parturi/hinta vs.laatu

  • 1 / 32
  • boyclone
  • 21.2.2005 16:43
Kävin asematunnelin Zone-parturissa viime viikolla leikkauttamassa hiukset ja kerrankin tuli tunne, että hinta ja laatu menevät yksiin. Kävi mielessä, että voisin istua tuoliin ja antaa leikata vapaasti ja olisin tyytyväinen lopputulokseen. Positiivinen ylläri! Suosittelen. Hyvä palvelu.
Partureissa ei tosiaan hinnasta voi mitenkään päätellä työn laatua. Joku på on helvetin kallis, mutta surkeaa jälkeä. Toisaalta venhemmat naishenkilöt ovat usein hyviä leikkaajia, vaikka yksityisyrittäjinä heillä ei ole korkeita hintoja.
jo vain , joskus halpakin voi olla hyvää ja laadukasta . itse käyn vakio parturissa ja 28e. saa ihan hyvän leikkauksen ja mukavaa palvelua . montakertaa kalliissa paikoissa joko kuuluisa nimi tai tila vuora nostaa palveluiden hintaa , vaikka palvelu itsessään oliskin ala arvoista. sama kun vaatteissa , merkit maksaa .
Käyn useasti Tartossa kaupungin parhaalla parturilla. Hinta 100 EEK (n. 6,5 euroa). Tulos on aina ollut hyvä. Palvelu on myös hyvä kaikin puolin.

Juhani
Itse käyn 50 kilometrin päässä parturissa, jälki on hyvää ja parturin kanssa on hyvät välit. :) Ja hinta on edullinen.
Jos haluaa olla nuuka kannattaa ehdottomasti matkustaa keskustasta ja isoista kauppakeskuksista ulos johonkin lähiöparturiin. Semmoiseen pieneen yhden-kahden parturin putiikkiin jossain vanhanmallin ostarilla. Niissä yrittäjän vuokrat on niin paljon halvempia että miehen hiukset katkeaa selvästi alle kahdenkympin. On sitten vähän arvontaa että mistä löytyy se osaava parturi ja mistä tunari, mutta kun yhden hyvän löytää niin sehän riittää ;)
  • 7 / 32
  • Pora-liike
  • 22.3.2005 15:22
Niin minua ihmetyttää että miksi hiivatissa käydä parturissa/kampaajalla Helsingissä kun sen voi tehdä Eestissä.

Nyt minua kiinnostaisi tietää Tallinnan hyviä kampaamoita. Kun hinta on halpa niin voisi teettää sellaista mihin ei Suomessa olisi ikinä varaa.
  • 8 / 32
  • -Mobile-
  • 22.3.2005 15:29
Pora-liike: Etkö voisi hemmotella itseäsi oikein kunnolla kun siellä Virossa kerran on halvemmat hinnat? Menet oikein kalliilta ja ylelliseltä näyttävään parturiin/kampaamoon ja annat palaa. =) Sellaista en ainakaan itse voisi kuvitella tekeväni Suomessa näillä opintotuilla mutta itäisessä Euroopassa sen luulisi vielä onnistuvan.
  • 9 / 32
  • Pora-liike
  • 23.3.2005 14:52
"-Mobile-
22.03.2005, 15:29 Pora-liike: Etkö voisi hemmotella itseäsi oikein kunnolla kun siellä Virossa kerran on halvemmat hinnat? Menet oikein kalliilta ja ylelliseltä näyttävään parturiin/kampaamoon ja annat palaa. =) Sellaista en ainakaan itse voisi kuvitella tekeväni Suomessa näillä opintotuilla mutta itäisessä Euroopassa sen luulisi vielä onnistuvan. "

Niin teenkin. Ongelma on vain siinä, ettei päältä päin erota että missä paikoissa on menossa roima turistien rahojen kiskonta yhdistettynä vain keskinkertaiseen laatuun ja mitkä ovat todellisia trendipaikkoja. Pitäisi olla jotain puolueetonta vertailutietoa.

Venäjä ja elekieli tuntuvat olevan käytössä sikäläisissä kampaamoissa. Suomen kielen osaaminen on paha merkki oli missä tahansa siellä.
Onko muuten mitään ehdotuksia pääkaupunkiseudulla minne kannattaa mennä? Mielessä on juuri tietty hiustyyli ja olisi kiva saada kunnon ammattilaiselta edes tietoa onko se mahdollista minun hiuksillani. :)
Tietääkseni Shaggy head on huippupaikka Helsingissä. Hinnatkin ovat sitä luokkaa.
Pöh ja pöh. Itse käyn samalla parturilla 5-6 viikon välein ja hinta on 17euroa/kerta. Kertaakaan ei ole tarvinnut työn laadusta valittaa ja kulmakunnan juorut kuulee kaupan päälle.

Tervetuloa Pitkänsillan pohjoispuolelle parturoitavaksi!
Noh niin, rakkaat pikku palleroiset. Siirryn tänne city- meininkiin tuolta maaseudulta ja pistän tänne pytingin pystyyn, lähinnä laittelen noita nassuja ja karvoja. Kertokaapa nyt, millasta laitetaan! Joku valitteli hintoja, no on täällä kaikki muukin hyvin hinnoiteltua... Mutta mikä Teidän mielestänne tekee paikasta miellyttävän?
  • 14 / 32
  • Hinta vs.laatu
  • 13.4.2005 21:18
Minun mielestäni parturi kampaamon tulisi olla siisti ja kertoa yleisilmeellään ammattitaidosta. Tyylikkyys ( minimalismi? ) ei olisi pahitteeksi. Sisustuksen olisi hyvä vastata sitä, mitä ammattitaidolla tullaan antamaan. Hinnat saisivat olla selvästi esillä niin, ettei tarvitse tulla liikkeeseen sisään kysymään niitä ja myös se, mitä ja miten on kouluttautunut työhönsä: mitä osaa hyvin ja se, mitä sen lisäksi osaa( lisä-arvo). Jos osaa hyvin leikata esim. miesten hiuksia, se olisi hyvä kertoa jotenkin tai jos on hyvä värjäyksessä, niin sekin. Myös se, että käy jatkuvasti kouluttautumassa, on hyvä näkyä. Jos haluaa asiakkaakseen vain naisia tai vain miehiä tai nuoria, niin se tulisi selvitä.

Käyttäytymisessä tulisi ilmetä varmuus. Asiakasta ei pidä pelätä neuvoa, jos asiakas ei tiedä, mitä haluaa tai jos haluaa jotakin uutta ilmettä: vaihto-ehtoja tulisi esittää enemmän kuin 1, josta voi valita. Lisäksi tulisi tarkistaa tyytyväisyys: myös uudelleen korjaamisen mahdollisuus olisi hyvä esittää samalla hinnalla, jos nyt tulee toisenlaiseen aatokseen heti, kun menee kotiin. Voisi ehdottaa, että jos huomenna vielä soitat, niin korjaan sen samaan hintaan, mutta en viikon päästä.

Parturikampaajan ei tarvitse esittää yli-empaattista tai udella yksityisasioita. Pelkkä hillitty työn tekeminenkin riittää. On joskus niinkin, että sitä haluaa rentoutua raskaan työpäivän jälkeen ja olla hiljaa. Senkin voisi kysyä.

Joskus olisi kiva, kun menee uutena asiakkaana, niin paikka esiteltäisiin ensiksi: tavallaan kertoa, että me teemme tällaista täällä, oletko vielä halukas tulemaan asiakkaaksi. Työn tekijöiden esittely( ja vahvuudet) voisi tapahtua samalla, jos heitä on enemmän kuin 1. Asiakas ei yleensä saa valita hiustensa leikkaajaa etukäteen, mikä on harmi.
  • 15 / 32
  • hinta vs.laatu
  • 13.4.2005 21:44
Joskus olisi hyvä tarkistaa, minkälaisen kuvan asiakas haluaa itsestään antaa ulospäin: minkälaisena miehenä/naisena haluaa esiintyä tai miten kuvailisi sitä imagoa, jollaiseen sitten pyritään.
  • 16 / 32
  • hinta vs laatu
  • 13.4.2005 21:55
Minusta parturi kampaajan ei tarvitse pelätä olla rento; jos laulattaa, niin saa laulaa, koska paikkahan on hänen!
Usein partureilla mättää juuri se asiakaspalvelu, asioiden ajatteleminen asiakkaan näkökulmasta, työn markkinointi jne. Osataan ehkä leikata ne hiukset, muttei paljon muuta.

Yksi tärkeimmistä mittareistani parturia valitessa on parturin omat hiukset: jos parturilla ei ole tyylikästä ja itselleen sopivaa kuontaloa, miten hän sellaisen osaisi minulle suunnitella?
Minä ainakin olisin innokas ottamaan vastaan parturin, jolla on erilaisia ideoita (sen sijaan että aina leikataan samaan malliin; "laitetaan tästä vähän kerroksittain..) ja joka kuitenkin on valmis kuuntelemaan minun ajatuksiani siitä, millainen hiustyyli sopii ammattiini ja elämäntapaani. ITSE minä en ainakaan tiedä mikä sitten taas sopisi pärstääni, se idea voisi tulla parturilta..
Hinnassa kannattaa katsoa kokonaisuutta. Halvalla saa 15min pikaleikkauksen. Mulla leikkaus maksaa noin 40E (Hki keskusta), mutta parturi kuluttaa siihen aikaa vähintään tunnin. Jälki on se mukaista, leikkaus pysyy kunnossa vaikka hiukset kasvavat parikin kuukautta.
Mä olen myös käynyt siellä Zonessa about 4-5 kertaa nyt (sillä mies parturilla) ja on omasta ja monen muun mielestä lopputulos on ollut todella hyvä. Hinta-laatusuhde on todellakin kohdallaan.

Jamie
Mie kans käyn Zonessa silloin tällöin. mutta jos haluan jotain erikoisempaa, menen muualle. sillä pelkään ettei leikkaan Suomen kielen ymmärrys riitä kun yritän selittää mitä haluan.
Hiustenleikkuu palveluna on aika vaikea rasti alan ammattilaisen ja uuden asiakkaan kohdatessa, niinpä monille tulee usein pettymyksiä kun näkee lopputuloksen peilistä... tai kuulee sitten muilta rehellisiä arviointeja hiustenleikkauksen tuloksesta.
Kiva tunnetila mikä on jäänyt mieleen käynnistä parturipalveluja tarjoavan yrittäjän asiakkaana saattaa hävitä kun ystäväpiiri ei halua että joku pitää omanpäänsä ja muuttaa vaikka vakiintunutta hiusmalliaan hiusmuotoilijan avustuksella. Miksihän ei haluta sallia muutoksia muille mutta itse saa kyllä muuttua, vaihtaa tyyliä niin kuin haluaa.
No, tuo nyt oli sivupohdinta tässä yhteydessä mutta mikä tekee jopa vuosia kestävän asiakassuhteen arvoisen hiustenmuotoiluun erikoistuneesta yrityksestä, parturista.

Ainakin se että työn suorittava henkilö on kommunikointikykyinen ja asiakkaan toivomukset huomioitseva alanammattilainen eikä juuri kirjeopistotasoisen alan koulutuksen saanut, vielä harjoittelijahinnoittelulla töitä tekevä, joskus epävarma, toisinaan kömpelö työnsä suorittaja.
Helmiä on myös näissä alan debytanteissa ja 10+ ammattitaitoa tottahan toki, niin kuin myös jo vuosia töitä tehneissä saksikäsissä. Ja taas toisinpäin, osalle partureista työ ja asiakkaiden hiukset ovat vain rangaistus, välttämätönpaha joka pitää kiinni leivänsyrjässä vuodesta toiseen ilman sen kummempaa intohimoa ja kykyä palvella asiakasta. Minimiminuutti suoritus ja uusi asiakas tuoliin istumaan kun vanha on pikapalveltu ja rahastettu. Näiltä henkilöiltä on aikaa sitten tylsistynyt niin henkiset kuin fyysisetkin sakset eikä omaan ammattitaitoon enää panosteta millään tavoin niin kuin ei liikkeeseenkään.

Itse olen huomannut että asiakassuhteeni joka on kestänyt jo saman parturin kanssa, 18 vuotta, antaa minulle varmuuden ja ilon vierailla hänen asiakkaanaan jatkuvasti, vuodesta toiseeni. Hän tuntee tyylini ja elämäni asettamat vaatimukset hiusteni muotoilulle. Samoin hän tietää hiusteni ja päänahkani kunnon ja osaa hoitaa niitä erikoishoidoilla tarvittaessa, neuvoa ja opastaa sekä ohjata käyttämään oikeita tuotteita eritilanteissa kun niitä tarvitaan. Käynti hänen liikkeessä on aina virkistävä keidas arjen kiireen keskellä ja pitkän asiakassuhteen myötä hän löytää täydestäkin ajanvarauskirjastaan hetken hiuksieni hellimiseksi. Koska olemme tunteneet kauan, voimme myös käydä keskustelua monista asioista joka mielestäni on myös osa mukavaa hetkeä siinä istuessani palveltavana. On hänellä hyvä tuntemus ihmisistä ja heidän tunnetiloistaan niinkin että tarvittaessa ei käydä liian päällekäyvää keskustelua jos on sellainen olo asiakkaalla että ei jaksa jutella.

Tällä parturi-kampaamolla on viihtyisät, valoisat asianmukaiset tilat joissa sisustuksena ovat klassiset vanhat parturituolit jotka ovat esiintyneet mm. mainosrekvisiittana samoin kuin koko paikkakin, mukavasti yhdistettynä moderniin muotokieleen. Tarjolla on aina jotain suuhunpantavaa ilman erillistä korvausta ja taustalla soi korvia miellyttävä musiikki. Kaikki yrityksessä työskentelevät henkilöt ovat iloisia ja reippaita olemukseltaan ja heidänkin kanssa on kiva asioida vaikkapa hiustenhoito tuotteiden ostoksia tehden joita tämä liike pitää hyvän, tasaisesti muuttuvan, uudistuvan valikoiman myynnissään edullisin hinnoin. Keskeinen sijainti antaa helpon asiointimahdollisuuden omien kulkureittien mukaan ja liikkumavälineetkin saa paikoitettua lähiympäristöön.

En nyt kuitenkaan mainitse tätä yritystä nimeltä koska mielestäni suora mainostaminen ei oikeastaan kuulu tähän asiayhteyteen ja jokaisen pitäisi luoda oma tyytyväinen asiakassuhteensa hiustenmuotoilijan kanssa. Toisella on paha suositella näinkin henkilökohtaista palvelua kun se on niin paljon kiinni siitä miten jokainen itse saa toimimaan tuon ensitapaamisen ja seuraavat kerrat uuden parturinsa kanssa. Henkilökemiaahan ja kykyä olla asiakaspalvelija tuokin ala paljolti on.
Noilla hinnoilla toimiva paikka ei voi olla ihan täysin ok.
Osan noista hinnoista voisi kaksinkertaistaa ja siitä huolimatta ne olisivat edulliset.

Tuollainen hinnoittelu epäilyttää ja herättää seuraavia epäilyksiä:

a. Kyseessä ei ole ammattilainen, koska ammattilainen ei myisi ammattitaitoaan alihintaan, ja siitä nyt nimenomaan on kyse.
Tästä syystä en jatkossa käytä nimitystä kampaaja, vaan pelkkää nimitystä yrittäjä.

b. Kyseinen yrittäjä ei maksa asianmukaisia veroja ja maksuja, koska niiden jälkeen tuollaisella hinnoittelulla ei voi tulla toimeen. Tosiasiahan on se, että kampaajayrittäjän käteen jää enimmillään noin kolmasosa palvelun hinnasta.
Karkeasti laskettuna siitä otetaan pois veroja ja lakisääteisiä maksuja kolmannes (alv22%, tulovero, yel) ja toinen kolmannes muita kuluja (vuokrat, käytetyt aineet, sähkö, lehdet, kahvit jne.)

c. Kyseisen yrittäjän käyttämät aineet eivät ole laadukkaita, tai niitä ei ole hankittu rehellisin keinoin.
esim.
Pelkkä aitohiusmateriaali kokopidennykseen maksaa jo suunnilleen tuon hinnan mikä koko pidennyksen hinnaksi on kerrottu. Edullisimmillaankin sen verran, että tuosta jäisi katetta maksimissaan satanen. Se satanen olisi maksu noin 3-4 tunnin työstä jos se tehdään huolella. kampaajan tuntiansioksi jäisi noin 8 euroa.

d. Tuohon hintaan palvelulle ja työlle ei varmasti saa mitään takuuta, mikä kunnon kampaamoissa aina sisältyy työn hintaan.

e. Kyseinen yrittäjä ei ole täysijärkinen tai on täysi huijari.

Yhteenvetona,
Arvostakaa kampaajan ammattia, ja ennen kaikkea arvostakaa omia hiuksianne. Suostumalla puoskarin tuoliin tuette pimeän työn tekemistä ja siten edistätte työttömyyttä ja heikkoa talouskasvua.
Monesti lisäksi käy niin, että halpa hinta jää saamatta, koska työn tulos on sitä luokkaa, että korjauskäynti seuraavassa kampaamossa maksaakin jo reilusti enemmän!
Suuri osa kampaajan ammattitaitoa on myös se, että hän osaa antaa konsultaatiota asiakkaalleen siinä, miten hiuksia tulisi hoitaa, mitä tuotteita käyttää ja mitä käsittelyitä välttää. Kyse ei missään nimessä ole pelkästä hiustenleikkauksesta!

On ikävää, että tällä alalla kuka tahansa voi tehdä mitä tahansa, eikä asiaan perehtymättömällä ole juurikaan keinoja erottaa ammattilaista puoskarista ennen kuin se on myöhäistä.

Positiivisena puolena tälle yrittäjälle täytyy mainita, että internetsivut on toteutettu hyvin.

että näin,
onhan näitä nähty..

t. kampaamoyrittäjä minäkin
  • 25 / 32
  • TervaLeijona
  • 19.7.2005 11:45
Sama osoite (ZONE) on meidän perheellä, koskaan ei vielä ole ollut pettymystä, hintaan eikä laatuun ja kyllä Namik ymmärtää loistavasti suomea vaikka rentoutuukin enemmän höpöttelemään englanniksi.

Useammat suvun ja tuttavapiirin vanhemmatkin naisimmeiset ovat kyselleet missä me käydään kun ovat itse yrittäneet löytää hyvää leikkaajaa. Eräs rouva oli saanut Pariisissa elämänsä leikkauksen salt n´pepper hiuksiinsa, jota kukaan ei ollut onnistunut tekemään Helsingissä, Namikilta onnistui ensi yrittämällä.

Ja jotta ei tarvitse spekuloida, meiltä löytyy se 'perinteinen' poikatukka ja toinen naisellisempi kampaus. Namikilta onnistuu myös värit erinomaisesti. Koskaan ei ole pelottanut kun istuu tuoliin ja sanoo; 'tee mitä haluat'.
Täytyy kyllä sanoa että kävisin vielä useammin parturissa, jos hinnat olisi maltillisemmat. Jossain vaiheessa tulee raja vastaan, jonka jälkeen palvelun tarjoaja hinnoittelee itsensä ulos. Itse en todellakaan suostu maksamaan 35-40 euroa pelkästä leikkauksesta. En myöskään kaipaa avantgarde-taidetta päähäni, ainoastaan sen hiustenleikkuun ja hyvän palvelun.
Jotkut ovat niin pihejä, että ei maksa mitään, vaan vetää millin koneella itse...ja se on sit sen näköistä!
Minusta ammattilaisen apua kannattaa käyttää ja siitä kannattaa myös maksaa.

Mutta jos haluaa millin sängen, tuleeko siitä eri näköinen parturin vetämänä kuin itse vedettynä?
Itse vedin vuosien ajan pään lähes muliksi ja kyllähän silläkaverin aprturitasosella koneella jälki tuli mukavammin ja nopeammin siistiksi, kuin omissa oloissa lyhyellä johdolla omaavan keritsimen kanssa värkätessä. Viime vuoden olin työpaikassa, missä minua pyydettiin kasvattamaan tukka takasi ja läksiäislahjaksi minut vieiin aivan upeaan hiussalonkiin.. Koskaan en olisi voinu kuvitella viihtyväni melekein kolme tuntia kampaamon tuolilla(leikkaus ja värjäys hieronnalla..nam.)!
Paikka oli todella lämminhenkinen ja päätäni koplannut herra oli aivan loistava! Ennen epämuotoisen pehkoni saksimista juttelimme niitä näitä harrastuksista ym. ja sitten vasta siiä mitä tahtoisin päälleni tehtävän. Tämän lyhyen juttutuokion jälkeen tuntui siltä, että kaveri tiesi tasan tarkkaan sen mitä tahdoin.
Pisteet siis kaikille niille, jotka hiukan kehtaavat asiakkaisiinsa tutustua 8)
Seurasin tuossa Hesan keskustassa erästä pientä yksityistä miesten parturiliikettä ja sen henkilökuntaa. Paikka oli sellainen "walk in" tyylinen ja jonoa oli riittävästi.
Tavallinen miesten hiustenlyhennys tehtiin koneella ja kammalla, saksia ei käytetty lainkaan.
Asia joka sai minut ihmettelemään oli yksittäisen henkilön hiustenleikkaukseen käytetty aika ja siitä peritty hinta.
Aikaa kului noin 7 minuuttia koko toimitukseen ja kustansi 20 euroa.
Tietenkään rahaa ei lyöty kassaan vaan suoraan parturoitsijan taskuun.
Noin tunnin seurailun aikana tuossa parturituolissa istui maanantai-iltapäivän aikana 6 asiakasta.
Jonoa oli koko ajan parturoitavaksi.
Sellaista se parturin elämä on.
  • 32 / 32
  • voi helvetti
  • 26.7.2005 18:20
No ryhdy ihmeessä parturiksi ja ala kerätä rahaa: 60 min/7 min x esim. 8 t x 20 euroa x 21 pv/kk = melkomoiset kuukausitulot!!! Ja saat ne verottomana. Eikö olekin houkuttelevaa, typerys?