Resonanssi

  • 1 / 5
  • Antti
  • 10.6.2013 14:46
Pitkästä aikaa täällä ja ihan asialinjalla. Hakusessa olisi tällä kertaa itseäni älykkäämmät yksilöt ja heidän tietovarantonsa.

En viitsi rasittaa teitä yksityiskohdilla, vaan menen suoraan asiaan. Rakkaan elämänkumppanini vasemman puoleista ovea jouduttiin tuossa talvella kohottamaan jonkin verran, jotta se istuisi paremmin. Siis eräänlainen kohotusleikkaus. Noin kuukausi sitten huomattiin, että oven sisäpaneelit olivat jääneet kiinnittämättä ed. kohotusleikkkauksen yhteydessä. Huomasin tämän tosi hermoja raastavasta räminästä. Lopullinen diagnoosi saatiin, kun pääsin erittäin korka-arvoisen, miespuolisen, todennäköisesti vastaavan, kanssa koeajelulle kuuntelemaan tuota rätinää. No vika korjattiin, mutta edelleen kuulen ääniä juurikin paneelin yläpuolelta (kuskin puolelta) siitä kohtaa, missä ennen oli ns. oven lukitusnappi (nuoremmat ei ehkä tiedä, mistä napista on kyse...). Kun painan paneelia, ääni vaimenee, joten voisiko paneeli olla vain löyhä ja sen kanssa on vain opittava elämää?

Toisaalta, mielessäni on käynyt, että olisiko mahdollista, että oviaukossa olevan lukon vastakappaleen eli sen tapin ympärillä oleva muoviholkki, joka kuluessaan aiheuttaa väljyyttä ja siten oven kolahtelua kuoppiin ajettaessa, voisi aiheuttaa äänen? Olen kuullut, että uusikin muoviholkki voi kulua aika nopeasti rikki/väljäksi ovea suljettaessa, jos/kun ovi roikkuu väljiksi kuluneiden saranoiden vuoksi. Ja minun tapauksessa ovea on vielä nostettu alkuperäisistä tehdasasennuksestal.

Olen ymmärtänyt, että noi erilaiset äänet varsinkin mittaristossa, katossa ovat yleisiä ja ilmenevät varsin pian kaupasta ulos viennin jälkeen. Toki on pakko mainita, että oma yksilöni on laatuluokkaa ja valmistettu Länsi-Euroopassa (poislukien Epsanja ja Ranska).

Olenko tullut vainoharhaiseksi, vai ylireagoinko?
  • 2 / 5
  • Statisti
  • 11.6.2013 7:36
Kyllähän kaikki liikkuvat paikat iän myötä väljistyvät ja lerpahtavat maan vetovoiman vaikutuksesta. Ja kun oikein pistää täristäen, runkokin saa uutta elastisuutta ja kitinän määrä kasvaa sen myötä.

Kuinka suuret lukemat olet jo ehtinyt painaa tuolla hoidokillasi?
  • 3 / 5
  • Antti
  • 12.6.2013 23:22
No onhan noita kertynyt jo useita kymmeniätuhansia:-)

Joo noi mukulakivet sais korvata jollain. Tuottavat kamalan tärinän.
  • 4 / 5
  • tokyo84
  • 13.6.2013 2:09
Missään nimessähän ei kannata kertoa auton merkkiä, vuosimallia sekä ajettuja kilometrejä vaikka kymmenen tuhannen kilometrin tarkkuudella... Sehän saattaisi jopa helpottaa ongelman ratkaisua sekä se, miksi em. toimenpide tehtiin.... Kolari? Kuluma esim. saranoissa? Tai jokin muu...

Onnea vian etsintään ;)
  • 5 / 5
  • Statisti
  • 13.6.2013 7:39
Olin itse aikoinani samaa mieltä mukulakivistä kunnes hankin kumppanin, johon valmistaja oli muistanut suunnitella jousituksen.