Muurahaisilmiö

Luin tämän päivän lehdestä, että Leppävaaran Sellon uuteen puolikkaaseen ryntäsi ensimmäisenä päivänä tutustumaan peräti 100 000 ihmistä. Osa tuosta luvusta on tietenkin markkinointihenkilöiden liioittelua, mutta siltikin tuon kokoinen luku!

Olen monasti ihmetellyt sitä, miksi ihmisten pitää rynnätä jonkin asian vuoksi sankoin joukoin samaan paikaan samaan aikaan. Vedotaan avajaistarjouksiin. Mahtaa kansalaisilla olla talousasiat huonossa jamassa, kun ollaan valmiita jonottamaan tuntitolkulla vaikka kilometrin mittaisessa nelijonossa, kuten kerrottiin Vantaan Gigantin avajaisissa käyneen. Sen ymmärrän, että aikanaan Neukkulassa niin tapahtui, pakosta. Mutta että täällä Suomessa tänä päivänä.

Avajaistarjouksista ei voi olla kysymys kun jonkin elokuvan ensi-iltaan jonotetaan jopa vuorokautta ennen. Samaa filmiä ajetaan viikkoja sen jälkeen. Ainoa merkittävä ero ensi-iltaan on filmin kuluminen, jota tavallinen katsoja ei edes huomaa. Jos se häiritsee, voi elokuvan ostaa hetken kuluttua hyllyynsä laadukkaana digituotteena.

Helsingin uutta bussiterminaalia katsomaan avajaispäivänä änkesi ihmisiä kuulema totaaliseen tungokseen asti. Tuskin siellä oli avajaistarjouksia bussimatkoille. Kävin vasta äskettäin bussiterminaalia ihailemassa. Tilaa oli. Maali ei haissut ja palvelu pelasi.

Miksi tämä ihmisten muurahaismainen massaliikehdintä tapahtuu toistuvasti? Jotain ilmiössä on sellaista mitä en parhaalla tahdollani pysty ymmärtämään. Osaisiko joku selittää?

Juhani
  • 2 / 25
  • Hmmmmmmm
  • 15.9.2005 20:26
Eipä ole ensimmäinen (eikä varmaan viimeinen) kun tämä meidän JussiV ihmettelee maailman menoa (vaikka en ymmärrä mitä tällä on tekemistä gay asian kanssa).
Aikasemmin listalle on joutunut Formulat tai vaahto bileet....on se varmaan raskasta seurata tavallisen rahvaan huveja ja ymmärtää niitä.

Suurin osa ihmisistä tavoittelevat varmaan halpoja avajaistarjouksia kun kyseessä on jonkun Gigantin avajaiset. Tai jonkun leffan (Star Wars) ensi-ilta kuuluu varmaan jokaisen ankaran fanin unelmien täyttymykseen....
Vanhukset käyvät mielellään päälistelemässä jotain uuden paikan avajaisia jos vaikka näkisi jonkun silmää tekevän tai saisi ilmaiset kahvit...tiedä heistä.
Mitä siitä sitten antaa ihmisten touhuta omien unelmien täyttymykseksi mitä haluavat. Eikö?

Ja jos vaikka sitten se älyn valo pilkahtaisi sitten rahvaankin risukasaan/tietoisuuteen ja alamme kaikki harrastamaan sitten jotain rakentavampaa...niin tiedämme kenen puoleen kääntyä jos vaikka menee sormi suuhun.
Kai nyt maailman menoa ja ilmiöitä voi ihmetellä vapaasti! Vittuako kaiken pitää liittyä aina "gay-asiaan" jollain tavalla.
Nimimerkille Hm... vastaan, että arvelen homolle olevan hyödyllistä ottaa joskus kolme astetta laajempi näkökulma. Tuo kolme astetta on se, jossa vain oma napa näkyy. ;-)

Aikomukseni on ihmetellä täällä maailman menoa jatkossakin aina siihen asti jos Ranneliikkeen ylläpito päättää antaa minulle tänne porttarin.

Juhani
  • 5 / 25
  • Hmmmmmmm
  • 15.9.2005 21:36
Saiko kirjoituksestani sen kuvan että kannatin jotenkin tuota kapeaa katsonta kantaa? Väärin meni ja pahemman kerran.
Minä en saa yhteiskunta ihmettely kirjoituksistasi muuta irti kun tuot esiin kuinka sinä ajattelet (mikä on aivan oikein mutta kapeasta näkökulmasta kumminkin) ja ihmettelet valta väestön raadollisuutta.
En usko että "opetuslapsesi" täällä saavat kovin paljon laajempaa näkökulmaa näkemyksiinsä vaan sinä saat uuden henkisen sulan hattuusi.

Muuten yhteiskunta kritiikki on Aina! tervetullutta mutta ei noin itsetarkoitetusti....minun mielestäni.
  • 6 / 25
  • Schlager
  • 15.9.2005 21:37
Mutta kaikkihan liittyy kaikkeen. Taatusti siellä on ollut monta gay-ihmistäkin paikalla.
Täällä Suomessa, tänä päivänä osalle ihmisistä raha ei edelleenkään kasva puissa, edes vaikka Espoossa asutaankin. Kyllä tuntuvat avajaistarjoukset saavat meidät kyykytetyt köyhät liikkeelle kun haluamme elämäämme niitä samoja nykyteknologian mukavuuksia kuin muutkin. Ja mielellään edullisemmin kuin muurahaismaisia massaliikehdintöjä kaihtavat henkilöt.
Ei mennyt Neuvostoliittoa hyveineen tai paheineen, ollut mikään huonon elämän ja kurjuuden tyyssija. Jonottaminen ja nukkavieru köyhyys on monen ihmisen arkea jokapäivä täällä Suomessa niukemmissakin olosuhteissa kuin naapurimaassamme elettiin ja oltiin. Nykyjään Venäjällä asiat ovat hyvin huonosti siihen verrattuna miten ne olivat Neuvostoliiton aikoina. Niin, tasapuolisuuden nimissä mainittakoon Amerikkakin tässä yhteydessä. Jokainen uutisia seuraava on nähnyt viime viikkoina miten vähän maailman rikkaimpiin valtioihin kuuluva Amerikka välittää köyhistä kansalaisistaan hädänhetkellä.
Elokuvien katselu isolta kankaalta on kokemus eritavoin kuin kotona sohvalta isoakin ruutua tuijottaen. Sellainen mukava sosiaalinenkin kokemus, johon monesti liittyy kaikenlaista yhteistä tekemistä ennen ja jälkeen elokuvan. Semmoista yleensä ihmisiä pelkäämättömät puuhastelevat käydessään elokuvissa sen sijaan että ostavat tallenteita hyllyihinsä. Ensi-ilta kokemus voi olla Suuri Asia syystä tai toisesta elokuvaa, sen näyttelijää tms. yksityiskohtaa idoloivalle, fanittavalle, palvovalle henkilölle mutta ei sitä tietysti ymmärrä henkilö jolla ei ole tuonkaltaisia Todellisia Suuria Tunteita lainkaan tai hyvin harvoin, jostakin. Mutta kun sellaisia hänelle tulee, niin luultavimmin hän silloin ei järjen ääntään kuuntele, vaan tekee meistä muista nähden typerästi, tarpeettomasti. Sallittakoon se hänelle, silloin ilman ihmettelyjä.
Miksipä ei kokeva, näkevä ja uteliaskin ihminen saisi mennä keskelle avajaisten tunnelmaa ja tapahtumaa jos siltä tuntuu. Kiva kokemus on nähdä heti ensimmäisten joukossa uusi paikka. Joku menee sinne jonkin ajan kuluttua, joku toinen myöhemmin, Jokunen ei koskaan. Meitä on moneksi ja olemme erilaisia. Eikä kaikkea tarvitse aina Järjen Äänellä selittää.
Suuret massatapahtumat eivät kaikille sovi vaikkapa sen vuoksi että heidän mieltään vaivaavien asioiden ahdistava vaikutus tekee mahdottomaksi olla keskellä suurta väkijoukkoa tai syitä sekä seuraamuksia on monia monituisia näillä ”ihmettelijöillä”. Kuitenkin suurin osa meistä tavallisista normaaleista kansalaisista kuitenkin kykenee olemaan läsnä suuriakin ihmisjoukkoja sisällään pitävissä tilanteissa.
Ainahan on ollut näitä itsensä korottajia joilla on tarve olla ymmärtämättä suurien massojen ilmiötä kun heidän ainutlaatuinen elonsa ja olonsa on niin ”erilaista”, parempaa kuin tavallisten terveiden ihmisten.
  • 8 / 25
  • Pora-liike
  • 16.9.2005 8:57
"Olen monasti ihmetellyt sitä, miksi ihmisten pitää rynnätä jonkin asian vuoksi sankoin joukoin samaan paikaan samaan aikaan."

Se johtuu siitä että ollaan landella.
Los Angelesissa oli käänteinen muurahaisilmiö, joka kerta piti miettiä viikonlopun viettämistä sellaisessa paikassa johon ihmiset eivät varmasti mene sillä muuten joutuisi aina ruuhkaan. Esimerkiksi viikonloppuna ei ainakaan Colorado-joelle. Kun opas sanoo, että älä mene kesällä aavikkokansallispuistoon, niin juuri silloin pitää mennä koska ei ole tungosta. Ja silti joutui aina ruuhkaan, koska koskaan et ollut ainoa saman idean saanut.
  • 9 / 25
  • Pora-liike
  • 16.9.2005 9:06
"Hmmmmmmm
15.09.2005, 20:26 Eipä ole ensimmäinen (eikä varmaan viimeinen) kun tämä meidän JussiV ihmettelee maailman menoa (vaikka en ymmärrä mitä tällä on tekemistä gay asian kanssa).
Aikasemmin listalle on joutunut Formulat tai vaahto bileet....on se varmaan raskasta seurata tavallisen rahvaan huveja ja ymmärtää niitä."

Tällä kertaa JuhaniV ei ole nähnyt kauppakeskukseen tunkeutuvia ihmisiä vaginaan sulloutuvina siittiöinä eikä muitakaan seksuaalisia merkityksiä asialle. Tämä on siis aivan JuhaniV:n maailmankuvan ulkopuolella oleva asia, siksi se häntä ihmetyttää.
Arvoisat Pora ja Hmmmm, minusta on vastenmielistä tuollainen yhteen henkilöön kohdistuva räksytys, joka antaa parhaimmillaankin vaikutuksen pahanlaatuisesta uhmaikäisestä murkusta...

Kuka on sanunut ja missä, että Ranneliikkeessà saa keskustella vain homoja koskevista asioista? Jos teillä ei ole mitään sanottavaa (riippumatta siitä onko keskustelun avaajana Viherlahti, Punapoukama tai Keltasyvennys, fiksuimman tavan toimia kuvittelisi olevan että pidätte pikku suukkosenne supussa.
Arvoisa Resander, olin siinä uskossa että tässä foorumissa sana on vapaa. Olen pahoillani etten tajunnut että tämä keskustelu palsta toimii Pohjois-Koreassa.
Mutta jos asiat ovat kumminkin toisin, niin täällä on muutkin saanet osakseen kirjoituksistaan niin miksi tämä eräs olisi sitten rauhoitettu kalkkuna?
Ei täällä kritiikki osu yhteen ja samaan henkilöön kyllä sitä osalliseksi pääsee kaikki.
Ja jos olist siinä uskossa että me kaikki homppelit olemme kaikessa samaa mieltä (somewhere over the rainbow...), think again mr/sister.

Minusta Greenbay olikin ollut jo kauan maltillinen kirjoituksissaan mutta nyt on alkanut taas pahasti Jussin mopo keulimaan.
Johtuuko se tulevistä syyssateista vai mistä että se alkaa paistuttamaan toisten ihmisten......no antaa olla.

Minusta on kiva lukea ihmisten ajatuksia maailmasta mutta jos se on pelkästään itsenä erinomaisuuden kehumista, se on tylsää.

Jos tämä nyt ei ollut Pohjois-Korean homo foorumi, en ajo pitää suutani supussa, vaikkkin se saa kasvot näyttämään kaposemmalta... :)
Arvoisat keskustelijat. Tässä foorumissa sana on varsin vapaa. Asioista sopii olla eri mieltä. Se kuuluu asiaan. Olisi hienoa, jos opittaisiin keskustelemaan käsiteltävistä asioista ilman, että aina tarvitsee takertua jonkun keskustelijan (todellisiin tahi kuviteltuihin) ominaisuuksiin henkilökohtaisesti. Ne eivät ole likikään niin mielenkiintoisia kysymyksiä kuin varsinainen keskustelun teema. Ja vaikka olisikin, niin rauhoitetaan palsta ns. henkilökohtaisuuksiin menemiseltä kuitenkin.

Muistutan myös, että toisin kuin Pohjois-Koreassa mitään henkilöpalvontaa ei täällä tarvita. Mielipiteitään hallinnosta (niin valtion-, tämän sivuston, kuin monien muidenkin) voi esittää, kunhan sen tekee asiallisesti, perustellen ja ns. hyvien tapojen mukaisesti.
Kun tästä nyt näytti kehkeytyvän metakeskustelu, muistutan omasta periaatteestani, että jos jokin keskustelunaihe ei minua liikuta tai katson sen huuhtovan täysin asian vierestä, ohitan sen ilman kummempia mielenkuohuja.

Ei kaikkien tarvitse kaikkea osata kommentoida, antaa niiden tehdä se joita aihe kiinnostaa. Minua ei varsinkaan huvita alkaa pohtimaan, miksi joku toinen keskustelija on kiinnostunut muista aiheista kuin minä tai miksi hän on ylipäänsä ottanut jonkin tietyn asian puheeksi. Täällä on yllin kyllin aiheita, joihin voin ottaa halutessani kantaa, vaikka valtaosa keskusteluista ei voisikaan minua vähempää hetkauttaa. Luojan kiitos olemme erilaisia ja eri mieltä monista asioista, muutenhan keskustelusta ei tulisi yhtään mitään.
Luettuani Juhanin kommentin elokuvien ensi-iltoihin jonottamisesta on kyllä pakko kommentoida sitä tehneenä. Ensi-iltaan ei jonoteta sen takia, että näkisi leffan ennen filmin kulumista vaan siksi, että jonkin erityisen odotetun elokuvan ensi-illassa tunnelma on jotain aivan muuta 32" telkkarista kotona tai parin kuukauden kuluttua pikkuteatterissa rääkyvän ipanalauman keskellä. Toki pitkän jonottamisen ideana on myös varmistaa mahdollisimman hyvät paikat teatterista. (Ja ihan samalla tavalla jotkut jonottaa konsertteihin.)

Olen jonottanut kaikkiin uusiin Star Warseihin. Ensimmäiseen kolme päivää, toiseen 5 päivää ja viimeiseen viikon. Ja pakko on sanoa, että helvetin hauskaa on ollut telttailla keskellä keskustaa mukavien ihmisten seurassa. Olen myös nähnyt ko. leffat reilusti useammin kuin kerran teatterissa ja olen myös ostanut DVD:llä samat leffat. Ja ensi-iltojen tunnelma on kyllä ollut jotain mikä pysyy varmasti muistoissa elämän hienoina hetkinä. Ja onpahan jotain kerrottavaa joskus myöhemmin mitä on tullut tehtyä.. :)
Olipa hauskaa lukea näitä pilke silmäkulmassa annettuja vastauskia Juhanin ihmettelylle. Olen minäkin joskus ihmetellyt miksi sinne täytyy rynnätä heti ensimäisenä päivänä kun tuo todennäköisesti ei katoa mihinkään vähään aikaan.
Nyt yritän vähän kuivaan analyysiin joka taas on sitä tunnettua ja tutkittua tietoa joka perustuu mutu- menetelmään.
Eikähän ihminen ole aika utelias eläin ja tätä käytetään kaupallisesti hyväksi. Rummutetaan aiavan valtavasti asiaa ja kas kumma kun iso joukko ihmisiä tekee päätöksen saapua nii siitä muodostuu ruuhka. Jokainenhan tekee päätöksen vain omasta puolestaan.

Tästä kuivasta esityksestä odotan noilta huumoriveikoilta jos nyt ei naurulihaksia liikuutavia niin ainakin supielliä venyttäviä kommentteja.
Kyllä se nyt on ihan ymmärrettävää, että ihminen haluaa olla paikan päällä, kun jotain jännittävää tapahtuu. Itse ainakin olen uutena espoolaisena odottanut Sellon avautumista varovaisen optimistisesti. Opiskelijabudjetilla ei kauheasti shoppailla, mutta minusta kauppakeskukset ovat ihan jänniä paikkoja. Miellyttävän steriilejä ja massiivisia. Avajaisiin en ehtinyt, mutta olisin varmaankin käynyt, jos aikataulu olisi sallinut.
"Resander
16.09.2005, 15:03 Arvoisat Pora ja Hmmmm, minusta on vastenmielistä tuollainen yhteen henkilöön kohdistuva räksytys, joka antaa parhaimmillaankin vaikutuksen pahanlaatuisesta uhmaikäisestä murkusta..."

JuhaniV:llä on vain taipumus löytää eroottinen, mieluiten homoeroottinen vivahde asiasta kuin asiasta tavalla mihin minä epäerotisoituneena en pysty. Esimerkiksi maaliin tulevat pyöräilijät olivat JuhaniV:n mielestä kuin siittiöitä. Miksei siis kauppakeskukseenkin tunkevat ihmiset voisi olla kuin siittiöitä? Näin JuhaniV saa kaipaamansa eroottisen selityksen tapahtumalle jota ainakin meikäläisen on hyvin vaikea ymmärtää.
Kiitos kuivasta esityksestäsi Jussi, eikä alkanut edes janottamaan. Mutta ei ole mitään tarvetta alkaa repimään vitsiä komentistasi koska se oli aivan asillainen.
Olen pahoillani jos tuotan pettymyksen sinulle.
Entäs sitten seuraava muurahaisilmiö, jossa ei ole tippaakaan erotiikkaa, vaikka miten yrittäisi. Siinä ei jonoteta tarjousten perässä, eikä odoteta huippukokemustakaan.

Meidän lähellä kulkee pääliikenneväylän ylitse neljä kaistaa. Reunimaiset kääntyvät vasemmalle ja oikealle. Kaksi keskimäistä jatkavat pitkälle risteyksen yli. Toinen niistä haarautuu kaukana risteyksestä vasemmalle. Eikös vain nämä automuurahaiset kökötä yhdessä jonossa ruuhka-aikaan, siinä suoraan menevässä, joskus jopa kolmen liikennevalojakson ajan. Rinnakkaista kaistaa pääsisi risteyksen yli ensimmäisillä vihreillä ja voisi odotella niin kauan kuin valot katkaisevat jonon ja liittyä letkan hännille. Rinnakkainen kaista on lähes aina tyhjä.

Toinen muurahaismainen ilmiö liikenteessä on liimautuminen. Kerran iltasella ajoin kaksikaistaista tietä 70 km/h. Taakseni liimautui auto, joka oli pitkään häiritsevän lähellä. Kokeilin alentaa nopeutta. Peesaaja ei lähtenyt ohittamaan ennen kuin nopeuteni oli laskenut peräti 50 km/h.

En minä ymmärrä tällaisia muurahaismaisia käyttäytymistapoja. Kenties nuo autoilijat seuraavat hajujälkiä, kuten muurahaiset luonnossa? ;-)

Juhani
En voi muuta kuin kiittää kanssa autoilijoitani jättämällä sen vasemman kaistan aivan minun käyttöön, näin pääsen nopeammin esim kotiin, kiitos viellä kerran.

Ja meidän Jussi-boylle ketä seuraa pieni nenä painautuneena ikkunaan maailman menoa........ota purkki Raidia niin pääset eroon muurahaisten tuomista pään vaivoista.......ehkä seuraavaksi tarkastelun kohteena on kirppusirkus. :- )
Muuraisilmiö sekin miten erilaiset onnettomuudet kiehtoo jotain ihmistyyppiä. Liikenneonnettomuuksia keräännytään katsomaan ja maaseudummalla syöksytään autoon ja ajetaan paikalle heti jos jossain näkyy lupaava savukiekura. Mistään auttamisen halusta ei ole kyse, halutaanpa vaan sanoa myöhemmin että olin paikalla minäkin kun tapahtui jotain jännää. Ehkä se sitten on niiden mielestä j o t e n k i n eroottista
Ehkä ihmisiä pelottaa että he vaikuttaisivat jotenkin poikkeavilta kun eivät tule massatapahtumiin tai osoita innostuneisuutta sellaisia kohtaan. Ehkä joku voi epäillä tuollaisen ihmisen seksuaalista suuntautumistakin....
Varsin osuva kommentti. :)

Ihmisillä näyttää olevan voimakas taipumus apinoida kanssaeläjiään enemmän tai vähemmän järkevässä toiminnassa.
Siis jos joku liimautuu liikenteessä mun perään kiinni, niin mä käsitän asian niin että ihmiset on laumaeläimiä; toiset on johtajiksi luotu ja toiset taas tuntevat olonsa turvalliseksi kun joku muu sanoo mitä tehdään. Eli nuo perseeseen liimautujat haluavat olla johdettavina. Se kyllä sopii mulle! Mie vien sie vikiset...