Duunia ikä kaikki!

  • 1 / 7
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 3.3.2014 20:24
Hesarin sunnuntaiosion henkilökuvassa haastateltiin ja kerrottiin Pohjois-Karjalan patriarkasta Yrjö Laakkosesta. Vielä 71-vuotiaana hän tekee hommia ja liikkuu niin, ettei toimittaja meinaa ehtiä kunnolla perässä. Tämä siitäkin huolimatta, että Laakkosta polvi- ja selkäkivut vaivaavat.

HS: "Joen­suu on Yr­jö Laak­ko­sen val­ta­kun­taa. Se käy il­mi päi­vän ai­ka­na, kun on is­tut­tu Yr­jön työ­huo­nees­sa Poh­jois-­Kar­ja­lan Kir­ja­pai­nol­la, syö­ty pos­sun­lei­ke työ­maa­ruo­ka­las­sa, os­tet­tu met­sää, al­le­kir­joi­tet­tu mon­ta pa­pe­ria ja käy­ty kat­so­mas­sa au­to­kaup­po­ja. Nyt aje­taan kes­kus­tan kä­ve­ly­ka­dul­la esit­te­le­mäs­sä Laak­kos­ten lii­ke­ti­lo­ja."

Ranneliike.netin uutisissa oli juttua Yrjö Laakkosen ajatuksista.

SK (nro 9, 28.2.2014) kertoo puolestaan, että arkkitehti Pekka Salminen (76v.) voitti Kiinassa merkittävän suunnittelukilpailun jättimäisestä kulttuurikeskuksesta.

***

Olisikohan Suomessa oikea aika muuttaa ajattelua ja asenteita, että muka lain määräämänä päivänä rukkaset on pakko pudottaa maahan ja sen jälkeen ei tehdä töitä, kun on siirrytty eläkkeelle? Tämä yhteiskunta tarvitsee kokeneita tekijöitä ja osaajia yhä lisää ja mm. mentoreiksi nuoremmille. Miksi heittää hukkaan vuosikymmenten aikana kerääntynyt kokemus ja pistää henkilö sivuun työelämästä, vaikka haluja töihin olisikin. Terveys voisi olla se kriteeri vaikka aikaisempaan eläkkeeseen taikka sen myöhentämiseen.

Järkevä tekeminen myös vanhana pitää elämänhalun ja nupin kunnossa. Paikalleen jääminen tappaa.
  • 2 / 7
  • human
  • 3.3.2014 21:28
Joo ilman muuta, sillä eihän Suomella(kaan) voikaan olla varaa pitää ihmisiä "vain" eläkkeellä 30 vuotta tai kauemminkin.

Sinne työurien loppupäähän voisi hyvin sijoittaa jotain ehkä sellaista lyhennetyllä työviiikolla alempipalkkaista, mutta kuitenkin tietenkin tuottavaa palkkatyöelämää ja että eläkettä saisi sitten vasta myöhemmin.

Toki nuo asiat eivät ole niin yksinkertaisia, kun koko yhtälöön kuuluvat myös mm. nuorisotyöttömyys, eliniän pidentyminen ja sen mukanaan tuomat hoivatarpeet ja etenkin globaalin talousyhtälön kiemurat.
  • 3 / 7
  • Riquman1990
  • 4.3.2014 0:21
Mun puolesta eläkkeen ylärajan sais vaikka poistaa ja ihmiset olkoot töissä vaikka päiviensä päättymiseen asti. Tosin sitä kautta niitä työurii ei paljoo pidennetä. Tärkeempää ois lyhentää opiskeluaikoi ja saada nuoret ainakin pari vuotta aikasemmin työelämään.
  • 5 / 7
  • k_ma
  • 12.3.2014 19:40
Mistäköhän kumpuaa tällainen ajatus ihmisen kelvottomuudesta työn päättyessä (tai siis eläkeiän alkaessa)? Ei kyllä kuulu mitenkään minun ajatusmaailmaani ja kun katselee tässä ympärillä eläköityvää kansaa niin kyllä suurempi ongelma tuntuu olevan ajan riittämättömyys kuin tarpeettomuus.
  • 6 / 7
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 12.3.2014 22:11
Meidät on saatu onnistuneesti ja vahingollisesti uskomaan, että tietyn, lain määräämän iän saavuttanut henkilö ei olisikaan enää kelvollinen ja kykenevä jatkamaan työtään, vaikka osaisi sen monta vertaa paremmin kuin nuoremmat. Rinnalle on rakennettu kuva eläkeiästä ihanana ja vapaana aikana, jolloin voi tehdä mitä ikinä itse haluaa. Ei se noin mene. Me vanhenemme eri tahtiin. Jotkut pitäisi laskea eläkkeelle paljon ennen lain määräämää ikää. Aikaisemminhan eläkejärjestelmään oli jopa rakennettu esteitä palkallisen työn jatkamiselle. Itsenäinen yrittäjä taisi olla kenties poikkeus tuosta säännöstä. Hän saattoi jatkaa hommia myös eläköidyttyään. Jos hän maksoi palkaa tuolta ajalta itselleen, siitä meni vanhaan tapaan eläkemaksut, mutta ne eivät kasvattaneet hänen henkilökohtaista eläkettään senttiäkään. Eläkejärjestelmät ovat monimutkaisia. Myönnän, etteivät tietoni niistä ole aivan aukottomia. Korjatkaa, jos löytyy tiedoissani korjattavaa. Olen itse painanut töitä koko ikäni miettimättä paljoakaan muuta kuin, että eläkettä kertyisi jonkin verran.

Nythän asiat ovat pakosta muuttuneet paljon. Jostakin iästä lähtien palkasta ei tarvitse maksaa eläkemaksuja, mahtoikohan olla 68 vuotta. Päättäjät ovat myös harmikseen huomanneet, että eläkeläiset eivät kuolekaan nopeasti pois vaan elää jolkottelevat liian pitkään. Eläkerahat eivät oletettavasti tuolla kehityksellä riitäkään, joten eläkeikää ja eläkkeenmaksun aikaa pitää pidentää. Muuten rahat loppuvat. Ikäpyramidikin on aivan väärän mallinen.

Sen lisäksi on huomattu, että eläkeläiset ovat pahuksen pihejä. Heidänhän pitäisi kuluttaa, mutta kun kaikki on jo hankittu, miksi ostaa lisää. Kekseliäisyys ei myöskään riitä muunlaiseen tuhlaamiseen, kuin muutamaan halpisryhmämatkaan vuodessa Välimeren lomakohteisiin taikka Kanarialle.

Olen huomannut saman kuin k_ma. Lähes kaikilla tutuilla eläkeläisillä menee lujaa, jopa lujempaa kuin työnteon aikaan. On harrastekerhoa, päivätansseja ja ryhmäretkeilyä. Olen kertonut 80 vuotta täyttäneestä kaveristamme, jolta tapaamisaika on varattava mieluiten paria viikkoa etukäteen.
  • 7 / 7
  • TeemuAleksi
  • 28.3.2014 20:15
Halussa jäädä eläkkeelle tulee viimeistään ilmi se, onko ihminen nauttinut työstään, vai tehnyt sitä koska on taloudellinen pakko.