Oletko tehnyt koskaan oikeita töitä?

Palvelualojen ammattiliiton PAM:in jäsenlehti (1/2012) oli tiedustellut presidenttiehdokkailta, josko nämä olivat koskaan eläessään tehneet oikeita töitä. Niinistöllä oli pisin lista. Hän on ollut hanttihommissa viemärityömaalla, pikimiehenä rakennuksilla, uittotöissä. Väyrysen lista on todella lyhyt: radio- ja tv-toimittajana ja nyt perheyrittäjänä. Haavisto on ollut pullakuskina, tiskaajana ja kesätoimittajana. Voit lukea oheisesta TalousSanomien linkistä kaikkien ehdokkaiden listaamat oikeat työt.

http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2012/01/20/onko-presidenttiehdokas-tehnyt-koskaan-oikeita-toita/201221406/12?ref=tf1

Ryhdyin uutisen innoittamana miettimään, että olenko minä tietokoneen naputtelun lisäksi tehnyt jotain oikeitakin töitä. Olen sanonut, että kaikkea muuta on tullut kokeiltua paitsi lapsen päästämistä. Tässä muutamia:

- kaikki mahdolliset maatalon työt. Lypsämään en oppinut koskaan kunnolla. Sokerijuurikkaan harvennus oli kaikista hommista inhottavinta.
- koulun siivoojana ja talkkarin hommissa
- katamaranien rakentamista veljeni kanssa
- Porkkalan vuokra-alueen luovutuksen jälkeen Neukkujen jälkeensä jättämien puhelinlinjojen uusimista yhden kesän. Homma oli ajoittain lähes hengenvaarallista lahojen tolppien takia. Sateen, käärmeiden ja hyttysten vuoksi kurjin kesäni ikinä.
- nyt pitkään yksityisyrittäjänä

Tällaisesta listasta äitini olisi todennut, että laiska töitään luettelee.
Eikö kukaan muu ranneliike.netin lukijoista kuin minä ole eläissään tehnyt oikeita töitä?
Siis joka päivä teen oikeita töitä, mutta työura alusta alkaen
- Mainosten jakaja, veljen mopo oli iso apu
- Lapsenvahti, ihan kivat tytöt vahdittavina
- Kioskinmyyjä, sunnuntait oli hyviä myyntipäiviä, kun kaupat ei saanut olla auki.
- Keittiöala, jolla olenkin sitten pysynyt 20v.
Aika vähän olen loppujenlopuksi eri töitä tehny...
Duunari mikä duunari :)
Lyhyen elämäni aikana olen:
- opettanut luistelukoulussa
- ollut laitoshuoltajana syöpäosastolla (n.10kk)
Olen siis suoraan lukiosta mennyt töihin, nyt on sellainen hetki kun "töitä ei ole", vaikka teen keikkahommia, vaativien lasten parissa.

Olisi ihanaa olla baarissa töissä, vaikka loppujenlopuksi haluan tehdä töitä lasten kanssa/ opiskella sairaanhoitajaksi.

Eli kyllä, olen tehnyt oikeita töitä näin pienen ikäni aikana.
Tuli mieleen yks potilas kun olin sairaanhoitajana suljetulla osastolla. Sanoi mulle että "menisit sinäkin oikeisiin töihin" :)
Jos saat työtä- tai koulutusta, tai taitojasi vastaavaa palkkaa, se on oikeaa työtä. Ja jos työ on mielestäsi tärkeää, tuottavaa ja vielä sattumoisin viihdyt työssäsi, vielä parempi. Olet oikeassa työssä.

"Oikean työn" määritelmä ei liene kärsimys, ns. paskaduunit ovat eriksen. Tosin työhaastattelussa sain kuulla kerran, että hän arvostaa myös ns. ojankaivuuhommia. Se kertoo hakijan "nälästä ja intohimosta", joka alunperin ajaa alalle - omaa koulutusta vastaavaan työhön. Valitetavasti joskus tehdäkseen juuri sitä mitä haluat, täytyy tehdä kaikkea muuta kuin.
Aika köyhäksi jää ns. "oikeiden töiden" lista minun kohdallani. Joskus yläasteikäisenä olin viikon töissä herne- ja mansikkapelloilla. Sitten kyllästyin siihen, kun herneiden punnitusta hoitaneet isommat pojat huijasivat ja merkitsivät minulle ja kaverilleni useita kiloja pienemmät keräyssaldot kuin oikeasti kerättiin, ja otin loparit.

Sen jälkeen en teini-iässä kymmenistä yrityksistä huolimatta saanutkaan mistään kesätöitä, kun suhteita ei ollut ja alueella oli muutenkin huonot työpaikkanäkymät. Toinen varsinainen kesätyöpaikka miltei 10 vuotta myöhemmin oli toimistotyötä, ja sinne sitten jämähdinkin. Yhä työskentelen samassa firmassa, nyttemmin johtoryhmän jäsenenä. Minusta sekin on kyllä "oikeaa työtä".
  • 9 / 13
  • Geschwitz
  • 5.3.2012 16:13
Oikeita töitä? Ihan vahingossa kesätöitä joskus viime vuosituhannella.
4-15 vuotiaana: vanhempien yrityksissä sekalaisia työtehtäviä kehitystason mukaan. Oli mukava tehdä kaikkea pientä ja kuitenkin tärkeitä tehtäviä ja töitä mm. Siivoamista, järjestellä varastossa, tehdä postituksia, viedä postiin kirjeitä ja pikku paketteja ja noutaa niitä. Olla mukana pystyttämässä uusia kauppoja ja myöhemmin myös tuotantopuolella valmistamassa tuotteita. En paljasta mitä.

16-20 vuotiaana olin huoltoasemalla. Pesin autoja tankkasin niitä, tarkastin öljyt ja muut nesteet. Vaihdettiin renkaita jne. Oli mukavaa.

21-26 vuotiaana paperitehtaalla trukinkuljettajana, painokoneapulaisena.

Sit oli pari vuotta vain zillaamista kesätöistä.

28-30 vuotiaana ajoin kuorma-autoa jakaen tonneittain virvoitusjuomia päivässä.

30-> opettajana

Kaiken kaikkiaan aikalailla oikeita töitä on tullut tehtyä. Ja mukavaa on ollut eikä pienistä ole koskaan tullut valitettua.

Mini
Monenmoisista minulla on välillä ikävä puutarhahommia. Niitä kesäaikaan ulkosalla tehtäviä.

"Oikeita töitä" pääsee usein tekemään myös muiden kuin "oikeiden töiden" ohessa:
Näyttelijänä voi päästä siivoamaan myös vessoja, luennoitsijana siivoamaan luentosaleja, ja vaikka lehdenjakajana yövartiohommiin. Esimerkiksi.
Askettäin (työpaikan pyydettyä työuran tietoja) laskettuna 40 v työuraan mahtuu niitä oikeita töitäkin jonkun verran ;)

*lihatiskillä / myyjänä/vastaavana hoitajana
*myymäläesimiehenä
*lehdenjakajana (teini-iässä)
*kokkina
*tarjoilijana/baarimestarina
*siivoojana / siivoustyönjohtajana
*muuttomiehenä/muuttoautonkuljettajana
*jakoautonkuljettajana /kuljetusesimiehenä
*laatu- ja kehityspäällikkönä (laskettanee oikeisiin töihin?)
*varastomiehenä/varastopäällikkönä
*viimeiset 2v opetus- ja asiantuntijatehtävissä

*tämän kuun palkkaan tuli ensimmäinen "ikälisä" nykyisellä työnantajalla ;)

Kuka sitten määrittelee mitkä näistä on "oikeita töitä" - toki tuolla välissä on ajoittain opiskeltukin - kuten nyt myös... Juuh - laiska töitään luettelee XD