpitäjät? ;)