APUA!!!

Olenko homo?? Siis auttakaa minua selvitämään ajatukseni. Bi olen ollut pitkään, mutta luulen että kiinostukseni on siirtynyt vain miehiin. Ei asiassa mitään pahaa ole, mutta tarvitsisi saada ajatukset selviksi ja ulos kaapista. Olisi kiva jos löytyisi satakunna alueelta homo miehiä kenen kanssa voisi keskustella asiasta ja omista tuntemuksista
Setojen lisäksi voit tietenkin olla yhteydessä vaikkapa parhaimpaan ja luotettavimpaan kaveriisi.

Asiasta ei mielestäni kannata tehdä elämää suurempaa tai menettää sen takia yöuniaan.

Ei ole mielestäni mitään pakottavaa tarvetta määritellä itseään joksikin tietyksi tyyliin, että olen nyt pysyvästi tätä ja sitä, ellei sitten koe olevansa asiasta 100% varma. Seksuaalisuus on niin yksilöllinen asia ja jokainen tietää sen sisimmässään itse parhaiten. Seksuaalisuus voi myös muuttua elämäntilanteen ja vaiheen mukaan.

Itselläni on ikää 30v.

16-18v:na en vielä oikein tiennyt, olenko lintu vaiko kala. Koetin (kun kaverinikin niin tekivät) esittää suhteellisen heteronoloista, mutta pohjimmiltaan miehet/pojat kiinnostivat minua naisia/tyttöjä enemmän. Tulin tuolloin siihen tulokseen, että olen biseksuaali.

Tämän jälkeen olen kuitenkin seurustellut miehen kanssa, enkä koskaan naisen kanssa. Ensimmäinen kunnon suhteeni alkoi 28 vuotiaana, joten sitä on takana nyt kohta kolme vuotta.

Silti tunnen vielä useinkin biseksuaalisia tunteita. Olen myös joskus kuvitellut mielessäni, miltä tuntuisi olla naisen kanssa ja elää ns. tavanomaisena pidettyä heteroelämää. Homma ainakin toimisi osittain (seksuaalisella puolella haluja löytyy), siitä olen varma.

Mutta toimisiko niin hyvin, etten enää kaipaisi miestä? Tuota jälkimmäistä epäilen, sillä olenhan kaikenkaikkiaan kiinnostunut enemmän miessukupuolesta, jota nykyinenkin kumppanini edustaa. Ja myöskin tottunut olemaan seurustelusuhteessa miehen kanssa.

Etsi rauhassa itseäsi, kyllä vielä tiesi löydät. Eläkä anna muiden mielipiteiden vaikuttaa päätöksiisi. Kaikkein parhaiten löydät tiesi kuuntelemalla itseäsi ja tarvittaessa kokeilemalla eri reittejä ja sitä, mikä tuntuu sinulle luontevimmalta.

Kirjoituksestasi päätellen olet vielä nuori ja sinulla on siihen kyllä aikaa.
  • 5 / 10
  • aikansakutakin
  • 31.5.2012 9:39
M__30 osoittaa hyvää suhteellisuudentajua ja tilannesilmää.
Silläkin uhalla, että tulen väärin ymmärretyksi, en voi olla kirjoittamatta.

Entä mitä se minulle kuuluu, miten kukakin näkee omat asiansa tai seksuaalisuutensa? Ei taida kuuluakaan, olen utelias. Ja ehkä sittenkin vähän kuuluu, koska ketjun aloittaja huutaa apua. Eksyksiin joutunutta ei taideta auttaa kertomalla omasta harhailusta, vaan sillä, että yrittää ohjata kartalle. Filosofisempi hajatelma menee jotenkin niin, että kun yrittää maksimaaliseen totuudellisuuteen itsensä suhteen (edes itselleen), niin näkee myös maailman ympärillään ilman vääristäviä linssejä...

Ja vielä: seksuaalisuutta on kieltämättä monenmoista, tämän myönnän.

Nimittäin. Ymmärtääkseni M___30 omakohtainen esimerkki kertoo homoseksuaalin pyrkimyksestä "straight actingiin" ja on vähäisemmässä määrin kertomus hapuilevasta seksuaalisuudesta.

"Koetin (kun kaverinikin niin tekivät) esittää suhteellisen heteronoloista, mutta pohjimmiltaan miehet/pojat kiinnostivat minua naisia/tyttöjä enemmän."
= homoseksuaalin kaappeilua/straight actingiä.

"Tulin tuolloin siihen tulokseen, että olen biseksuaali."
Ok. Miksei siihen tulokseen, että olet bicurious homoseksuaali, koska siltähän se tuon ylemmän perusteella kuulostaa.

"Tämän jälkeen olen kuitenkin seurustellut miehen kanssa, enkä koskaan naisen kanssa."
Naissukupuolen edustaja ei näytä voivan tyydyttää tarpeitasi tavalla, joka johtaisi parisuhteeseen.

"Silti tunnen vielä useinkin biseksuaalisia tunteita."
Fantasiointeja naisista yhtä lailla kuin miehistä? Vai mikä on biseksuaalinen tunne?

"Olen myös joskus kuvitellut mielessäni, miltä tuntuisi olla naisen kanssa ja elää ns. tavanomaisena pidettyä heteroelämää."
Uskallan väittää, että suurin osa homoseksuaaleista on. Biseksuaaleista monen ei ehkä tarvitse kuvitella, koska heille se on realiteetti...

"Homma ainakin toimisi osittain (seksuaalisella puolella haluja löytyy), siitä olen varma."
Seksuaalinen kiihottuminen siis tapahtuisi yhtä voimakkaasti suuntaan ja toiseen?

"Mutta toimisiko niin hyvin, etten enää kaipaisi miestä? Tuota jälkimmäistä epäilen, sillä olenhan kaikenkaikkiaan kiinnostunut enemmän miessukupuolesta, jota nykyinenkin kumppanini edustaa."
Biseksuaalisuushan taitaa nimenomaa olla sitä, ettei ole väliä, kumman sukupuolen edustajan kanssa a) sekstaa ja b) perustaa parisuhteen. Ihmisen seksuaalista preferenssiä jotain sukupuolta kohtaan kutsutaan puolestaan "monoseksuaalisuudeksi" (pidän tosiaan tästä termistä, jonka täällä opin). On trendikästä sanoa "en ihastu sukupuoleen, ihastun ihmiseen", mutta nimenomaa näin biseksuaali sanoisi. Hän ajautuisi parisuhteeseen - jos olisi parisuhdetaipuvainen - randomilla miehen tai naisen kanssa sen kummemmin pohdiskelematta sellaista, että kaipaisiko sittenkin jompaa kumpaa sukupuolta enemmän.

"Ja myöskin tottunut olemaan seurustelusuhteessa miehen kanssa."
En usko, että on olemassa tapahomoa. Eli, että ilmentää homoseksuaalisuutta tottumuksesta.

No niin. Eli: Jos ketjun aloittaja (nykyään?) preferoi seksuaalisessa mielessä miehiä naisten edelle ja on miespuolinen, on hän homoseksuaali. Tarkemmin sanottuna, ehkä bicurious homo, jos sattuu leikittelemaan ajatuksella naisten suuntaan. Problem solved? ;)

Ja niille, jotka sanovat, ettei biseksuaalisuuteen vaadita käytännössä 1:1 preferenssiä sukupuolten suhteen sanon: jos pitää enemmän suolaisesta kuin makeasta, niin kumpaan tulee käyttäneeksi vähäiset roponsa (toistetusti)?
Kiitos mielenkiintoisista vastauksista. Mä tiedän olevani homo, ongelmia on vain kaapista ulos tulemiseen. Mä tiedän, kun sen teen jään aikalailla yksin elämässäni. Sen takia minulle olisi tärkeää löytää homoja joiden kanssa keskustella asioista ja rakentaa itselleni turvaverkosto ennen ulos tuloa. Olisi kiva myös löytää ystäviä joiden kanssa käydä bileissä esim "leimarit" yms... Tiedän myös elämäni muuttuvan helvetilliseksi töissäni, kun tulen ulos kaapista. Mutta onneksi en pidä työstäni ja teen tällä hetkellä tietoisesti työtä sen eteen että vaihdan paikkaa ja alaa. Minulla on yksi erittäin rakas ja hyvä lesbo ystävä. Hänen kanssaan keskustelen paljon asioista ja pohdimme yhdessä, mutta ei hänkään minua kaikessa voi auttaa.
Kaapista ulos tulemisen ongelmatiikka taitaa olla tyystin eri kuin seksuaalisuuteensa havahtuminen. Jälkimmäisen suhteen homma on näköjään itsellesi valjennut, vaikka aloitit keskustelun hieman toisin ("Olenko homo??").

Kaapista ulostautumista puoltavat taatusti lukemattomat seikat. Myös kaapissa pysymistä (ainakin tiettyyn ajankohtaan / laajuuteen asti) puoltavat useat asiat (nyky-Suomessakin). Tuollaisen rajan tai "portaalin" olemassaolo ylipäätään voi tuntua epäreilulta ja vaikealta palalta hyväksyä ja niellä saatika sitten, että sen läpi astuisi.

Olet järkevä, kun suunnittelet turvaverkkoa. Toinen homoseksuaali ystävänä (lesboystäväsi) lienee tilanteessasi huomattava voimavara. Älä ainakaan tuota aliarvioi. Hänen kanssaanhan voi käydä siellä leimareissa esim. ja saada mahdollisesti lisää kavereita.

Ihmisten reaktiot homoseksuaalisuuden edessä saattavat yllättää: rastatukkainen vapaamieliseltä tuntuva huithapeli voi alkaa suhtautua aivan uudella omituisella tavalla ja äärikonservatiiviselta tuntuva macho voi ohittaa asian olankohautuksella tai palata virnistäen täysin ongelmitta entiseen marssijärjestykseen. Se on se suuri tuntematon.

Tsemppiä!
Lesbo ystäväni on hillitön voimavara tässä asiassa. Hän on itse käynnyt saman asian läpi. Tässä yritän taustalla rakentaa elämää joka minut hyväksyy minuna. Näin minulla on kuitenkin ihmisiä ympärillä, kun lopullisesti kaappini oven avaan. Kyllä olen varma seksuaalisuudestani, asioilla on vain tapana valjeta ja selventyä :) Ahdistava asia on vain tämä piilossa pysyminen, enkä voi elää vielä omana itsenäni
  • 10 / 10
  • Kolmoisritti
  • 18.7.2012 14:32
Ystävättömyys on ongelma. Kannattaa pitää mielessä, että hlbt piiristä saattaa olla vaikea löytää luottoystäviä tai kaipaamaasi turvaverkkoa. Sitten kannattaa tarkastella, mitä sinusta halutaan, koska jotkut haluavat seksiä kaikkien kanssa ja omat halut ovat vaan pinnalla. Setan kautta voit löytää vertaistukiryhmiä.