Kokemuksia Riiasta

  • 1 / 10
  • Skypainter
  • 2.8.2005 5:35
Tarkoitus olisi tässä piakkoin mennä käymään Riiassa ja kyselisin kokemuksia siellä käyneiltä. Kaikenlainen tieto on tarpeen, aikaisemmin en siellä ole käynyt =)
Z-lehdessä on Henrik Wileniuksen mainio juttu "Aikamatka Riikaan".
http://www.z-lehti.fi/matkaan9.htm

Sinne matkatessa kannattanee muistaa, että nämä homojutut ovat nyt erityisesti pinnalla viime kuun lopun Priden vuoksi. Silloinhan siellä sateenkaari-ihmiset joutuivat solvatuiksi niin Priden aikana, kuin ennen sitä pääministerin suulla. Kananmunat lentelivät marssin osallistujien niskaan.

Juhani, joka on käynyt Riiassa ja mieltynyt kaupunkiin ja maahan.
Ilmaislehti Nöjesguiden/elokuu kertoo viidellä sivulla Riiasta. Otsikkokin on komea: "48 tuntia Riiassa - Latvian pääkaupunki Riika on nousemassa taas Pohjolan Pariisiksi."

Milloinkahan se mahtoi olla edellisen kerran sitä?

Juhani
  • 4 / 10
  • Public eye
  • 6.8.2005 12:57
Viime vuosisadalla ennen neuvostomiehitystä Riika oli Baltian vilkkain kaupunki niin kulttuurisesti kuin kaupallisestikin. Sen satamasta oli hyvät yhteydet alueella joka suuntaan, ja Riian vanha kaupunki todistaa monisatavuotisista perinteistä arkkitehtuurin ja kaupankäynnin alalla.
Kaupungin kansainvälisyys sekä monipuolinen kulttuuri- ja huvielämä kai sai matkailijat vertaamaan sitä Pariisiin. Miksei Pariisia voisi kutsua Länsi-Euroopan Riiaksi?
Hieman sivuun alkuperäisestä kysymyksestä. Latvia on ainoa Euroopan maa, joka ei ole muokannut lakejaan vastaamaan EU:n direktiiviä sukupuoliseen suuntautumiseen liittyvän syrjinnän kieltämiseksi työhönotossa. Latvian parlamentin ihmisoikeuskomissio on toistuvasti torjunut lakimuutoksesta.

Jos Latvia kieltäytyy edelleen ottamasta lakeihin mukaan syrjintäkieltoa sukupuolisen suuntautumisen perusteella, Euroopan komissio voi aloittaa oikeustoimet sitä vastaan. Latvia voi saada kieltäytymisestä mahtavat sakot.

Juhani
Onko joku käynyt Riiassa Purvs gayklubilla? Mitään vinkkejä sen löytämisestä? Sillä kun ei ole mitään kylttejä kadulle jns. Onko se edes kadulle päin? Sisäpihalla? Pari vuotta sitten käytiin sitä etsimässä huonolla menestyksellä ja nyt syksyllä oltas taas menossa.
Purvs oli ainakin vielä pari vuotta sitten ehdottomasti Riian paras gayklubi. Sen löytäminen oli vähän hankalaa, mutta osoitteen löytää netistähttp://www.purvs.lv, ja sitten vain osoitteen mukaan kadulta rappukäytävän kautta peremmälle :)
Itse olen käynyt Riiassa kerran ja minun on sanottava, että minusta se paikka oli mitä miellyttävin. Valitettavasti olin sen ajan kipeänä, joten minua harmitti se.
Riiassa kannattaa varoa yöllä missä kulkee olipa sitten yksin tai ryhmässä. Vanha kaupunki on turvallinen, mutta sen ulkopuolella saa varoa ettei joudu tappeluun. Taksin käyttö suositeltavaa yöaikaan.
Paras gay-klubi on ehdottomasti XXL. Itse olen käynyt Riikassa neljästi ja poukkoillut vaikka kuinka kännipäissäni eikä mitään ole tapahtunut. Turvallinen paikka :)