Miten olette laihduttaneet?

Moro!

Mitkä ovat olleet konstinne laihduttamiseen, esim. 5 - 10 kg. Ei jättilaihduttajille
vaan aivan perus/kohtuulaihdutus. Olen 178 ja 89. Liikuntaa harrastan, se ei tuota tuskaa
esim. kävely/pyöräily mielellään. Ruokavalion muutos tietenkin, tiedän konsteja, mutta
olisi kiva lukea millä aikataululla olette laihtuneet, menikö siinä kuukausia, vuosia? Elämäntapamuutos,
miten se tuotti kohdallasi tuloksia?

Jussi
Hanki iso koira.

Pitkä lenkki kolme kertaa päivässä, joista yksi vielä vähän pidempi (mielialan mukaan aamulla, iltapäivällä tai illalla) juosten.

Karvaisen kaverin tarve päästä ulos pakottaa sinutkin liikkumaan...
  • 3 / 15
  • Vermillion
  • 7.1.2012 21:19
Yksi mikä kannattaa jättää kokonaan pois, jos tosissaan laihduttaa, on alkoholi. Alkoholissa itsessään on yhtä paljon kaloreita kuin samassa määrässä puhdasta rasvaa, joten jo muutama annos alkoholijuomia voi tehdä tyhjäksi muun laihduttamisen pidemmältä ajalta. Lisäksi se vaikuttaa negatiivisesti lihaskasvuun, joka puolestaan auttaisi muuten kalorien polttamisessa.
Itse tulee juotua aika paljon virvoitusjuomia, ja niiden rajoittaminen sokerittomiin on ainakin itselläni auttanut painonhallinnassa.
Isoisäni laihdutti useamman kymmentä kiloa niin, että otti ensimmäisellä kerralla lautaselle niin paljon ruokaa, kuin aikoi syödä, eikä santsannut koskaan. Näytti toimivan, ainakin hänen tilanteessaan.
  • 4 / 15
  • Riquman1990
  • 7.1.2012 22:34
Mulla ainakin on toiminu:

-säännöllinen, terveellinen ja normaali ruoka
-salitreeni
-alkoholi pois (tosin mä en oo koskaan käyttänykään)
-karkit, pullat, sipsit yms. pois

5-10 kilon takii ei kannata laihduttaa pelkästään ruokavaliomuutoksilla, koska sillä konstilla lähtee yleensä pelkät lihakset, vaan mukaan kannattaa ottaa säännöllinen kuntoliikunta (esim. juoksulenkit, salitreeni, uinti, pyöräily ja reipas kävely). Tavotteena ei saa olla laihtuminen sinänsä, vaan rasvanpoltto eli kropan kiinteytyminen. Lihastreeni nostaa yleensä painoo ja samalla kroppa kiinteytyy. Lisäks kannattaa syödä säännöllisesti 3-4 kertaa päivässä terveellistä ja monipuolista ruokaa, joka sisältää mm. proteinii, rasvaa ja hiilareita (liha, kala, kasvikset, hedelmät, juurekset, ruisleipä, tumma riisi, tumma pasta jne.). Karppaus kannattaa unohtaa, se ei toimi. Ja alkoholi kannattaa jättää pois.
Minäkin arvelen, että Riquman1990:n resepti on ihan asiallinen ja johtaa kestävimpään tulokseen.
Samaa mieltä (taitaa olla jo peräti toisen kerran) Rikun kanssa. Hyvin järkevä konsepti.

Unohdin mainita, kuten Rikukin jo sanoi, että salitreenikin on enemmän kuin ihan suotavaa. Ei siis auta kyllä painonpudotuksessa, mutta koska mitä ilmeisimmin läskistähän tässä eroon yritetään päästä -ei niinkään pelkästä painosta- niin ylävartalon lihaksistakin on syytä pitää huolta. Erityisesti vatsalihakset vaikuttavat tosi paljon selän terveyteen ja ryhtiin ja ja siten myös juoksuun/kävelyyn jne. Mikäli painoa pudottaessa myös lihasmassa kärsii, niin se on sitten huonompi juttu...

Meillä löytyy taloyhtiön puolesta ilmainen, ihan hyvä kuntosali, ja koirakin on iso, iloinen hömppä, jota saa olla jatkuvasti hartiavoimin pitelemässä, kun se haluaa moikata kaikkia vastaantulijoita - niin koiria kuin ihmisiäkin- ja se käy ihan hyvin ylävartalon treenistä (ja ennen kuin joku arvostelee koiran kouluttamattomuutta, niin kyllä se on ihan täyskoulutettu spol/suojelukoira, mutta en viitsi sille antaa "Töihin!" -käskyä ihan pikkuhölmöilyjen takia, peuhatkoon kavereidensa kanssa kun vapaalla kerran on).

P.S. Karppaus on Saatanasta ;-D (vaikka vannoutunut lihan- ja voinsyöjä olenkin, kyllä pottu ja leipäkin maistuu)

EDIT: P.P.S. Alkoholi on kinkkinen juttu. Meidän homppelien nuoremmalle väelle se aika tunnetusti kun maistuu.
Itsekin -vaikka en nuori enää olekkaan- olen semmoisissa hommissa sekä työ- (asiakkaiden perseennuoleminen ja paapominen), että vapaa-ajallani (res. toiminta), että täydellistä alkoholista kieltäytymistä kyllä katsottaisiin aika kieroon. Lisäksi olen elänyt ja asunut ulkomailla viini- ja olutkulttuureissa niin kauan, etten siitä tottumuksen voiman takia oikein osaa kokonaan luopua. Ja vielä; joskus on kyllä ihan kiva vetää kunnon kännit hyvässä kaveriporukassa ja parantaa maailmaa...
Itse olen ratkaissut tämän "Opus Dei" -periaatteella. Jos ruokajuomaviinin lisäksi tulee enemmän käytettyä, täytyy myös hikoilla synti pois kehosta ylimääräisillä salitreeneillä, puolitoista kertaa pidemmillä lenkeillä koiran kanssa ja rankalla saunomisella lenkkisaunassa tai omalla saunavuorolla, mutta EI KOSKAAN heti krapulassa tai kaikkia samana päivänä (p.l. sauna. Se kyllä on parasta kankkusentorjuntaa...).
Olen antanut itseni ymmärtää, että energiamääräkertoimet suhteutettuna nautittuihin painoyksikköihin menevät näin:

Hiilihydraatit: 1x
Proteiini: 1x
Alkoholi: 1,5x
Rasva: 2x

Eli alkoholi ei pääsisi energiatiheydessään rasvan tasolle, vaan jäisi rasvan ja hiilihydraattien ja proteiinien antaman energiatason väliin. Yllä olevat ovat ne neljä energian lähdettä, joilla ihminen käy. Loput suuhun pantavat asiat ovat kuituja, vitamiineja ja muita hivenaineita, joita tarvitaan muuhun solutason hyvinvointiin. Sitten tulee erinäinen kasa kaupallisia E-koodeja...

Vanha ja varmasti toimiva totuus laihduttamiseen on edelleen: Syö vähemmän energiaa, eli yllä mainittuja lähteitä, kuin mitä tarvitset elämiseen. Jos sinulla on innokkaasti liikkuva koira, saatat tarvita sen perässä pysymiseksi hieman enemmän energiaa kuin mitä TV-sarjoja tuijottava sohvaperuna vastaavasti tarvitsee samassa aikayksikössä.
  • 8 / 15
  • aivoituksia..
  • 9.1.2012 1:43
Kalori on surkea apuväline maallikolle ja vanhentunut fyysikolle. Se on surkea siksi, että voidaan laskea vaikkapa keittiön ruokailupöydälle kalorit. Se ei tarkoita sitä, että se energia tulisi meidän käyttöömme vaikka söisimmekin keittiökalusteet. Me emme ole oikeita omnivoreja, sekasyöjiä, koska me emme pysty hyödyntämään kasvien seinämiä energiaksi, eli kuituja.

Kalori antaa parhaillaankin vain suuntaa, kuinka paljon energiaa me tungemme suuhumme. Se ei ota huomioon sitä, kuinka kehomme reagoi eri ruoka-aineisiin. Se ei myöskään ota huomioon sitä kuinka paljon energiaa me oikeasti saamme käyttöömme, koska sitä on hyvin vaikea laskea. Siihen vaikuttaa monet tekijät kuten esimerkiksi jokaisen henkilökohtainen suoliston bakteerikanta, ruoka-aineen laatu ja sen kypsennysmenetelmät sekä muut lukemattomat tekijät. Hiljattain julkaistiin tutkimus, että kypsennetty liha antaa enemmän energiaa ravinnoksi. Saman verran siinä pihvissä on kaloreita, mutta kypsennettynä se mötikkä antaakin niitä enemmän ihmiselle käyttöön.

Meidän vatsalaukkumme pinta-alasta 75% tuottaa tehokkaasti suolahappoa, joka soveltuu lihan sulattamiseen. Sitä on aina valmiina ja sitä myös valmistuu nopeasti. Kasvisten tarvitsemia entsyymejä joudutaan valmistamaan erikseen "tilauksesta", eli vasta kun tavara on jo tullut sisään. Joidenkin (erityisesti vihreiden) kasvisten sulattamiseen meiltä kuluu enemmän energiaa, kuin me saamme niistä loppujen lopuksi puristettua. Sen takia jotkut surkuhupaisat tätiblogit ovat ottaneet käyttöön termin "miinuskalorisia ruokia". Tiesittekö muuten, että se yleisin näläntunne johtuu siitä, kun vatsa on tuottanut kasvisten pilkkomiseen tarvittavia entsyymejä, ja nyt ne ovat siellä mahalaukussa ihan yksinään ärsyttämässä tasapainoa?

Olen täysin samaa mieltä siitä, että ylimääräinen energia varastoituu. Pelkästään kaloreita tarkastelemalla on vain se huono puoli, että ei mietitä yhtään kuinka eri makroravinneryhmät vaikuttavat ihmisekehon hormonaaliseen tuotantoon. Insuliini on lienee yksi tunnetuimmista hormoneista kansan parissa. Se on myös semmoinen hormoni, jonka tuotantoon me voimme vaikuttaa sillä, mitä pistämme suuhumme. Suuri sokerikuorma aiheuttaa suuren insuliinikuorman. Mielenkiintoista on, että insuliini on merkittävä tekijä rasvantallennus-prosessissa.

Tämä muodikkaaksi muuttunut karppaus varmaan toimiikin sen takia, koska se vaikuttaa niin moneen alueeseen. Rasva ja proteiini ovat erinomaisia nälänhallinnan kannalta. Ne myös vaikuttavat huomattavasti vähemmän insuliinin tuotantoon kuin hiilihydraatit, mikä vaikuttaa suoraan rasvan taltioitumiseen. Koska kehomme ei ole tottunut hyödyntämään runsaita rasvamääriä elettyämme vähärasvaisella, runsashiilihydraattisella ruokavaliolla, ylimääräinen energia poistuu luonnollisia reittejä pönttöön ja ilmaan. Eli karppauksen alussa meidän soluissa on vähemmän rasvaa hyödyntäviä mitokondrioita. Ei ihme että Lasse Viren söi voita ja oli niin pirun kova juoksija :). Samalla kun saamme vähemmän sokereita kuin aivomme tarvitsevat, keho alkaa niitä itse valmistamaan. Sama juttu ketoaineissa. Niistä saamme energiaa ihan hyvin. Alussa kroppamme on vain huono hyöydyntämään ketoaineita koska ei ole siihen tottunut ja ylimääräiset energiat taas kerran lurpsahtavat pönttöön.

Tämän takia karppaus on niin tehokasta varsinkin aluksi, koska kroppamme ei oikeasti osaa vielä hyödyntää niin suurta energiamäärää rasvana ja ketoaineina. Ajan myötä tämäkin muuttuu ja useimpien hiilareita välttelevien on myös tarkkailtava rasvan energiamäärää jos haluavat laihtua. Toki asiaa helpottaa se, että sokerit eivät ole pilaamassa ruokahaluja, joten on helpompi syödä vain silloin kun on oikeasti nälkä :).
"Tiesittekö muuten, että se yleisin näläntunne johtuu siitä, kun vatsa on tuottanut kasvisten pilkkomiseen tarvittavia entsyymejä, ja nyt ne ovat siellä mahalaukussa ihan yksinään ärsyttämässä tasapainoa?"

Amylaasi, hiilihydraattien tärkkelykseen pilkkomiseen tarvittava entsyymi toimii suussa ja ohutsuolessa. Sylkirauhasten erittämän amylaasin hajottava vaikutus on kuitenkin heikko - ellet harjoita ruuan märehetemistä. (*Dieetti sekin, mm. Jari Sillanpää kertoin laihtuineensa ruokaa pureskelemalla...) Vatsalaukun PH on amylasille, ja muiden entsyymien, toiminalle liaan hapan. Vatsalaukussa pilkkoutuvat proteiinit pepsiinin vaihutuksesta. Haiman erittämä emäksinen bikarbonaattia neutralisoi suolahapon, jolloin muut haiman erittämät entsyymit pääsevät toimimaan.
Sympaattisen ja parasympaattisen hermoston lisäksi näläntunnetta säätelee hormonit. Haima on keskeisessä asemassa, kun verensokeri laskee. Sen erittämät insuliini ja glukagoni säätelevät sokeriaineenvaihduntaa.

Yleisin näläntunne johtuneen mahan "kurinasta", joka johtuu tyhjän vatsan kouristelusta...
Itse olen pyrkinyt laihduttamaan lähinnä ruokavalioon keskittyen, sehän nyt on yksinkertaisesti selvää, että olet mitä syöt. Ihmisen hyvinvointi ja terveys on riippuvaista enimmäkseen kuitenkin omasta tahdosta. Jos ei halua laihtua, niin ei laihdu. Yleensä lihomiselle on jokin syy, mitä kannattaisi aina miettiä ennen kuin aloittaa minkään oppaan lukemisen. Itse seuraan aika paljon eri sivustoja informaation puitteissa (http://www.omakeho.org) netti on sitä nykyään pullollaan.

- Jykeva
Olen laihduttanut lukuisilla eri menetelmillä. Ja totta vie - tulokset ovat olleet laihoja!
Itselleni tuli hiukan erikoisempia muutoksia...

Ensiksikin, elämänmuutos aiheutti sen, että aloin miettiä muita asioita kuin ruokaa. Se oli positiivinen asia. Pian sen jälkeen sainkin elämäni karmeimman nielutulehduksen - jokainen nielaisu sattui tosi paljon. Aika pian sen jälkeen sitten tuli ihmissuhdeongelmia ja muutakin - tuloksena ruokahalun totaalinen menetys. Painon menetyksestä en tiedä, vyötäröltä lähti 20 senttiä. Lisää saa lähteä, ei haittaisi minua.
Todella yksinkertainen neuvo laihtua: älä osta kaupasta mitään ylimääräisiä herkkuja. Ei tule kiusauksia napostella kun ei ole kaapeissa mitä napostella.
Itse laihduin tällä keinolla ylimääräiset 10 kg ja olen pysynyt hoikkana. Jätin pois rasvaiset juustot, kaakaon, suklaakeksit, makeiset ym. eli kaiken ylimääräisen makean ja rasvaisen ja tulos on ollut pysyvää.
Tietty tämä vaatii itsehillintää ja tietynlaista harmoniaa, mutta kevyempi olo ja olemus kannustaa pitämään nämä periaatteet.
Painon puhotus on aina vaikeaa ja painonhallinta vielä sitäkin hankalampaa. Itse olen pudottanut 30 kiloa SLANKA- VLCD-dieeillä. Melko rankkaa on ollut, vaan ovat yllättävän onnistuneen makuisia ja oloisia nuo pussit. Joudun kuitenkin sairauksieni takiaa viikottain käymään lääkärissä ja en voi noudattaa pelkkää pussidieettiä, vaan syon kasviksia, marjoja, hedelmia ja vastaavia - vaan en vihreitä K-vitamiinen saamisen tähden.
  • 15 / 15
  • kasviskarppi
  • 25.2.2012 12:29
moro. lopetin laihdutuskuurit 1,5 vuotta sitten. omaa kehoa tarkkailemalla päädyin seuraaviin johtopäätöksiin. paino pysyis kurissa näillä:

1. ankara hiilihydraattien välttäminen
2. hyvin aktiivinen elämäntapaliikunta
3. kaloreiden määrän säätely

Olen käynyt nuo ääripäät läpi ja ottanut jokaisesta vaikutteita. Välttelen höttöhiilareita, liikun kohtuullisesti ja arvioin automaattisesti kalorimäärän jonka käytän. tiedän päivittäisen energiantarpeeni, ja lopetan mättämisen ennen kuin se täyttyy.

pääosa ravinnosta koostuu kasviksista, joita voi käytännössä syödä mielin määrin. Raakana, höyrytettynä, käristettynä, paahdettuna, miten vain. Sekaan pähkinöitä, rasvaa, suolaa ja mausteita. Makua ja energiamäärää ei voi moittia, pitää vain käyttää mielikuvitusta. Lihaa sen verran että proteiinia saa tarpeeksi.

Toisinaan tekee mieli makeaa tai muuten vain tekee mieli ahmia ruokaa. makeanhimo menee usein ohi light-limukalla, sitä pitäisi olla aina saatavilla. jos makeanhimo ei lopu, ajattelen tietyn taikasanan, joka ikään kuin herättää mut arvioimaan senhetkistä mielentilaa. yleensä siitä seuraa, että muistan tavoitteeni ja sen, että noudatan säännöllistä elämäntapaa. Aivot saavat tälleen aikalisän ja ratkaisu makeanhimolle tulee järkeväksi. Pääpointti on siinä, että hallitsee tilanteen, eikä tee paniikkiratkaisuja. Joskus ratkaisen asian niin, että lähden kämpältä vain saadakseni muuta ajateltavaa tai hankin muuta aktiviteettia. jos ei muuta niin runkkaa. Jos yhä tekee mieli syödä tarpeettomasti, sit yksinkertaisesti sen voi tehdä, jos se tuntuu järkevältä. kunhan se on harkittu ratkaisu. aikaa myöten "taikasanan" käyttö on vähentynyt huomattavasti. mitä kauemmin välttää riippuvuutta, sitä helpompaa se on.