MTV3: Yli kolme miljoonaa suomalaista ilahtuu ensi viikolla

• 1 / 3
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 29.11.2012 8:10
Asia, jota minä en ole koskaan ymmärtänyt: veronpalautuksista riemuitseminen. Kansalaisen raha on maannut verottajan tilillä puolitoista vuotta ja sitten kun se palautetaan, kansalainen riemuitsee! Tuollaisilla henkilöillä ei ole rahankäytöstä yhtään mitään tolkkua.

Sitten käytetään myös vääriä termejä. Jäännösveroa nimitetään mätkyksi. Minä ymmärrän mätkyillä sitä, että on joutunut harkintaverotetuksi jonkin sähläyksensä vuoksi. En omalla kohdallani muista ainuttakaan vuotta lähimenneisyydessä, jolloin olisin saanut veronpalautusta. Jokaisen verotuspäätöksen jälkeen olen maksanut jäännösveroja ja iloitsen siitä että rahat ovat olleet tuohon asti MINUN pankkitililläni, eikä verottajan tilillä.
  • 2 / 3
  • Statisti
  • 29.11.2012 19:30
Minulla on siitä kiva työantaja, että se suorittaa ennakonpidätyksen tarkalleen mutta kuitenkin karvan verran varman päälle. Näin minulle tulee lähes joka vuosi noin 400 euron palautukset. Kiva raha joulun alla. Ikään kuin ohjattua säästämistä, jota ei arkielämässä edes huomaa. Tilanne olisi ihan toinen tonniluokan palautusten tai jäännösverojen kanssa. Silloin tietää, että veronmaksu ei ole lainkaan hallinnassa. Noh, ymmärtääkseni muutaman vuoden kuluessa ollaan edelleen siirtymässä myös henkilöverotuksessa kuukausittaiseen reaaliaikaverotukseen, jolloin palautukset ja jäännösverot jäävät historiaan.
  • 3 / 3
  • Havainnoija
  • 6.12.2012 2:04
Veronpalautus 254 euroa tuli päivällä tilille. Sain nauttia niistä kymmenisen minuuttia, sillä tietokoneen vieressä odottivat sähkölasku, hammaslääkärilasku sekä koti- ja vapaa-ajanvakuutus taas vuodeksi eteenpäin. Olo on toisaalta helpottunut, koska nyt ei ole yhtään laskua rästissä.
---
Tänään on 6.12. ja Suomen tasavalta täyttää 95 vuotta.
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!

http://yle.fi/uutiset/suomi_hiljentyy_itsenaisyyspaivan_viettoon/6404612