Harottava poikaystävä
Tilasin keväällä uuden poikaystävän ja olen käyttänyt häntä koko kesän aika kovalla kädellä... Myyjä sanoi, että muutaman kuukauden käytön jälkeen kannattaa tarkistuttanut hänen ohjauskulmansa. Tyypillisenä suomalaisena miehenä en viitsinyt silloin sen kummempaa tiedustella toimenpiteen yksityiskohtia, koska mähän tiedän kaiken, mutta nyt olen huomannut poikaystävälläni tietynlaista huorahtavaa käytöstä, joka ilmenee levottomuutena käsittelyssä ja tietynlaisena puoltamisena. Kysynkin nyt täysin anonyymisti, mitä tuo ohjauskulman säätö käytännössä tarkoittaa (isokin uudelleenkoulutus edessä vai riittääkö pelkkä puhuttelu?) ...ja voiko sitä esiintyä laadukkaimmaissa (belgialaisissa) yksilöissä vai onko ongelma ainoastaan halpatuontimaiden ongelma?
Yleensä kyseessä on halpatuontimaiden, kuten Thaimaan ja joskus myös eräiden pohjois-Afrikan maiden ongelma.
Joskus vastaavia pulmia on todettu myös italialaisissa, kreikkalaisissa ja espanjalaisissa malleissa. Yllättävää kyllä, myös usein niin laadukkaina pidetyt Jenkkiversiot eivät aina läheskään vastaa odotuksia (omakohtaista kokemusta on).
Yleiseen harottamiseen suosittelisin välittömänä korjaavana toimenpiteenä pikaista pultitusta, joka tulisi toistaa päivittäin noin viikon ajan. Mikäli tilanne kuitenkin tästä pahenee jopa horottamiseen asti, ei oikeastaan ole tehtävissä muuta kuin perinpohjainen takapään ruostesuojaus, joka tulisi toteuttaa vettä sisältämättömällä liukuvoiteella.
Omakohtaisiin kokemuksiin nojaten suosittelisin kuitenkin mieluummin valitsemaan pohjois-eurooppalaisen vaihtoehdon. Se tulee useimmiten pitkässä juoksussa halvemmaksi, ja on yleisesti ottaen helppohoitoisempi ja ympäristöystävällisempi. Myös varaosien hankinta on helpompaa...
Toivottavasti tästä oli Sinulle Antti apua.
Nuo tunnusmerkit kyllä viittaavat juuri mainitsemaasi ongelmaan. Ymmärtääkseni asian korjaaminen ei ole iso asia, pelkällä kielellä poskessa ei vielä onnistu, kädet (sekä muutamia välineitä) pitää ottaa mukaan. Vaatinee kyllä valitettavasti kolmannen osapuolen mukaantulon suhteeseenne, mutta sinä voit olla toimituksen ajan poissa, halutessasi.
EDIT: Ongelma on varsin yleinen ja ilmenee todennäköisesti lähes jokaisessa poikaystävätyypissä. Mutta parantuminen on mahdollista, jopa erittäin yleistä.
Kannattaa varmistaa, ettei kumpikaan osapuoli ole ollut jo alunalkaen bi:lallista valmistussarjaa.
Täysin bi:lalle meno muutaman kuukauden käyttökokemuksen jälkeen on kovin tyypillistä jo alunperinkin bi:lalla olleille osapuolille.
Toki jos kyse on vain bi:lailuvälineestä tai bi:lailunhalusta, ei niitä kannata huomioida vakavasti, vaan etsitä kunnollinen.
Antti, myyjän ohjeita kannattaa kuunnella. Eli ne vinksottavat ohjauskulmat kannattaa tarkastuttaa. Pahimmassa tapauksessa poikaystäväsi alkaa puoltamaan ja rajussa käytössä käyttäytyy erittäin epävakaasti. Pahimmassa tapauksessa seurauksena voi olla jopa hetkellinen karkailu, tunne hallitsemattomasta käyttäytymisestä sekä tiettyjen paikkojen löystyminen.
Kannattaa siis kääntyä asiaan perehtyneen asiantuntijan puoleen, joita löytyy joka niemestä ja notkosta. Mikäli itse olet perehtynyt syvällisemmin aihepiiriin, voit yrittää myös itse suitsia poikaystäväsi vallatonta käyttöä, mutta tämä edellyttää todellakin asiantuntemusta. Nyt tietysti herää tietysti kysymys poikaystäväsi käyttämien jalkineiden mallistakin, olisiko siellä mahdollisesti syy...
Omat kokemukseni ovat (todennäköisesti huomattavasti suurempikokoista) ruotsalaisista, saksalaisista, japanilaisista sekä jenkeistä. Jenkin jouduin pistämään jonkin aikaa sitten rauhoittumaan aivan toisenlaisen käyttöön liittyvän ongelman takia, eli hän ei suostunut lämmittelyn jälkeen liikkumaan juuri ollenkaan. Poljettaessa huutaa, muttei mitään tapahdu. Tästä syystä hankin arkikäyttöön sopivan vähäruokaisen saksalaisen, tosin paljon käytetyn ja väljän, eikä ulkoinen habituskaan ole juurikaan kummoinen. Samanlaisen ongelman, kuin Sinulla on, havaitsin kuitenkin ja perehdyttyäni tähän ärsyttävään käyttäytymishäiriöön totesin tällä kertaa syyn olleen alapään löystymisessä. Pitkäkestoisena tuo suorastaan ravistava käytös olisi saattanut johtaa kohtalokkaisiin seurauksiin, ja olisin saattanut menettää hänet äkillisesti.
Suosittelen Antti, että pistäydyt poikaystäväsi kanssa tällaisiin käyttäytymishäiriöihin erikoistuneen asiantunijan luona ja uskoisin, että saat avun nopeasti. Poikaystäväsi varmastikin on mielissään saamastaan huomisosta ja lopettaa tuon huolestuttaan käytöksen heti asiantuntijan konsultoinnin jälkeen.
(Riquman 1990: trolli sinun mielestäsi, asiallinen tiedustelu muiden mielestä)
arkadas kirjoitti:
> "Poljettaessa huutaa, muttei mitään tapahdu."
Kunnon rasvaus voisi auttaa tuohon.
Mä toivon, ettei tarvitsisi heti laittaa vaihtoon, kun on käyttäytynyt kiitettävästi koko kesän ajan. Btw huomasin tollaisen 50 Euron tarjouksen, ... lienee sopuhinta? Sisältää mittauksen, mut säädöt on sit aikaveloituksella.
Toinen juttu, mikä mulle on vielä hiemen epäselvää, on se, että onko kyseessä enempi 1) rakenteellinen vika (siis akseleissa) vai 2) väärin pultatut renkaat (eli tarviiko toi ohjauskulmien tarkastus tehdä myös talvirenkaskautena jos oireita ilmenee)?
Joo en ole alan mies, vaika toisinaan täytyy rasvata, kiristää, sitoa ja ....
Poikaystäväsi ohjauskulmat kannattaa ehdottomasti tarkastaa, säätää tai jopa korjata kuntoon. Muuten voi ystävälläsi ennemmin tai myöhemmin kumi puhjeta ja tapahtuu vahinko.
Moderneissa poikaystävissä on sellainen perä, että se on jäykkä eikä sitä voi säätää toisin kuin etupäässä, jossa on edelleen säätövarat olemassa. Alan ammattilaiset osaavat mitata asteet sekä edestä että takaa ja myös ristiin. Tällä jälkimmäisellä varmistetaan, että poikaystäväsi ei jolkuta raitilla runko vinossa, siis perä seuraisi etupäätä sivussa olevaa linjaa pitkin. Osaavat siis nähdä onko vika jäykässä päässä vai ei, vai molemmissa. Jos vika on säädettävässä päässä, osaavat sitten säätää. Jos vika on jäykässä päässä, sitten tulee kalliimpi remontti, kun poikaystäväsi tassu on vinossa tukivarsissa olevien muiden vikojen vuoksi. Esimerkiksi oman ranskalaisen ex-poikaystäväni, todellisen kauhukakaran, takapäässä olevan pitkittäistukivarren laakeri oli rikki ja tassu oli siksi vinossa peräti muutaman kokonaisen asteen. Vika aiheutti jopa sen, että ihan uuden tassun kuviollinen esinahka alkoi pikaväylällä kuoriutua irti tassun rungosta.
Mä olen aina hankkinut käytettyjä poikaystäviä just sen takia, että joku toinen on ehtinyt tehdä ne suuremmat ensirempat. Ikinä en uskaltaisi ostaa korkkaamatonta poikaystävää, sillä pelkään, että siinä voi olla joku oikein perustavaa laatua oleva vika, jonka korjaaminen tulisi tyyriiksi. Toki sisäänajetuissakin voi olla erilaisia vikoja, mutta ainahan voi ottaa ennen hankkimispäätöstä yhteyttä johonkin entiseen omistajaan ja kysellä mahdollisia (luonne)vikoja.
Joo riskibisnestähän tää on.
Mä varasin ajan kuraattorille, mut kuinkas ollakkaan - tänään tuli postissa postikortti, jossa mainostettiin ruosteenestokäsittelyä. Vaikka bf onkin nyt freesi ja ihokin ihan finnitön, enkä aio häntä kolmea vuotta kauempaa katsella, ajattelin, onko tuollainen tehokuuri suhteen tässä vaiheessa perusteltua? Mä tein asiasta kyselyn hänet mulle välittäneeseen tahoon, ja sain kuulla, etteivät he katso sellaisen käsittelyn olevan tarpeellista, koska poikaystäväni maailmaansaattaneet tahot katsovat sellaisen olevan tarpeeton toimenpide... Jännä, että postikortin lähettäjä oli saanut mun yhteystiedot, vaikka on toi mainos- ja markkinointikielto.
Btw siellä liikkeessä oli sellaisia tekoripsiä (n. 15 cm pitkiä) , joita voi laittaa silmiin....
?????? This is over my head.
Torontosta:
Tongue in the cheeck chat about boyfriends like they were used cars; leaking rear ends etc...
Vaikka en pedofiili olekaan, poikasissa on sellainen hyvä puoli, että niissä on takuuta ainakin kaksi vuotta. Se takaa, vaikka loota tai motti hajoaisi.
Nuorukaisten maailmaansaattajat eivät lainkaan tykkää pintojen rähmäkäsittelyistä, jos ne edellyttävät reikien tekemistä. Lisäksi laadukkaammat nuorukaiset ovat saaneet synnytyslaitoksella finnejä ehkäisevän uppokylvyn, jossa koko vartalo on peitetty ruostetta estävällä metallilla. Vain korut ja muut lävistykset ja hepeneet sitten saavat näitä finnejä.
Ai niin, niitä tassuja ei tarvitse oikoa erikseen kesä- ja talvikengille. Eihän se ole kengän vika, jos futaajalla on jalkaterä jatkuvien ulkosyrjien potkimisten vuoksi vinossa.
Jeesus, mikä keskustelun aihe. Puhuu poikaystävistä ku käytetyistä autoista...
Kun oon kierrelly kattelemassa tarjontaa erilaisissa putiikeissa niin oon huomannut että joillakin saattaa hihnat kiristää jo myyntivaiheessa. Varsinkin uusilla. Siinä vaiheessa pitää sitten valita, haluaako hihnakireän vai ei, jos haluaa niin kannattaa muistaa pitää se poissa keskusteluforumeilta, koska se saattaa aiheuttaa hihnan lisäkiristymistä ja käytössä erittäin haastavan asennevamman jonka jälkeen kyseinen yksilö on käyttökelvoton.
boy84 - tuo mainitsemasi kireähihnaisuus vaikuttaa varsin yleiseltä "vialta" vaiko voitaisiinko jo puhua ominaisuudesta. Kuitenkin sitä tulee varoa, koska seurauksena voi olla äkillinen "kiinnileikkaaminen" ja mahdollista vahingon arvoa on vaikea arvioida. Henkilökohtaisesti tietysti suosin "kisakireitä" citymalleja, mutta niissäkin jo jonkin verran käytettyjä, koska sisäänajo on jo tehty ja mahdolliset ominaisuudet on jo etukäteen tiedossa.
Antti,
Sorry, mutta ihan unohdin.
Yksi asia, mikä sinun kannattaa yksilössäsi ehdottomasti tarkastuttaa on tietenkin jakopään hihna.
Lisäksi suosisin pohjoiseurooppalaisista malleista brittiläisiä. Ne ovat oikeastaan ihan samoja kuin saksalaiset (kuten Opel-Vauxhall), mutta hieman pienikokoisempia ja paljon pieniruokaisempia. Yleensä ottaen voinee sanoa, että mitä pohjoisempana Iso-Britanniassa k.o. tyyppi on tuotettu, sitä nuukempi se on. Omani on ihan Skotlannista asti ja erittäin pihi. Tankkauksessa ei kylläkään ole koskaan mitään ongelmia, ja tieto siitä, ettei vääränmallinen pistooli yksinkertaisesti sovi tankkiin helpottaa operaatiota kovasti. Tämähän on tietenkin juuri jakopään hihnan oikean säädön ansiota.
Oikeastaan ainut mistä nyt omassa mallissani voin hieman valittaa, on vanhemmiten kasvanut päästötaso. Sen varsinkin yöaikaan tyhjäkäynnillä tuottamat metaanipäästöt ovat varsin äänekkäitä, ja varmaankin jo ilmastostandardin vastaisia. Tähänkin kuitenkin auttaa jakopään hihnan säätöjen rukkaus.
En mä mitenkään skottilaista tai brittiä, eiks ne oo vinoon kasvaneita jo alusta asti; mun on tosi vaikee ajatella, että touhuttaisiin oikealta... Pikkasen jännittää, perjantaina kuulen, onko neljästi rengastettu, uljas nuorikkoni juuri se laatuyksilö, johon niin kuolettavasti ihastuin.
Tiedonanto:
Niin hyvin alkaneeseen päivään hiv:uttautui pari tummaa pilveä horjuttamaan parisuhdettamme. Enpä tiedä, voisiko tilantennetta helpottaa jonkinsortin lisäterapiaa, ennen kuin alkoholismi ja syömishäiriöt nostavat päätään...
Eipä voi enää luottaa saksalaisen jalostustyön uljaimpaan malliin. Jouduimme läpikäymään, emme ainoastaan mittausta, MYÖS SÄÄDÖN. Olemme hämmentyneitä ja yllättyneitä taphtuneesta mutta olosuhteisiin nähden voimme hyvin.
Kuten tuolla aiemmin jo totesin, ongelman poistoon eivät kielelliset toimenpiteet riitä, vaan avuksi tarvitaan käsiä. Mut ollos huoleton, poikaystäväsi on toimenpiteen jälkeen juuri Sinulle entistä uskollisempi, ja huorahtava käytös on tipotiessään. Ja silti hän tuskin tulee edes muistamaan, minkänäköiset kädet hänet taudista paransivat!
Onko tämä nykyisin opistoinsinöörien keskustelupalsta?
Sitä mäkin mietin. Tai sitten joku sisäpiirin vitsi.
Ongelmana käytetty Jaguar.
Punavihersetahomoystäväiseni tuhahtavat ja keskustelu loppuu siihen
Posh-ystäväiseni katsovat että jahas, käytetty. (Haloo?! Tässä iässä!)
Eikö varaa uuteen (Haloo!? Järki?!)
Ja punaisemmat ja vihreämmät kysyvät kuinka paljon tuokin on poissa yhteisemmästä hyvästä.
Silloin kun minä olin vauva niin ajoin pientä punaista ladaa. No, en ole vauva enää, ja nyt: Jaguar.
Rahanvihreä kyllä auttaa aina.
Raha. Kirjoista olen sellaisestakin lukenut.