Rastat

Olen jo kauan halunnut hankkia rastat... Tietääkö kukaan täällä missä ne voi saada tehtyä ja paljonko se maksaa? Onko rastoista vaikea pitää huolta? Onko rastoilla nurjapuolta (esim hiukset kalpenevat, kuolevat...)? Entäs tietääkö joku mitään mitä rastat edustavat?
Mitä mieltä olette itse rastoista? Leimataanko minut heti hipiksi tai narkkariksi jos hankin rastat? Ajattelin vain kysyä... kun stereotypiahan on että monet homomiehet ovat kampaajia... =)... Haluaisiko kukaan täällä sitten tehdä minulle rastat? ... XP (olen puoliksi vakavissani)... vastatkaa pliis. Käyn hyvin harvoin kampaajalla enkä tiedä mitään...
Mun mielestä rastapäiset ihmiset vaikuttaa jotenkin veltoilta. Lisäksi mä ainakin saan niistä tosi epähygieenisen vaikutelman. Jos mun pitäis palkata firmaani kahdesta yhtä pätevästä henkilöstä jompi kumpi töihin ja toisella ois rastat niin sorry, mutta rastapää sais jatkaa töiden etsimistä. Siististi leikatut hiukset näyttää aina hyviltä. Lisäksi muutamilla tutuilla on ollut rastat ja aina ne on kamppailleet niiden epäkäytännöllisyyden kanssa. Eli get a haircut and get a real job!
I have no haircut, siinäpä se, and I don't need a job... Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat tuolla, mutta se on kyllä stereotypiaa. Olen aika fiksu, ja aion muuttaa ihmisten mielipiteet rasta-ihmisten velttoudesta. Sitäpaitsi hiukset voi aina pestä... =)
Kiitos kesakolle infosta... luulen kyllä kuitenkin etten tee niitä rastoja itse... ^^ Onko kellään täällä rastoja? jakakaa kokemuksianne pliis...
  • 5 / 21
  • babe-possu
  • 26.5.2005 22:44
Hinnat kokolailla kampaamossa n. 160 eurosta ylöspäin. Pysyvien rastojen vaihtoehtona on lähes yhtä aidon näköiset väliaikaiset rastat, jos haluaapi kutrejaan suojella. Pysyvät rastathan tarkoittavat sitä, että joku outo päivä kun ne haluaa pois päästään, ainut keino ovat sakset poistamiseen. Toki yleensä tyvi rastoittuu huonommin, jolloin rastojen leikkauksen jälkeen päähän jää kutakuinkin muutama sentti kelpoa hiusta.
  • 6 / 21
  • kokemustaon
  • 28.5.2005 1:02
Rastatat voi olla periaatteessa ihan kivan näköiset vaan kun ihmisen päänahka on kosketusherkkää aluetta ja sitä on muutenkin kiva hyväillä niin siihen rastatakkuun kyllä jäävät sormet pahasti jumiin, miettikää sitä ennen kuin väännätte hiuksenne rastoille. Siis jos teillä jotain seksiielämää on ja tykkäätte vähän kokonaivaltaisemmista hyväilyistä...
Minäkin olen kovasti harkinnut noitten rastojen laittamista. Mikä tässä vielä mietityttää: a) mistä löytää tarpeeksi taitava rastantekijä b) vaikuttaako se sitten todella mahdollisuuksiini työelämässä tms. c) miten sitä osaa olla lyhythiuksisena sitten joskus, kun niistä haluaa eroon.

Katsotaan nyt saisinko vaikka tämän kesän aikana kerättyä rohkeutta tarpeeksi alkaakseni rastapääksi...
itselläni ei ole mitään rastoja vastaan. =)
Kaikki ne rasta tukkaiset ihmiset joihin olen saanut tutustautua, ovat oleet siistejä. Sitäpaitsi rastat tarvitsevat paaaljon enemmän hoitoa ja aikaa kuin tavallinen tukka. -Jos haluaa tietysti nähdä kaiken vaivan.

Joten just go for it! =)
Kiitoksia kaikesta! Valitettavasti en kyllä voi hankkia rastoja ennen kuin muutan kotoa: tuli äitikullan kanssa puhuttua, ja hän heittää minut ulos kotoa jos hankin rastat. Tämä oli siis hänen tapansa sanoa että hän pitää rastoja epähygieenisinä. ^^ No, kyllä minä ne vielä hankin ... joskus
Rastojen tekemisessä kysymys on siitä, että hiuksen rakenne tuhotaan täysin, eli hius "poltetaan" permanenttiaineella, jotta hiukset saataisiin pysymään epämääräisellä möntillä.

Hieman oudostuttaa ihmisten halu laittaa ja pitää rastoja. Ensinnäkin hygiena puoli on huonompi vaikka kuinka väitätte toisin. Möntissä olvat hiukset varastoivat rasvaa ja epäpuhtauksia. Toiseksi arveluttaa koko rastafari kulttuuri. Assosiaatiot juuri huumeisiin, ja mm. reggae -musiikkiin, jonka genren parissa on voimakkaimmin esiintynyt homovastaisuutta, homovihaa.
Voi että, Chiron. Anna jo olla, kaikki ovat varmasti jo saaneet kuvan siitä mitä asianmukainen pukeutuminen sinun mielestäsi on. Oletko kenties käynyt Lenita Airiston tyylikoulun?
Rastat kylla saa puhtaiksi, tavallisesti pesemalla; vesi ja shampoo menee kylla lapi. Ja tyvessa on aina sen verran irrallista hiusta etta paanahka puhdistuu myos. Kokemusta on taalla myos, ja hopo hopo noille "arveluille" tuolla ylla.

Mun mielesta huikeinta oli kun irronneet hiukset eivat lahteneet paasta mihinkaan vaan jaivat osaksi hiuksia. Aikamoista leijonanharjaa indeed alkoi olla ennen kuin paatin muuttaa tyylia.

Mutta muista siitten: kun niista haluaa eroon, on edessa siilitukka.
Minulla tuli ainakin inho reggaeta kohtaan kun ymmärsin miten tuon tyylin piirissä lietsotaan homovihaa. Laulun sanoituksissa käsketään tappamaan homoja jne. Ei ainakaan minulta saa ymmärrystä osakseen. Helvettiin kaikki mikä haiskahtaakin rastafari kulttuuriin.
Peter: En ole käynyt Lenita Airiston tyylikoulua. Tosin koulusta/opiskelusta puheen ollen, olen kuluttanut koulunpenkkiä maisteriksi asti ja alueena tekstiili ja vaatetus. Eli olen joutunut ja saanut olla aika lailla tekemisissä pukeutumisen, muodin ja trendien kanssa.

Jokainen tallaa tavallaan, ja pukeutumiseen liittyy paljon erilaisia seikkoja. Omat esteettiset mieltymykset, yhteison arvomaailma ja mieltymykset, haluaako ilmentää tietoisesti pukeutumisella jotakin, yksilön taloudellinen tilanne jne. Yksi asia mitä tämän treadin aloittaja juuri kysyi oli, että mitä arvoja rastoihin ja rastafari -kulttuuriin mahdollisesti liittyy. Ei ole ollenkaan tuulesta temmattua, että ko. ilmiöön assosioituu huumeet ja reggae -musiikkiin homoviha. (BBC:n radiokanavan kohu taannoin Iso-Britanniassa). Eli tämän ketjun aloittajalle halusin sanoa vain, että tällainenkin näkökulma on olemassa asiaan.

Vaikka ko. mönttitukissa on varmaan tyyppejä joka lähtöön, minun henkilökohtainen suhteeni koko ryhmään on hyvin varauksellinen juuri kyseisen homovihan takia. Ja mitä pukeutumiseen ylipäätään tulee, yheisön jäsenen pitää toimia tietyn normiston puitteissa. Säännöt on oltava, jotta yhteisössä eläminen olisi mahdollista. Vaikka pukeutumisessa ei olekaan kysymys elämän ja kuoleman asioista, vaikuttaa se yhteisön muihinkin jäseniin. Yhteisössä elävä ihminen ei siis vain pukeudu itselleen, vaan sen näkevät ja huomaavat toisetkin yksilöt.
Ei pitaisi jaksaa, mutta...

Chiron, oikein maisteri-ihmisena sinulle on varmaankin tuttua tiedon ja faktojen suhteellisuus.

Kirjoitat, etta:
"hygiena puoli on huonompi vaikka kuinka väitätte toisin. Möntissä olvat hiukset varastoivat rasvaa ja epäpuhtauksia."

Vaitin ja vaitan oman kokemuksen perusteella vastaan. Paanahan hygieniapuoli naytti olevan itseasiassa parempi kuin koskaan kun melkein vuoden rastoja pidettyani paatin leikata ne pois. Kuollutta hiusta "monteissa" aikalailla oli - mutta nakyva hiushan on aina kuollutta, paahan vain kertyi koko vuoden "sato" eika tippunut tuuleen. Ja se pysyi puhtaana samoin keinoin kuin hiukset yleensakin.

Ja kirjoitat, etta:
"Toiseksi arveluttaa koko rastafari kulttuuri."

Jos hiuksiaan rastoina pitavat ovat rastafarikulttuurin jasenia, ovatko ruutupaitoja pitavat miehet ja naiset metsatyovaenkulttuurin jasenia -? Jonkunmoisia rastojahan nakee yhden sun toisen teinin ja vanhemmankin paassa. Se on muotia. Se on coolia.

kirjoitat, etta:
"Assosiaatiot juuri huumeisiin (...)"

Rastat assosioituvat siis rastafarikulttuuriin, josta nousevat assosiaatiot "huumeisiin". Rastafareille kannabis on sakramentti ja sita kaytetaan mittavasti. Huomattavalle osalle lantisen maailman nuorempia sukupolvia kannabis on satunnainen tai toistuvampi pikku pahe paihtymistarkoituksessa - tai rentoutumiseen, tai seka etta.
1) Onko tuossa kyse huumeista monikossa?
2) Tassa maailmassa kysytaan muutamilla tahoilla tassa kohtaa sitakin, onko tuossa kyse edes huumeesta (vrt. heroiini, ekstaasi, kokaiini...).

Ja kirjoitat, etta:
"(...) ja mm. reggae -musiikkiin, jonka genren parissa on voimakkaimmin esiintynyt homovastaisuutta, homovihaa."

Voimakkaimmin? Muistan kylla Shabba Ranksin pahat kommentit 90-luvulta ("kaikki homot pitaisi hirttaa, se on Jumalan tahto" - bandin kanssa esiintyi muuten myos Eddie Murphy jonkun aikaa), ja asiaankuuluvaa metelia sai osakseen se-en-nyt-muista-mutta-Gay-Timesista-luin viime vuonna. Naiden ohella on "noin miljoona" muuta artistia, joista omassa reggaeosastossani olevissa ei kylla yhdessakaan levyssa eksplikoida homovihaa.
Itselle nousee kylla "voimakkaimpana" mieleen pikemminkin white power -skinien raime, ja osansa soppaan on antanut mm. Eminem ja ah-niin-turvallinen radiosoittoklassikko Dire Straitsin "Money for Nothing".

Piru vie.
Rokkihomo: kirjoitat ihan asiaa, mutta luulen kyllä tietäväni hyvinkin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohdat. Tämä Ranneliikkeen keskustelufoorumi on minulle vapaa-aikaa, ei tieteen tekemisen foorumi. On kivaa lukea kaikenlaista läpää, ja heittää sitä itse, joskus hieman tarkoituksellisestikin provosoiden huumorilla, joskus hieman vähemmän. Miinun ymmärtääkseni tällä foorumilla ei tarvitse jokaisen väittämän tueksi laittaa viitettä mahdolliseen lähdeaineistoon. Täällä kirjoitetaan mutu -tuntumalla. Itse ainakin kirjoitan omia mielipiteitäni ja näkemyksiäni, oman arvomaailmani kautta. Enkä edes varo yleistäväni asioita.
Jep, toki. Niinhan minakin joskus - ja joskus en.
Omasta puolestani sain sanottua tarpeekseni, niinkuin kai sinakin.
  • 20 / 21
  • rrrastapää
  • 14.9.2005 22:08
Mä olen ollut nyt rastapää jonkin aikaa enkä ole kyllä suurempiin epäluuloihin törmännyt. Ainut, mikä vanhempia tätejä tuntuu huolettavan on kuinka nämä voi pestä:)

Itse rastafarismihan on typerä ilmiö, mutta kovin harva takkutukka Suomessa taitaa ajatusmaailmaalta kuitenkaan edustaa rastafarismia. Minäkään en polta kannabista, en ole homofobinen enkä usko Haile Selassien olevan messias:)
Jep jep rastat on tavallaan vähän huono ilmaisu varsinkin kun suurin osa suomalaisista takkutukista ei ole rasta(fari). Toisaalta on parempi käyttää suomessa sanaa rastat, kun suurin osa ei ymmärrä jos niille kertoo lockseista, dreadseistä tai dreadlockeista -_-. Suomessa ei ole kovin hyvää sanaa takkutukalle joka ei ole rasta x(.

Sen voin sanoa, että takkutukkana saa aika tuimiakin katseita osakseen, mutta sitten taas vastaavasti mukaviakin kommentteja on tullu. On tullu jopa ihan sanallista kritiikkiä täysin tuntemattomilta, mut eipä voisi vähempää kiinnostaa semmoset. Kuvittelevatko ihmiset oikeasti olevansa niin paljon parempia että voivat yrittää käskeä tuntematonta leikkaamaan hiukset? :P Nuorista ihmisistä löytyy se suvaitsevaisin porukka. Wanhukset kiertää ja kaukaa, mikä on mielestäni pelkkää plussaa. Kommentteja tulee eniten viikonloppuna kun ujot suomalaiset uskaltaa alkoholihöyryissä puhua kaikille.

Valitettava tosiasia on, että suuri osa työnantajista katsoo locksit epäsiisteiksi ja heillä tuntuu muutenkin olevan ties mitä ennakkoluuloja niitä kohtaan. Varsinkin asiakaspalvelualat ovat melko ahdasmielisiä takkutukkia kohtaan ja oikeastaan mitä tahansa liian räikeää esiintymistä vastaan muutenkin.

Itse en välitä mitä muut tai homokansa ajattelee takuistani. Olen kuitenkin ihan siisti ja hygieniastani huolehtiva henkilö. Pukeutumiseni ja hiukseni ovat ilmaisumuoto, enkä välitä kovin paljoa ulkopuolisista kommenteista niin pitkään kun itselläni on hyvä olo ilmaisuni suhteen. Jos kuitenkin harrastaa irtosuhteita yms niin kannattaa varmaan pitää hiukset mahdollisimman trendikkään lyhyenä ja sulautua siihen massaan, niin muut eivät rupea arvostelemaan ainakaan *huih!* hiuksiasi!.