Silmälasit vai piilolinssit?

  • 1 / 37
  • Schlager
  • 17.8.2005 11:37
Kysymys on ytimekäs: kummat valitset tai olet valinnut, jos joudut tai olet joutunut valinnan tekemään? Vastaan itse, kun olette muutaman vastauksen antaneet.
Lasit on. Piilareita käytän joskus baarissa/bilettämässä ja aurinkolasien kans. Vielä ku pääsis tummista silmänalusista eroon, ni vois käyttää piilareita päivälläkin eli ilman kauheeta pakkelikerrosta..
Itse käytän yleensä piilolinssejä, vaikka lasitkin on. Yksinomaanm ihan esteettisistä syistä.

Ensinnäkin jos henkilöllä ei ole mikään persikkaiho, silmälasit korostavat ihon epätasaisuutta (sillä silmien alueen iho on yleensä hyvä, tasainen) Siis kun tasaiset ihoalueet peitetään lasien kehysten alle, se korostaa ihon epätasaisuutta. Sama asia koskee partaa, erityisesti huonomman ihon päällä sänki lisää "suttuisuutta", tai tasaisen ihon päällä. (eleensä ylähuuli & leuka) poskien alueet korostuvat, ja jos siellä on epätasaisuutta niin se korostuu.

Silmälaseilla, esim. kehysten särmikkäällä muodolla, voi myös hakea terävyyttää olemukseen, jos on esim. pullukka. Tai omia teräviä piirteitä voi "laimentaa" pehmytlinjaisilla laseilla.

Kehysten värillä taas voi korostaa katseen syvyyttä. On myös hyvä tietää värien suhteen onko ns. kylmä vai lämmin ihminen, siis ihon värin puolesta. Jos on enemmän pigmenttiä ihossa, rohkeatkin värit sopivat hyvin. Jos on taas kalpea, kuten useimmat suomalaiset, valitse hillittyjä värejä. Tämän voit testata itsekin laittamalla hopeapaperia ja kultapaperia kasvojesi viereen. Huomaat kumpi toimii paremmin. Jos kulta toimii, olet ns. lämmin ihminen, ja jos hopea, olet kylmien värien ihminen.

Joskus piilolinssit yksinkertaisesti sopivat paremmin kuin yhdetkään lasit. Joskus taas lasit kruunaavat koko olemuksen. Sen kyllä itse huomaa.
  • 4 / 37
  • sunshine
  • 17.8.2005 12:00
Mulla on molemmat. Silmälaseja käytän töissä ja arkisin muutenkin. Toimistoilma ja näytön tuijottaminen rasittaa silmiä ja piilarit ovat tuntuneet ikäviltä. Piilareita käytän bilettämässä tms., aurinkolasien kanssa ja mm. matkoilla.

Piilareissa tykkään erityisesti siitä, että ne eivät rajaa näkökenttää kuten silmälasit tekevät. Olo tuntuu vapaammalta.

Silmälasien ikävä puoli on linssien likaantuminen ja pokien liikkuminen päässä päivän käytön aikana. Vaikuttaahan ne tietysti ulkonäköönkin. Ja sitten on se rajattu näkökenttä, mikä korostuu jos sangat on olematonta paksummat.

Sateella lasit kastuu, mutta kesällä kun jouduin rankkasateen alle ilman sateenvarjoa tai edes lippistä, meinasi piilarit lähteä irti - vettä valui niin solkenaan ja meni silmiinkin, kuin olisi suihkussa ollut. Piti kuitenkin pitää silmät auki, että näki kävellä eteenpäin - epämiellyttävä tunne.
  • 5 / 37
  • Schlager
  • 17.8.2005 12:33
Itse olen kateellinen niille, jotka saavat käyttää piilareita. Yritin vuonna 1998 saada, mutta lääkäri sanoi kurkattuaan silmäluomieni sisäpintoja, ettei voi suositella minulle piilareita (kuulema allergian merkit silmäluomien sisäpinnoissa). Määräsi kuitenkin silmätippoja, mutta en sen koommin uskaltanut saman lääkärin vastaanotolle.

Mielestäni näytän lasit päässä tylsältä. Voin toki antaa privaatisti kuvani katsottavaksi: kuvan, jossa olen ilman laseja ja kuvan lasien kanssa. Se edellyttää viestiä Ranneliikkeen laatikkoon.

Olen kärsinyt laseista nyt jo 19 vuotta. Mikään ei ole inhottavampaa, kun täytyy olla lasit nokalla koko ajan ja liikkuessa ne tippuvat, enkä vammaisten käsieni takia voi koko ajan niitä nostella.
Samoin molemmat. Tulen ok toimeen ilmankin mutta konttorilla käytän pääsääntöisesti silmälaseja. Muissa riennoissa piilarit on mukavammat.
Molemmat. En ole vielä löytänyt itselleni sopivia laseja, joten niitä tulee harvemmin käytettyä missään. Piilarit on kyllä kätevät, mutta omat haittansa niissäkin.
Kukaan ei mielestäni näytä tylsältä lasit päässä, jos lasit on valittu oikein. Usein vain laseja ei päivitetä ulkonäön ja tyylin muuttuessa vaan käytetään niitä samoja vanhoja "kun niiden läpi vielä nyt näkee".
Ehdottomasti lasit , ollut reilun vuoden päivät .

En sentään halua tuhota näköäni piilareilla , kun ne hoitamattomana voi kuulemma aiheuttaa silmiin kaikenlaisia virustulehduksia .

Ostaako porukka netistä piilareita ??

Entä uskaltaisitko mennä näönparannus leikkaukseen , jotka on nyt kuulemma kovasti muotia ??
adam kirjoitti: "Kukaan ei mielestäni näytä tylsältä lasit päässä, jos lasit on valittu oikein. Usein vain laseja ei päivitetä ulkonäön ja tyylin muuttuessa vaan käytetään niitä samoja vanhoja "kun niiden läpi vielä nyt näkee"."

Itse olen ollut niin vähävarainen, etten ole voinut päivittää lasejani. Toissa kerralla lasieni vahvuus oli -4, viime kerralla -6 havaittiin tarpeelliseksi...

Menisin laserleikkaukseen, jos vain olisi varaa.
Niin Schager, ellet ole sitä huomannut niin useimmat täällä eivät ole "köyhiä eivätkä kipeitä" eli kyse on lähinnä siitä mistä joku lievästi likinäköinen saa trendikkäät pokat erikseen ilta- ja päiväkäyttöön, ja tietysti eri värisiä vaatetuksen, värianalyysin taikka horiskooppimerkin mukaan. Itselläni miinuksia on reippaasti toistakymmentä D, eli linssien läpi lemmikinsinisiä silmiäni ei juurikaan edes näy ja vaikka sangat olisivat minkälaiset ja linssit miten erityisohennetut tms. niin ne kuitenkin painavat ja rajoittavat näkökenttää, mitään urheiluharrastuksia on turha ajatellakaan sellaisten pullonpohjien kanssa. Onneksi piilarit ovat minulle sopineet jo parikymmentä vuotta. Onhan niitten kanssa oma riesansa, viitisen minuuttia aamuin illoin, ja lisäksi pitää miettiä ettei tule pidettyä niitä liian kauan. Saatika että rauhassa nukahtaisi jonkun mukavan tyypin kainaloon ravintolaillan päätteeksi rakastumisesta (tai viinasta) puolitajuttomana, ehei, ensin on puhdistettava linssit ja sankalasit on toivottavasti mukana. Ja mitä tuo unelmien prinssi sanoo aamulla kun häntä katseleekin "silmälasikäärme" ilman laseja kun ei juuri näe onko kyse siitä ala- vai yläpään karvoituksesta (onneksi monilla ei enää sitä alapäänkarvoitusta ole ja ikäisilläni yläpäässäkin alkaa harveta ;)
Piilarit. Käyttänyt lukuisia vuosia, lähes ilman ongelmia. Menisin leikkaukseen, mutta en osaa luottaa vielä tarpeeksi siihen tekniikkaan. Tosin likinäköni on sen verran lievä, että se voisi jopa aika pysyvästi korjaantuakin (!?) Olen kuullut tutuilta luotettavilta ihmisiltä onnistuneita kokoemuksia näistä leikkauksista. (siis joiden vanhemmat ovat maksaneet) Mutta liian kallista opiskelijalle, joka elättää rehellisesti itse itsensä. Silmälasit koen jotenkin rajoittavana tekijänä. Ne likaantuvat ja huurtuvat. Lisäksi niitä tekee mieli käyttää ainoastaan todella harvoissa tilantaisse, eli ei juuri koskaan.
"Sankalaitteet" - piilareita kun ei oikein viitsisi lasien tarpeen ajaksi laitella silmiin - kärsin niin sanotusta ikänäöstä, eli pian kymmenen vuotta on jo lukulasit olleet tarpeen. Valaistuksesta ja tekstin koosta riippuu näkeekö ilman laseja. Sellaista se on...

Tunnustetaan, että kahdet eri tyyliset lasit on käytössä - toiset kotona ja toiset kulkevat mukana kaikkialle.
Päiväpiilarien käyttäjille suosittelen kokeilemaan nk. yötä-päivää -linssejä. Ainakin itselleni ne ovat olleet ehdottomasti parhaimman tuntuiset piilarit. Käyttömukavuudeltaan parempia en ole löytänyt. Linssejä olen käyttänyt max. nelisen viikkoa yhteen menoon, sen jälkeen olen pitänyt taukoa ja haluttaessa uudet linssit silmiin. Eivätkä muuten putoile silmistä, toimivat kaikissa tilanteissa nukkumisesta saunomiseen.
Vähän itsekeskeinen olen, mutta olisin innossani, jos joku suostuisi sanomaan, kuuluuko mun hommata piilarit vai ei (sitten kun talous sallii)?
Minulla itselläni löytyy sekä lasit että piilarit. Nyt oon laseja pitänyt tiheämmin, kun vasta uudet ostin, mutta piilarit tuovat mukavaa vaihtelua ulkonäköön, ja harrasteissa ne ovat kätevämmät. Piilarini tilaan aina nettikaupasta, kun se käy nykyään niin kätevästi, ja on normaali kauppaa edullisempaa.
Piilarit, piilarit. Kakkuloita en enää koskaan suostu päähäni laittamaan.
Schlager: "Vähän itsekeskeinen olen, mutta olisin innossani, jos joku suostuisi sanomaan, kuuluuko mun hommata piilarit vai ei (sitten kun talous sallii)?"

Ymmärsinkö väärin vai kyseletkö oikeasti netissä tuntemattomilta ihmisiltä vastauksia ulkonäkökysymyksiisi? Tämähän kuulostaa kohta Demin palstalta...
Tykkään piilareista kovasti. Näkyy paremmin ja näyttää paremmalta. Näkee sateessakin. Koskaan en oo kohdannu ongelmia että sateessa tai uidessa vesi veisi piilarit eikä oo kuivumisongelmiakaan ollu. Aamulla menee puoli minuuttia ja illalla toinen puoli minuuttia niiden kanssa, nykyään kun on tarjolla puhdistusnestettä joka vaan laitetaan sinne säilytyskoteloon ja linssi perään, ei tarvi hankailla tms ollenkaan.

Harmi vaan että allergisena kevät ja suuri osa kesästä on pakko käyttää piilareita ainakin töissä.

Laserointiin en suostu koska siinä on varsin suuri riski pilata hämäränäkökyky ja se veisi multa ammatin. Ja toisaalta vaikka silmät ei muuten muuttuisikaan operaation jälkeen (nyt jo 15v samoilla vahvuuksilla eletty), niin tulis kuitenkin ikänäkö ennen pitkää vastaan ja sitten taas pitää olla lasit.
Ennen(vanhaan) oli sangat mutta viimeiset 8 vuotta on katseltu laserilla leikatuilla silmillä. Edelleenkään ei mitään ongelmia, hämäränäkökyky hyvä vaikkakaan ei erinomainen, mutta tuskin se sitä ennenkään oli.
Varmaankin joskus tulee tarve hankkia lukulasit, mutta sellaista elämä on. Ja mitä leikkauksen hintaan tulee, niin normaalisti työssä käyvän ihmisen lompakkoa se ei paljoa heilauta.
Ei voi sanoa muuta kuin että ilo olla ilman laseja; urheilua ilman rajoitteita jne :D
Käytän sekä laseja että satunnaisesti piilolinssejä. Ilman ei pärjää mitenkään, koska -9 näöllä olen sokea kuin lepakko ilman apuvälineitä. Näen enintään 10 cm:n päähän selvästi...

Pitäisin piilolinssejä enemmän, mutta silmät ovat hyvin kuivat joten kaikki mahdolliset linssit tuntuvat niissä enemmän tai vähemmän pahalta eivätkä linssit liiku ihan niinkuin pitäisi. Silmät ovat turhan kuivat ilman linssejäkin. Edes kostutustipoista ei ole paljoa apua. Autoa en uskaltaisi ikinä ajaa ne silmissä, koska toinen tai molemmat linssit voivat jäädä yhtäkkiä sellaiseen asentoon että näkö hämärtyy kokonaan. Optikko suositteli piilolinsseistä luopumista sen jälkeen, kun muutama linssi repesi käytön aikana silmään, yksi sovitustilanteessa optikon vastaanotolla (meni siis silmään ehkänä ja hajosi kuivan silmän pinnalla hetken päästä pari kertaa räpäytettyäni...). Silti pidän niitä joskus vaihtelun vuoksi tai turhamaisuudesta, miten vain. Kertakäyttöisiä vain, koskia kuukausilinssi ei kestänyt koskaan viikkoa pitempään. Reunasta lähti aina pieni pala irti ja sehän tuntuu tosi pahalta sen jälkeen. Ruskeat kuukausilinssit olivat kyllä kivan näköiset ja menivät tummahiuksisella naisella ihan täydestä.

Olen harkinnut joskus vakavissani näön korjaamista leikkauksella, mutta se ei käy siksi että näköni heikkenee hitaasti edelleen vielä nyt 28-vuotiaana eikä sille näy loppua. Ikuinen sankalasien käyttäjä siis, sille ei mitään voi.
Lisäys: Lasit ovat sinänsä ok, hyvin niihin on kerennyt tottua kun 18 vuoden aikana. Itse asiassa piilolinssit päässä olo on jotenkin turvaton, kun silmien edessä ei ole "suojalaseja". Pelkää koko ajan että kärpänen tai joku roska lentää silmään.

Ainoa miinus pokissa on se, että vaikka ne olisi kuinka ohennettu viimeisen tekniikan mukaan, niin -9 lasit pienentävät silmiä optisesti aika paljon. Piilolinsseillä silmät näyttävät paljon suuremmilta. Samoin itse näen silloin koko maailman suuremman näköisenä, kuin mihinolen tottunut rilleillä. Katson esim. että jestas sentään, onko minulla oikeasti näin isot jalat (kenkäkaupassa 39:n kengät näyttävät joltain 42:lta) ja maisemat komeita!

Positiivisesti ajateltuna silmälasit lisäävät kuulemma minusta saatavaa älykkövaikutelmaa. Miten tuon nyt ottaisi? Hmm. Silti olisin niin mielelläni edes vähän useammin rillitön. Omistan lisäksi aurinkolasit omilla vahvuuksilla, kun aurinkolasien käyttäminen ei muuten onnistu. Lisäksi varsinaisissa käyttölaseissa on valoisuuteen reagoiva tummennusominaisuus.
Minä käytän tummuvia silmälaseja kesällä ja tavallisia talvella. Piilareita olen kokeillut ja ne eivät sopineet minulle. Sitä paitsi olen laseihini niin tottunut, ettei ne ole tiellä.
Mulla on piilarit aina päässä, nimittäin ICL-linssit, jotka on laitettu
silmän sisään... näköni kun oli n -10.

Käytän myös rillejä hajataiton korjaamiseksi. Nyt sais jo icl-linssejä jotka korjaisi tuonkin.
Hei kertokaas kokemuksia noista automaattisesti tummuvista laseista. Korvaako ne oikeasti hyvin tavalliset (vahvuuksilla tai ilman olevat) aurinkolasit? Miten nopeasti ne tummentuu/vaalenee kun ajan esim. auringonpaisteesta hämärään parkkihalliin tai hämärästä aurinkoon?

Nimimerkillä Aina kahdet lasit mukana.
Piilarit ja pelkästään piilarit vuodesta -86.
Nykyisin Instrun Yötä-päivää kuukauden linssit, joita tosin voin käyttää (optikkoni luvalla) 3-4 kuukautta (välillä pari kertaa kuussa sormin putsaamalla), koska kyynelnesteen tuottoni on kuulemma niin poikkeuksellisen runsas, että se puhdistaa linssit luonnollisesti.
Eivät ole lähteneet päästä edes merivedessä avoimin silmin sukellettaessa!

Katsokaa piilarien käyttäjät enemmän Casablancaa, Sormusten Herraa ja Billy Elliotia ja vollottakaa epäpuhtaudet pois linsseistänne!
Uskokaa tai älkää, se toimii...
Mulla on molemmat ja käytän aktiivisesti niin piilareita kuin perinteisiä laseja.

Oma optikkoni ei missään tapauksessa suosita ainoiksi laseiksi piilareita ja olen hänen kanssaan kyllä kovin samaa mieltä - ainakaan itse en kykene siihen hygienian ja hoitamisen tasoon, jolla pelkkien piilareiden käytössä on alistuttava ja ainakin minun silmät kertovat kyllä aina, milloin piilarit ovat liikaa.

Etenkin allergiakausina (kevät/kesä) piilarit ovat turhan hankalat - ainakin minulle.

Toki tämä(kin) on käyttäjäkohtaista - silti ajatus 'vierasesineestä' silmässä kaikkina päivinä kuulostaa todella oudolta :-)
"Hei kertokaas kokemuksia noista automaattisesti tummuvista laseista. Korvaako ne oikeasti hyvin tavalliset (vahvuuksilla tai ilman olevat) aurinkolasit? Miten nopeasti ne tummentuu/vaalenee kun ajan esim. auringonpaisteesta hämärään parkkihalliin tai hämärästä aurinkoon?

Nimimerkillä Aina kahdet lasit mukana."

Ei ne ihan täydellisesti korvaa tavallisia aurinkolaseja. Suurin puute on se, että ne tummuvat vain ulko-olosuhteissa, eli eivät ikkunalasien läpi. Autoiluun ei mitään hyötyä. Ulkona ainakin omani toimivat hyvin, tummuvat kyllä nopeasti ja vaalenevatkin aika pian kesällä. Kylmällä talvisäällä ne pysyvät turhan pitkään tummina sisälle tullessakin (lue: useita minuutteja). Nämä on vielä aika uudet eli lumisateella en ole päässyt niitä vielä testaamaan, mutta optikko varoitteli että saattavat tummentua myös lumisateessa kulkiessa. Kiintoisaa.

Kahdet lasit oli minullakin aikansa aina mukana, ja on ne välillä vieläkin, jos tiedän istuvani pitkään esim. bussissa mihin paistaa aurinko. Itsestään tummenevat eivät taida tummua ihan niin tummiksi kuin jotkut tavalliset n. 75% tummat lasit, mutta auttavat elämää kyllä jonkin verran. Ja keventävät kukkaroa reilusti ostovaiheessa (n. 100e/linssi oli Jyväskylässä keväällä 2005)...
  • 32 / 37
  • Kolmoisritti
  • 30.11.2012 16:07
Piilolinssit eivät pysy paikoillaan, jos kärsii kuivasilmäsyydestä.
Minulla on ollut silmälasit 7-vuotiaasta asti eli viimeiset 27 vuotta. Pari vuotta sitten kokeilin lyhyesti piilolinssejä, mutta eivät oikein olleet minun juttuni. Ulkonäköä silmälasien puuttuminen piristi kyllä kummasti, mutta piilareiden laitto silmiin oli niin vaikeaa etten lopulta jaksanut sitä. Vielä puoli vuotta piilareita käytettyäni minulla meni 20 minuuttia per silmä ennenkuin sain piilarit survottua silmiin. Silmät myös ärsyyntyivät ja kuivuivat kovasti.

Oman haasteensa teki myös se, että näköni on niin huono että näen hädin tuskin pupilleihini asti; piilarit piti tilata erikseen teetettyinä kun sopivia varastovahvuuksia ei ollut.
Taisi olla kyseessä eräsa Tapiolassa asuvat silmälääkäri O. K., joka on väitellyt silmän allergioista ja todennut piilareiden niitä kovasti lisäävän tai ainakin pahentavan.
Tuttavapiiristi löytyy nykyisin jo aika lailla tapauksia, jotka ovat käyneet näönkorjausleikkauksissa. Lähes kaikki ovat olleet todella tyytyväisiä, loputkin enemmänkin tyytymättömiä hintaan ja tai jälkitarkastusten hintoihin.

EDIT: Siis erityisesti koskee heitä joilla näkö alkaa olla kovin huono ja lasien paksuus haittaa tai jopa estää harrastamista.
  • 36 / 37
  • aNightingale
  • 7.12.2012 19:00
Pidän omista laseistani, ainakin omasta mielestäni sopivat minulle. :) Mutta sen lisäksi rakastan erikoisia piilolinssejä, erivärisiä ja -kuvioisia... Harmi vain että niitä ei saa juuri mistään vahvuuksilla. Olen omani hankkinut Cyber Shopista mutta sielläkin vahvuuksellisien linssien valikoima on aika hyvinkin surkea... En viitsisi käyttää myöskään värillisiä linssejä ja silmälaseja yhtäaikaa, silloin ei linssit saisi ansaitsemaansa huomiota. :(
Heh heh, niin ne ajat muuttuvat. Minulla on nyt tooriset yötäpäivää-piilolinssit ja se on lisännyt elämääni positiivisuutta. :) Käytänkin nykyisin 5 - 6 päivänä viikossa piilolinssejä. Aikaisemmin käytin kertakäyttölinssejä, mutta en koe niitä enää tarpeelliseksi.