Pullonkerääjät puistojuhlassa

Pullonkerääjät aiheuttivat ilmeisen monille puistojuhlaan osallistujalle mieliharmia. Pullonkerääjien matkaan lähti myös puoliksi juotuja tölkkejä, kun katse hetkeksi vältti. Hirveän mukavalta ei myöskään tuntunut, kun picknik-seurueen tölkkejä jäi parhaillaan kyttäämään kolmekin kerääjää, siis odottamaan, kädessä olevien tölkkien tyhjenemistä. Paikalla olleet ymmärtänevät, mitä tarkoitan. Karhupuiston sunnuntai tapahtumassa oli sama joukkue kerääjiä liikkeessä mutta huomattavasti pienemmällä joukkueella ja siten ymmärtääkseni myös vähemmän häiriötä aiheuttaen!

Toisaalta nuo kerääjät tekevät varsin hyvää työtä pitäessään puistoalueen siistinä. Toisaalta osa juhlijoista haluaa aivan itse palauttaa pantilliset tölkkinsä. Härskeimmillään kerääjät noukkivat tölkkejä jätesäkistä, johon seurue oli niitä palautusta varten kerännyt.

Ratkaisuksi Pride –organisaatiolle ehdotankin, että tuo keräysongelma ratkaistaan antamalla jollekin yhdistykselle, urheiluseuralle tms yksinoikeus pullojen ja tölkkien keräämiseen puistojuhlan alueella ja tuolle ryhmälle kirjalliset ohjeet huomaavaisesta toiminnasta keräämisessä. Järjestysmiehet (ja puistojuhlaan osallistujat) voivat sitten ohjata ulkopuoliset kerääjät kohteliaasti alueen ulkopuolelle.
  • 2 / 10
  • vaeltaja2006
  • 3.7.2012 20:02
On kyllä kiusallista, kun joku jää odottamaan kädessäni olevaa tölkkiä.

Viime vuonna jotkut ihmettelivät, kuinka paljon lompakoita ja muuta omaisuutta katoaa puistojuhlassa. Asiaa kysyttiin priden toiminnanjohtajalta, ja hän sanoi, että järjestäjien tietoon ei ole tullut varkauksia. Jos olisi tullut, pullonkerääjät olisi poistettu alueelta. Viime vuonna myös monia harmitti se, että tölkkejä viedään lähes kädestä.

http://ranneliike.net/teema/pullonkeraajat?cid=2&aid=5832&kaikki=1
Minä ehdotan, että laitetaan isot keräyskorit metri x metri johon juhlijat voivat tiputtaa tyhjät pullot ja tölkit riippumatta onko niissä panttia.Näitä keräyspisteitä voisi puistossa olla parikymmentäkin. Lisäksi puistossa voisi joku vapaaehtoinen tai pientä korvausta vastaan kerätä näitä puolloja ja tölkkejä näihin pisteisiin. Nämä tölkit ja pullot lahjoitettaisiin sitten Setalle joka käyttäisi saadut tulot roskien ja puiston siivoamiseen. Tietysti jos yli jäisi, niin se käytettäisiin Priden muuhun ohjelmaan. Kun ne olisivat näin korvamerkittyjä hyvään tarkoitukseen, niin ihmiset hymyssä suin veisivät puollot keräyspisteisiin. Siellä niistä sitten juhlan jälkeen tietysti eroteltaisiin roskiin heitettäväksi pantittomat tölkit ja puollot. Nämä puistojuhlassa olleet romanithan heittivät pantittomat tölkit ja pullot suoraan pusikkoon. Eli he olivat vain hakemassa helppoa rahaa, mutta eivät oikeasti puhtaanapidon asialla. Tuskin nämä romanit muutenkaan paljon homoista pitävät. Toki taloudellinen tuki heille kelpaa. Minä en ainakaan millään tavoin voi pitää arvossa heidän toimintaansa puistojuhlassa.
Todella ikävää, jos epätasa-arvoinen yhteiskunta keräjäläisineen ja pullonkeräilijöineen häiritsi arvoisia tasa-arvoa vaativia puistojuhlioita. Voinee vain sanoa, pitäkää juomistanne huolta yleisillä paikoilla - ei kai nyt kukaan kapakassakaan jätä drinksuaan vahtimatta?

Pullonkeräyspiste on järkeenkäypä ratkaisu.
  • 5 / 10
  • Riquman1990
  • 7.7.2012 10:37
Romanikerjäläisii?

Niihin on vaan yks ratkasu: Romania ulos EU:sta ja Schengenistä ja Romanian hallitusta painostetaan hoitaan kansalaistensa asiat kuntoon. Mikähän möykkä syntys, jos Suomen kansalaisii vaeltas kerjäämässä joka puolella Eurooppaa?
Ohikulkiessani ottamassani kuvassa laskin pullonkeräilijöiden "taukopaikalla" olleen parisenkymmentä kerääjää, saman verran taisi olla kierroksella keräilemässä. Itseäni häiritsi myös tuo vieressä norkoaminen tyhjän tölkin saamiseksi. Pari kertaa jouduin ärähtämään, ettei vajaa juomatölkki olisi lähtenyt kerääjän matkaan...

Onhan se tietysti hienoa, että edes joku ryhmä hoitaa tuota tyhjien pullojen keräilyä hankkiakseen tuloja. Kuitenkin (ristiriitaisten) tietojen perusteella suosisin mielummin hyväntekeväisyyttä kotimaisten yhteisöjen osalle, kuin näiden "elintasopakolaisten" hyysäämistä. Jälkimmäiset kun tuovat mukanaan myös muita ongelmia ja riskejä. Olkoonkin, ettei ajatukseni ole tasa-arvoinen.
Jepulis....aivan kamalaa. Kaiken maailman ulkomaalaiset yli-innokkaat köyhät häiritsemässä kunniallisten keskiluokkaisten työtätekevien homoilua.
  • 8 / 10
  • Riquman1990
  • 7.7.2012 13:47
Paitsi, et meillä on kotimaisiikin pullonkerääjii: pieneläkeläisii, opiskelijoita ja työttömii, jotka myös yrittää päästä apajille. Mä oon nähny monta kertaa, miten jotkut kotimaisetkin tonkiin roskiksii, mut ei tunnu löytyvän yhtään pulloo...
No ehkä vähän tylysti sanoisin noille kotimaisille pullonkerääjille, että aikainen lintu madon löytää... Eli liikenteessä on sen verran paljon kerääjiä että aktiivisesti pitää olla liikkeellä. Kyllä nillä pullonkerääjillä näytti olevan kassit täynnänsä, joten työ tuli palkittua.

Pääosiltaan olen sitä mieltä, että tuo pullonkerääminen on todella hyvä juttu, ainakaan minua ei kiinnosta raahata pulloja kauppaan muutaman roposen tähden. Mutta toki olisi vielä parantamisen varaa, tässä näitä (osin jo mainittuja) ongelmakohtia, laimeimmasta ikävimpään:

a) tyhjenevien pullojen/tölkkien kyttääminen (tähän toki auttanee se että "palkitsee" vain niitä jotka ei kyttää)
b) _pantillisten_ pullojen kelpaamattomuus (esim. Mateus-viinipullot menevät tähän luokkaan, koneet eivät huoli joten rahat on haettava kassalta)
c) pantittomien tölkkien kelpaamattomuus (eikös nämäkin kelpaa Ruotsiin/Viroon, joten jos takana on isompi bisnes niin noistakin voitaisiin huolehtia)
d) roskapussien avaaminen ja pullojen/tölkkien etsiminen sieltä + roskien jättäminen levitetyksi sitten siihen...

Onneksi näimme vain yhden tapaus d:n mutta se aiheutti kyllä ärsytystä kaikille.

Mutta edelleen toistan että ainakin minua tuo "palvelu" hyödyttää, vaikka liepeet vähän heiluu. Onneksi vain vähän.
"Tapaus d", joo. Huomasin myös, ja ärsyttihän se, ja toi mukanaan muistietiäisen matkoista entiseen Itä-Eurooppaan viime vuosituhannella.

Päivittelykerhoon en silti lähde. Tuliko kenellekään mieleeä siivota sitä levitettyä roskapussia pois? Minä ainakaan en tehnyt asialle yhtään mitään. Herkuttelin ja tissuttelin ja nautin kesäisestä iltapäivästä (ja päivittelin ihan muita asioita).