keskustelua yksityisyydensuojaamisesta esim tor, vpn, proxy, salatut pilviasemat

  • 1 / 6
  • puppeliassi
  • 27.8.2013 19:26
eli nyt kun on nsa ja muiden ihan perus rikollisten aikakaudella olisi hyvä kertoa näistä suojaustekniikoista.

itse löysin uudestaan sellaisen kuin cyberghost vpn mikä mulla on ollut aikaisemminkin mutta silloin epäilytti kyseisen lafkan luotettavuus mutta nyt kun oli saksassa poliisit käyneet kyselemässä niin koska he eivät säilytä logeja käyttäjien tekemisistä ei heillä ollut mitään annettavaa. ilmaisversio käyttää automaattista serverinetsintää joka pakottaa suomeen, mutta itselläni tosin sen käyttö on jos joskus on julkisessa wlanissa estää wlanin pitäjän touhut, koska vpn salaa liikenteen palvelimelleen saakka josta se lähtee kuten normaalikin nettiliikenne. nopeudet ihan ok ja maksamalla tottakai saisi niitä muitakin servereitä käytettyä mutta koska käytän win 8 tablua niin se ei anomisoi koska mulla synkkaa sähköpostit yms jolloin siitä ei ole mitään valtioita vastaan hyötyä, tosin enhän mä mitään muuta laitonta tee kuin vien naapurissa asuvalle tietovuotaja snowdenille välillä ruokaa lol ;)

sit on tietty tor mutta sen luottettavuuteen en nyt niin luottaisi, tosin snowden, assange, manning taisivat käyttää toria että kai se aika luotettava on joissakin tilanteissa. ja se on tosi hidas eli ei sitä järkevä jaksaisi kokoajan käyttää. luotettava vpn on parempi.

selainlisäkkeenä on saatavilla esim https everywhere mikä jos sivusto tukee pakoittaa https käytön joka on salattu yhteys.

ja kännykälle on peter sunden luotsaama heml sovellus tulossa joka tarjoaa salattua yhteyttä käyttäjien välillä ilman logeja.

itse tosin käytän whatsappia, skypeä, hangoutsia ja chromea sekä windows 8 joten kaikki mun tietoni on nsa luettavissa. paitsi mega pilvitallennuspalvelu, tosin siellä on mun android puhelimella otettuja kuvia ja videoita joten... niinpä
  • 3 / 6
  • sumppu
  • 3.1.2021 10:50
Tuo sivusto ei näytä mainitsevan sitä, että VPN-palvelun tarjoaja näkee mihin VPN:n kautta menet.

Jos asut poliisivaltiossa, niin ulkomainen VPN voi toki tarjota suojaa, ainakin hetkellisesti, jos sellaista pystyy käyttämään. Palvelu voi myös joutua luovuttamaan lokinsa.

Mitä halvempi VPN on, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä tietoa kerätään ja käytetään johonkin, todennäköisesti mainosten kohdentamiseen.

Facebook tarjosi joskus sitten Onavo-nimistä ”ilmaista” VPN:ää. Palvelun läpi menevästä liikenteestä Facebook havaitsi, että WhatsAppin suosio kasvaa rajusti. Facebook osti datan perusteella WhatsAppin.

Nykyään lähes kaikki liikenne on joka tapauksessa salattua. En pidä VPN:ää kovin hyödyllisenä.

Jos jaksaisin ja osaisin, niin pystyttäisin oman VPN:n kotiserverille (jos minulla olisi sellainen). Tällöin voisin halutessani surffata ulkomailta suojatun ”suomalaisen putken” läpi.
Mietin tässä omaa elämääni, enkä kyllä keksinut mitään syytä tuollaiselle "turvasysteemeille", en itselleni, enkä heti kyllä muillekaan rehellisellä asialla netissä liikkuville tavallisille ihmisille. Eikös noita kutsuta pimeiksi verkoiksi? Nimelle lienee syynsä ja poliisilla oikeutettu intressinsä seurata menoa.
Suomessa yksityisellä ja rehellisissä puuhissa olevalla henkilöllä harvemmin on varsinaisesti suurta salattavaa. Tai ainakaan ei ole yleensä huolta omasta turvallisuudesta, jos oma elämä paljastuu. Toisaalta identiteettivarkaudet ja sellaiset mahdollistuvat helpommin, jos oma sähköinen liikenne on kovin levällään. Yrityksillä taas on yrityssalaisuudet.

Monissa muissa maissa yksityisajattelu on sitten sen verran vaarallisempi laji, että oman (aatteellisen/poliittisen) toiminnan paljastuminen voi olla vaaraksi omalle tai jopa useammankin turvallisuudelle tai peräti hengelle. Salattu verkkoliikenne tuo lisäturvaa vaikkapa oikeutetun oppositiotoiminnan harjoittamiselle tai ihan vaikka ahtaalla toimivalle hlbti-aktivismille.

On tälläkin kolikolla ne kuuluisat molemmat puolet - ja sivunsakin.
Mun mielestä VPN kannattaa ajatella Suomessa ennen kaikkea tapana kiertää erilaisia maarajoituksia, ja sitten jos tuohon päälle tulee (muita) yksityisyyteen liittyviä etuja, niin se on vaan plussaa. Noihin maarajoituksiin liittyen ainakin itselle on tullut yllätyksenä se, miten isoja eroja eri VPN-palveluiden hyödyllisyydessä on.

Toiset ei nimittäin pysty kiertämään ollenkaan ainakaan Netflixin maarajoitusta ja sitten jotakin palvelua käyttäessä kierto saattaa onnistua, mutta kuvanlaatu huononee selkeästi. Toki näyttäisi onneksi olevan erittäin hyvinkin toimiva VPN-yhteyksiä. Kokemusteni (https://vpnkokemuksia.com/nordvpn-kokemuksia/) perusteella parhaiten Netflixiä varten toimiva VPN on NordVPN: sillä onnistui kierto helposti ja kuvanlaatu oli lähes aina normaalia.