Ruokasnobismi

  • 1 / 11
  • Järki-Jyrki
  • 29.7.2005 21:15
Suomessa tänäänkin hyvin moni ihminen näkee nälkää ja joutuu joka päivä miettimään miten ja mistä saa päivittäisen ravintonsa hengissä pysyäkseen. Ihan kunnolliset ihmiset, sellaiset siistit ja työssäkäyvätkin. Heidät tapaa leipä- tai ruokajonossa jonottamassa supermarketin kassajonon sijaan.
Maailmassa on monia alueita joissa nälänhätä tappaa lukemattomia ihmisiä päivittäin. Sinne on synnytty ja sen kummempia vaihtoehtoja ei ole kuin yrittää kitua päivästä toiseen sillä, mitä kuihtuneesta maasta sattuu saamaan tai ulkomaalainen humanitäärinen apu tuo syötäväksi, juotavaksi.

Jäätelön makumieltymykset tuntuvat aika pahalta keskustelulta tässä valossa. Kaiken lisäksi kun siihen liitetään ylpeily suomalaisten jäätelön kulutuksen määrästä litroissa.

Leipää monella ei ole syötäväksi edes sellaisenaan, saati sitten siitä voisi rakennella mieleisiään kokonaisuuksia erilaisilla päällysteillä. Niinpä erilaisten vaihtoehtojen listaaminen tuntuu kovin moraalittomalta ja itsekeskeiseltä kylmältä, vain omia nautintoja korostavalta keskustelulta.

Feta-juustoa moni nälkää näkevä kehitysmaan asukas ei ole koskaan nähnyt, koska se ainoa maitoa lypsävä lehmä kuoli, nälkään. Kylän ainoa vuohikin ravinnonpuutteessaan on vain laiha luuranko josta ei heru pisaraakaan maitoa.

Valitettavasti niin.

Ei monikaan järkevä tiedostava ihminen koe näitä ”keskusteluja” kovin fiksuiksi ja älykkäiksi kun edes hieman vaivaantuu ajattelemaan sitä hätää ja kärsimystä mitä moni kokee täälläkin, Suomessa, juuri nyt. Häpeällistä kuinka omaan napaan tuijottajia ja sen tyytyväisyydestä välittäviä vain monet ovat.
Tähän voisi sanoa, että elämä on joskus epäoikeudenmukaista, eivätkä onnen lahjat käy tasan. Toivottavasti kohti yhteistä parempaa ollaan kuitenkin menossa. Mutta en usko, että fetasta, suosikkijäätelöstä tai leivän "oikeaoppisesta" kasaamisesta keskustelemisesta pidättäytyminen maailmaa parantaisi. Enkä oikein usko, että "ruokasnobisti" ei voisi olla myös tiedostava - ja kantaa kortensa kekoon maailman parantamiseksi.

Samalla lailla voidaan ajatella, että on epäoikeudenmukaista, että joillain hyvin tienaavilla julkkiksilla on 500 neliön satoja tuhansia maksavat luksuslukaalit ja niitä esitellään juorulehtien palstoilla. Me ns. keskiluokkaan kuuluvat kerrostalokaksiossa asuvat voimme vain haikailla sellaista järvenranta-asumista. Tai jossain keskustellaan suorituskykyisistä autoista, kun osa maailman ihmisistä siirtyy paikasta toiseen jalan, ja vähän paremmassa asemassa olevat ehkä aasin selässä.

Sama juttu on bilettämisestä keskusteltaessa. Suurimmalla osalla maailman ihmisistä ei ole mahdollisuutta mennä pari kertaa kuussa bilettämään ja mahdollisesti jopa humaltumaan. Oli sitten hetero tai homo. Rahaa siinä palaa ja turhuuden markkinoilla ollaan mitä suurimmassa määrin. Sekinkö pitäisi kieltää?

Suurin osa maailman homoista ja lesboista elää enemmän tai vähemmän vainottuina. Meillä täällä on suhteellisen hyvät oltavat. Pitäisikö meidänkin myötätunnosta painua takaisin kaappiin? Tai ainakin lakata vaatimasta täyttä tasa-arvoa?

Kyllä, tämä oli oikea tapa aloittaa tämä moraalikeskustelu ruoka-aiheesta. Ei mennä heittelemään jonkin keskustelun väliin siihen täysin liittymätöntä asiaa.
Odotinkin tätä keskustelunavausta, joka on tärkeä. Aikaisemmat jäätelönsyöjiä ja fetan käyttäjiä syyllistävä keskustelu ei ole rakentavaa eikä suotavaa.
Tiedän, mistä puhun, sillä olen nähnyt nälkää - en tosin Suomessa.

Nälän poistamisessa ei auta ollenkaan se, että jäätelöä ei saisi syödä. Päinvastoin pyrkimyksenä tulee olla kaikille mukava elämä, eikö totta?
Valitsen myös kiitollisuuden syyllisyyden sijaan. Vaikka on hyvä, että muistutat meitä vastuustamme toisia ihmisiä kohtaan huononkin palautteen uhalla.
  • 5 / 11
  • Pora-liike
  • 30.7.2005 10:56
Tunnustan näin alkuun että olen ruokasnobi. Sen lisäksi haluan myös mainita että olen nautinnonhaluinen ihminen muutenkin. Erityisesti naisen ihon tunteminen omaa ihoani vasten, puulämmitteisestä saunasta pulahtaminen lämpimään veteen kuutamouinnille ja yhteiset illanvietot saunan jälkeen kuuluvat miellyttävimpiin asioihin elämässä.

"Järki-Jyrki
29.07.2005, 21:15 Suomessa tänäänkin hyvin moni ihminen näkee nälkää ja joutuu joka päivä miettimään miten ja mistä saa päivittäisen ravintonsa hengissä pysyäkseen. Ihan kunnolliset ihmiset, sellaiset siistit ja työssäkäyvätkin. Heidät tapaa leipä- tai ruokajonossa jonottamassa supermarketin kassajonon sijaan.
Maailmassa on monia alueita joissa nälänhätä tappaa lukemattomia ihmisiä päivittäin. Sinne on synnytty ja sen kummempia vaihtoehtoja ei ole kuin yrittää kitua päivästä toiseen sillä, mitä kuihtuneesta maasta sattuu saamaan tai ulkomaalainen humanitäärinen apu tuo syötäväksi, juotavaksi.

Jäätelön makumieltymykset tuntuvat aika pahalta keskustelulta tässä valossa."

Minusta ei tunnu lainkaan, sillä me elämme maailmassa joka ei ole lainkaan minun vikani. Kukaan koskaan äänestämäni ei ole päässyt päättäviin elimiin Suomessa joten se, että rikkaassa valtiossa nähdään nälkää on ihan muiden ihmisten poliittisten valintojen lopputulos.
Nälänhätä johtuu myös liikakansoituksesta. Minä voin iloksi ilmoittaa etten ole osallistunut liikakansoituksen tuottamiseen millään tavalla.

"Niinpä erilaisten vaihtoehtojen listaaminen tuntuu kovin moraalittomalta ja itsekeskeiseltä kylmältä, vain omia nautintoja korostavalta keskustelulta. " (vielä lisäksi mainitset sanan "tiedostava" myöhemmin)

Minä haluan elää! Se on aivan outo tunne elämää inhoaville "tiedostaville" ihmisille! Lisäksi minun elämänhaluni on moraalinen oikeutus minun elämälleni.
Minä olen ollut 25 vuotta masentunut ja nyt ensi kertaa elämä rupeaa tuntumaan elämisen arvoiselta. Minä sanon että kärsimyskiintiöni on kyllä tämän elämäni osalta täyttynyt. Minä en suinkaan vaadi muita ihmisiä olemaan solidaarisesti minun kanssani 25 vuotta kanssamasentuneita ja ette te kyllä olleetkaan! (Paitsi perusmasentuneet "tiedostavat" ihmiset!)
  • 6 / 11
  • Vaihtoehto
  • 30.7.2005 12:08
Itse en ainakaan entisenä syömishäiriöisenä suostu kantamaan liiaksi huonoa omaatuntoa syömisistäni. Tosin olen parhaani mukaan minimoinut tämän joka tapauksessa, potemani postmodernin maailmantuskan vuoksi. Eli olen lakto-ovovegetaristi, käytän niin paljon luomu- ja reilun kaupan tuotteita kuin opiskelijan tuloistani vain suinkin liikenee, sekä lisäksi pyrin hankkimaan tarvitsemiani tuotteita maailmankaupoista. Nykyisin ainakin tee-, kahvi-, kaakao- sekä maustevalikoimat alkavat olla hyvät muuallakin kuin Helsingin Ruohonjuuressa. Ja luomu- sekä reilun kaupan merkeillä varustettuja tuotteita löytyy ihan lähikaupoistakin, kunhan vain vaivautuu vähän etsiskelemään. Lisäksi olen törmännyt mukaviin lähikauppoihin, jotka asiallisen pyyntöni jälkeen ovat hankkineet valikoimiinsa esim. luomumaitotuotteita ainakin kokeeksi. Lisäksi kasvattelen itse yrttejä, kuokin vanhempieni luona mieluusti kasvimaata, jne. Mielestäni tämä hyvän mielen maksimoiminen ruoassa ja syömisessäkin kannattaa!
Vaikka itse aloitinkin tuon täälläkin mainitun jäätelö keskustelun , niin pätkätyöläisenä nälkä on arkisen tuttu asia minulle .

Eikä asia suinkaan ole minun vikani , vaan syy löytyy tuolta Argadianmäeltä jossa herrat päättää kansalaisten elämästä .

kaikille kunnon töitä ja kunnon palkka , niin johan olis nälkä ja kurjuus poistettu tästäkin maasta .

Mutta arkinen tosiasiahan on se että valta sokaisee ja raha menee rahan luo , jotenka tasan ei käy onnenlahjat .
  • 8 / 11
  • herkuttelija
  • 4.8.2005 0:03
Miten voi mukamas nähdä nälkää täällä Suomessa? Ellei sitten laiduta, mutt muuten? En ole ollut koskaan nälässä. Jos nälättää ja janottaa,ruuat ja juomat kaapista ulos tai ulossyömään.
Herkuttelijalle vaan tiedoksi , että yrittäisit sinäkin vaan elää 371 e . / kk . työttömyyspäivärahalla tai pienimmällä mahdollisella eläkkeellä vähän reilu 400 e . / kk.

Ostaa niillä rahoilla vaatteita , käydä hammaslääkärissä , maksaa kännykkälasku ym . pakolliset menot , niin mieti sitten vasta sen jälkeen että voiko suomessa nähdä nälkää .

Tiedän monia kavereita joille jää pakollisten menojen jälkeen 40 - 50 e / kk .ruokarahaa , sillä rahalla ei paljon ulkona käydä syömässä saati jääkaappia täytellä kun korkeintaan viikoksi puoleksitoista .
Kun olen ollut työttömänä niin sekä sosiaalitoimisto että KELA tekivät takaisinperinnän yhtä aikaa. Kuukauden ruokaan, kännykkään yms. menoihin jäi alle 20 euroa. Onneksi on kavereita jotka vippaavat + selviän tarvittaessa ääärimmäisen vähällä ruoalla. (Ihminen tarvitsee vähimmillään vain n. 100g proteiinia ja lopun energian rasvasta)

Mutta ruokataulukoista on vaikea työttömän peruspäivärahan suuruisella summalla saada tehdyksi aterioita jotka estäisivät nälkiintymisen ja puutteen etenkin jos muita kuluja on. Minä en käsitä miten työttömällä voi olla esim. varaa tupakoida.

Köyhyydestä huolimatta suunnittelen ravitsevia ja hyvän makuisia aterioita mutta kalorit jäävät vajaiksi. Kaikki on hyvin niin kauan kun läskiä on mitä sulattaa, mutta entäs sitten?
Herkuttelija kirjoitti "Miten voi mukamas nähdä nälkää täällä Suomessa? Ellei sitten laiduta, mutt muuten? En ole ollut koskaan nälässä. Jos nälättää ja janottaa,ruuat ja juomat kaapista ulos tai ulossyömään"

Jessen kanssa samaa mieltä. Jos vähänkin olet tietoinen Suomen nykytilasta niin ymmärrät että kommenttisi on täyttä potaskaa.
371 eurolla/kk ei tosiaankaan paljon festailla, vuokran ja muiden laskujen jälkeen. Maksalaatikkoa kummempaa gurmeeta ei paljon ole varaa kokkailla saati sitten mennä ulos syömään. Sinun luokse saa varmaan tulla syömään.