Hampaat ja suihkut?

  • 1 / 35
  • Läträäjä
  • 6.7.2005 0:35
Oonkohan mä liian puhtausintoilija? Mulla on ollut aina tapana harjata hampaat joka aamu ja ilta. Joskus tietysti sinkkuna tulee mentyä nukkumaan ilman harjausta mutta kun seurustelee, niin aina tulee harjattua koska en halua haista tunkkaiselle sängyssä. Kuitenkin oon törmänny moneen mieheen, joille hampaiden peseminen tuntuu olevan jopa ahdistavaa. Kuinka usein te siis harjaatte hampaanne?

Toinen gallupin aihe voisi olla suihkussa käyminen. Oon seurustellu tyypin kanssa joka käy suihkussa ehkä joka kolmas päivä ja vetää aamuisin edellisen päivän kalsarit jalkaan. Eikö ookkaan normaalia käydä joka päivä suihkussa?
  • 2 / 35
  • Lutra Lutra
  • 6.7.2005 1:14
Hampaat pesen yleensä kolme kertaa päivässä.

Suihkussa en käy yleensä päivittäin - pikemminkin joka toinen, kolmas päivä. Kainalot ja alapään pesen päivittäin vedellä.

Alusvaatteet vaihdan päivittäin.

Dödöjä ja hajusteita en käytä. Enkä pidä jos mies niiltä haisee. Mieluiten mies miehen hajuisena, kiitos.
  • 3 / 35
  • Pora-liike
  • 6.7.2005 8:07
Kyllä olet puhtausintoilija.

Mitä tulee hampaiden harjaamiseen, niin minua syvästi epäilyttää fluori. Fluori aiheuttaa syöpää. Hampaat pitäisi kai sitten harjata ilman tahnaa?
Läträäjä kirjoitti: "Oonkohan mä liian puhtausintoilija?

Et ole. Kuullostat aivan normaalilta.
Läträäjä: Ei mielestäni mitään erikoista. Itse käyn suihkussa joka päivä ja samalla vaihdan alusvaatteet. Käytän hajutonta dödöä. Hampaat harjaan kaksi kertaa päivässä.

Itseäni ei innosta hieltä haisevat miehet. Hienhaju ei liene miehekkyyden mitta?
  • 6 / 35
  • Siisti mies
  • 6.7.2005 10:37
Vaikuttaa siltä, että täälläkin suurin osa homoista jumaloi miehistä hienhajua!!?? Minä en.
Olen tänä kesänä useaan kertaan kokenut sen hyvin epämiellyttäväksi. Esim. viime viikolla seisoin kassajonossa, edessäni iso, roteva miehekäs duunarimies (rakennus?) hihattomassa t-paidassa, jonka hiki haisi monen metrin päähän. En ollut ainoa, joka....... Kassatyttö jopa pisti kätensä suun, nenän eteen...huhuhuhu! Esim. seisot ratikassa, bussissa, junassa, edessäsi, vieressäsi, takanasi seisoo hikinen, hielle haiseva uros, voitko pahoin? vai hengitätkö nautinnollisesti vai nuolisitko jopa hikipurot sen iholta? Minä sanon Yäk.
Minusta siisti, nykyaikainen ja itsestään huoltapitävä mies ei haise hielle, ei lemua hielle, lialle, vanhalle alkoholille tms., vaan tuoksuu joko neutraalille tai "hyvälle"- suihkunraikas, saunan jälkeen pesty mies on parasta!
Tämä on minun oma näkemykseni.
  • 7 / 35
  • Public eye
  • 6.7.2005 11:01
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta hiki sinänsä ei juuri haise, siinä on vain kyseisen ihmisen ominaistuoksu, joka ei yleensä ole ihmisen aisteilla mitattuna kovin voimakas, pikemminkin aavistuksenomainen.

Se, mikä hikisessä ihmisessä haisee, on lika ja bakteerien aiheuttama toiminta sekä iholla että vaatteissa. Kunnolla peseytynyt puhtaita vaatteita käyttävä ihminen ei ole pahanhajuinen vaikka hikoilisikin.

Kyllä suihkussa käynti ja vaatteiden vaihto päivittäin kuuluu perushygieniaan, sillä ympäristöstä ja kehosta vaatteisiin ja iholle tarttuu koko ajan epäpuhtauksia. Hien eritys vielä tehostaa tämän lian kertymistä ja tarttumista. Päivän annos on riittävä saamaan aikaan pahan hajun, ja oman kehon lämmössä bakteeritoiminnalle on ihanteelliset olosuhteet. Päivittäisestä puhtaudesta huolehtiminen on jo oman terveydenkin kannalta tärkeää.
Hampaat aamuin illoin ja ennen esim. kavereille lähtöä, suihkussa aamuisin, usein myös illalla pikasellainen ennen lakanoihin menoa, sillä päivän shitit päällä haisten ja nuhjaisena ei oma saati vierustoverin olo ole mieluisa.

Aina saa kuulla siltä, että "Miehen pitää haista" ... heille totean usein , että "haise sinä vaan omissa mehuissasi" :-)

Lienee sivistynyttä olla siisti, hygienistäkin - en koe olevani mitenkään epänormaali, jos pidän puhtaudestani huolta.
Suomen hammaslääkäriliitto suosittaa hampaidenpesua kahdesti päivässä fluoritahnalla. Eli se siitä epänormaaliudesta hampaiden osalta.. Itse oon pessyt kerran päivässä mutta hammaslääkäri sanoi selvästi että kahdesti pitäisi, joten yritän kovasti muuttaa tapojani :)

Ja mitä suihkuun tulee, kerran päivässä nyt on musta se "normaali" tapa, mutta musta ihan normaalia on parikin kertaa päivässä, jos vaikka käy aamulla ja sitten illalla kun on käynyt urheilemassa tms.
Valitin ihotautilääkärille kuivaa ihoani.

Vastaus oli yksinkertainen: älä käy joka päivä suihkussa. Edes joka toinen päivä ei tarvitse.
Pelkkä hampaiden harjaus ei riitä, vaan on hyvä käyttää myös hammastikkuja ja/tai hammaslankaa. Inhoan sellaista, kun hampaiden väliin kerääntyy plakkia, jota ei älytä poistaa.
Suihkussa on pakko käydä, ennen kuin voin lähteä aamulla liikkeelle. Tunnen vaan oloni hyvin epämukavaksi, jos en ole jostain syystä päässyt suihkuun. Hiukset pesen aina suihkun yhteydessä. Suihkun jälkeen puhtaat vaatteet päälle, ja vaatteet saman tien pyykkiin, kun ne päältäni pois lähtevät. Illalla usein suihkuun uudestaan. Ihokaan ei kuiva, kun muistaa käyttää kosteusvoidetta.
"Ap
06.07.2005, 16:38 Suomen hammaslääkäriliitto suosittaa hampaidenpesua kahdesti päivässä fluoritahnalla. Eli se siitä epänormaaliudesta hampaiden osalta.. "

Epäilen hammaslääkäriliiton saaneen hieman "avustusta" fluorihammastahnateollisuudelta.
joka aamu suihkussa, talvella iltaisin lisäksi kuuma vaahtokylpy on must.
hampaiden suhteen olen jokseenkin fanaattinen. pesen hampaani aina kun käyn vessassa, jopa 7-9 kertaa päivässä.
ilman dödöä en lähde mihinkään, vaikka muuten kosmetiikka ei käsiini eksykään, vaikka nainen olenkin.
Luulis tuollaisella 7 - 9 kertaa päivässä hampaiden pesulla jo hampaiden luonnollisten bakteerien ja hamaskiilteen tuhoutuvan ja hampaiden olevan tavallistakin herkemmin reikiytyvää laatua .

Itse pesen hampaat 2 kertaa päivässä , aamuin illoin suihkussa ollessani .

En voisi kuvitellakkaan että lähtisin aamuisin liikenteeseen ilman suihkussa käyntiä .

Siisti ja raikas sitä pitää olla , niin vaatteet kun ihminenkin niiden puhtaiden vaatteiden sisällä .
jep, kiillettä ei ole edes nimeksikään. hampitohtori on kerran jos muutamankin kettuillut että "on kääntynyt liian hyvä hygienia jo hampaitakin vastaan". no, tohtorista on tullut hyvä kaveri, kun siellä täytyy niin usein käydä pinnoittamassa hampeja. pahuksen pakkoneuroosit :( tulee vain kalliiksi.
Hampaat pesen pari-kolme kertaa päivässä tai silloin kun tuntuu että hampaat on likaiset. Joka tapauksessa vähintään aamuin-illoin. Suihkussa käyn kerran tai kaks riippuen käynkö treeneissä. Kesäisin ku on kuuma niin käyn suihkussa useammin, jos siltä tuntuu.

Itse en voi ymmärtää ihmisiä, jotka eivät huolehdi hygieniastaan. Suorastaan iljettää ajatus, että pitäisi olla intiimisti jonkun kanssa, joka ei oo käyny pesulla moneen päivään tai joka ei pese hampaitaan.

Ihon kuivumiseen auttaa se, että ei käytä saippuaa. Pelkkä suihku riittää musta mainiosti kunhan suihkuttelee tarpeeksi. Saippuat eivät ymmärtääkseni tee hyvää ihon omalle suojakerrokselle. Hammastahnoojen fluorista tuskin on haittaa, mutta joissakin hammastahnoissa on muistaikseni jotain muita ainesosia, jotka ärsyttävät suun limakalvoja aja aiheuttavan muun muassa aftoja.
Se on natriumlauryylisulfaatti, joka tekee tahnasta vaahtoavan ja voi ärsyttää yhdessä eräiden muiden aineiden kanssa.

Minun suuni on siitä kumma, että se sietää miltei mitä tahansa "voimakasta" tahnaa. Tahnaa menee minulla kyllä mutta hammaslääkärikäynnit ovat kivuttomia ja harvoja (käynti /kolme vuotta).

Dental Flossin hammaslankaa käytän. Viimeksi ostin sitä kosmetiikkaosastolta. Yksi hammaslääkäri sanoi minulle reikiintymisen juuri alkavan hampaiden välistä. Ja sinnehän harjalla ei juuri pääse. Edes sähköhammasharjalla.
Itse käyn suihkussa 1-2 kertaa päivässä. Toisinaan on päiviä, kun siellä suihkussa tulee lutrattua enemmänkin mitä älyttömimmistä syistä, kuten vatsakipuihin tai kylmyyteen vedoten.

Näin ollen mietityttääkin, että onko liiallisesta suihkussa käymisestä jotain haittavaikutuksia? Ihoa ainakin kuivattaa välillä, mutta muutoin?

Hampaat pesen aamuin ja illoin. Ennen tyttöystävän löytymistä saatoin pestä hampaat vain aamuisin tai vapaapäivisin en ollenkaan. (Ihme siis, että tyttöystävä löytyi :)
Nyttemmin olen ostanut apteeksita jopa sellaisia hammaslanka'tikkuja', joita siis voi käyttää enemmän kuin kerran. Merkkiä en nyt muista, mutta hammaslääkärini tuota suositteli näytettyään ensin kuinka paljon erinäistä moskaa sieltä hampaiden välistä oikein löytyykään.
En voisi väittää sitäkään lystiä turhan kalliiksi, vaikka paketillinen noita edellämainittuja hammaslankasysteemejä maksoikin 5 euron kinttaalla, sillä ne ovat erittäin kestäviä hammaslankoja, eikä niitä tarvitse hammaslääkärini mukaan vaihtaakaan, vasta kun lanka katkeaa kulutuksesta.
Ei kaikilla ole tarvetta joka päivä käydä suihkussa, eikä se ole terveellistäkään suurimmalle osalle suomalaisista meidän maantieteellisen asemamme ja perimämme kautta. Liika, turhamainen peseminen vain tarpeettomasti rasittaa jokaisen ihoa ja saa sen voimaan huonosti, sen ohella että vietämme suurimman osan vuodesta sisätiloissa sangen raskaasti vaatettuna, jolloin iho ongelmat lisääntyvät entisestään.
Osa ihmisistä ei likaa alusvaatteittaan useammankaan päivän käytössä siihen kuntoon että ne olisivat pakko vaihtaa mutta osa tietty on sellaisia tuhrijia vielä aikuisella iälläänkin.
Teköön jokainen niinkuin itsehaluaa intiimihygineniansa ja vaatteidenvaihtonsa kanssa mutta turhaa on luterilaiseen puhtauspuritanismin tapoihin kuuluen ihmetellä sitä miksi joku ei ole samanlainen suihkussalotraaja kuin itse tai ei vaihda alusvaatteittaan jokapäivä saadakseen alapäähänsä uuden koskemaatomuuden neitseellisyyden tunteen itselleen.
Voisi tietty ajatella kuinka paljon yksi turha suihkuttelu kuluttaa puhdasta juomavettä pois maailmasta jossa kaikilla ei ole edes sitä juodakseen tai miksi vaihtaa turhamaisuuttaan jokapäivä alusvaatteet jos osalla suomalaisistakaan ei ole kuin se yksi vaatekerta mikä päällään he elävät kadulla asunnottomina.
ctes: Minkäniminen tuo 5 euron hammaslankasysteemi on? Ajattelen, että voisin ainakin tutkia minkälaisia ne ovat.

Minun täytyy kyllä käydä suihkussa joka päivä. Hiukset rasvoittuvat. Mutta en koskaan käy toisaalta suihkussa aamulla tai päivällä. Suihku 21-22 on jokapäiväinen rituaali.

Se muuten on jotenkin outoa, nyt kun asiaa ajattelen. Se ei tunnu jotenkaan hyvältä käydä suihkussa aamulla tai päivällä mutta juuri tuohon aikaan se tuntuu hyvältä.

Eri ihmisillä iho toimii varmaan niin eri tavalla, että osan ihmisistä ei tarvitse käydä joka päivä suihkussa. Tiedän useampia. En tykkää saunasta ollenkaan. En tiedä mikä siinä on. Jos käy suihkussa, niin siellä on osaksi viileää, tai lämminta, mutta ei kuumaa. En tykkää saunasta kyllä.

Minun on hankalaa löytää deodoranttia, koska sen pitäisi olla huomaamaton mutta silti tehokas. On hajuttomia kyllä. Joissain miesten deodoranteissa on voimakas, imelä haju, joka ei ole kiva. Jotkut ovat taas liian provokatiivisia hajuja. Tykkään yli kaiken yhdestä partavedestä, Lumene luodetuuli ja myös deodorantti. Mutta valitettavasti kasvoni ei kestä partavettä, eikä myöskään partaveistä. Ei edes Avitcid:in kanssa. Se punoittaa heti ja tulee täyteen ontelomaisia tulehduspesäkkeitä. Pitäisiköhän minun sittenkin harkita Roaccutania?

Lumenenkin tuotteissa on voimakas haju. Kyllä useimmin päädyn Niveaan :).
"Korjatkaa jos olen väärässä, mutta hiki sinänsä ei juuri haise, siinä on vain kyseisen ihmisen ominaistuoksu, joka ei yleensä ole ihmisen aisteilla mitattuna kovin voimakas, pikemminkin aavistuksenomainen.

Se, mikä hikisessä ihmisessä haisee, on lika ja bakteerien aiheuttama toiminta sekä iholla että vaatteissa. Kunnolla peseytynyt puhtaita vaatteita käyttävä ihminen ei ole pahanhajuinen vaikka hikoilisikin."

Olet aivan oikeassa. Jos paikat on puhtaat, niin eipä ne haise miltään vaikka hikoilisi ihan solkenaan. Hikihän on vain vettä, jossa on lähinnä jotain suoloja. Päivä tai pari peseytymättä riittää että "hiki" alkaa haisemaan, eli iholle kertyy riittävästi kaiken maailman möhnää joka sitten tuoksahtaa hien kanssa yhdistyessään just siltä.

Pahasta jalkahiestäkin pääsee eroon ihan helposti pesemällä jalat päivittäin kuumalla vedellä ja saippualla. Suihkussa seisominen ei riitä, vaan kintut pitää tosiaankin PESTÄ (aivan kuten kainalot yms.), eli varpaanvälit ja jalkapohjat myös ihan saippuan kanssa. Tarvittaessa vaikka kahteen kertaan. Jos jalat on puhtaat niin on ihan sama vaikka kintuista tulisi litra hikeä päivässä.

Ilmeisesti suuri osa ihmisistä on vaan niin uusavuttomia, että ei osata peseytyäkään kunnolla :(
Ai niin jäi vielä hampaiden hoidosta sanomatta. Kai se pari harjausta päivässä pehmeällä harjalla riittää (liika jynssäys ei ole varmaan hyväksi kiilteelle ja ikenille), kunhan harjaa huolellisesti. Harjauksen lisäksi kannattaa kaivella tikulla syömisen jälkeen isoimmat klöntit pois ja sitten hammaslankaa joka ilta.

Langan käyttö on helppoa. Ei kannata uskoa pakkauksen ohjetta, jossa kehotetaan vetämään puoli metriä narua ulos ja pingottamaan se käsittämättömän hankalasti sormien väliin. 15 cm narua ulos, solmitaan päät yhteen parilla solmulla, jonka jälkeen syntyneellä "renkaalla" on todella helppo puhdistaa kaikki hampaanvälit.

Yleinen syy pahanhajuiselle hengitykselle on huono suuhygieniä. Huolellisella harjauksella ja langan käytöllä hengitys raikastuu usein valtavasti, eikä tule hammaskiveäkään juuri lainkaan.
Vinkki: vesihän kuivattaa ihoa puhdistamisen lisäksi, joten kuivaihoiselle passaa laittaa kosteusvoidetta/ perusvoidetta suihkun jälkeen kostealle iholle, niin leviää hetkessä. Suihkugeelien ja saippuan käyttö ei hygienian kannalta ole tarpeen jokaikisessä suihkussa, koska vesi puhdistaa. (Saippua kuivattaa, koska vei ihon pinnalta luonnollisen suojakerroksen). Kukin käyköön suihkussa niin usein kun haluaa (näillä helteillä varsinkin), mutta iholääkäreiden neuvo on: lyhyt suihkukin puhdistaa, ei siellä tarvitse itseään liottaa tolkuttomasti.

Hampaita hammaslääkärini suosittelee harjaamaan aamuin illoin. Sähköharja on hyvä ja hellävarainen myös ikenille sekä puhdistaa tehokkaasti. Tahnassa pitää olla fluoria, eikä sen käyttö noin pieninä määrinä ole mitenkään haitallista, vaan estää kariesta ja raikastaa hengitystä.

Seksikkäin mies on suihkunraikas!
joopa ja nyt te unohditte sen, minkä gere teki gigolossa eli vain sylkäisi hammastahnan ulos suustaan eikä purskutellut vedellä. Miksi, koska siten fluori jää vaikuttamaan.

Yksi juttu, mikä liittyy reikiintymiseen on se, miten usein syö eli kuinka paljon on happohyökkäyksiä per päivä. Kannattaa syödä säännöllisesti ja juoda välillä vain vettä.
Ai niin -unohdin- refluxvaiva voi syövyttää hammaskiilteen pois. Reflux on suomalainen kansantauti-lähes.
imagination, nyt kun vielä muistan, niin tuon hammaslankasysteemin merkki on Plackers. Googlettamalla löytää kotisivutkin.
Mina suihkussa aamulla, illalla myos jos silta tuntuu.Kerran viikossa olen siella pitempaaan kun taytyy kainalot ja alapaan "fife o'clock shdow" ajella pois.Joka paiva uudet aluskousut ja muut vaatteet.Uudet pyyhkeet kahdesti viikossa.Petivaatteet joka viikko.Hampaat pesen 2-3 kertaa paiva.Floss joka paiva.Saunasta en tieda mitaan,olen niita nahnyt suomessa (hyvaa varastotilaa tuhlattu tyhjaan huoneeseen).Talvella on hyva kayttaa jotain suihkun jalkeen ettei iho kuivu ja kutia kuivassa sisa ilmassa.
Juttu on kaksipiippuinen. Hampaat harjaan aamuin illoin, suihkussa käyn kerran pari päivässä. Vaatteitakin pesen muutaman päivän välein, ja tietenkin vaihdan useammin ;). Toisaalta mua viehättää ajatus elämisestä resuräsyaskeettina, toisaalta taas pidän ehdottoman äklöttävänä potentiaalisessa seksikumppanissa kaikenlaisia eritteitä, varsinkin alkoholin tai tupakan makuista suuta ja sitten sellaisten alueitten juttuja. Alkaa ihan puistattamaan kun ajatteleekin. Hyiii!
Juttu todella on kaksipiippuinen. :) Suihkussa käyn arkena aamuisin, en ole koskaan ymmärtänyt illalla suihkuttelijoita. Toisaalta viikonloppuisin tai lomalla en käy välttämättä suihkussa ihan joka päivä jos en ole lähdössä ihmisten ilmoille. Hampaat pesen pääsääntöisesti aamuin illoin, joskus pakkaa iltapesu jäämään...hui paha juttu, tiedän. Muuten hampaat tulee pestyä aina ennen kuin ovesta ulos lähden, ja tarpeen vaatiessa käytyä (uudestaan) suihkussa...siinä mielessä ehkä olen hieman puhtausintoilija. Ja jos oikeen treffit on tiedossa niin silloin kuurataan oikein kunnolla - kauheaa edes ajatella ettei peseytyisi ennen tapaamista.

Alusvaatteet/paidan vaihdan aina kun käyn suihkussa, lakanoita ja pyyhkeitä selvästi harvemmin - varmaankin aivan liian harvoin. Pyyhkeiden vaihtaminen kaksi kertaa viikossa kuulostaa niin amerikkalaiselta...ei millään pahalla! :)
Yes,Dear.Amerikkalaiselta yes.Meidan tapa taalla vaihtaa usein naita petivaatteita ja pyyhkeita.Jokainen tekee omalla tyylillaan,mina voisin vaikka saastaa pyykkia nukkumalla viikon vasemmalla puolella ja toisen oikealla puolella tata jumalattoman isoa petia.Mutta pyyhkeita (kasi,kylpy ja pesulappu) ei voi millaan kayttaa pitkaan.Just a custom.
Olen raksalla töissä ja käyn yleensä töiden jälkeen suihkussa. Aamuisin en näe mitään järkeä siinä. Hiusten pesua yritän välttää viimeiseen asti jotta (tällä hetkellä pinkki) hiusväri kestäisi mahdollisimman kauan. Yleensä pesen ja värjään ne kun ne alkavat näyttää kuolleilta ja heittäytyvät muutenkin hankaliksi eli noin 1-2 kertaa viikossa.
Hampaat pesen samalla kun käyn suihkussa ja jos huomaan hengityksen haisevan. Parran ajan suihkussa 1-2 päivän välein.
Normaali vaatteita tulee käytettyä about 6 tuntia päivässä ja ellen hikoile ne ovat varmasti alushousuja myöten ihan riittävän puhtaat myös seuraavana päivänä.. Ja usein käytän edellisen päivän likaisia vaatteita vielä seuraavana päivänä töissä. Turha siellää on puhtaita vaatteita käyttää.
Vaikka hygieniatasoni kuulostaa varsin vaatimattomalta edellisiin kirjoittajiin verrattuna, tunnen itseni kuitenkin ihan riittävän puhtaaksi. :)
Harvemmin kukaan nenäänsä nyrpistelee lähelläni...
Niin, kenelläkään ei sitten taida olla tekareita? (tuota hampaidenpesua ajatellen). Ja niiden peseminen...
Minä pesen hampaat ja käyn suihkussa kerran päivässä. Alusvaatteita pidän yleensä pari-kolme päivää.
Jos en käyttäisi deodoranttia enkä pesisi itseäni kahteen päivään, haisisin toisen päivän iltana niin pahalta, että työnteko siinä työssä, missä olen, kävisi mahdottomaksi.