Kaapista ulos?

  • 1 / 4
  • Jonttux
  • 19.5.2014 22:06
Olen 13-vuotias poika, joka aloittaa syksyllä 7. luokan uudessa koulussa. Olen homo, ja mietin pitäisikö minun tulla
kaapista ulos vanhemmilleni tai kavereilleni. Tiedän, että olen monien mielestä vasta pikkupoika (sitähän minä olenkin), mutta en ole ikinä ihastunut tai rakastunut kuin poikiin, ja tytöt ovat minulle vain kavereita. En kiihotu naisista, ainoastaan miehistä. Osa kavereistani on jo arvaillut jotain, kuullema luonteestani ja käytöksestäni mutta olen kieltänyt homouteni. Eniten minua tässä pelottaa se että kaverit (pojat) alkaisivat syrjiä, koulussa kiusattaisiin ja vanhemmilta tulisi joko vastaus "etsä sitä viel voi tietää", tai niin vitusti itkua ja huutoa. Haluaisin kyllä olla oma itseni, enkä häpeä homouttani. Mitä minun pitäisi tehdä?
Auttoiko teitä kaapista tuleminen? Kiitos jo etukäteen vastauksista :)
  • 2 / 4
  • nameles
  • 20.5.2014 16:42
Moderointi voisi kyllä poistaa tollai provojen turhat viestit.

Kaapista ulostulo on asia jossa täytyy käyttää harkintaa paljon. Kannattaa varustautua näitä argumentteja vastaan lukemalla esimerkiksi kirjan 'Saanko olla totta' http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9524952017

Helpointa on josko onnistuu löytämään vertaistukea internetistä tai paikallisesta nuorisoryhmästä jos sellaista sattuu olemaan. Rehellisyys on kuitenkin pitemmällä välillä paras ja se voi olla vanhempiesi kannalta helpompi että he saavat sulatella asiaa vielä ennen kuin ensimmäinen poikaystävä tuodaan näytille.

Jos näkyvänä persoonana eläminen tuntuu epämielyttävältä, kaapista ulostuloa kannattaa siirtää vaikka koulunvaihdon jälkeen. Mutta jos on sisua pitää maansa ja perehtyä perusteluihin siitä miksi homous on luonnollinen inhimillisyyden ilmentymä, sinun takanasi seisoo laki ja ihmisoikeudet. Häirinnän sattuessa aina voi ottaa yhteyttä setaan tai poliisiin koska et tee millään muodolla mitään mistä mikään häirintä olisi perusteltu.
  • 3 / 4
  • hydra
  • 20.5.2014 17:40
Joo, todellakin aikaisessa vaiheessa tuota olet pohtimassa. Jokainen tekee tietysti omat päätöksensä mutta itselleni tärkeintä oli kaapista tulo itselleni eli itseni hyväksyminen sellaisena kuin olen.

Voisin harkita myös vanhemmilleni kertomista riippuen siitä miten he vähemmistöihin yleensä suhtautuvat. Vanhemmat yleensä kuitenkin rakastavat lapsiaan.

Kavereille en tulisi tuon ikäisenä ulos. Olet vielä niin nuori, että voit kaverien kanssa pitää omat juttusi... parempi hitaasti tässä, jos kavereilla on paljon seksuaalisväritteistä juttua, voi itse aina feidailla ja vaikka olla turvallisesti "nörtti", vaikka lukion loppupuolelle.
  • 4 / 4
  • puppeliassi
  • 20.5.2014 17:56
Minusta kaikkein parhain on tulla kaapista mahdollisimman aikaisin, kun asian salailu ei tee hyvää mielenterveydelle, tietenkin kannattaa vähän miettiä onko vanhemmat kuinka suvaitsevaisia.

Sekin vaikuttaa ilmapiiriin onko kuinka iso paikkakunta.

Tietenkin se olisi tosi huono jos tulisi kiusaamista mutta sitä kiusaamista voi tulla ilman näkyvää syytäkin ja siihenkin pitäisi aikuisten puuttua ja jos kiusaamista on seksuaalisuuden takia niin kyllä apua löytyy setan piiristä jollei koulu saisi kiusaamista loppumaan. Varsinkin jos tulee julkisuuteen että koulussa x paikkakunnalla x on kiusattu pahoin homoa koulussa eikä siihen ole puututtu niin julkisuuden takia se ainakin loppuu kun porukkaa laitetaan koulun johdossa vaihtoon.