Homo + sauna?

Mikä helvetti suomalaisia homoja tuntuu vaivaavan? Minulla sattuu olemaan tuttavapiirissä vain sellaisia homoja, joille saunominen on jotain todella vastenmielistä. Miksi näin? Yhistetäänkö se automaattisesti heteromiesten harjoittamaan "vihalla kipeitä iskuja selkään"-tyyliseksi machoiluksi?
Minä pidän saunomisesta - ja kunnon vihtomisesta. Sauna toisaalta ei edusta minulle mitään seksuaalista. Sauna on fyysisen ja henkisen puhdistautumisen paikka.
Tässä kolmas saunomisen ystävä. En kuitenkaan ole viitsinyt itselleni vakituista saunavuoroa varata, kun bf:ni ei saunomisesta erityisemmin välitä ja toisaalta ei sitä oikein halua kahlita itseään joka viikko samaan aikaan tiettyyn paikkaan. Asuessani aiemmin pienessä ruotsinkielisenemmistöisessä kaupungissa, oli siellä käytäntönä että saunavuoro varataan joka viikko uudestaan saunan ovessa olevaan listaan. Se sopisi minulle edelleen parhaiten. Siis toki oma sauna - sellainen oikea riittävän tilava - olisi jees. :)
Täällä Heidillä nyt ei ole saunoja kuin nimeksi ja ne ovat joko homosaunoja, joissa ei kai kukaan siellä kostealla puolella edes käy, tai sitten kuntosalien "saunoja", joissa on saksalainen marssijärjestys: löylyä ei saa heittää, lämpötila on reilut 50 astetta, jengi tuijottaa seinällä roikkuvaa tiimalasia, jotta ne pakolliset 6 minuuttia (sic!) tulee täyteen. Järkyttävää ja ahdistavaa!

Kun sen sijaan pääsen (taas viikon kuluttua!) mun böndelle koti-Suomen järven rannalle, niin kuten saunan seinällä lämpömittaritaulussa lukee: "Kun soivat kiukaan mustat urut, unohtuvat arjen surut." :)
"Kun soivat kiukaan mustat urut, unohtuvat arjen surut."

Paras! Mummolassa lukee sama teksti pyyhenaulakossa. Muistan tuon aina. <3
Itse olen muutaman kerran jättänyt saunaan menemättä, koska puhtaat heteromiehet pelkäävät minun katsovan heitä "siten". Kuitenkin, mulla on ihan eri paikat missä miehiä katson "siten" ja kaikesta vähiten mua kavereiden vehkeet kiinnostaa..... Kaverit on kavereit ja miesystävät on erikseen... Joten tavallaan "suojellakseni" kavereiden mielenrauhaa - saunon vaikka yksin =)
Saunassa käydään ja siellä meillä ainakin rakastellaan minkä ehditään.. Ihanaa.. Myös tuttujen kanssa saunotaan, mutta ei harrasteta mitään seksiin liittyvää.
Jep. Olen huomannut, että on paljon homoja jotka pelkää saunomista tai yleensäkin esiintymistä alastomina tai jopa vähissä vaatteissa. En tiedä onko nämä tyypit sitten jotain kotipervoja, että panikki iskee kun joutuu oikeasti kohtaamaan alastoman miehen. Tulee ainakin mieleen omasta elämästäni sellainen; kun olin kerran "nuorena" ihastunut korviani myöten yhteen mieheen - aina kun hän tuli juttusille, olin ihan lukossa ja paniikissa, että kohtaamiset hänen kanssaan muuttuivat jo melkein kiusallisiksi. Ehkä tuossa esimerkissäni ja saunomisen karttamisessa voi olla jotain yhteistä.

Sitten on taas olemassa toinen joukko homoja, joiden elämäntehtävänä on käydä kyttäämässä toisia miehiä yleisissä saunoissa (uimahallit jne.), tai saunottaa kaikki ystävät, kaverit, naapurit, naapureiden naapurit ja vielä heidänkin ystävät, kaverit, tuttavat ja naapurit. Vaikka nämä himosaunojat (lue: himokyttääjät) eivät toteuttaisikaan seksuaalisuuttaan, he saavat mitä ilmeisemmin jonkinlaista suurta tyydytystä saadessaan katsella ja saunottaa alastomia miehiä - ja se siis monelle riittää. En usko, että kyse on (EI VOI OLLA!) niin suuresta löylyn tuomasta addiktiosta, että sen takia on pakko päästä löylyttelemään joka käänteessä ja välissä. Ainakin tiedän itse pari vanhaapoikaa, jotka muistavat aina tarjota saunaa kun olen pistäytytnyt kylässä. Olen jopa joskus käynyt ja ei siinä sen kummempaa. Olen vain ynnännyt, että vanhapoika ja kova halu saunottaa miehiä... hmmm. ;)

Ja sauna on minulle ollut muutenkin vain saunomista varten, ei seksin harjoittamispaikka.
Kovasti tykkäisin saunoa porukalla ja käydä uimahallissa ym. Mutta kun ei hallitse omaa verenkiertoaan täydellisesti, niin saattaa tulla noloja tilanteita, kun alkaa paikat jäykistyä.. Ei tarvi olla edes mitenkään seksuaalinen tilanne tai komea tyyppi näköpiirissä, pelkkä alastomuus muiden seurassa riittää mun kohdalla aiheuttamaan jäykistymistä.
Mites on, suvaitaanko uimahalleissa tai vaikkapa teidän kaveriporukoissa sitä, että jollakin sattuu ns. ottaman eteen - ilman, että tähän yhdistyy mitään runkkausta tms. seksuaalista? En juurikaan käy saunoissa, paitsi joskus silloin tällöin Voguessa. Tosin siellä tuskin kukaan nolostuu tai sen puoleen häiriintyy seisokista. En nyt kuitenkaan suosittele kenellekään sinne harjoittelemaan menoa, varsinkaan mikäli on villiintyvää sorttia...
Tämä suomalainen pakkosaunottelu on mania sinänsä. Heti katsotaan oudolla silmällä, ja ruvetaan analysoimaan, jos kieltäytyy saunasta.

Kaikki eivät pidä ylenmääräisestä hikoilusta, kuumuudesta, saunan väsyttävästä vaikutuksesta tai suoraan sanoen kansainväliseen tapaan, kaikki eivät halua kekkuloida alastomina ryhmässä. Minulla ei ole ekshibitionistisiä oireita niin kuin monilla homoilla, enkä tykkää saunan kuumuudesta!
Mä rakastan saunomista enkä tiedä mitään parempaa kuin istua löylyissä. Usein yksin, toisinaan kaverin kanssa. Joskus on jopa oluttölkki mukana ja parannetaan maailmaa. =)

Voisin saunoa vaikka joka päivä mutta aina se ei ole mahdollista ja eipä taitaisi pidemmän päälle olla terveellistäkään.
Aaaah, mä olen nyt böndellä ja huomasin saunan seinässä olevan toisenkin mietelauseen: "Saunoen sappi sammuu, vihtoen viha viilenee." Totta joka sana tämäkin. Sauna rulez! :)
Onko suomalaiset muka ainutlaatuisen vapautuneita ja siksi parempia ihmisiä, koska he saunan takia osaavat" suhtautua omaan alastomuuteensa normaalisti". My ass!
Kyllä saunominen on kivaa ja rentouttavaa, itse kuulun useampaan "klubiin" joilla omat vakisaunavuorot. Niissä mukava löylytellä ja vaihtaa kuulumisia.
Meil on saunavuoro lauantaina 13->14 mutta meidän jälkeen ei ole aikataulussa kun tyhjää elikkä voisi kukkua siellä vaikka neljäkin tuntia.ite tosin menen saunaan jo 12:30 kun se on vasta lämpiämässä, sitten saa mukavan kosteat löylyt, ite en tykkää olla
sellasessa hitsin nahkaa polttavassa löylyissä.
Kyllä minä saunomisesta pidän. Uimahalleissa ja kylpylöissä kyllä käyn aina saunassa, vaikka kyllähän se joskus pelottaa että kävisi kuten JusaKoo kuvaili eli alkaisi veikitta nousta. Itselläni ei onneksi pelkkä alastomuus tee sitä ja nämä uimahallien peruskäyttäjät eli vanhukset ja lihavat keski-ikäiset äijät saavat aikaan melkein ennemmin sen kutistumista kuin kasvua. :D Tietenkin eri asia on, jos joku komea timmi urheilijahemmo siihen viereen istahtaa...pitää vain jatkaa sitä kiukaan tuijottamista...
Sinällänsä hyvää treeniä inttiä varten...siellähän varmaan nämä kimppasuihkut tulee tutuiksi ja ties mitkä. Toivotaan ettei mitään ilmene...
Kyllä mä tykkään saunomisesta, vaikka en mikään himosaunoja ookkaan. Ei mulla oo mitään ongelmaa mennä saunaan homojen, heteroiden, miesten tai naisten kanssa. Samoin ei oo väliä onko julkinen vai yksityinen sauna. Kyllähän jotku tuijottaa kuntosalin/uimahallin tms. saunassa aina joskus, mutta senkun tuijottavat -- ei se mua häiritse, kunhan eivät "käy kiinni" tai rupee seisottaan tms. Jos jollaki ny väkisin ottaa eteen, niin mikä sille voi. Antaa ottaa vaan. Nää seisottajat on kuitenkin ihan eri joukkoo. Musta sauna on hyvin ei-seksuaalinen paikka. Yhen kerran oon saunassa seksiä harrastanu eikä se ollu mitenkään mukava kokemus.
Mä jotenkin kaipaan niitä wanhan ajan yhteissaunoja (miehet ja naiset) sekasin, tulee sellainen perhemäinen fiilis ja muutenkin juttu on toisenlaista kun miesten kanssa jutellessa jostain hiton formuloista tms. esim. ruukkukukista jotka kukkivat talvellakin sisätiloissa.

Tosin voisi olla että jotkut äijät voisi seota naisten keskellä :)
itelle homona tuo ei olisi mikään ongelma, ja kuten jo mainittiin, usein saunoissa on wanhoja isopötsisiä pappoja niin ettei oikein pikkukaveria innosta pomppia taivaisiin.
Mä en käy heteromiesten takia, koska mua ei kiinnosta niiden vaivautuneisuus, ja se tekee minut vaivautuneeksi. Tilanteesta tulee kiusallinen koska en ole "heteronoloinen".

En halua käydä enkä ole käynyt homosaunoissakaan, koska ei minua kiinnosta se irstailu.

Jos käyn saunassa, niin menen sinne yksin.

Kerrostalomme saunassa en käy miesten vuorolla, koska tilanteesta tulee liian läheinen ja olen paranoidinen miesten vaimojen takia, jotta he eivät tulisi mustasukkaiseksi omien aviomiestensä takia, jos he kaveeraisivat "liikaa" homomiehen kanssa...mulla on ollut elämässäni tarpeeksi draamoja, joten olen ylivarovainen näiden junttien takia...pelkään myös väkivaltaa.
Itse lämmitän "homosaunaa" varsin usein, vaikka käy meillä toki heteroitakin puhdistautumassa saunan lämpöisissä löylyissä. Suurin osa vieraista kyllä tulee kiltisti saunaan, kun mä en kovin helpolla lopeta inttämistä. Onpa pari kertaa itseasiassa vieraita kannettukin sinne pikkuhumalassa ja näille ei ole tullut asiasta traumoja, päinvastoin, heti aamulla oltiin ovella kinuamassa saunaan uudestaan päälle :D

Lähinnä kuvittelisin että oikea saunakulttuuri vain ei ole mennyt perille ja kuvitellaan että jos on 4 homoa alasti hikisenä samoilla lauteilla niin panobileethän niistä tulee. Käytännössä asia ei kyllä voi mennä näin, saunassa seksin harrastaminen kun on jopa hengenvaarallista.
Yleensä "aremmatkin" ovat kerran jälkeen tulleet uudestaankin kun ovat huomanneet että heidän sukukalleuksiaan ei vahdita eikä jutut mene vyötärön alapuolelle.

Itse kyllä pidän aika kovaa kuria saunomisessa eli jutut pitää olla sellaiset ettei kukaan häkelly/pahastu ja kaikilla on vapautunut olo, myös seksivietin ikeen alta. Sauna on harvoja paikkoja jossa lisävaatetus lisäisi eroottista latausta.

Toki ymmärrän kyllä ihmisiä jotka eivät joko pidä saunomisesta ylipäätään ollenkaan tai eivät halua saunoa koska pelkäävät ettei elimistö pysy kurissa. Noh, ensimmäiseen ei voi mitään, toiseen lähinnä se saunomistilanne vaikuttaisi varmasti hyvin paljon. Eipä siitä toki raippaa voi antaa jos vähän telttaa tulee, mutta kohteliasta on kyllä yrittää ainakin peittää se :)
  • 23 / 25
  • predatorboy
  • 14.10.2005 11:33
Ehdottoman hyvä vinkki seksuaalisten halujen latistamiseksi= Kunnon löylyt kiukaalle, niin eiköhän ala innostus loppua. Taitaa selkä mennä köyryyn ja korvat korventua kuumuudessa. Itellä ei tule harrastettua seksiä saunassa, rentoutuminen pääasia...
miesmies kirjoitti: "Kerrostalomme saunassa en käy miesten vuorolla, koska tilanteesta tulee liian läheinen ja olen paranoidinen miesten vaimojen takia, jotta he eivät tulisi mustasukkaiseksi omien aviomiestensä takia, jos he kaveeraisivat "liikaa" homomiehen kanssa...mulla on ollut elämässäni tarpeeksi draamoja, joten olen ylivarovainen näiden junttien takia...pelkään myös väkivaltaa."

Uhh.. mahtaa miesmies ilmestys olla kun tuollaisia epäilee....

Itseäni ei haittaa onko saunassa hetero- vai homomiehitys - työporukat tietysti ovat hieman tuijotelleet tälläisen melkein 5-kymppisen lävistystä, mutta kun kerron, että allasbileissä tuollainen "hevosenkenkä" nännissä on oiva paikka skumppalasille silloin kun pitää toisella kädellä ruokalautasta ja toisella kättelee, menee asia nauruksi.
Ja homosaunat (ystäväpiirissä) eivät tosiaankaan - kuten Peit myös kirjoitti - tarkoita mitään panosessioita saunanlauteilla, tai muutoinkaan. Saunominen on saunomista ja paneminen panemista, mutta näitä asioita ei sekoitella keskenään...
Oikeasti se on miesnainen, ja siksi naiset voisivat tulla mustankipeiksi.