Senioriasuminen

  • 1 / 9
  • poikakullat
  • 18.8.2005 13:00
Onko kenellekään muulle tullut mieleen, että saattaisi olla paljon
miellyttävämpää viettää eläkepäivänsä edes osittain itsensä kaltaisessa
seurassa eikä 'hössömummojen' ja 'körmyäijien' kanssa, kuuntelemassa
näiden heteroelämän muisteluja.
Onko toivoton ajatus että ryhmä tulevaisuuttaan ajattelevia gay-
ihmisiä perustaisi esim. säätiön, jonka kautta senioritalo/palvelutaloasuminen tietylle kohderyhmälle saataisiin toteutettua.
Setakin voisi miettiä tulevaisuuden rooliaan nyt kun yhteiskunnan
valistamistarve ei ole enää niin suuri kuin 10-20 vuotta sitten.
Setasäätiön alullepanemana tämä senioritalohanke toteutuisi varmaan
helpoimmin, mutta voisihan tätä asiaa joukko yksityisiäkin lähteä
ajamaan, vai?
  • 2 / 9
  • japa
  • 18.8.2005 13:01
Tuosta on käsittääkseni ollut paljonkin puhetta. Periaatteessa vastustan ideaa, että homot ja heterot karsinoitaisiin erilleen missään ikävaiheessa, mutta toisaalta on ymmärrettävää, että vanhus haluaa olla rauhassa oma itsensä (olettaen, että "heterovanhainkodissa" vallitsee jonkinlainen suvaitsemattomuus).
  • 3 / 9
  • Schlager
  • 18.8.2005 13:05
Muistutan, että vanhustenhuollossa tuodaan hengellisyyttä hyvin paljon esille, mikä taas varmasti raivostuttaa monia...
  • 5 / 9
  • poikakullat
  • 18.8.2005 13:16
Japa hyvä, minäkin vastustan karsinoimista, mutta katson minulla olevan oikeuden valita missä ja kenen kanssa vanhuuteni vietän.
Suomessa ei ole tarjolla kovinkaan yksilöllisiä vaihtoehtoja senioritaloasumismuodoissa. Folkhälsan on mahdollistanut ruotsinkieliselle vähemmistölle laadukkaan asumismuodon ja minun
keskustelunavauksellani on tarkoitus selvittää onko omalle vähemmistöryhmälleni tarpeellista tai mahdollista luoda po. tarjontaa.
Kokonaista kerrostaloahan ei välttämättä tarvita - idea saattaa
toteutua pienemmissäkin puitteissa. Minä ainakin varaan yhden
asumisyksikön - kuka tulee seuraksi?
  • 6 / 9
  • Tuleva vanhus
  • 18.8.2005 13:24
Uskoisin myös, että ihan yksityinenkin homoille suunnattu vanhainkoti tulisi tulevaisuudessa menestymään. Monella saattaa olla elämänsä ehtoopuolella hyvin kertynyt varallisuus ja harvemmalla meistä on ketään perillistä, niin voisi kuvitella, että moni maksaa ihan mielellään laadukkaista elämänsä loppuvuosista jossain hyvässä hoidossa. Tästä myös bisnesideaa yksityiselle sektorille!
  • 7 / 9
  • japa
  • 18.8.2005 14:29
poikakullat: tuota juuri ajoin takaa. Mikäs minä olen sanomaan, missä muut vanhuutensa viettävät.

Tuo "kallis homokoti" -idea on kyllä jotenkin vieraannuttava. Se tarkoittaisi, että vain rikkaat saavat valita. Mutta niin kai yhteiskunta toimii.
  • 8 / 9
  • Public eye
  • 18.8.2005 14:53
Elämä on... :)

Vakavasti puhuen, sille ei kai voi mitään, että ankarasti työtä tehneillä ja säästäväistä elämää viettäneillä tai sitten yksinkertaisesti vain onnekkailla on tässä elämässä enemmän valinnanmahdollisuuksia.

Yhteiskunta tasoittaa näitä mahdollisuuksia jonkin verran, mutta täydelliseen taloudelliseen tasa-arvoon ei ole missään yhteiskunnassa realistisia mahdollisuuksia eikä se olisi kokonaisuuden kannalta missään nimessä toivottavaakaan.
  • 9 / 9
  • JuhaniV
  • 18.8.2005 19:33
Jatkan aiheesta tasa-arvosta ja epätasa-arvosta.

Ruotsiksi on sananlasku: "Den har som spar."

Satu muurahaisesta ja heinäsirkasta sopii myös tähän.

Juhani