KimmoLiisa
» lähetysten arkisto - 4/2011 (kimmoliisa.net)
» lähetysten arkisto 5.11.2009 lähtien (KSL-radio)
» Radio-osiossa myös nettiradiot
Mitä on tapahtunut KimmoLiisan arkistotallenteille? Viimeisin arkistotallenne on 28.4. ohjelmasta. Eivätkö tallenteet enää tulekaan nettiin? Radioa en ole koskaan kuunnellut, mutta mielelläni olen seurannut näitä KimmoLiisan tallenteita arkistosta, ja harmittaa kovasti jos niitä ei enää julkaista. Itse olen nähnyt ne paljon parempana julkaisukanavana kuin radion (jota en tiedä kenenkään enää kuuntelevan, siis mitään kanavaa :). Ehkä KimmoLiisa voisi jopa harkita siirtymistä kokonaan podcast-muotoon?
Lähetykset ovat kuultavissa musiikkeineen KSL-radion sivuilla, osoitteessa
http://www.kslradio.fi/archives/category/kimmoliisa
Tuolta sivulta löytyy ohjelmien arkisto vuodesta 2009 lähtien. Aikanaan tekijänoikeussyistä nettilevitys musiikkeineen ei ollut mahdollista, jolloin ohjelmia julkaistiin leikattuna kimmoliisa.net -sivustolla. Myöhemmin syntyneiden sopimusten mukaan ohjelmat voidaan esittää kokonaisuudessaan radioaseman omilla nettisivuilla.
Ketjun aloittaja varmaan vain halusi kärjistää kommentilla radion yleisöstä. Kansallisen Radiotutkimuksen maalis-toukokuun 2011 mittausten mukaan radiota kuunteli päivittäin 3,7 miljoonaa suomalaista eli 77 % 9 vuotta täyttäneistä suomalaisista. Viikon aikana radio tavoitti keskimäärin 94 % suomalaisista. Keskimääräinen radionkuunteluaika oli 3 tuntia 5 minuuttia päivässä. Tosin melkoinen joukko on se kuusikin prosenttia, jotka eivät kuuntele radiota.
Lähes kaikki Suomessa tosiaan kuuntelevat radiota - vähintään satunnaisena "pakkokuunteluna" jossain kaupassa tai vastaavassa tilanteessa. Tuosta kuudesta prosentista valtaosa kyllä kuulee radiota aina jossain yhteudessä.
Mutta ei radiota yleensä enää asetuta erikoisesti kuuntelemaan. On toki poikkeuksiakin. Lisäksi Lähiradio (Helsingissä 100,3 MHz) tai KSL radio (yksi taajuuden toisistaan irrallisista toimijoista, jonka kautta Kimmoliisan ohjelmat on tehty) on melkoinen marginaalitoimija.
KimmoLiisa on juuri tällainen pisteohjelma, jota vieläpä lähetetään marginaalikanavalla. Sitä pitäisi siis asettua kuuntelmaan. Ja kun ei sitä torstain oikeaa kellonlyömää aina muista. Nettiarkisto on kyllä ollut jonkinlainen ratkaisu.
Vaan mitä tapahtuu vuodenvaihteessa, kun KSL:n toimilupa loppuu? Mikä on KimmoLiisan koti sen jälkeen?