Miksi hiv ei pysähdy?

  • 1 / 61
  • Juksteri
  • 11.8.2005 18:15
Aids teki pahaa jälkeä homojen imagolle 80- ja 90-luvuilla. Ehkä aiheesta on tullut sen tähden homojen keskuudessa tabu. Ranneliikkeessä aidsista ei löydy paljonkaan keskustelua.

Kansanterveyslaitos pitää ajantasaista tilastoa Suomen hiv-tilanteesta:

http://www.ktl.fi/attachments/suomi/osastot/infe/hivsuo.pdf

Tuo tilasto on homojen osalta turhauttavaa luettavaa. Tänäkin vuonna alkuvuodesta on jo 15 uutta tartuntaa, jotka ovat tulleet homoseksistä. Viime vuonna homojen tartuntoja oli kaikkien aikojen ennätystä sivuavat 44. Nuo eivät voi olla kaikki raiskauksia, vaan suurin osa on itse aiheutettuja. Luvuissa on pientä heilahtelua vuodesta toiseen, mutta sama taso - muutamakymmentä tapausta vuodessa - tuntuu pysyvän vuosikymmenestä toiseen. Tämä tuntuu käsittämättömältä, kun taudin leviämistavat tunnetaan varsin hyvin ja ehkäisy on helppoa. Vähemmistöbaarien seinillä olevista aids-valistusjulisteista taidetaan tsekata vain hyvät kropat.

Heteroilla tartunnat ovat hitaassa kasvussa. Nyt vuosittaisia tartuntatapauksia näyttäisi olevan 50:n paikkeilla per vuosi.

Kaveri voi olla kiva ja terveen tuntuinen, mutta ilman kumia ei pidä ryhtyä seksiin. Kun kaikki tekisivät näin, tartunnat saataisiin helposti laskemaan nollan tuntumaan. Jos lasketaan ehkä vähän yläkanttiin, että homoja on 10% väestöstä, niin viisi tartuntatapausta vuodessa tekisi tartunnoista yhtä yleisiä homoilla ja heteroilla. Tällöin homot jälleen kelpaisivat verenluovutukseen ja maine olisi palautettu. Tänä vuonna se on jo myöhäistä.

Aids-valistusta jaetaan erityisesti maailman aids-päivänä 1.12. vuoden pimeimpään aikaan. Pitäisikö Suomen aids-päivää viettää pikemminkin kevät-kesällä? Mitä asialle voitaisiin tehdä?
Hej Juksteri!

Hienoa, että avaat keskustelua. On todella surullista, että tilasto on tuollainen - lähes ehdoin tahdoin. KOSKAAN ei ole liian myöhäistä: jokainen uusi tartuntatapaus on varmasti järkyttävää.
Keskusteluiden perusteella olen havainnut välinpitämättömyyskulttuurin saaneen jalansijaa yhä enemmän. Mikäli omaa itseä ei koeta arvokkaaksi, on turha odottaa asennemuutosta.
Totta, ja tuo asennemuutos onkin vaikea toteuttaa. Millä tavalla saada tässä kylmässä ja itsekeskeisessä maailmassa ihmiset tajuamaan että ovat hyviä juuri sellaisenaan kuin ovat.... Kaikki tää pinnallisuus ja omahyväisyys ajaa ihmiset elämään äärirajoilla piittaamatta itsestään saati lähimmäisestään.. *huokaus*
"Keskusteluiden perusteella olen havainnut välinpitämättömyyskulttuurin saaneen jalansijaa yhä enemmän. "

Itse pidän viime vuosina "suosioon" noussutta barebacking-ilmiötä erittäin huolestuttavana.

En voi mitenkään käsittää miksi kukaan haluaa ehdoin tahdoin harrastaa leikkiä riskillä sairastua erittäin vakavasti ja harrastaa suojaamatonta (anaali-)seksiä. Varsinkin bottomin kannalta on ihan sama onko munan päällä kumia vai ei, eroa ei varmasti huomaa "nautinnon" kannalta, vaan kyse on jostain henkisestä "saa paremman kontaktin partneriin"-roskasta.

On vain ajan kysymys kun HIV alkaa leviämään suomalaisten BB-harrastajien keskuudessa. Piirit lienevät kuitenkin suht pienet ja ilmeisesti "kulttuuriin" kuuluu sekin, että ei pahemmin kysellä terveydentilasta puolin eikä toisin. Järkyttävää.

Kai tuokin on jonkinlainen välinpitämättömyyden ilmentymä.
  • 6 / 61
  • Juksteri
  • 13.8.2005 13:52
Netistä löytyy barebacking-aiheisia sivuja aivan tolkuttomasti. Jos vain hallitsee englantia, seuraava sivu oli asiallinen:

http://www.thebody.com/sowadsky/barebacking.html

Siinä löydetään kumin tietoiselle käyttämättä jättämiselle suuri joukko osittain täälläkin mainittuja syitä: eletään tässä ja nyt ei väliä huomisesta, alhainen itsekunnioitus, valistus kyllästyttää, kapinallisuus jne.

Kaikelle pitää aina keksiä sana, mutta tämä barebacking olisi saanut jäädä keksimättä. Kun se on englantia, se kuulostaa heti seksikkäämmältä, vähän niin kuin jokin eksoottinen harrastus. Kuulostaisiko paljasperä yhtä houkuttelevalta?
Loogisempi olisi paljasmunailu, ei sitä kondomia perseeseen aseteta.
Eikös barebacking tarkoita alunperin hevosella ratsastamista ilman satulaa? Onko samaa kuvaavaa sanaa suomen kielessä? Siinähän meillä olisi suora käännös.
Yksi syy hiv:n leviämiseen voi olla myös se, että mediasta on saanut ehkä väärän kuvan hiv-hoidon nykytilasta, kun on kerrottu kaikista uusista lääkkeistä ja hiv-positiivisten eliniän pitenemisestä. Hiv:iä ei ehkä enää mielletä niin vaaralliseksi ja vakavaksi.

Valistus menettää tehoaan, kun samasta asiasta jauhetaan vuodesta toiseen - en nyt tarkoita, että hiv-valistus olisi missään nimessä huono asia, mutta selvää on että ihmisten kiinnostus valistusta kohtaan heikkenee vuosien mittaan.

Valistuksessa tarvittaisiin jotain vähän sykähdyttävämpää kampanjaa. Eikös tässä joku vuosi ollut sellainen kampanja, jossa lähinnä vain pyrittiin estämään hiv-positiivisten syrjimistä. Ideana hieno, mutta toisaalta oliko kampanja merkki taistelun luovuttamisesta? Itse tekisin kampanjan, jonka teemana olisi jotain "Hiv ei ehkä enää tapa yhtä nopeasti, mutta..." ja sitten lueteltaisiin millä kaikilla tavoilla hiv heikentää elämän laatua ja mitä kaikkea joutuu kestämään.
Pelkäänpä, että HIVin leviämisen yksi syy on myös virheellisissä uskomuksissa. Yleisesti uskotaan, ettei HIV tartu suuseksissä, mutta riski taitaa kuitenkin olla jonkinlainen. Tulisiko alkaa valistamaan, että kondomi olisi hyvä myös suuseksissä?

Heräsin pelkoon 2 vuotta sitten, kun visvasyylä tarttui turvalliessa homosuhteessa persaukkoon kondomin säännöllisestä käytöstä huolimatta. Taudin sain sinnikkään ja nöyryyttävän taistelun jälkeen häviämään, mutta pelko ja häpeä jäivät. Onneksi ei tullut HIViä.
Aikanaan katukuvassa oli näyttävä mainoskamppanja ”hänellä voi olla AIDS” tai jotakin sinnepäin – kuvassa vasemmalle osoittava etusormi.

Kannattaisikohan tuo kampanja uusia, mutta tällä kertaa kohti osoittavalla sormella: ”sinulla voi olla HIV+”

Samassa yhteydessä ja muutenkin HI-virus testausmahdollisuutta voitaisiin rutiinin omaisesti tarjota kaikkien terveyspalveluiden yhteydessä.

Holtittoman ja riskialttiin seksikäytäytymisen lisäksi taudin leviämisen syynä ovat ihmiset, jotka eivät tiedä kantavansa HI – virusta. Aika harvassa taitavat olla viruksestaan tietoiset taudinlevitäjät.
Tulipas tuosta edellisestä viestistä mieleeni viimekertainen käyntini terveyskeskuksessa. Kävin lääkärillä ihan muun syyn takia, ja sitten samalla kysyin josko voisin käydä ihan rutiininomaisissa sukupuolitautitesteissä. Lääkäri kysyi olenko harrastanut suojaamatonta yhdyntää, johon vastasin kieltävästi. Tämän jälkeen oli sitten ihan mahdotonta päästä mihinkään testeihin, sillä kondomia käyttämällä ei kuulemma taudit tartu. Yritin väittää vastaan ja sanoa että voihan ne suuseksissä tarttua jne, mutta en vain päässyt labraan asti.

Onko tällainen menettely terveyskeskuksissa yleistä? Säästetään verorahoja ja päästetään ihmisiä testeihin vain kun siihen on todellista syytä? Eikö väestöä pitäisi juuri kannustaa käymään sukupuolitautitesteissä säännöllisesti, että jokainen ottaisi ne rutiiniksi ja mahdolliset taudit huomattaisiin ajoissa? Vähemmän kai tuo veroeuroja kuluttaisi kuin se että hoidetaan sitä levinnyttä tautia.
No sitten se on varmaan valehdeltava että pääsee niihin testeihin, eihän tuollaista voi hyväksyä.
Justme, kerro, että olet siirtymässä vakituiseen suhteeseen ja haluat varmistaa, että et siirrä kumppanillesi mitään tauteja. Ainakaan minun kohdallani lääkärit eivät ole kysyneet mitään tämän jälkeen. Olen minäkin kuullut erinnäisiä kauhujuttuja pääkaupunkiseudun ruuhkautuneista/vararikon partaalla olevista terveyspalveluista: erään terveyskeskuksen lääkäri oli tullut kuuluisaksi teinien keskuudessa siitä, että määräsi tippuritestin tehtäksi "vanhalla tavalla" eli virkkuukoukun tapaisella instrumentilla kaivellaan virtsaputken sisältä tms.
  • 16 / 61
  • Ihmettelijä
  • 25.8.2005 20:42
Nimimerkille Justme: Lähetäpä sähköpostia kyseisen terveyskeskuksen johdolle - esim. ylilääkärille. Saamasi asiakaspalvelu oli törkeää, eikä tuollaisesta pidä vaieta. Sitä paitsi sulla oli hyvä pointti: myös suuseksissä tarttuu kaikenlaista!
Jotenkin tämän keskustelun lähtökohta on jo törkeä: vakavaan tautiin sairastuneet (moraalittomat ja vastuuttomat) homomiehet "pilaavat" homojen maineen heteroiden silmissä. HIV-tartunnan saaneet homot ovat kuin pelkkiä rumentavia numeroita tilastoissa.

Olen hämmästynyt, että homojen keskuudessa esiintyy vielä tällaista suvaitsemattomuutta.

Sairastuneet saavat kaiken tukeni ja ymmärtämykseni. Heidän osansa ei ole helppo, vaikka sairauden etenemistä voidaankin nykyään hidastaa.
Jotenkin tämän keskustelun lähtökohta on jo törkeä: vakavaan tautiin sairastuneet (moraalittomat ja vastuuttomat) homomiehet "pilaavat" homojen maineen heteroiden silmissä. HIV-tartunnan saaneet homot ovat kuin pelkkiä rumentavia numeroita tilastoissa.

Olen hämmästynyt, että homojen keskuudessa esiintyy vielä tällaista suvaitsemattomuutta.

Sairastuneet saavat kaiken tukeni ja ymmärtämykseni. Heidän osansa ei ole helppo, vaikka sairauden etenemistä voidaankin nykyään hidastaa.
Tämä keskustelu koskee HIV-tartuntojen ehkäisemistä, ei HIV-tartunnan saaneiden tarvitsemaa tukea. Enpä usko monenkaan tässä keskustelussa jättävän antamatta tukeaan tartunnansaaneille - jo tuollaisen vihjailu on törkeää!

Mitä tulee tartuntaan, niin informaatiota on sen tartuntatavoista on massiivisesti. En toki tarkoita, etteikö olisi tapauksia, joissa informaatiosta ei olisi ollut apua.
On todella syyllistävää, että HIV-tartunnan saaneet leimataan heti BB-seksin harrastajiksi, jotka vastuuttomalla käytöksellään aiheuttavat sairautensa!

Te kivenheittäjät: mistä tiedätte, kuinka monessa tapauksessa tartunta on saatu esim. kondomin luiskahtaessa pois tai revetessä anaaliyhdynnän aikana?

Minä en ainakaan tiedä, mikä on ollut noiden uusien tartuntojen henkilökohtainen historia ja siksi en lähtisi moralisoimaan!
On todella hyvä, että BB:n kaltainen riskikäyttäytyminen nostetaan keskustelussa esille!
Nimimerkki HIV, tarkoitus ei ole syyllistää hiv-positiivisia. Itselläni on hiv-positiivinen tuttava, joka on saanut tartunnan parisuhteessa, eikä mieleenikään tulisi syyllistää häntä. Tartunnanhan voi saada monella tapaa ja myös ilman seksiä. Julkaisin linkin, koska tuo tilasto oli minusta hätkähdyttävä, ja luulen, että joku muukin saattoi kuvitella tuoreiden hiv-tartuntojen tilanteen olevan parempi.

En tiedä, miten suosittua barebacking tosiasiassa on. BB-aiheisten sivujen lukumäärä ei todista mitään. Myös alien-aiheisia sivuja on paljon, vaikka vahvasti epäilen muukalaisten olemassaoloa. On kuitenkin hyvä ottaa tämäkin aihe puheeksi, siltä varalta, että jollekin olisi syntynyt sellainen kuva, että irtosekstailu ilman kumia olisi normi ja että siihen täytyisi suostua.

En usko homojen seksikäyttäytymisen olevan sen riskialttiimpaa kuin heteroidenkaan. Heterot ovat vain olleet paremmassa turvassa, koska tartuntojen määrä on alunperin ollut heteroiden keskuudessa suhteellisesti vähäisempi kuin homojen. Tuo vain tarkoittaa, että homojen kannattaisi olla huolellisempia tämän asian suhteen kuin heteroiden. Ei se tietenkään helppoa ole, koska järki ja seksi ovat usein toisensa poissulkevia asioita. On jokaisen oma asia, mikä motivoi turvaseksiin; onko se kollektiivinen homojen maine vai kiinnostus omasta ja seksipartnereidensa terveydestä.

Lopuksi seksivalistusta ruotsalaisittain ilman heristelevää sormea:

http://www.sentry.nu/movie.php
HIV-positiivisia ei kannata syyllistää, mutta hienotunteisuus ei saa myöskään johtaa tosiasioiden vähättelyyn tai mystifiointiin. Homouteen ei kuulu vääjäämättä hiv-positiivisuus eikä ihmisarvosta huolimatta hiv-positiivisuus ole niin hieno asia, että se tulisi olla kaikilla.

Totuus on, että bareback on uskottua yleisempää. Hyvää uutisessa on se, että ilmeisesti sairaus ei ole löytänyt uutta tuntematonta kanavaa levitä, joten suojautumalla oikein, voi välttyä harmeilta. Huono uutinen on, että parhaimman näköinen treffikumppanisi voi olla positiivinen.

Kuten mainitsitte, moni tartunta on tullut kumppanilta. Tulisiko AIDS-tukikeskuksen esittää ohjetta sille, mikä on turvallista seksiä suhteessa? Bareback edes suhteessa ei liene viisasta.
  • 25 / 61
  • tietämätön
  • 29.8.2005 19:04
>>> Tartunnanhan voi saada monella tapaa ja myös ilman seksiä.

Tarkoittaa monella tapaa ilman seksiä suonensisäisten huumeiden käyttämistä? Verensiirtoja? Onko niitä muitakin tapoja saada tartunta edellä mainittujen ja seksin lisäksi?
Onhan noita tartuntatapoja. Esimerkiksi kuka tahansa voi astua hiekkarannalla käytetyn huumeruiskun päälle, tai lapsi voi saada tartunnan äidinmaidosta. Mutta ei ole mitään syytä etukäteen murehtia tartuntatavoista, joihin ei voi itse vaikuttaa. Suojaamaton seksi on kuitenkin se tärkein leviämistapa. On inhimillistä liioitella epätodennäköistä ja vähätellä todennäköistä.

Positiiviset ry:n kotisivuilta löytää paljon tietoa mm. juuri tartuntatavoista:

http://www.positiiviset.fi/

josta löytyy FAQ. Käyttökelpoiselta vaikutti esimerkiksi tieto, että kahden tunnin sisällä altistumisesta on mahdollista saada ehkäisevää lääkehoitoa.
Kysymys oli "Miksi hiv ei pysähdy?"

Yksinkertaisesti sen vuoksi, että ihmiset eivät harjoita turvaseksiä. Toiseksi sen vuoksi, että monet ihmiset eivät tiedä olevansa positiivisia. Kolmanneksi sen vuoksi, että ihmiset eivät pidä itsestään huolta vaan sysäävät vastuun toisten päälle.

Tässä (ja joissain muissakin ketjuissa aiemmin) on annettu semmoinen kuva, että barebackingiä harrastettaisiin runsaasti hiv-positiivisten henkilöiden taholta ja tämä olisi jotenkin syynä tartuntojen leviämiseen. Tämä väite ei pidä yhtä totuuden kanssa.

1. Barebacking hiv-positiivisten keskuudessa ei ole sääntö - erityisesti Suomessa.

2. Barebacking on tyypillisesti sellaista, jossa hiv-positiivinen harjoittaa riskiseksiä toisen hiv-positiivisen kanssa. Uutta positiivista ei tällaisessa seksissä synny! Mielestäni asia on BB-seksiin osallistuvien oma asia ja he varmaan tietävät siihen mahdollisesti liittyvät riskitkin.

Hiv-tartunnat eivät yleensä (erityisesti Suomessa) leviä niiden henkilöiden kautta jotka jo tietävät olevansa hiv-positiivisia. Tämä olisi todellakin syytä paitsi huomata myös ymmärtää!

On olemassa iso joukko ihmisiä jotka harjoittavat riskiseksiä koska uskovat olevansa itse negatiivisia ja luottavat siihen että kumppanikin on negatiivinen. Luulon varassa näitä uusia tartuntoja sitten syntyy. Barebackingiä sekin on jos heterot naivat ilman kumia!

Jotenkin näitä juttuja lukiessa tulee semmoinen olo, että hiv-positiivinen on "syyllinen" ja uusi tartunnan saanut on "viaton uhri". Vaikka kummatkin olisivat toimineet täysin omasta statuksestaan tietämättä ja päättäneet itse, että harjoittavat riskiseksiä (eli barebackaavat).

Mielestäni tällainen ajattelumalli (syyllinen - uhri) on aika kieroutunut ja itse asiassa ERITTÄIN ISO OSA ongelmaa. Juuri tämän ajattelumallin takia uusia tartuntoja syntyy. Ihmiset eivät ota vastuuta omasta itsestään vaan se sysätään muiden harteille.

Ainoa keino lopettaa uudet tartunnat on saada ihmiset ajattelmaan eri tavalla: Pidä huoli ITSESTÄSI. Koskaan et voi olla täysin varma mikä on kumppanisi hiv-status.
Miksi sitten ei osata pitää huolta itsestä? Seksiin ja rakkaussuhteeseen liittyy luottamuksen tunne tai halu luottaa ja uskoa toiseen ihmiseen, joka tuo sen turvallisuuden tunteen ja pohjan rakkauden ja kiintymyksen osoittamiselle.

Kuinka moni miehistä haluaa vain panna?

Mielestäni välinpitämättömyys ja unohtaminen liittyy myös humalatilaan. Kännissä ei aina välitä.
Vastaus nimimerkille miesmies.

> "Miksi sitten ei osata pitää huolta itsestä"

Luulen, että kysymys on kahdesta asiasta:

1. Ei ymmärretä, että riski on todellakin olemassa, ja se tartunta todellakin lähes aina saadaan henkilöstä joka ei tiedä olevansa hiv-positiivinen, on terveen näköinen ja mukavakin vielä.

2. Halu (ehkä tiedostamaton) sysätä vastuu muille. On helpompaa vaatia hiv-positiivisia olemaan vastuullisia kuin toimia niin itse. Ja kun vaatimus on esitetty (jopa oikeuslaitoksen toiminnan avulla), niin itse voikin sitten naida paljaalla.

Ja niin taudit leviävät. Koska - kuten sanottu - ne taudit saadaan niiltä jotka eivät edes tiedä olevansa tartunnansaaneita.
miesmies:

> "Kuinka moni miehistä haluaa vain panna? "


Aika moni. Ihminen on kuitenkin eläin.

Seksi ei vaadi rakkautta. Himot ne on hiirelläkin, tiesi jo vanha sananlasku.

Ja kun on kiimassa, niin turvaseksikin jää jos sitä ei ole etukäteen miettinyt ja sisäistänyt. Tilanteen ollessa päällä ei paljoa mietitä mikä on riskialtista ja mikä ei - mitä riskejä on valmis ottamaan ja mihin vetää rajansa.

Näitä asioita pitäisi miettiä etukäteen. Esim. millaiseen suuseksiin suostuu yms. Kun asiat on miettinyt etukäteen toimii turvaseksikin paremmin eikä omakaan tunnelma lässähdä kun alkaa aktin aikana pohtia mitä se turvaseksiopas oikein tästäkin sanoi...
Oon ollu hiv-positiivisen kanssa ja se pelkäs niin paljon mun puolesta et siit seksistä ei tullut sellaista kuin olisin halunnut. En päässyt henkisesti enkä oikein muutenkaan kauhean lähelle, kun toinen runkkas mua polvillaan hajareisin mun päällä enkä mä saanut koskea sen kulliin...sitten, kun hän halusi tulla, niin piti mennä vessaan, jossa mä hyväilin sitä miestä takaa päin ja se laukes pönttöön...aika kliinistä...
Meilahdessa on sukupuolitautien poliklinikka, jossa itse kävin reilu kuukausi sitten.
Pääsee ilman vaikeuksia pääkaupunkiseudulla.
Ja siellä on sitten hyvin miehekkäitä, harteikkaita ja seksikkään näköisiä miehiä sitten jonottamassa.
En bongannut yhtään tyypillistä homon näköistä (vrt dtm/muut).

Puolivuotta odotin vasta-aineiden kehittymistä. Se on varmaan aika riittävä aika, jos sen olis saanut.
Etelänmatkat ovat vaarallisia, itselläni toinen kerta 20 vuoden sisällä jolloin vahinko pääsi syttymään.
Järjen vei taivaallisen siniset silmät, huippu hyvännäköisessä miehessä.

Olen aika tiukkapipoinen, ja toivon että gayseksi ei olis synonyymi idioottimaiselle vastuuttomalle seksislle, kuten se mm. veripalvelun arvioinnissa menee. Missä on savua, siellä on tulta.
  • 34 / 61
  • Valistus-uhri
  • 27.9.2005 21:05
Voi kun kondomi suojaisikin varmasti. Minuun on valistus uponnut liiankin hyvin. Vaikka tykkään kovasti panemisesta ja seksistä muutenkin, en enää ihan helposti uskaltaisi harrastaa sitä kenenkään muun kuin vakituisen poikaystäväni kanssa. Surullista.
Ostat vaan extra vahvaa kondomilaatua, sopivan kokoisena omiin mittoihin, ja käytät liukvoidetta runsaasti.
Sun pitää päästä yli, olet luovuttanut oman pääsi harhaan johtavien moralistien toimesta.
Samoinhan ihmiset muutenkin on peloiteltu käyttäytymään vallitsevien käytösnormien mukaiseski.
Se vaan tapahtuu hyvin nuorena, ja useamman vuoden aikana, käytännössä koko kasvuiän.
Kaikkiin se yksinkertaisesti ei tehoa, homoseksuaalisten taipumusten voimakkuuden takia, kapinallisuuden takia, vajaamielisyyden takia, naismaisuuden tai poikamaisuuden takia.
Joskus seksuaalinen vapaus johtuu valtavista henkisistä voimavaroista, ja itsenäisestä ajattelu kyvystä.
Muut ihmiset ovat vähemmän, ja minä luen itseni siihen välimaastoon.
Inhottaa ajatus pakottamisesta, minä päätän itse, eikä kukaan muu.
Kukaan ei käske minua, pappi eikä sen perkele kaveri. heh
Huumorii pitää ola.
OK ok ok

Tässä on turvallisen seksin peruspakettiin ohjeet:


Käsket panevan osapuolen ostaan vaikka pätkän sopivan kokoista kumiletkuu huoltoasemalta tai jos edullisempaa etsii niin joko motnet tai biltema.
Sieltä saa myös sopivaa laakeri rasvaa. Takaan et hän voi panna sua vaikka sadan kilometrin tuntivauhtia, ja satoja tunteja yhteen menoon tai pätkittäin.
Muista lisätä laakeri rasvaa tietyin väliajoin, ettei peba kulu puhki.

Pitääkö se aina vääntää bottomeille rauta langasta ?

Voih oih oih ja vitun vittu, olen niin aivan kauhean kyllästynyt tähän saamattomaan, nuhjuiseen, akkamaiseen, tylsään, pippeli jengiin että ah ja voih.
Kaks edellistä yhdenillanjuttua ovat ehdottaneet paljaalla naimista. Kiinnostus loppu mun puolelta siihen.
Ikävintä asiassa on että nää kundit oli tosi nuoria :( Onks valistus esim. kouluissa jotenki retuperällä nykyään ?
Anteeksi, ei ollut tarkoitus lisätä kärsimyksiä.

Olen perusluonteeltani kiltti, sulake vaan paukahtaa silloin tällöin, päreet palaa, viimeinen vesipisara saa maljan vuotamaan yli.

Eikä muutenkaan kannata ottaa tosissaan, kunhan vaan suuta soittelen kuvaannollisesti.

Onko tämä typerää harrastuksena ?

Voi olla.
Liittyen siihen mitä Eros kirjoitti: Tämän päivän nuoret eivät ole kasvaneet keskellä AIDS-hysteriaa, kuten esim. oma ikäluokkani. Meille AIDS iskostui mieleen jo ala-asteella. Se oli mörkö, josta kaikki puhuivat. Sillä peloteltiin vuosikaudet - koko lapsuus ja nuoruus. Se paloi mieleen ikuisesti, niin ettei omaa ikäluokkaani varmaankaan enää kovin paljon tarvitse valistaa. Nuoremmat ovat eri asia. Kun tartunnat vähenivät, väheni valistuskin. Seuraus: Tartunnat esim. homoseksissä kääntyivät uuteen nousuun. Totta ihmeessä HIV leviää, kun valistus / pelottelu on loppunut. "Miesten kesken turvallisesti" -kampanjat kun eivät tavoita ala- ja yläastelaisia.
Haluaisin vain tuoda tähän keskusteluun oman näkökulmani, ja huomauttaa ettei kondominkaan käyttö tuo 100% turvallisuutta, kuten minun tapaukseni osoittaa. Joku on kai muotoillut tämän niin, ettei ole olemassa turvaseksiä, on vain turvallisempaa seksiä.

Olen päälle 30-vuotias, ja sain hiv-tartunnan noin viisi vuotta sitten työskennellessäni ulkomailla. Olin joskus nuorempana lipsunut turvaseksistä, ehkä tyhmyyttäni, ehkä huonon itsetuntoni takia, ja sain siksi kondylooman ja klamydian. Ne hoidettiin, ja säikähdin sen verran tultuani ajatelleeksi, miten paljon pahemmin olisi saattanut käydä, että viisastuin ja päätin alkaa vaatia kondomin käyttöä joka kerralla, vaikka se johtaisikin siihen, että kumppani kieltäytyisi seksistä.

Tapailin siellä ulkomailla jonkin aikaa erästä miestä, joka ei sinänsä ollut minun tyyppiäni eikä ollut henkisesti samalla aaltopituudellakaan, mutta oli hyvin kiihottunut minusta, mikä imarteli, ja sitä paitsi aika hyvä sängyssä. Käytimme joka kerta kumia. Viimeisellä kerralla olin jo torjumaisillani hänet, kun seksi ei enää tuntunut niin hyvältä kun meillä ei ollut mitään muuta yhteistä. Hän kuitenkin kävi kuumana ja teki kaikkensa suostutellakseen minut seksiin, joten suostuin vielä kerran.

Kun hän veti vehkeensä ulos, huomasimme että kumi oli puhjennut. Hän sai kamalan raivokohtauksen, mitä ihmettelin, koska minähän siinä suuremmassa vaarassa olin, ja kysyin onko hän terve. Hän vastasi olevansa, mutta kun ajattelen asiaa jälkikäteen, hän ei vaikuttanut vastatessaan kovin aidolta. Sitten hän sanoi, että ensi kerralla käytämme kahta kumia, johon minä hänen raivokohtauksestaan loukkaantuneena ja hänen käyttäydyttyään ikään kuin vahinko olisi ollut minun vikani, ettei ensi kertaa tule, ja lähdin saman tien kotiin.

Muutaman viikon kuluttua minulle nousi äkkiä korkea kuume, ja mielessä kävi, että oliko tämä merkki hiv-tartunnasta mutta kun flunssaa oli muutenkin tuohon aikaan vuodesta liikkeellä, ajattelin että se oli vain tavallista rajumpi flunssa ja pyyhkäisin asian mielestäni. Töissäkin oli stressaavaa, ja etsin samalla uutta asuntoa, joten aikaa ei jäänyt sen miettimiselle, olinko saanut tartunnan. Törmäsin tuohon tyyppiin sattumalta muutaman kuukauden päästä, mutta edelleen loukkaantuneena hänen käytöksestään kävelin mitään puhumatta hänen ohitseen. Hän kuitenkin juoksi perääni ja kysyi, olinko terve. Hämmästyneenä vastasin olevani, kuten sillä hetkellä luulin. Hän sanoi, että hyvä, ja käveli tiehensä. Olin vähän hämmästynyt hänen käytöksestään, mutta sen hetkisen stressin takia en jaksanut miettiä asiaa eivätkä palaset loksahtaneet paikalleen.

Palasin Suomeen puolen vuoden päästä, ja järjesteltyäni muutaman kuukauden ajan asioitani menin vuotuiseen hiv-testiini. Tällä kertaa se oli positiivinen. Tiedon saamisesta on kulunut nyt noin neljä vuotta, ja olen aika kaapissa tartuntani kanssa. Muutama lähin heterokaveri ja perheeni tietää asiasta, homoille en ole uskaltanut kertoa, kun piirit ovat niin pienet, juorut liikkuvat nopeasti, eikä kerran saatu leima lähde koskaan otsasta. En ole uutisen kuultuani seurustellut, seksielämä on käytännössä olematonta, ja olen valmistautunut viettämään loppuikäni yksin. Se tuntuu kuitenkin sen verran ankealta, että harkitsen lääkityksestä kieltäytymistä kun se tulee ajankohtaiseksi, jotta lyhentäisin yksinäisyyttäni.
jos yksikään homo ei tiedä hiv-positiivisuudestasi, niin miksi olet sitten niin yksinäinen?

oliko sinulla yhtään ystävää ennen sairastumistasi?

minusta on ihan hullua kieltäytyä lääkityksestä, kun se voi auttaa elämään kauemmin

yksinäisiä homoja on paljon - et ole ainoa

minulla on myös sairauksia , siis enemmän kuin 1 , itseasiassa 3

en ole vammainen, mutta sairaudet muistuttavat itsestään joka päivä. olen sopeutunut esim. kipuun, joka on jatkuvaa( en käytä kipulääkkeitä) ja kipukynnykseni on noussut hyvin korkeaksi, jota hoitohenkilökuntakin ihmetteli ääneen, että enkö tunne kipua, mutta minä vain ihmettelin, koska kipu on ollut minulla vuosia ja olen elänyt sen kanssa.

tiedän, että sairastuminen ja sairastaminen eristää toisista ihmisistä, koska et istu siihen menestyneiden/ kauniiden muottiin

olen varma että löydät mielekästä tekemistä ja tarkoitusta ihan vain elämällä ja hyväksymällä rajat/rajoitukset
yksi hyvä huuli on sellainen yhden ystäväni mietelause, jota hän aina toisteli itselleen oli seuraava: " ota siitä kaikki irti!"

sillä tavalla ajattelemalla voi heittäytyä elämään täysillä, mitä sitten tekeekin

esim.mene joskus tanssimaan jonnekin gay-diskoon ja ota siitä tanssimisesta kaikki irti. ehdotan yleensä johonkin liikuntaryhmään menemistä, koska silloin unohtaa omat juttunsa ja on ihmisten ympäröimänä. it is great! siksi aerobic( body pump) on niin hyvä juttu, koska siinä on liikunta ja musiikki ja ihmisiä.

kokeile myös zone-ruokavaliota( barry sears), koska sitä on kokeiltu hiv-positiivisilla ja se toimii.
On minulla toki ystäviä, mutta tässä iässä ystävät alkavat kaikki olla pariutuneita ja heteroilla on jo lapsiakin, eikä ystävillä enää ole samalla tavalla aikaa kuin ennen. Hyvä jos kuulen heistä kerran 2-3 kuukaudessa. Yksinäisyydellä sitä paitsi viittaan lähinnä rakastetun puutteeseen, sitä fyysistä läheisyyttä jonka saa rakastetulta eivät ystävät voi antaa, vaikka heistä kuulisi vähän useammin.

Lääkityksellä voisi pidentää elämää, ja juuri siksi harkitsen siitä kieltäytymistä. Miksi pidentää tällaista kituuttamista? En nyt enää tunne kelpaavani kenellekään, kun minulla on tämä sairauskin, enkä ole siis tapaillut ketään enää moneen vuoteen. En näe, että tilanne mitenkään kohenisi tästä, ja jos se jatkuu näin, en ymmärrä miksi tätä kurjuutta pitäisi vielä pidentääkin.
" ei kurjuutta kummempaa" oli 1 entisen ystäväni hokema, kun kysyin hänen kuulumisiaan.

ystävättömyys on usein hyvin tunnetäyteinen asia ja jos sitä yrittää pillkoa osiin, niin siitä paljastuu monia itsetuntoon liittyviä asioita: hunommuuden tunne, arvottomuuden tunne, passiivisuus, toivottomuus, alavireittyys, saamattomuus, laiskuus...

niille voi tehdä jotakin. yksi asia on, että päättää olla antamatta periksi tunteilleen, vaan jatkaa jotakin toimintaa ja tekee siitä itselleen tavan: ei siis anna periksi tunteelle " ei nyt huvita", "en jaksa".

sitten jää lillumaan johonkin epämääräiseen saamattomuuteen, joka saa aikaan vain lisää huonommuuden tunteita ja sitten se alkaa harmittamaan ja siitä tulee itseä ruokkiva kierre.

kannattaa vastustaa niitä tunteita ja taistella elintilaa itselleen

hiv+ käy edes jossakin positiivisten vertaisryhmässä, koska he tietävät, miltä sinusta tuntuu paremmin kuin terve homo.

mieti, mitä asioita haluaisit tehdä ja mistä pidät ja rakenna elämäsi niiden ympärille. se rakastetun puute on nyt asia, joka sinun tulisi pistää sivuun- se ei ole ajankohtainen-keskity toisiin asioihin

toimintakykyä kannattaa ylläpitää liikunnan harrastamisen avulla ja iloita siitä joka päivä.

yksi espanjalainen chat-kaveri kertoi aina kun häneltä kysyi, miten menee, että " all is good"

hän ei valittanut

sen taidon minäkin haluaisin oppia
en tarkoittanut, ettet saisi kirjoittaa omista tunteistasi hiv+ koska se on tietenkin 1 avaus ja hyvä asia. on tärkeätä, että kirjoitat niistä meille, koka se auttaa meitäkin suhtautumaan elämään ja ihmisiin eri tavalla.
"2. Barebacking on tyypillisesti sellaista, jossa hiv-positiivinen harjoittaa riskiseksiä toisen hiv-positiivisen kanssa. Uutta positiivista ei tällaisessa seksissä synny! Mielestäni asia on BB-seksiin osallistuvien oma asia ja he varmaan tietävät siihen mahdollisesti liittyvät riskitkin."

Myös hiv+ voi saada uuden tartunnan. Virustyyppejä on käsittääkseni erilaisia ja uusi tartunta saattaa olla ärhäkkäämpi kuin ensimmäinen, johtuen alentuneesta immunitasosta.
Korjatkaa jos olen väärässä...
Hyvä hiv+!

Kuulostaa pikemminkin siltä että olet sairastunut masennukseen kuin hiviin.Tietenkin nuo käyvät käsi kädessä mutta kuulostaa siltä että masennuksen oireet ovat ne mistä kärsit enemmän.
On eri asia sairastaa hiviä kuin elää sen kanssa. Hiv+ ei ole mikään elämää rajoittava tekiä, parhaimmassa tapauksessa kirkastaa itselleen ne asiat mitkä ovat elämässä tärkeintä. Mitä oivallusta toivoisi itsekullekin, kun elämä on usein aika "pimeässä tanssimista"...

Et ole yksin
ja tiedät kyllä mistä apua saa jos sitä tarvitset.
Miesmies ja Dreamly, ei tulisi mieleenkään hakea apua vertaisryhmästä. Homopiirit ovat pienet ja käyn suhteellisen ahkerasti ulkona. Suhteellisen usein joku puolituttu tulee sopottamaan, että se ja se on hiv-positiivinen. Se tekee minut aina kiusaantuneeksi, ja päätökseni pysyä kaapissa yhä tiukemmaksi. Miten nuo puolitutut ovat sitten saaneet tietää, kuka on hiv-positiivinen? Juuri siten, että ne vertaisryhmässä käyvät hiv-positiiviset ovat kertoneet kavereilleen, että "hei, toikin käy siellä". Siksi olen päättänyt pysyä visusti poissa kaikesta positiiviset ry:n ja AIDS-tukikeskuksen toiminnasta.

Tottakai minä olen masentunut, kun olen hiv-positiivinen. Ei se kallonkutistaja voi mitään tehdä, kun ei se pysty kuitenkaan ottamaan masennuksen syytä, eli hiv:tä pois.

Nyt olen jo kertonut liikaakin, pelkään että joku tuttu kohta tunnistaa minut, joten en enää jatka tätä keskustelua. Halusin vain huomauttaa, että jos on epäonnea, hiv:n voi saada vaikka käyttäisikin kumia. Ei se ole syy olla käyttämättä kumia, kyllähän se useimmissa tapauksissa suojaa tartunnalta, mutta ärsyttää tuollainen moralisointi, että "Oma syy, miksi et käyttänyt kumia." Minä käytin ja silti sain. Okei, joskus nuorempana en aina käyttänyt, ja olisin voinut saada silloin, mutta en kuitenkaan saanut, ja sitten kun viisastuin ja käytin, sain kumminkin. Yhtä hyvin olisin voinut saada sen vaikka olisin käyttänyt kumia silloin nuorempanakin, kun kumi meni kuitenkin rikki.
Ajatuksiani nimimerkin hiv+ sanomiin.

Olen tuntenut pitkään henkilön, joka on ollut hiv-positiivinen jo reippaasti yli 20 vuotta. Hänellä on lääkitys, joka toimii. Hän käy töissä kuten me muutkin. Mieliala vaikuttaa olevan varsin hyvä ja hänellä on runsaasti sosiaalisia kontakteja. Hänellä on ollut myös läheisempiä ihmissuhteita.

Puhuin hänen kanssaan sanomiasi luettuani. Hän kertoi ilmaisseensa hiv-statuksensa muutamille luotettaville ihmisille. Hän totesi, että tiedon kantaminen yksin olisi liian raskasta. Hänen kanssaan voin puhua avoimesti asiasta. Hän pitää tartuntaansa kuitenkin yksityisasiana, jonka kertomisesta hän itse päättää.

Kysyin, millä tavoin hiv vaikuttaa hänen elämässään. Hän totesi, että hän huolehtii terveydestään kuntoilemalla, pitää mielialan korkealla ja ottaa säännöllisesti lääkkeet. Se mitä hän korosti, oli vastuullisuus seksisuhteissa.

Vertaistuesta voisi olla hyötyä jossakin muodossa. Hyödyt olen aivan toisaalla muutamaan kertaan todennut. Samassa tilanteessa olevan kanssa kokemusten jakaminen voi olla erinomaista tukea antavaa. Totesit, ettei se onnistu noissa tukijärjestöissä. Ehkä jollakin muulla tavalla voisit sellaisen ihmisen löytää.

Arvelen, että sinulla on hyvän ja pitkän elämän mahdollisuus edessäsi. Omista valinnoistasi riippuu, annatko siihen tilaisuuden.

Lämpimin ja kannustavin ajatuksin

Juhani
Aika moni ovi on jäänyt avaamatta, apu saamatta jos ajattelee mitä itselle täysin ventovieraat, tai puolitutut ihmiset ajattelevat...Itse elämästäsi päätät, miten elät tai toimit, en yritä tyrkyttää mitään muuta ajatusta että ei tarvitse olla yksin asioiden kanssa.
Oli ovi mikä tahansa, se johtaa aina toisiin oviin?
Tosiaan ärsyttäviä nämä kyökkipsykologit (esim. dreamly ja miesmies), jotka diagnosoi suvereenisti masennusta ja markkinoi omaa "all is good" -elämänasennettaan.

Olisi poikkeuksellista, jos ihminen ei masentuisi vakavasta sairaudesta,
"all is good"-asenne. Really?
All is No good, pikemminkin. Ja siksi insomniassani kyökkipsykologina mutustelen tiskien lomassa.
Ihmettelen itsekin miksi vaivaudun.
en ole ammattiauttaja enkä esitä mitään vaan omana itsenäni kirjoitan ja yritän tällä tavalla tuoda jonkinlaista myötätuntoa kärsivää kohtaan.

all is good-asia osoittaa tietenkin jonkinlaista nöyryyttä elämän edessä ja ymmärrän sen etenkin latinolta joka on taistellut tiensä jostakin etelä-amerikasta jenkkeihin ja omistaa oman yrityksen siellä eikä osaa kunnolla maan kieltä. ainakin hänellä on enemmän luonnetta kuin meikäläisellä kestää vastoinkäymisiä valittamatta ja silti yrittää.

positiiviset yhdistyksen tulisi ottaa vakavasti hiv+ viesti vaitiolovelvollisuuden rakoilemisesta.

aidsin hoito kehittyy koko ajan ja tulevaisuudessa on yhä parempia hoitomahdollisuuksia joten hiv+ ei tarvitsisi vielä heittää pyyhettä kehään vaan hän voi olla odottavalla kannalla ja toiveikas- ja huolehtia itsestään eli pitää kunnosta ja hyvästä ravitsemuksesta huoli.
Nimimerkki hiv+ omakohtaisesti kertoi, ettei kondomikaan aina auta hiv:n ehkäisyssä. Tällaista tämä elämä on. Eipä tässä kenelläkään kovin hyvä ennuste ole, oli oma etumerkki sitten positiivinen tai negatiivinen. Tästä huolimatta myönteisesti ajattelevalla ihmisellä elämänhalua riittää koko elämäksi, jos vain ei toivoaan menetä. Ja miksi menettäisi, kun jokainen päivä on uusi ja ennenkokematon.

Hiv+:n kertomuksessa kiinnitti huomiota ulkomaisen miehen tokaisu, että ensi kerralla käytetään kahta kumia. Positiiviset ry:n FAQ:ssa tiedetään kertoa, ettei kahden kondomin käyttö päällekkäin lisää turvallisuutta, koska se synnyttää enemmän hankausta ja lisää repeytymisen ja peniksen päältä liukumisen mahdollisuutta. Samassa FAQ:ssa annetaan vinkkejä, miten kondomin saa parhaiten säilymään ehjänä. Esimerkiksi öljypitoiset liukuvoiteet heikentävät lateksista tehtyä kondomia.

Tämän keskustelun aikana Kansanterveyslaitoksen tilastoihin on tullut kuusi uutta homoseksistä peräisin olevaa hiv-tartuntaa. Jos loppuvuosi mennään samaa tahtia, tämän vuoden saldoksi tulee 30 tai vähän alle, mikä olisi melko kaukana viime vuoden 44 tartunnasta. Jokainen tapaus on oma tarinansa eivätkä tilastot kerro muuta kuin lukumääriä. Sen tilastot kuitenkin kertovat, että eri vuosina määrät ovat vaihdellut aika paljon. Kuvittelisin, ettei tämä vaihtelu selity vain sattumalla vaan myös valistuksella ja vastuullisuudella.
voi myös tehdä valintoja. kannattaako sitä anaali-yhdyntää harrastaa ulkomailla ja ulkomaalaisen miehen kanssa, jos riski siinä on suurempi kuin esim. suihinotossa?

kondomit olivat varmaan huonolaatuisia....

turhaa spekulointia...vai onko?

voimme vaikuttaa omiin asioihimme ja kohtaloomme tekemällä järkeviä valintoja, myös seksissä.

kenen hyvinvoinnista on kysymys ja kuka pitää minusta huolen? ei kukaan muu kuin minä ; viime kädessä.

jos kännissä lipsuu, niin pitää takoa paksuun kalloonsa, ettei kännissä pokaa tai tule pokatuksi.
Ei pitänyt enää jatkaa keskustelua, mutta miesmies onnistui provosoimaan.

miesmies: "voi myös tehdä valintoja. kannattaako sitä anaali-yhdyntää harrastaa ulkomailla ja ulkomaalaisen miehen kanssa, jos riski siinä on suurempi kuin esim. suihinotossa?"

Juuri sellaista moralisointia jota inhoan yli kaiken. Satuin asumaan ulkomailla monta vuotta, ja minulle oraaliseksi menettelee esileikkinä, mutta pidän vain anaaliseksiä 'oikeana' seksinä, pelkän oraaliseksin takia ei kannata edes vaivautua. Miksi et pyydä myös että jättäisin hengittämättä ulkomailla, siellähän ilma saattaa olla saastuneempaa?

Sitäpaitsi tartunnan voi saada Suomessakin. Jos haluaa kokonaan välttyä riskeiltä, niin ei kannata harrastaa seksiä ollenkaan. Minäkin olisin vielä varmasti terve, jos olisin säilyttänyt poikuuteni.

Kondomit saattoivat toki olla huonolaatuisia. En tuntenut sikäläisiä kondomimerkkejä enkä tiennyt mikä oli hyvä, ja paikallinen seksikauppias sanoi myyvänsä vain hyviä kumeja joten ostin kaksi jokaista tarjolla ollutta merkkiä ja kokeilin. Kauppias murahti jotain tyyliin "ei tämä ole mikään karkkikauppa".
Sinulle hiv+ ja kaikille muillekin joita asia askarruttaa tai olisi tarvetta vertaistukeen. Positiiviset ry:n palvelut ovat kaikkien tartunnan saaneiden käytettävissä ja mitä tulee siihen vaitioloon niin kyllä se mielestäni on hyvin pitänyt. Positiiviset ry:n toimistolta voi kysyä myös henkilökohtaista apua ryhmätapaamisten ulkopuolella.
nyt mentiinkin juuri siihen suuntaan kuin toivoinkin: arvokeskusteluun. mikä on tärkeintä valintojen tekemisessä, koska niitä valintoja kumminkin tekee, mutta miltä pohjalta: tunne vai järki? mille annetaan periksi.

millä tavalla vain anaaliseksi on sitä "oikeata" seksiä? Ei ole moralisointia vain kysyä?( Laitoit siihen itse sanan "oikea")
minä kysyin vain "pitääkö"(= onko se täysin välttämätöntä/tarpeellista) ?

ilmeisesti seksissä siihen liittyy..... niin mikä.....jotta se tuntuu(?) ns."oikealta"?

asiat olisi hyvä joskus pilkkoa osiin ja eritellä. se on jokaisen homomiehen edessä, kun hän menee hiv-testiin
on minullakin ollut ihan samoja kokemuksia, kun hermostuneena odotin testin tulosta.

ei se ole turhaa, jos halutaan välttää uudet tartunnat nuorilla aikuisilla.

onko seksissä top enemmän kontrolloivampi kuin bottom?
mikä on maskuliinisuuden "rooli" topilla?
saivartelua?