lesbot ja luonnonuskonnot

  • 1 / 6
  • satuvalot
  • 30.1.2013 9:29
Hei vaan kaikille

Olen lapsesta asti ollut avoin luonnonuskonnoille ja mystisille asioille. Minusta on ihana soittaa shamaanirumpua, lukea riimuja, joogata, meditoida..jne.
Uskontoni pääpiirre on kunnioittaa luontoa ja itseäni. Minulla on ystäväpiirissä samanhenkisiä ihmisiä. Aina kaipaan kuitenkin lisää. Löytäisinkö täältä kaltaiseni?
Jonkun, jota ei haittaa se, että juhlin sapatteja vuoden ympäri ja puhun mielelläni henkimaailman asioista?
Toisin sanoen etsin noitia, wiccoja, asatruja, pakanoita, hellenistejä, muinaissuomalaisia, shamaaneita, tai muuten vaan luonnonuskonnoista kiinnostuneita lesboja ystäviksi tai tyttöystäväksi.
  • 2 / 6
  • Lukkilepakko
  • 31.1.2013 13:32
Itse olen kiinnostunut eri uskonnoista (ja erityisesti metsästäjä-keräilijä kansojen uskomuksista ja miten ne kuvastavat luontosuhdetta) mutta kiinnostukseni on enempi historiallista ja tieteellistä tyyppiä. Mitä olen itse havainnoinut on että niin sanotut 'New Age' uskomukset ovat usein aika modernia perua eivätkä pohjaudu historialliseen tietoon, mutta olen kiinnostunut historiasta ja arkeologiasta.

Minulle voi viestittää jos ei haittaa se että kiinnostukseni on historiallista/tieteellistä tyyppiä ja jos on oikeasti avoin ideoille ja niistä keskustelemiselle.
  • 4 / 6
  • athene
  • 18.2.2013 9:47
Historiallinen tietoni luonnonuskonnoista tällä alueella on onnettoman vähäistä, mutta kyllä niistä keskusteleminen kiinnostaa. Olen itse jonkin sortin ex-wicca ja sittemmin sivistänyt itseäni lähinnä valtauskonnoilla. Missä määrin koette uuspakanuuden hyödyntäneen muinaisuskontoja? Miten hyvin uuspakanuususkonnot on muuten nykyään järjestäytyneet? Johonkin maailmanaikaan wiccojen saaminen uskontorekisteriin oli tapetilla ja se taisi olla noista se "mainstreamein", kuitenkin hajaannuksessa oleva ja siitä syystä rekisteristä evätty. Onko teillä ajatuksia, pitäisikö pienempiä uskonnollisia yhteisöjä kyetä rekisteröimään ja onko teidän mielestä nuo kriteerit siihen ajan tasalla?
  • 5 / 6
  • satuvalot
  • 5.4.2013 7:16
Olen monessa asiassa samaa mieltä kanssasi athene. Suomessa ei ole muinaisuskonnosta ja sen riiteistä kirjallista tietoa kovinkaan paljon. Suurin osa vanhoista tarustoista ja mytologioista on kulkeutunut suullisena perimänä. Kalevalassa ei ole läheskään kaikkia muinaistaruja ja sitäkin on muokattu vuosien kuluessa. . Esimerkiksi Norjassa ásatru on valtakunnallisesti hyväksytty uskontojärjestelmä ja paljon paljon harjoittajia. Suomessa pakanoita on verrattain vähän. Wiccalaisuuden rekisteröinti muistaakseni kaatui juuri harjoittajien erilaisiin maailmankatsomuksiin. Itse en koe olevani wicca. Maailmalla wiccastaki on niin erilaisia versioita (alexandrialainen, hellenistinen, gardenistinen jne). Koen olevani shamanistinen eklektinen pakana. En halua lokeroida itseäni. Mulle voi laittaa yv:tä jos tahdot keskustella lisää.
  • 6 / 6
  • Myyrä
  • 3.7.2013 10:38
Sulla on kotisivuosoite väärin profiilissa..pitäisi olla .com.
Hienoja kuvia :D.