Homoelon yhteensattumuksia

  • 1 / 4
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 11.10.2013 18:33
Mieleeni tuli tänään muutamia homoille tapahtuneita taikka osuneita yhteensattumuksia.

Ensimmäisenä muistan minulle kerrotun tapahtuman Psyke ry:n kerholta (Setan edeltäjä). Eräänä iltana sinne tulivat toisistaan tietämättä veljekset, joille valkeni silloin, että he molemmat olivat homoja ja piilotelleet asiaa toisiltaan ja läheisiltään. Epäselväksi jäi, olivatko veljekset kaksosia.

Olin seurustellut nykyisen mieheni kanssa vuoden. Lähes tarkasti vuoden kuluttua pistettiin hynttyyt yhteen. Melko pian tajusimme, että yhteisessä kirjahyllyssämme oli huomattavan monen kirjan kaksoiskappaleita. Olimme kumpikin tahollamme olleet kiinnostuneita täsmälleen samoista aiheista ja hankkineet samoja kirjoja tietolähteiksi.

Kolmas tällainen juuri nyt mieleeni tullut yhteensattumus oli se, että Setan entinen pääsihteeri Rainer Hiltunen meni yhteen toimittaja Pekka Hiltusen kanssa. He eivät ole kuitenkaan tietojeni mukaan sukua keskenään. Parisuhdelakiin jätetty kiusa, eli yhteisen sukunimen voi anoa kunhan maksaa selvää setelirahaa. Heteroiden ei tarvitse maksaa mitään. Hiltusilla asia oli hoitunut kuntoon jo etukäteen. He ovat rekisteröidyssä parisuhteessa ja samalla sukunimellä.
  • 2 / 4
  • Pete
  • 12.10.2013 3:05
Itselläni sattui mielenkiintoinen tapaus pari vuotta sitten.

Olen asunut yhdessä skottilaisen puolisoni kanssa kohta kolmetoista vuotta.
Sukunimeni on Ålander, ja se on aina tulkittu tarkoittavan "ahvenanmaalaista", vaikka isäni onkin syvältä Savosta kotoisin.
Lomaillessani parikymppisenä Jamaikalla tutustuin muutamiin kanadalaisiin (jamaika on kanukkien Gran Canaria), jotka kuultuaan sukunimeni sanoivat, että "Alander" on "very famous name" Kanadassa. Olivat kanadanranskalaisia, ja todennäköisimmin tarkoittivat enemmänkin "yleistä" kuin "kuuluisaa".

Joku vuosi sitten olimme kyläilemässä anoppilassa Bearsdenissä, Glasgow:n nukkumalähiössä. Siellä ilmeni, että vain parin mailin päässä mieheni kotitalosta virtaa Allander -niminen joki. Pitihän sitä tietenkin käydä ihmettelemässä, vaikka se nykyisin onkin pikemminkin oja.

Anoppini gin & tonicia siemailevat mummukaverit sitten eräänä iltana pienessä hiprakassa innostuivat myös kertomaan, että "Niitä Fraser of Allanderin klaanin nuorempia poikia kuulemma lähti sinne pohjoiseen aikanaan. Sinne, mihin niitä Ramsayta ja Finlaysonejakin meni".

Lo and behold! Vajaa vuosi siitä retkestä tuli sukuseuralta uusi, päivitetty tutkimustulos, jonka mukaan "Ålander" on itse asiassa bastardisoitu versio nimestä "Fraser of Allander".

Isänpuoleinen sukuni on siis kotoisin muutaman kilsan päässä mieheni lapsuudenkodista. Kaiken lisäksi minun "Fraser of Allander" -klaanini ja mieheni "Campbell of McCorcadale" kuuluvat alaklaaneina Campbellien suurklaaniin (Tomaattikeittoa kaikille ;D).

Kiltit on ostettu ja käytössä aina Robby E. Burnsin päivänä tammikuussa...
Minua on aina tupannut hymyilyttämään, kun olen törmännyt pariskuntaan, jonka molemmilla osapuolilla on sama etunimi.
  • 4 / 4
  • Kaiju
  • 12.10.2013 10:00
Olen elänyt ihanan mieheni kanssa 15 vuotta. Jokainen päivä on yhtä juhlaa. Elämä on hyvää kun on oma puoliso, jonka kanssa voi jakaa kaiken.
Tapaismme aikanaan nettipalvelun kautta ja ihastuimme toisiimme heti. Meillä on ikäeroa 22 vuotta. Hän on nyt 40.

Teimme tänä vuonna geenitestin palvelussahttp://www.23andme.com/-palvelussa. Saimme tietää kummatkin olevamme isän puolelta N1c1-tyyppiä, eli sitä kantaväestöä, joka aikanaan vaelsi Volgan kulmilta näille asuinseuduille.
Minulla on palvelussa 19 kpl 2-3 polven serkkuja ja 337 neljännen polven serkkuja ja 634 etäistä sukulaista.

Saimme lisäksi tietää, että olemme puolisoni kanssa sukua. Puolisoni on minun pikkuserkku. Meillä on yhteinen esi-isä 2-4 sukupolvea taaksepäin. Minun isäni on Kirkkonummelta ja puolisoni sukujuuret vievät Etelä-Savoon.

Joko minun esi-isäni o käynyt Savossa naimassa tai joku sieltä Mäntuharjun kulmilta on käynyt Kirkkonummella naimassa.

Nyt puolisoni on minulle sukua, mutta niin ovat hänen isänsä ja veljetkin. Mukavaa.