Life extension -uutta tietoa

  • 1 / 4
  • imagination
  • 9.7.2005 3:22
Ajattelin (tai siis tiedän), että moni on kiinnostunut tästä aiheesta. Joten haluan nyt tyydyttää heitä uudella tiedolla (tai niin 2 vuotta vanha tämä on).

Linkki julkaisuun on tässä. Mutta eräissä artikkeleissa on puhuttu näistä asioista jo aiemmin. Ja mitä parasta, kyseenomaista metformiinia on meilläkin. "Parasta" siis niille, jotka tietoa haluavat.

http://www.lef.org/magazine/mag2003/2003_preprint_bio_01.html
  • 2 / 4
  • imagination
  • 9.7.2005 3:27
Minulla tulee outo tunne siitä, että puhun näistä. En edes tiedä täysin, miten suhtautua näihin asioihin. Maailma on tosiaan muuttumassa.
  • 4 / 4
  • imagination
  • 9.7.2005 18:50
Kyllä. Suomalaisilla yli 70 vuotiailla n. joka kymmenellä on aikuistyypin diabetes. Se on yksi kansansairaus. Insuliinin (hormoni) vaikutus heikkenee, koska resistenssi solutasolla sitä vastaan kasvaa. Myös itse hormonin eritys heikkenee. Sokeritaso nousee veressä, mikä on haitallista.

Joka tapauksessa koeläinmallien perusteella on tehty lukuisia havaintoja, että metformiini lisää elinikää merkittävästi. Tästä asiasta on kuitenkin tiedetty pitkään.

Mutta emme ole vielä itse vanhenemisen syyssä. Eräät biologit ovat kiistanalaistaneet teorian telomeerien lyhenemisestä ja esittäneet teoriaa, että itse solujen ja kudosten väliset matriisit rappeutuvat. Syöpäsoluissa on tosin telomeraasi-entsyymi aktiivisuus iso.

Ennen kuin tiedämme miksi vanhenemme, niin emme voi oikein tehdä ns. "täsmälääkettä". Mutta jos voisimme, niin se merkitsisi kaikkea. Toisaalta nykyisillä lääkkeillä, hoidoilla ja ennenkaikkea tiedolla pystytään elinikää pidentämään ja tekemään siitä ainakin miellyttävämpää.

Olen lukenut paljon evoluution perustuvia teorioita kuolemisen tärkeydestä. Osa kyseenalaistaa onko ihmisen tarkoitus edes kuolla. Eläinmaailmassa eläimet syövät toisiaan, se on brutaali, on ravintoketju jne... Mutta tarkoitus ei välttämättä ole kuolema. Siis se että populaation koko pysyisi sopivana. Ihmisten kohdallahan se ei pysy. Ihmismäärä jatkaa eksponentiaalista kasvua. Mitä pidemmäksi elämme, meidän on ryhdyttävä paljon radikaalimpiin toimiin syntyvyyden säännöstelyn suhteen. Mutta eikö se ole juuri asian ydin. Tarkoitan kuka haluaisi kuolla, kun se on kaiken loppu. Ei koskaan ole pystytty tekemään mitään jos ei ole ollut jotakuta, joka antanut mielikuvitukselle vallan ja keksinyt uusia asioita. Aikoinaan atomin halkaisemista pidettiin mahdottomana, siihen tarvitun energiamäärän vuoksi. Sitten se kyseenalaistettiin ja huomattiin että uraani -isotoopin halkaisu onnistuu pelkällä neutronilla.

Ai niin ja jos joku seurasi muita kirjoituksia, niin onko kenelläkään mielipidettä mitä minun pitäisi tehdä isoäidin suhteen? Ainakin minua pelottaa, mitä siellä tapahtuu. Koska asuin siellä lapsena vähän aikaa. Eivät kaupunki-maa avioliitot toimi. Nyt en edes usko, miten sellainen paikka voi olla olemassa. Onko tässä jotakin yhtäläisyyttä globaalisella tasolla. Tarkoitan, että kauan sitten Amerikassa etelä-osavaltiot kohtelivat tummaihoisia paljon huonommin kuin pohjoiset osavaltiot. Siis minusta tummaihoisten orjuuttaminen oli järkyttävää ja uskomatonta. Pelkään joutuvani jonnekin maaseudulle töihin. En ole varma kestäisinkö sitä, koska tiedän millaista se on. En tosin tiedä, onko se sellaista joka puolella. En rehellisesti sanottuna ymmärrä sitä. Minusta miesten ja naisten tasa-arvo ja tasa-arvo kaikkien eri ihmiskansojen kesken on itsestäänselvää. Itse asiassa kiinalaiset ovat mukavia ihmisiä. Ystävällisiä ja kohteliaita.