Motivaatio alkaa olla lopussa

  • 1 / 5
  • Soltero
  • 24.2.2013 12:53
Parisen vuotta kestänyt seurustelusuhteeni on päättymässä. Mitään suurempia konflikteja tai riitoja poikakaverini kanssa ei ole ollut - ongelma ehkä on pikemminkin se, että arvostamme ja kaipaamme suhteessa ja arjessa yleensä liian erilaisia asioita. Jos olisi jotain, mitä voisin tehdä tilanteen korjaamiseksi, sen varmasti tekisin. Valitettavasti vaan muutoksen aikaansaaminen vaatii panostusta suhteen molemmilta osapuolilta.

Edellinen vakavampi seurustelusuhteeni kesti aavistuksen pidempään kuin nykyinen, ja sitä ennen taas elelin vuosikaudet itsekseni enemmän tai vähemmän onnellisena. En erityisemmin kaivannut ketään vierelleni ehkä osaksi luonteestani johtuen ja osaksi siksi, etten välttämättä ollut aivan sinut suuntautumiseni kanssa.

Normaaliin elämään kuuluu, että toiset suhteet toimivat ja toiset eivät, ja sen ymmärrän hyvin. Edellisestä pidemmästä suhteestani opin, että asioita ei kannata pitkittää, jos tilanne ei muutu tai parane. Mutta silti fiilis on todella turhautunut - miksi aina pitää käydä näin? Vuodet kuluvat, ja näyttää siltä, että itsensä löytää aina vaan lähtöruudusta. Vitsit alkavat olla vähissä, enkä enää oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä.
  • 2 / 5
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 24.2.2013 17:52
Soltero kirjoitti: "Valitettavasti vaan muutoksen aikaansaaminen vaatii panostusta suhteen molemmilta osapuolilta."

Mistä ihmeestä olet saanut mieleesi tuollaisen idean? Ajatuksesi estää takuuvarmasti tilanteenne muuttumisen. Mikä jarruttaa sinua lähtemästä itse liikkeelle ja kehittymään? Sanotaanhan, että vain itseä voi muuttaa. Jos haluat irti katkeilevien parisiuhteiden kierteestä, lähde kehittämään tavalla taikka toisella omaa itseäsi. Se saattaa vaikuttaa jopa kertomaasi nykyiseen hiipuvaan suhteeseesi, mutta joka tapauksessa tuleviin suhteisiin. Ratkaisu pitkään parisuhteeseen saattaa löytyä todella läheltä - sinusta.

Erilaisuus ei välttämättä ole este parisuhteen toimivuudelle, ellei nyt olla aivan eri planeetoilta. Jos toinen on bilehile ja toinen vaikkapa kotona jatkuvasti viihtyvä sohvaperuna, sellaisen parisuhteen ylläpito saattaa olla haasteellista, mutta ei mahdotonta.

"Jos olisi jotain, mitä voisin tehdä tilanteen korjaamiseksi, sen varmasti tekisin."
Kurkistapa tämän linkin taakse.
http://www.treseta.fi/tuki-ja-neuvontapalvelu
  • 3 / 5
  • Soltero
  • 24.2.2013 21:26
Omat heikkouteni tai ominaisuudet, jossa taatusti olisi kehittymisen paikka, ovat kyllä olleet mielessä. Monesti olen miettinyt, että näihin asioihin pitäisi jollain tapaa tarttua - ne kun eivät muuksi muutu, olin suhteessa tai en. Kommenttini muutoksen aikaansaamisesta, jota lainasit, juontaa juurensa seurustelukumppanini kommentista. Hän on tehnyt minulle hyvin selväksi, että ongelmiemme ratkaiseminen on minun päänsärkyni, ei hänen. Toisin sanoen vastuu tässä asiassa on ulkoistettu minulle.

Erilaisuutta en lähtökohtaisesti pidä esteenä suhteen onnistumiselle, paremminkin se tuo siihen rikkautta.
  • 4 / 5
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 24.2.2013 22:29
Nuo sanani, jotka kohdistin sinulle, ovat myös erikseen kohdistettavissa seurustelukumppanillesi. Ei yksin toiselta saa vaatia muuttumista tms. Muutos lähtee itsestä.

Ehdotan: oli seurustelukumppanisi mitä mieltä tahansa, lähde sinä liikkeelle omaehtoisesti. Juttele vaikka alkuun Tampereelle, kuten tuossa edellä vinkkasin. Toivon parhainta menestystä puolisoksi kasvamisessasi.
  • 5 / 5
  • Soltero
  • 25.2.2013 21:07
Kiitos. Suhteemme ei ehkä enää ole pelastettavissa, mutta liikkeelle haluan lähteä, vaikka kynnyksen ylittäminen ei olekaan helppoa.