Perhehelvetti

  • 1 / 6
  • pandaka
  • 31.7.2005 18:33
Tilanne vuosi sitten:

Äiti ja isä tyytyväisen oloisia mormoniuskovaisia, vaikka tavalliseen tapaansa riitelivät jatkuvasti. Pikkusisarukset myös meluisia, mutta myös uskovaisia ja ihan samanoloisia kuin ennenkin. Olin koko elämäni kuvitellut, että vanhemmilla oli vankkumattomat periaatteet ja jonkinlainen selväjärkisyys taustalla.

Tilanne sittemmin:

Tulin ulos kaapista; isosisko erosi ja meni uudestaan naimisiin, isoveli muutti yhteen tyttöystävän kanssa, erosi kirkosta ja alkoi ryyppäämään; masentunut ja itsemurhan partaalla oleva pikkusisko kävi mielisairaalassa, muutti Englantiin opiskelemaan, alkoi ryyppäämään ja harrastamaan yhden yön suhteita pakkomielteisesti; äiti sekosi ja sain tietää hänen olleen masentunut, suisidaalinen ja syömishäiriöinen koko elämänsä ajan, lisäksi isäni on kuulemma hakannut häntä, äiti on nyt ollut lääkityksessä ja psykiatrisessa hoidossa; isä paljastui läheisriippuvaiseksi äidistäni ja uhkasi hänkin itsemurhalla kun äiti halusi asumiseroa, nyt olleet erossa puoli vuotta; äiti ja pikkusisarista vanhemmat alkaneet juomaan (siis koko entisen elämäni olleet absolutisteja); ja kaikki se muukin etiikka, mitä niin kovalla kädellä on mulle iskostettu lapsesta lähtien ja jonka nojalla esimerkiksi isä tuomitsee homouteni mukaan elämisen, on heitetty viemäristä alas.

Miten voi olla, että pari tuntia lapsuusperheen kanssa saa terveen ja tyytyväisen henkilön haluamaan tehdä jotakin pahaa itselleen? Vai onko tämä vain minun perheeni?

Älkää sentään alkako suositella minulle auttavia numeroita. Ei tilanne niin paha ole. Vähän vaan ontolta tuntuu.
  • 3 / 6
  • miesmies
  • 31.7.2005 19:08
Et ole vastuussa perheenjäsentesi tilanteesta. Voit hyvällä omallatunnolla elää omaa elämääsi.

Jos ihminen on itselleen vaarallinen, hänet voi passittaa väkisin hoitoon ja lukkojen taakse, kunnes henkinen tilanne paranee.

He voivat kuntoutua.

Voit aivan hyvin ottaa etäisyyttä perheeseesi ja rajoittaa kanssakäymistäsi heidän kanssaan, jos he saavat sinut voimaan pahoin.
  • 4 / 6
  • pandaka
  • 31.7.2005 19:19
Kaiken kukkuraksi en ole edes käynyt päivällisellä perheen kanssa yli kuukauteen. Ja yhtäkkiä tällainen vastareaktio.

Tunnen oloni syylliseksi ja vanhemmat syyllistävätkin minua jos vältän heitä liikaa, mutta ehkä on parempi olla mielestään huono ihminen kuin hullu ihminen.
  • 6 / 6
  • vilhelmi
  • 3.8.2005 20:33
Kuulostaa siltä että olet ainoa "täyspäinen" teidän perhepotretissa. Eli elä omaa elämääsi. Se ei tarkoita, että sulkisit perheesi pois -- anna heidän olla mukana, mutta tuollaiset syyllistämiset, syyllisyyden tunteet jne. kannattaa heittää romukoppaan. Olet aikuinen ihminen etkä ole vastuussa sukusi käytöksestä millään tavalla. Eivätkä hekään voi sun elämääsi ohjailla; kommentteja tietenkin saa esittää, mutta on kuulijasta kiinni, kuinka niihin reagoi.