- 1 / 4
- JuhaniV
- 1.1.2014 17:54
Soittelin tänään naapurin isännälle. Asian tultua puhutuksi, hän totesi lähtevänsä ulkoiluttamaan koiriaan. Ei siis heidän yhteisiä koiriaan. Todellisuudessa hän käy ulkoilutuslenkillä vaimonsa kanssa. Miksi hän käytti minä-muotoa, vaikka hänen olisi pitänyt käyttää me-muotoa? Näin hän on sanonut aiemminkin. Olen kuulut muidenkin heteromiesten puhuvan samalla tavoin. He siis tekevät muka vain itse jotakin, vaikka tekoon osallistuisi vaimokin.
Mietin omaa tapaamme perheessämme. Yhteisen pohdinnan jälkeen tulimme siihen tulokseen, että mieheni käyttää hyvin usein minä-muotoa, vaikka tekisimme jotakin yhdessä. Minä puolestani käytän lähes aina me-muotoa yhdessä tekemisestä. Kun tarkemmin mietin olisiko minulla perheessämme sitten naisen rooli? Hän edustaisi asenteillaan perheenpään ja siis miehen asemaa?
Mieleeni tulee muutama miespari, joilla sanonnat menevät kutakuinkin niin kuin meilläkin. Mitenkäs muilla?
Mietin omaa tapaamme perheessämme. Yhteisen pohdinnan jälkeen tulimme siihen tulokseen, että mieheni käyttää hyvin usein minä-muotoa, vaikka tekisimme jotakin yhdessä. Minä puolestani käytän lähes aina me-muotoa yhdessä tekemisestä. Kun tarkemmin mietin olisiko minulla perheessämme sitten naisen rooli? Hän edustaisi asenteillaan perheenpään ja siis miehen asemaa?
Mieleeni tulee muutama miespari, joilla sanonnat menevät kutakuinkin niin kuin meilläkin. Mitenkäs muilla?