Miesten puhetta

  • 1 / 4
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 1.1.2014 17:54
Soittelin tänään naapurin isännälle. Asian tultua puhutuksi, hän totesi lähtevänsä ulkoiluttamaan koiriaan. Ei siis heidän yhteisiä koiriaan. Todellisuudessa hän käy ulkoilutuslenkillä vaimonsa kanssa. Miksi hän käytti minä-muotoa, vaikka hänen olisi pitänyt käyttää me-muotoa? Näin hän on sanonut aiemminkin. Olen kuulut muidenkin heteromiesten puhuvan samalla tavoin. He siis tekevät muka vain itse jotakin, vaikka tekoon osallistuisi vaimokin.

Mietin omaa tapaamme perheessämme. Yhteisen pohdinnan jälkeen tulimme siihen tulokseen, että mieheni käyttää hyvin usein minä-muotoa, vaikka tekisimme jotakin yhdessä. Minä puolestani käytän lähes aina me-muotoa yhdessä tekemisestä. Kun tarkemmin mietin olisiko minulla perheessämme sitten naisen rooli? Hän edustaisi asenteillaan perheenpään ja siis miehen asemaa?

Mieleeni tulee muutama miespari, joilla sanonnat menevät kutakuinkin niin kuin meilläkin. Mitenkäs muilla?
Tuo minä-muoto parisuhteessa olevalta särähtää yleensä niin pahasti korvaan, ettei sitä oikein voi olla huomaamatta. Mutta minä yhdistän sen enemmän ko. ihmisen luonteeseen kuin siihen onko mies, nainen, homo vai hetero tai ihanjotainmuuta.
Oikeastaan aika jännä aihe.

Minäkin olen huomannut joskus vähän vastaavaa vikaa itsessäni.
Sanon joskus, esim. että "I'll be paid next week", vaikka itse asiassa raha on meidän molempien yhteistyössä tienaamaa, mutta se tulee minun tililleni.
Sillä sinänsä ei ole minkään maailman vaikutusta, koska käytämme harvinaisen sujuvasti ja sulavasti toistemme tilejä koko ajan...
  • 4 / 4
  • TeemuAleksi
  • 7.1.2014 21:20
Meillä me on aina me, molempien puheissa. Kaikki kotona tapahtuva on "me", omat mielipiteet ovat "minä". Oon kiinnittänyt asiaan huomiota, koska meidän me-muotoisuudesta on joskus huomautettu. Joistain se on varmaan romanttista ja joistain ärsyttävää. Parisuhteen sisältä päin katsoessa se on romanttista.

Puhetapa on varmasti persoonallisuusasia. Ehkä kyse on siitä, että karsitaan pois kaikki (omasta mielestä) epäolennainen informaatio. Toisaalta pitäisi kuulla tarkasti mitä on sanottu ja missä yhteydessä, jotta voisi ottaa kantaa. Musta kuulostaa erilaiselle, jos sanoo olleensa ulkoiluttamassa koiraa (eikä sisällytä mukaan informaatiota kenen kanssa), tai jos sanoo että on ulkoiluttanut koiran (ja jättää kertomatta, ettei tehnyt sitä yksin).