Syö kuin luolamies

Metsästäjä-keräilijän ruokavalio eli paleo-dieetti on yksi ainakin minulle uusi dieettimuoto. Lainaan Helsinki Paleon sivuilta lyhyen kuvauksen.

Suurin osa aterioista koostuu eläinproteiinista, rasvasta ja kasviksista. Ideana on siis syödä mahdollisuuksien mukaan sellaisia ruokia, joita olisi ollut tarjolla meidän kivikautisille esi-isillemme. Pohjana tälle ajatukselle on se, että meidän geenimme ovat muotoutuneet miljoonia vuosia kestäneen evoluution tuloksena. Ne ovat edelleen käytännössä samat kuin kivikautisilla esi-isillämme, eivätkä ole ehtineet mukautua uusiin (neoliittisiin) ruokiin, kuten viljoihin. Kuitenkin on hyvä pitää mielessä, että kaikki “kivikautinen” ruoka ei ole hyväksi ja kaikki uusi ruoka ei välttämättä ole terveydelle haitallista. Paleon tarkoituksena ei siis ole mikään luolamiesleikki, vaan sitä voi käyttää viitekehyksenä tehdessään ruokavalioon liittyviä valintoja.

Paleosyömisen perusteet
Reippaasti eläinproteiinia: lihaa, kalaa, mereneläviä, lintuja, kaikenlaista riistaa, kananmunia
Kasviksia niin paljon kuin napa vetää, pohjana vähähiilihydraattiset kasvikset (esimerkiksi salaatit, kurkku, tomaatti, kaalit, paprikat…) ja tarpeen mukaan enemmän hiilareita sisältäviä juureksia (ei perunaa) ja marjoja
Rasvoja: kookos, voi, kaakao, avokado, extra neitsytoliiviöljy
Välillä vähän hedelmiä (rajoitetusti fruktoosisisällön takia) ja pähkinöitä/siemeniä (rajoitetusti omega-rasvahappotasapainon takia)
Yleisesti: Suosi oikeaa ruokaa. Se on käsittelemätöntä, mahdollisimman lisäaineetonta ja sokeroimatonta. Mitä lyhyempi tuoteseloste, sen parempi ja mielellään ei tuoteselostetta ollenkaan.

Kiellettyjen listalla ovat kaikki viljat, peruna, maitotuotteet ja palkokasvit.
Minulle suositeltiin lisäksi D-vitamiinia, kalanmaksaöljyä ja sinkki-magnesium-tabletteja.

Olen koettanut laskea painoa lääkärin kehotuksesta, siinä kuitenkaan onnistumatta. Säännöllinen liikunta ei ole vaikuttanut painoon lainkaan. Sain ukaasin, että painon on tiputtava vähintään viisi kiloa ja vyötärön mitan lyhennyttävä 20 senttiä. Perusteena eräät terveydelliset seikat.

Kävin lääkärin puheilla, joka tuntee hyvin paleo-dieetin. Olen nyt hiljalleen siirtymässä tuohon esiteltyyn dieettiin. Olen laiska ruuanlaittaja ja pidän kaikesta makeasta, erityisesti hillomunkeista. On opettelun aika ja tutustuminen uusiin ruoka-aineisiin, kuten kookosöljyyn. Lyhyen kokeilun jälkeen huomaan syöväni aikaisempaa enemmän, mutta nyt erilaista ruokaa. Makeasta on ollut varsin helppo luopua. Paino on alkanut hivuttautua hitaasti alaspäin. Syynä luultavasti makeasta luopuminen. Tähän mennessä suurin vaikeus on ollut löytää tähän dieettiin sopivia annoksia esimerkiksi ravintolasta, muuta kuin salaatteja.

Eri dieetteihin tutustuttuani olen alkanut olla lähes epätoivoinen kaikista ristiriitaisista tiedoista. Olen todennut oikean dietiin valitsemiseksi tarvittavan ravitsemustieteen professorin tiedot. Lääkärini totesi sarkastisesti, että nekin ovat asioista eri mieltä. Kuinka tavallinen ihminen sitten pärjää tuossa tiedon viidakossa. Aion kuunnella lähinnä omaa kroppaani ja mittauttaa veriarvot silloin tällöin.

Katso: Paleo pähkinänkuoressa
http://www.helsinkipaleo.com/2011/06/paleo-pahkinankuoressa/
Varmaan ihan hyvä dietti. Ainakin, jos päivittäisen liha-annoksen saamiseksi käyttää pari tuntia siihen, että hölkkää savannilla gasellin perässä kunnes se saa lämpöhalvauksen ja on valmis tapettavaksi.

Tehokkain tapa pudottaa painoa on hankkia pienempi lautanen. Tai ainakin tyytyä pienempään annokseen, mutta iso lautanen helposti houkuttelee keräämään ja syömään enemmän ruokaa kuin olisi tarvis.
  • 5 / 12
  • Vermillion
  • 22.4.2012 1:56
Tärkeää on ottaa huomioon riittävä hiilihydraattien saanti. Hiilihydraatit ovat aivojen ravintoa, ja vaikka aivot toimivatkin jopa 90% ketoosissa, niiden toimintateho laskee hiilihydraattikadossa.

Toisekseen on myös todettu, että mahdollismman pieni ravinnon sisäänotto laskee haitallisten aineiden sisäänottoa ja näin ollen esim. syöpätautien mahdollisuutta, joten jos syöntimäärät kasvavat dramaattisesti on näiden tutkimusten valossa myös erilaisten tautien saamisen mahdollisuus suurempi. Eli siis mitä pienempi kulutus, sitä pienempi oksidaatio.

Ja täytyy nyt todeta vielä ihan saivartelun varjolla, että paleoliittinen ihminen oli kovin erilainen kuin nykypäivän ihminen . ja eli paljon lyhyemmän elämän.
Tavallinen ihminen pärjää aivan hyvin tiedolla, että kohtuus kaikessa on paras lääke. Yliprosessoidun ruoan vältteleminen on toki fiksua. Mitään ihmedieettejä (joille minä annan leiman karppaus-darppaus-hokkuspokkus-huuhaa) ei tarvita. Eri asia on, jos esimerkiksi jonkin sairauden hoidossa pitää välttää jotain tiettyä ruoka-ainetta tai on pahasti allerginen jollekin.
Yhes Tiede lehden numerossa oli juttua näistä dieeteistä ja kai se pitäis ottaa se DNA-testi ennen kuin alkaa mitää muuttaa. Esim inuiitit tuskin voisivat alkaa viherpipertäjiksi. Mä syön ja olen aina syönyt mikä tuntuu hyvältä. Ja olen aina ollut pienimuotoinen. Pullat, munkit jne kovat suurta herkkua. Mul ei ole koskaan ollut ylipainoa. Verenpaine aina ollut noin 120/ 60, Kolesteroli noin 3,5 , josta HDLn osuus noin 70%. Kaikki on suureksi osaksi perimästä kiinni mitä voi ja pitää syödä. Pienenä mua haukuttiin kun olin pienikokoinen ja hoikka. Mut ei se mua haitannut. Musta oli ihan mukava olla sellainen kun olin. Oli vain hyväksyttävä itsensä ruipelona. Pian tulee 50 lasiin ja olen tyytyväinen itseeni vaik paino on iän myötä noussut. 174 cm/72kg. Kai tässä alkaa jossain vaiheessa kuihtuumaankin. Mut tuskin vielä 20 vuoteen. Mul ruoka on aina ollut paleoliittisen kaltainen, jos näin jälkikäteen tarkastelee. Eikä siihen ole ohjannut kukaan. Vaan se on tullut ihan luonnostaan.

Mini
Minulla on ollut paino-ongelmia nuorena. En esimerkiksi päässyt ekalla yrittämällä armeijaan, koska olin liian laiha. Määräsivät kolmeksi vuodeksi lihomaan. En lihonut oikeastaan yhtään tuona aikana. Kerroin harrastavani judoa. Sillä perustelulla toinen yrittäminen onnistui.

Kävin tänään huoltoasemalla lounaalla. Lounaslistalla ei tietenkään ollut mitään minulle sopivaa. Neljää lajia ruokaa ja kaikki tuhtia lihaa jossakin muodossa. Tilasin salaattiannoksen. Ukkoni tuli jälkeeni ja kuuli kassan jupisevan keittiöön: "Taas yksi niitä sunnuntairuokailijoita, joille pitää tehdä hieno salaatti." Salaatti oli hyvä, mutta hintava.
Olen törmännyt aikaisemminkin tähän ilmiöön, että karppaus kiinnostaa, kunhan sitä ei vaan kutsu karppaamiseksi. Karppaajat, ne jotka alunperin rupesivatkin käyttämään tuota kömpelöä termiä, pitävät sitä edelleen hyvin laajana käsitteenä. Se tarkoittaa yksinkertaisesti hiilarien vähentämistä ruokavaliosta. Toiset karppaajat lisäävät rasvaa, toiset välttelevät, toiset tarkkailevat rasvan lähteitä/laatua ja toisilla on noita muita aatteita taustalla kuten paleo, lihansyönnin vähentäminen ja viljatuotteiden välttely. Media on jostain syystä yhdistänyt karppaamisen lihansyöntiorgioihin ja Atkinsin dieetin tiukimpaan aloitusvaiheeseen, jossa kasviksiakin rajoitetaan runsaasti (joka muuten Atkinsin kirjassakin kestää mieluiten maksimissaan 2 viikkoa, jonka jälkeen kasviksia ja hedelmiä lisätään takaisin ruokavalioon).
No niin, nyt saatiin sitten valtakunnallisen tason tietoa karppauksesta. Liiallisena se tappaa. THL: Sydäntautikuolleisuus uhkaa lisääntyä.
http://yle.fi/uutiset/thl_karppauskeskustelu_johtanut_harhaan/6277075
http://yle.fi/uutiset/ravintosuositukset_pillastuttivat_kommentoijat/6277725

Tämä minulle suositeltu luolamiesdieetti meni kohdallani osittain pieleen. En ole halunnut noudattaa ohjetta syödä ehdotetulla tavalla. En pidä kananmunista, en käytä voita, välttelen katkarapuja ja juustoja. Paino on pysynyt kutakuinkin paikallaan, johtuen makeista pullista tms. Luolamiesdieetissä suositeltiin paljon marjoja ja hedelmiä. Se on mennyt nappiin. Aikaisempaan verrattuna perheessämme käytetään paljon enemmän vihanneksia ja muita luonnontuotteita. Marja-hedelmä-smoothie on bravurini ja kaikkien mieleen. Mehulinko on saanut paljon uutta käyttöä. Pakastin on pullollaan marjoja. Jatkan tällä ruokavaliolla puolisen vuotta vielä ja mittautan veren kolesteroolin, vaikka lääkäri suositteli tarkistamaan asian vasta vuoden kuluttua, koska lähtöarvot olivat hyvät.

Nyt opettelen itsekuria makeiden leivonnaisten suhteen.
No kasvisten ja marjojen käyttöhän on aina hyvästä! :) Ja kuuluu normaaliin syöntiarkeen tai ainakin olisi
hyvä kuulua. Itse en hirveästi karppauksen puolesta liputa, tuntuu vähän turhalta kikkailulta tuo touhu.
Ja äärimmilleen mennessä todella vaaralliselta kaikkine ketooseineen.