Kun ei pysy unessa

  • 1 / 4
  • nervis
  • 15.7.2005 18:03
Tuossa aiemmin keskusteltiin unettomuudesta ja yleensä ongelma on nukahtaminen. Minun ongelmani on taas se, ettei pysy unessa.
Nukahdan alta aikayksikön ja sitten kahden tunnin kuluttua herätys ilman mitään torkkuvaihetta. Hyvällä tuurilla nukahdan uudestaan tunniksi pariksi ja taas tunniksi pariksi ja viiden jälkeen on sitten turha yrittää.

Sisäinen kelloni herättää täsmällisesti ja sen voi "säätää" aikaisemmalle muttei myöhäisemmälle. Aikaero mannerten välillä toimii "normaalista" poiketen. Jenkkilään mennessä aika ei muutu ja kun palaa Suomeen on heti kotoisessa rytmissä.

Viime syksynä elämän kumppanini kuoli yllättäen ja tästä seurasi yhdeksän viikon jakso, että heräsin joka yö kolmelta +- 5 min.

Ryhdyin lopulta soittamaan hiljaa klassista musiikkia korviini läpi öyn. reilun viikon kuluttua kolmen rytmi rikkoutui ja "normaali huono rytmi" palasi. Uskon musiikin voimaan ja joisskin musiikkiterapiaa käsittelevissä teoksissa kerrotaan että barokkimusiikki olisi kaikkein tehokkainta.

Täytyy harjoittaa omaehtoista musiikkiterapiaa. Onko kellään kokemuksia musiikin käytöstä unettomuuteen?
  • 2 / 4
  • miesmies
  • 15.7.2005 19:13
No ehkä olet stressaanutunut. Muista yrittää vaikuttaa niihin oikeisiin syihin: työn kuormittavuuteen, työn epäsäännöllisyyteen jne. joskus tuntuu, että liiaksi käperrytään itseen ja etsitään syitä omasta psyykestä, mutta ei uskalleta olla oikealla tavalla itsekkäitä ja oikeasti uskota vaikuttaa niihin asioihin, joihin voi nopeasti vaikuttaa: yksinkertaisesti sanomalla "ei" ylitöille.
  • 3 / 4
  • Relaaja
  • 15.7.2005 19:59
Olen havainnut, että ylipäänsä kaikki rauhallinen klassinen musiikki auttaa unettomuudessa. Minulle tehokkainta on ollut kuitenkin varsinainen rentoutusmusiikki. Tulee mieleen Deuterin levy Land of Enchantment, Karuneshin Sky's Beyond, Sören Hyldgaardin Flying Dreams ja erityisesti David Sunin An Island Called Paradise, jossa meren aaltoja ja rauhallista hawaijikitaraa. Myös koko Pushkarin tuotanto rentouttaa mukavasti. Ennen nukkumaanmenoa olen keskittynyt korvakuulokkeet päässä johonkin levyyn, jolloin koko yön unen laatu on hieman parantunut.

Varsinaisen musiikkiterapian puolelta olen havainnut Peter Hübnerin levyllä Medizinische Resonanz Therapie Musik: "Erfüllung", olevan stressiä poistavaa vaikutusta. Saksassa muutenkin musiikkiterapia eli "lääketieteellinen resonanssiterapia" on valtavan suosittua, ja sitä käyttävät jopa lääkärit sairaaloissa.

Makuja on monia, ja varmaankin useimmat rauhalliset kappaleet edesauttavat hyvän unen säilymistä. Joskus olen kuunnellut mm. Patricia Kaasin tuotantoa, ja käy mielestäni hyvin rentoutusmusiikista, jos vain itse kappaleista pitää.
  • 4 / 4
  • Karina77
  • 6.8.2005 1:05
Voihan sitä olla jotain sisäsyntyistä unettomuuttakin. Mä olen kärsinyt koko pienen ikäni sekä vaikeudesta nukahtaa (miniminä puoli tuntia, joskus en saa unta koko yönä), vaikeudesta pysyä unessa (heräilen ja valvon välillä useampia tunteja) ja varsinkin jos on herätyskello soimassa aamulla jonkin kiireisen menon takia, niin herään aivan varmasti tuntikausia etukäteen, jos yleensäkään olen saanut unen päästä kiinni koko yönä. Unilääke auttaa pahempien valvomisputkien katkaisussa, mikään muu ei ole tepsinyt. Kaikki mahdollinen on muuten tehty.

Sama vika oli stressiä tai ei. Nyt olen lomaillut kesän ja nukkunut huonommin kuin koskaan. Mitäpä tuohon voisi sanoa? Jos on stressaantunut ja siksi valvottaa, niin pitäisi varmaan yrittää miettiä mikä stressaa ja ottaa löysemmin. Jos taas ei löydy selvää syytä, niin pulmallisempi juttu.