Valtakunnallisen siivouspäivään jatkoidea

  • 1 / 5
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 24.5.2014 19:18
Valtakunnassa on vietetty tänään Siivouspäivää. Sen innoittamana seuraava lisäidea.

Olen lapsuudestani asti ollut lukutoukka, jopa niin että opettaja ryhtyi rajoittamaan koulukirjastosta lainaamisiani. Myöhemmin vietin paljon aikaa Kallion kirjastossa Helsingissä. Kirjasto sijaitsi lähes naapurissamme. Lainasin kotiin luettavaa aina pinon kerrallaan. Aiheet olivat hyvin monenlaisia. Olen ollut aina kiinnostunut liian monista erilaisista teemoista. Mieheni on ollut hyvin pitkään koukussa scifi-kirjallisuuteen.

Rakkaudestamme kirjoihin on tullut nyt haitta. Voidaan sanoa, että luukussamme "seinä tuli vastaan". Kirjoja on liikaa ja niistä on nyt pakko päästä eroon, ainakin suuresta osasta. Kukaan ei ole halukas ottamaan vastaan paperikirjoja, muuta kuin aivan uusinta kirjallisuutta. Minusta on suuri sääli viedä kirjat paperikeräykseen. Olen nyt myös tajunnut kuinka hurjan paljon rahaa meiltä on kulunut kaikkien noiden kirjojen hankintaan. Olisi tuhlausta heittää ne vain menemään.

Kuten julkisuudessa on monta kertaa kerrottu, vankeinhoidon määrärahoja supistetaan rankasti. Luulenpa, ettei vankilakirjastoille löydy tässä tilanteessa juurikaan rahoitusta. Sain idean kysellä vankilakirjastojen perään. Kun löysin yhdyshenkilön kerroin hänelle niistä kirjaryhmistä, joista haluaisimme nyt luopua. Kerroin meillä olevan metritolkulla scifi-kirjallisuutta. Tavanomaista kertomakirjallisuuttakin on paljon, samoin psykologiaa.

Ei mennyt kuin hetki, kun sain muutamilta vankilakirjastoilta viestin, mitä he erittäin mieluusti tarvitsisivat. Naisvankiloille kertomakirjallisuus olisi kovin haluttua. Vangeista osa opiskelee. Heille kaikenlaiset ammattikirjat, mm. psykologia, ovat tarpeen. ATK-aiheisista kirjoista suurin osa on vanhentuneita. Ne toki joutavatkin paperikeräykseen. Lahjoitin männäviikolla neljä täyttä muuttolaatikollista kirjoja vankilakirjastoihin jaettavaksi. He ottivat ne tyytyväisinä vastaan. Tuo erä oli vasta alku.

Tuli ihan hyvä mieli. Rakkaat kirjamme saavatkin uuden kodin ja menevät todelliseen tarpeeseen.

***

Homo-teemaisia kirjoja olen lähetellyt jo monta lastia Tallinnan OMA-keskukseen ( http://www.omakeskus.ee/en ). He toivovat edelleen lisää kirjoja. Tarjosin niitä aikanaan Setalle. Kukaan ei silloin ollut kiinnostunut niistä pätkääkään. Siellä kirjaston hyllyt olivat silloin täpötäynnä ja kirjalaatikoita lattialla odottelemassa, joten kiinnostumattomuudelle oli ainakin syynä tilan ja kirjastosta huolehtijoiden puute.

OMA-keskus toivoo sateenkaariaiheista kirjallisuutta viroksi ja englanniksi. Kirjoja suomeksi he eivät huoli.
DVD:t ovat sateenkaarevalta aihealueelta toivottavia. Videonauhoja ei kannata muuten tarjota enää minnekään.
  • 2 / 5
  • Pete
  • 31.5.2014 13:56
Mikäli Scifiä vielä löytyy, niin otan mielelläni vastaan...
  • 3 / 5
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 3.6.2014 22:52
Scifiä ei meidän huushollista löydy enää muutamaa reliikkiä lukuun ottamatta, joista emme luovu. Esimerkiksi Isaac Asimovin Säätiö-trilogia säilyy omassa hyllyssä.

Vein muuten juuri 22 kiloa sateenkaarikirjallisuutta OMA-keskukseen Tallinnaan. En jaksanut laskea niteiden lukumäärää.
Ne otettiin mieluusti vastaan. Aiemmin toimittamani kirjat olivat siististi hyllyssä ja luetteloituina. He pyysivät kertomaan, että englannin ja vironkielisiä sateenkaarikirjoja toivotaan lisää heidän kirjastoonsa.
  • 4 / 5
  • DyingFreedom
  • 5.6.2014 18:14
Tämä olikin mielenkiintoinen aihe näin kirjastoammattilaisena. Varsinkin alkoi mietityttää, että mikähän on Setan eri paikallisyhdistysten kirjakokoelmien laajuus ja järjestämisen & luetteloinnin tilanne... TuSetalla ainakin on ollut varsin kattava kokoelma ja heillä näyttäisi olleen kirjaluettelo netissäkin, mutta sitä ei löydy enää. TuSetalla onkin toimistollaan kirjamyyntiä itseasiassa juuri parin päivän päästä, varmaankin kaksoiskappaleita jne. Pirkanmaan Setan kirjaluettelo näyttää olevan netissäkin, mutta on vähän suppea ainakin kaunokirjallisuuden osalta, ja sanovatkin sivuilla ottavansa mielellään vastaan kirja- ja lehtilahjoituksia. HeSetan sivuilta ei kirjallisuudesta löydy mitään tietoa.
  • 5 / 5
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 5.6.2014 21:54
Sain juuri viestin vankilakirjastolta, että milloinkas tuotte lisää kirjoja. Nyt toivottiin erityisesti kaikenlaisia ammattikirjoja. Niitä vielä meiltä kotoa löytyy hyllystä.

Olen huomannut, kuinka vaikeaa minulla on luopua kirjoista. Jokaisen kohdalla hetken mietin, että enköhän sittenkin säilytä, mutta tietoisuus tilanpuutteesta auttaa luopumisessa.