Tutkija: Homomiehet olisivat kykeneviä yhteiskunnassa nykyistä enempään

Keskustelin jokin aika sitten tutkijan kanssa, joka testannut homomiehiä monipuolisesti. Kysyin häneltä jonkinlaista tiivistelmää taikka yleistä havaintoa homomiesten suhteen.

Vastauksenaan hän ihmetteli sitä, etteivät hänen tutkimansa homomiehet ole edenneet yhteiskunnassa nykyistä korkeampiin asemiin ja tehtäviin. Hänen mielestään heillä olisi sellaiseen ilman muuta rahkeita ja osaamista. Lyhyen keskustelumme aikana hän ei lähtenyt miettimään sitä, mitkä seikat ovat vaikuttamassa, etteivät homomiehet uskalla kavuta yhteiskunnan portaita nykyistä korkeammalle.

En tiedä kuinka laajaan aineistoon hän nojaa. Tuntuu siltä, että hänen havainnossaan saattaa kuitenkin olla jotakin perää. Suoraviivainen oma arvioni syistä on se, että yhteiskunnassa homoihin kohdistuvat kielteiset asenteet vaikuttavat alistavammin kuin luulemme. Tämä siitäkin huolimatta vaikka homomies tuntisi omassa elämässään tulevansa täysin hyväksytyksi. Minun arviossani esimerkiksi Päivi Räsäsellä & Co on paljon syvällisempi vahingollinen vaikutus homoyhteisön jäseniin kuin kenties osaamme arvioida.
"Vastauksenaan hän ihmetteli sitä, etteivät hänen tutkimansa homomiehet ole edenneet yhteiskunnassa nykyistä korkeampiin asemiin ja tehtäviin. "

Jos puhutaan Suomesta, niin Suomessa kunnioitetaan henkilön sotilasarvoa.
Erään ajattelijan sanoin: "Reserviupseerikoulu on paras johtajakoulutus mitä suomessa voi saada." Jos katsotaan yksityisen puolen johtajia niin Jorma Ollila on reservin kapteeni, Björn Wahlroos on reservin majuri, jne.
Varmasti tämä sotilasarvon merkitys on näkynyt rekrytoinnissa, mutta en tiedä tämän hetkistä tilannetta.

Se olisi hauska tietää, miten tutkijan testaamilla homomiehillä on asianlaita tuon sotilasarvon suhteen.
  • 3 / 15
  • Public eye
  • 12.8.2013 12:23
En tiedä muista, mutta omalta kohdaltani minun on vaikea kuvitella, miten seksuaalinen suuntautuminen ja sotilasarvo sinänsä korreloisivat keskenään. Kävin aikoinani reserviupseerikoulun ilman ongelmia. Tosin jos nyt pääsisin valitsemaan uudelleen, olisin ehkä jättänyt armeijan väliin, mutta ei sillä ole homoseksuaalisuuden kanssa mitään tekemistä. Itse asiassa odotin aikoinani innolla pääsyä "miesten kouluun"... Toisaalta on paljon myös heteroita, jotka eivät välitä säntäillä pusikossa torrakko tanassa ja harjoitella tahtimarssia muodostelmassa.
Hassu yhteensattuma. Tämä keskustelu lähti käyntiin täsmälleen samana päivänä (tänään), kuin sain tutkijalta viestin, että hän on postittanut väitöskirjansa luettavakseni. Teen siitä aikatauluni puitteissa jutun tuonne uutispuolelle, jos pystyn ja kykenen. Nämä tieteilijät voivat olla joskus vaikeasti ymmärrettäviä, ellei ole itse saman tieteen alueen tuntija. En lupaa jutulle mitään aikataulua, koska väikkärin laajuus ei ole vielä tiedossani.
Itse olen majuri evp...

EDIT: Siis siviilihommiin kesken uran siirtynyt, en eläköitynyt. Ensi kuussa ja marraskuussa taas kertaamaan...
  • 7 / 15
  • puppeliassi
  • 12.8.2013 21:10
syrjintä voi olla yksi asia, toinen se että kun ei tarvitse mennä muiden odotusten mukaan niin ei tarvitse hankkia mammonaa siihen omakotitaloon, vaimoon, muutamaan lapseen, autoon, koiraan yms.

ja mitä tulee armeijaan niin ongelmahan on se homofobia ja simputus jota saattaa saada osakseen, sekä voi myös estää etenemisen armeijassa ihan johtoportaaseen asti. niin no marskihan oli homo :D
Minua ei kyllä kiusattu tai häiritty laisinkaan. Päinvastoin. Suhtautuminen oli asiallista, jopa ystävällistä "ulostuloni" jälkeen.
Noh, itsekin olen esimerkki tästä. Jos en olisi homo, olisin jossain ihan muualla kuin nyt ja asiat voisivat olla mallillaan. Homouden takia on tullut sen verran vastoinkäymistä, ongelmaa ja muuta vastaavaa vastaan, ja sellaisia jatkuvasti päälläkin on, että elossa pysyminen on jo se kova saavutus. Tuntuu hyvin vaikealta nähdä että homoseksuaalina olisi tulevaisuutta yhtään missään.

Mitä johonkin sotilasarvoon tulee niin sen merkitys työelämässä taitaa nykyään olla jo aika pieni. Ja tosiaan erittäin typerä ajatus, että homoilla ei olisi sotilasarvoja.
Ymmärtääkseni on ihan tutkittu asia, että vaaleanpunaisella sävytetty lasikatto on olemassa.

Ns. huipulla monet verkostot myös liittyvät perhetuttavuuksiin, sekä aiempiin että syntyviin. Tähän kuvioon on homona vaikeampi liittyä. Toki vastapainona lienee homoverkostojakin, mutta määrällisesti jo vähäisemmin.
Tietenkin kaikilla ryhmillä on sisäisiä verkostojaan. Toiset ovat muodostuneet pidemmän ajan kuluessa, toiset syntyvät vaikkapa jonkin yksittäisen asian ympärille. Myös homoille on hyödyksi verkostoitua yhteisten asioiden eteenpäin viemiseksi.
Musta tuntuisi väärältä rekrytoida tai ylentää joku suuntautumisen perusteella, vaikka heterot tekisivätkin niin. Yhteiskunnan asenne näkyy varmasti kaapista ulkona olevien homojen urissa. Voisin kuvitella, että pr-tehtäviin tai ulkomaansuhteita hoitamaan ei mielellään palkata avoimesti homoja, tai vielä tärkeämpänä seikkana kovin helposti homoksi tunnistettavia homoja. Toisaalta se on ymmärrettävää, toisalta väärin.
Media tuntuu olevan kovasti toista mieltä, esimerkkinä vaikkapa vanhoillisen FOX:in Suomen kanavajohtaja ja monet, monet kuuluttajat ja juontajat kaikilla muillakin kanavilla..
Pete, taidat olla oikeessa. Mediassa yleisesti lienee homoja muita aloja enemmän. Mutta palkataanko sinne suuntautumisen perusteella vai siitä huolimatta?

Musta ois kiinnostavaa tietää, onko homoja oikeasti enemmän tietyillä aloilla, vai onko niin, että tietyille aloille hakeutuvat vähemmistöihmiset tulee herkemmin ulos kaapista. Itse ikäni tanssipiireissä pyörineenä voin sanoa, että stereotyyppistä tai stereotypioivaa tai ei, niin kyllä siellä vaan on paljon homoja. Lesboja ei niin erityisen paljoa.
Kesis,

Veikkaisin, että sekä että; siis suuntautumisesta johtuen ja siitä huolimatta.
Homon habitukseen kun aika yleisesti kuuluu (allekirjoittanut poislukien) itsestään ja ulkonäöstään huolehtiminen, joka erityisesti TV -puolella lienee koko lailla edellytys hommiin pääsylle.
Toisaalta backstage-puolella ei tuollaista tarvita, mutta varmaankin esim. FOX:in kanavajohtaja on hankkinut vankan kokemuksensa TV-toiminnasta juuri kuuluttajana ja juontajana toimiessaan, ja on siksi pätevä tehtäväänsä...