Sateenkaarevan elämän huippuhetkiä

  • 1 / 3
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 9.5.2013 15:37
Sateenkaari-ihmisten elämästä keskustellaan ja uutisoidaan mielestäni aivan liian usein kielteisin äänenpainoin. Jokaisen meidän elämästämme löytyy myös huippuhetkiä. Kerron alkuun pari esimerkkiä omasta elämästäni, jotka tupsahtivat mieleen oitis, kirjoittaessani tähän juttuun otsikkoa.

Olin Setan kouluttajana 15 vuotta. Ensimmäisen koulutustapahtuman muistan elävästi. Seisoin ison luokan edessä. Tervehdin kuulijoita, kerroin nimeni ja totesin yksinkertaisesti "olen homo". Se oli silloin tosi iso ja merkittävä hetki. Olin astunut itselleni valtavan korkean kynnyksen ylitse juuri tuona hetkenä. Siihen aikaan ei ollut esimerkkeinä julkihomoja, mösjöö Mossea lukuunottamatta.

Toinen huippuhetki sijoittuu päivään 8.3.2002. Olimme juhlineet häitämme yli viidenkymmenen vieraan kanssa. Livistimme tavan mukaan jossakin vaiheessa "häämatkalle" lähistön hotelliin eroon koko päivän jatkuneesta hälinästä, kummallakin uutuuttaan kiiltävät sormukset vasemman nimettömässä. Kysyin silloin mieheltäni, että miltä hänestä tuntuu. Hän vastasi: "turvalliselta". Tuo yksi sana meni syvälle mieleeni ja kosketti. Sen muistan yhä edelleen.

Kysyin juuri hetki sitten mieheltäni hänen elämänsä huippuhetkestä. Vastaus oli tällä kerralla hivenen pidempi kuin silloin häittemme jälkeen: "Kun tapasin sinut!"

Entäpä teidän huippuhetkenne? Ranneliike.netin heterolukijatkin voisivat kertoa omakohtaisia huippuhetkiään.
  • 2 / 3
  • SaintJudy
  • 10.5.2013 22:32
Kun pentuna pisti hanttiin kiusaajalle: "Mitä sitten vaikka olenkin!?" Nähdä se hämmästys, jonka vastustus aiheutti. Jos keskustelun aloittaja puhuu julkihomoista samalla vuosikymmenellä kun tämä tapahtui, oli noita muitakin julkihomoja kuin...

Huippuhetki oli kun kertoi vanhemmille. Se hämmästys, kun he tiesivät jo (liekö tuo oikeasti yllätys kenellekään, jos kasvattajalla vähänkin älliä on päässä!)

Eka kerta oli huippu. Ja toinen... kolmas, ja --- ja jonkun ajan kuluttua jokainen ensimmäinen kerta.

Erityisesti ensimmäinen poikaystävä - sitä tunsi, kuten sanottu "olevansa turvassa". Ja kokonainen ja kaunis - rakastettu. Erääksi huippuhetkeksi voinee sanoa nyt jälkeenpäin ensimmäisen poikasystävän kuolemaa - se kasvatti.

________________

Muitakin huippuhetkiä toki on, tässä nämä nyt lähinnä, mitkä kuuluvat erityisesti elämääni homona.
  • 3 / 3
  • Miritza
  • 11.5.2013 9:17
Kyllä kylmät väreet kävivät, kun luin kertomuksesi JuhaniV, siitä, kun kerroit siellä luokassa olevasi homo. Hieno kokemus ihan varmasti ollut.
Omia tähtihetkiäni ovat tietysti olleet lasteni syntymät. Ja avioituminen tietysti. Ja sellainen "yleinen ylpeydentunne" siitä, että olen todella vaikeista ajoista ja elämäntilanteista selvinnyt siihen, mikä nyt olen ja mitä teen.